חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על ריאליזם פוליטי וריאליזם קלאסי - עקרונות, גישות וביקורות

מאת: Efratמדעי המדינה11/01/200916241 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הגישה הדומיננטית לפחות עד סוף המאה ה-20. המבליטה את חולשות הטבע האנושי ואת בעיית העדר הממשל (אנרכיה) והשפעתו על המציאות הפוליטית בינלאומית, מה ששולט זה עוצמה ואינטרסים. אנו רואים קשר בין פרדיגמות לרמות ניתוח, כי למשל הריאליסטים טוענים שההחלטות שלהם הם אוניברסאליות, הם חוזרות על עצמן לאורך של ההיסטוריה. ומכאן שזו גישה דטרמיניסטית, שמייחסת פחות חשיבות למנהיגים ולמדינה כגורמים חשובים ביחב"ל.

•·         ריאליסטים מסתמכים על מקורות הסטורים ופילוסופים. זאת כדי להצביע על כך שהריאליזם מתבסס על איזו חוקיות היסטורית שחוזרת על עצמה.

•·         אחד מאבות הגישה הוא תוקידידס- כתב על מלחמות הפולופונס באתונה כנגד ספרטה (מאה חמישית לפני הספירה). הדיאלוג המלי-  האתונאים מנסים לספח את האי הקטן מלוס, הם פונים לאנשי מלוס ומציעים מהם להיכנע (ע"י מצור צבאי). תוקידדס מביא את הדיאלוג בין אנשי מלוס לאתונה. אנשי מלוס אומרים שזה לא צודק שאתונה יספחו אותם. בתשובה לכך אומרים האתונאים שצדק קיים בין גורמים בעלי אותה עוצמה, וכן שחופש הוא תוצר של עוצמה. הם קוראים לאנשי מלוס לנהוג בצורה הגיונית, אם הם רוצים להשרד הם צריכים להכנע. אנשי מלוס מחליטים להלחם , וכמובן מובסים בכח ומושמדים. כמו כן תוקידידס מספר שהסיבה שהאתונאים יצאו נגד ספרטה היא שהם הפכו למעצמה חזקה.

•·         מקיאבלי (מאה 16)- "הנסיך" - ספר בו מייעץ מקיאבלי לנסיך כיצד עליו לנהוג, כיצד להתמודד עם העולם האמיתי כמו שהוא, כאשר מטרתו היא לשלוט. מקיאבלי אומר לגבי הטבע האנושי דברים קשים- האדם אלים, שחצן ותככן, ולכן היות והשליט בכל זאת רוצה למשול, הבטחת השלטון והשגת העוצמה תושג רק ע"י כוח וכל מה שהנסיך יעשה הוא טוב. וכך גם בהתנהגותו מול נסיכים אחרים.

•·          אבי הגישה "שהמטרה מקדשת את האמצעים". אך הוא עדיין מדבר על הצורך להביא לאחדות איטליה וזו המטרה ולא רק השלטון.

•·         הובס - אנגלי בן המאה ה- 17 שהושפע ממלחמת האזרחים האנגלית. ולכן טוען שבגלל שמצב הטבע הוא מצב של מלחמה מתמדת ושאדם לאדם זאב. מכאן הוא גוזר שבהעדר מדינה תמשך המלחמה וכי בני האדם שווים הם, יחד עם זאת יש להם תבונה ושאיפה בסיסית לשלום אולם יש צורך בממשלה שתאכוף מגבלות מסוימות ותשלוט בנטייה הטבעית לקחת מאחרים ולהגיב בחשש מוגזם ולדרוש מאחרים יותר כבוד מזה שהם מוכנים לתת ולכן הפוליטיקה צריכה לוותר על השוויון המבוסס על אנרכיה בסמכות פוליטית היררכית אשר ממנה כולם יחששו היא הלוויתן, שהוא שלטון אבסולוטי שיאפשר לאזרחים לחיות ללא פחד. בנוסף בין המדינות ישנו מצב מלחמתי אך הוא פחות חמור מהמצב הפנימי האנושי בין בני האדם.

•·         הריאליזם הקלאסי - פרנץ מורגנתאו - פליט יהודי מגרמניה לארה"ב של שנות 50-60. הריאליזם הקלאסי מבוסס על הנחות בסיס על הטבע האנושי, זאת טרם המדעיות שכנסה למדעי החברה.

•·         הריאליזם הקלאסי מדגיש את אופי האנושי שהוא לא משתנה - ולכן יש מלחמות ומאבקים.

•·         מורגנתאו - בספרו "פוליטיקה בין האומות" - מנסח 6 עקרונות לריאליזם הפוליטי שהם ניסיון לזהות עקרונות מתמשכים על בסיסם ניתן להבין פוליטיקה בינ"ל, הספר הוא ניסון לזהות את העקרונות המתמשכים לאורך ההיסטוריה שעלפיהם ניתן להבין את הפוליטיקה הבינלאומית:

•1.  פוליטיקה נמשלת על ידי חוקים אובייקטיבים ששורשיהם בטבע האנושי.

•2.  תמרור העיקרי להבין את היחב"ל הוא במושג אינטרס המוגדר במונחי עצמה.

•3.  בעוד "שעצמה" ו"אנטרס" משתנים בתוכנם (כל פעם אחר חשוב) על פני זמן ומרחב והם נתונים להקשר פוליטי ותרבותי ויכולים להשתנות - אינטרסים בד"כ מוגדרים כאשר המדינה עומדת אל מול חוסר חשיבות והאיום בקנה מידה גדול.

•4.  "המוסר" - ריאליזם לא יכול להתעלם מהתפקיד שהמוסר ממלא, אך אסור להכפיף התנהגות של מדינות לעקרוות מוסר אוניברסלים, כי בסופו של דבר קיים ניגוד בין המוסר לפעולה הפוליטית הנדרשת.

•5.  "ההיגיון הפוליטי" -  ריאליזם מבחינתו הוא גם מענה לכך שמדינות מסוימות נוטות להתבסס על שאיפות וערכים מסוימים ולכפות אותם על כלל המע' הבינלאומית, מבחינתו ההיגיון הפוליטי צריך לשלוט ולא המוסר של המדינה, למעשה אם היטלר לא היה נוהג מתוך אידאולוגיה מטורפת היו נחסכים חיי אדם רבים.

•6.  ההבדל בין גישת הריאליזם הפוליטי וגישות אחריות היא שהריאליסט מדגיש את האוטונומיה לעולם הפוליטי, כלומר שלא עובדים בה אותם חוקים כמו בשאר מדעי האחרים.

מה שמיוחד בגישה זו הוא שזו ראשיתה של גישה שמבוססת על הנחות בדבר הטבע האנושי ומאוד קשה לבסס על זה תיאוריה.

ביקורת על השיטה - בשנות הששים התחילה הכניסה של מדעי החברה

•§ "הביהוויורליזם" - תמכו בהכנסת כלים מדעיים ומדידים כדי לבחון תיאוריות . הם ניסו למצוא נתונים על כל המלחמות הבינתמדינתיות - וניסו למצוא חוקיות מדעית. התוצאה הסופית היא שאין כמעט שום מתאם. אולי חוץ מהעיקרון "שדמוקרטיות אינן נוטות להלחם בדמוקרטיות אחרות". עצם העובדה שלקחו תופעה ענקית ולא מצאו בה מתאמים בין המלחמות מעיד על כך שלמלחמה אין חוקיות.

•§    השפעתם של הבוהוורליזם - השיטה לא נעלמה, העבודה היא חשובה ומשמעותית, נוצרו אמות מידה מתודולוגיות  שניתן היה להיעזר בהם לא פעם גם במחקרים איכותיים. מדעי החברה נכנסים ליחב"ל.

•§    שנות ה- 70 -באותם שנים החלה להתקדם הכלכלה העולמית הגלובלית ונכנסו שחקנים שאינם מדינות וצמיחה של מסגרות שת"פ כלכלי בקהילה האירופית (אינטגרציה- ארגונים כלכליים על לאומיים) דבר שנוגד את הריאליזם.

•§   הניאו ריאליזם של וולץ - לפי שיטה זו במקום לעסוק בשאלת הטבע האנושי. ספרו של וולץ היה אחד המסמכים החשובים היותר בהתפתחות היחב"ל.

•o        נקודת המוצא- למרות שיש הבדלים בהתנהגות בין מדינות. הדבר שמאפיין את היחב"ל הוא הדמיון באופי היחב"ל וזאת משל המבנה המתמשך של אנארכיה בינ"ל.

•o        מאפיינים בסיסיים לפי וולץ:

•§           אנרכיה - עקרון מסדר, השחקנים הפוליטיים המשמעותיים אין ביניהם היררכיה פורמאלית אלא אנרכיה.

•§           בפונקציות דומות של השחקנים- לכל מדינה יש את אותן פונקציות (ביטחון, כלכלה וכו'), היחסים הבינלאומיים מורכבים מיחידות דומות.

•§           חלוקת העוצמה בין היחידות-  חלוקות שונות: הגמוניה (ימינו), מע' דו קוטבית (מלחמה קרה), מע' רב קוטבית (לפני מלה"ע השנייה).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137896 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137960 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138042 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137975 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137886 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137518 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137223 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא מדעי המדינה

מאת: אדיר בנימינימדעי המדינה17/11/1317633 צפיות
הרצון העיקש להשיג את התוכנית המושלמת מביא להשארת המצב הקיים, שהוא בדרך כלל פחות טוב מן הרע במיעוטו או הטוב במירבו.

מאת: דורון עמיתמדעי המדינה17/09/129209 צפיות
כול כך הרבה דם נשפך על מדינת ישראל והקיום שלה, מדוע שפוליטיקאים לא יפנימו ויעשו מהלך גורף אמיתי לאיחוד העם ושינוי המגמה?

מאת: פורטל אינדקס עסקיםמדעי המדינה06/02/128732 צפיות
ומה עם פסיכומטרי? בחינת הפסיכומטרי היא מדרגה גדולה בדרך לתואר הראשון אבל זה לא בלתי אפשרי, הציון בבחינה יחד עם ציוני הבגרות יחושבו לקרת לימודי התואר. ממוצע ציונים טוב ואתם על הגל, אם לא הלך לכם כל כך טוב זה קורה, רבים מנסים שוב בפעם הבאה תהיו מוכנים יותר.

מאת: אבי בכרמדעי המדינה11/06/1118102 צפיות
מהו תהליך קבלת החלטות? תיאור פשטני של תהליך קבלת החלטות יהיה להגדירו כבחירה בין אלטרנטיבות. הכושר לקבל החלטות בכלל, והחלטות נכונות בפרט, הוא תכונה חשובה למנהלים, למפקדים ולמנהיגים בכל הדרגות ,הרמות והתפקידים כמו גם לאנשים פרטיים. לאורך השנים פותחו מודלים לקבלת החלטות על מנת לסייע למנהל לקבל החלטה רציונאלית, הנשענת על איסוף וארגון מידע, בדיקת חלופות והערכת תוצאותיהן האפשריות.

מאת: עמית שטיינהרטמדעי המדינה20/05/109986 צפיות
מאמר זה עוסק בהשפעת האינטרנט על ארגוני המודיעין וקשרי הגומלין שבין ארגוני הביון לקברניט המדיני. המאמר בוחן האם חל שינוי מהותי בדפוסי האיסוף של המודיעין (בארגוני ביון חוץ שאינם צבאיים) בעשור האחרון ובהתאמה לכך האם ניתן לשפר את מערכת הבקרה והפיקוח של הקברניט המדיני על ארגוני המודיעין?

מאת: Efratמדעי המדינה01/02/1010648 צפיות
המונח דמוקרטיה מסמל את המושג שלטון העם. הדמוקרטיה הינה שיטת ממשל המקובלת כיום על ידי רוב במדינות בעולם המודרני. העקרון החשוב ביותר בשיטת ממשל זו הוא הבחירה של מנהיג באמצעות הצבעה של כלל האזרחים במדינה. התהליך בא לידי ביטוי בבחירה של מועמד אחד מתוך מספר מועמדים מובילים, כאשר לאחר ההצבעה, הרוב קובע מיהו המנצח. הבוחרים שווים בינם לבין עצמם ואינם מופלים על סמך פרמטרים כגון: מין, דת, צבע עור, השכלה או גיל. השיטה המקובלת כיום הינה השיטה של דמוקרטיה ייצוגית, באמצעות שיטה זו הרשויות מתחלקות לשתיים: הרשו

מאת: Efratמדעי המדינה20/01/1011516 צפיות
דמוקרטיה ליברלית היא צורת ממשל, המבוססת על דמוקרטיה ייצוגית בה היכולת של הנבחרים להפעיל את כוחם הפוליטי כפופה לשלטון החוק במטרה להגן על זכויות האזרח. עקרונות השיטה מקיימים בה הן אחריות אנכית (Vertical Accountability) של השלטון לבוחרים והן אחריות אופקית Horizontal) Accountability) של השלטון למוסדות המאזנים (נויברגר 2004, 211). החוקה היא תולדה של "רגע קונסטיטוציוני" בו ניתן ביטוי להסכמה לאומית רחבה אשר מייצרת "הסדר" ממשלי ארוך ימים שאינו תלוי בזהות האנשים המאיישים אותו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica