חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התפשרות על הרע במיעוטו בעריכת רפורמות

מאת: אדיר בנימינימדעי המדינה17/11/201317632 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מספרים כי כאשר רצה אחד הסנטורים ברומא להגן על סקיפיו אפריקנוס(1), בגין החלטתו שלא להעניש את אחד הפרופקטורים הכפופים לו, וזאת בשל מעללי הביזה של אחת הערים בסיציליה, הוא אמר במהלך הדיון בסנאט כי "רבים (הם) המטיבים לדעת כיצד לא לשגות, מהיודעים לתקן את שגיאותיהם"(2).

לא אחת אני נתקל במהלך שיחות ופולמוסים שאני מנהל, לעיתים בין חברים או סתם מכרים ועוברי דרך אקראיים, בכאלה שמעדיפים תמיד למצוא את הפגמים ואת "החורים" לשיטתם בכל תוכנית שבאה ליצור רפורמה או שינוי, וזאת מבלי להציע כל תוכנית אלטרנטיבית או חלופית למצב הקיים. בשנים האחרונות אני נתקל בתופעה זו במיוחד בנוגע לתוכנית הרפורמה המוצעת במבחני הקבלה ללשכת עורכי דין. תוכנית שנמרחת כבר במשך שנים רבות.

אודה ולא אכחד כי אינני יודע את ההקשר המדויק בו אמר הנשיא האמריקני, ג.פ קנדי, כי הוא מגדיר את עצמו כ"אידיאליסט ללא אשליות" (הגדרה אותה בחרתי להשאיל ממנו גם לעצמי). זוהי אחת האספקלריות דרכן יש להשקיף על כל תוכנית שבאה ליצור רפורמה. אין ספק שצריך תמיד לשאוף לשלמות, לאותה אידאה אפלטונית, אבל יחד עם זאת, גם לקחת בחשבון שלא תמיד ניתן להגשים את אותה שלמות או את אותה האידיאה. 

"בברכות השמים הטהורות ביותר שזכו בהן הבריות יש בהכרח קורטוב של סייגים; כי לעולם יש לבחור אם לא ברע במיעוטו, אזי לפחות בטוב במירבו, לא בטוב המושלם"(3). כך כתב בחכמה רבה ג'יימס מדיסון, באחד מכתבי "הפדרליסט". שם הדיון נסב כמובן על סוגיות הקשורות לחוקה האמריקנית המתגבשת ושיטת הממשל החדשה אותה שאפו ליצור. מדיסון המשיל את המצב באמריקה לחולה אנוש, על ערש-הדווי, אשר כל מיני "יועצים" מזהירים אותו לבל ייקח תרופה מסוימת, מבלי להציע לו כל אלטרנטיבה לריפוי כלשהו. מכאן קובע מדיסון, שתוכנית איננה חייבת להיות "כלילת השלמות", די בכך שהמצב הקיים או שהליקויים בתוכנית האלטרנטיבית הם רבים יותר(4).

יותר מידי נזקים נגרמים לעיתים בגלל עמידה עיקשת על מציאת "תוכנית מושלמת", לפתרון, כאשר התוצאה הישירה מכך היא "סטוטוס קוו אנטה", והשארת המצב הרע קיים, במקום לכל הפחות לפעול לשינוי זמני כלשהו, עד שיגיע חזון אחרית הימים. מכאן, גם בעיניי יש להעדיף תמיד את "הפתרון הלא מושלם", שעדיף על השארת המצב הקיים, שגורם להרבה יותר נזק בכל יום שחולף. ההתנהלות והסחבת סביב הרפורמה המתבקשת בכל הנוגע לקבלת חברים חדשים בלשכת עורכי הדין היא דוגמא מצוינת למצב שכזה.  

עו"ד אדיר בנימיני 

http://adirb10.wix.com/adirbenyamini


1) פובליוס קורניליוס סקיפיו (236-183 לפנה"ס) – מצביא ומדינאי רומי; לאחר נצחונו על חניבעל והחרבת קרתגו, זכה לתואר "אפריקנוס".

2)  ניקולו מאקיאוולי הנסיך תרגום: גאיו שילוני (תל-אביב: הוצאת זמורה-ביתן) תשמ"ח-1988, עמ' 73

3) פובליוס הפדרליסט (מס' 41) תרגום: אהרן אמיר (הוצאת "שלם") ירושלים: התשס"ב, עמ' 203

4) שם (מס' 38), עמ' 183-186

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אדיר בנימיני
חבר מועצת עיריית נתניה ה-13, ה-15 וה-16; סגן ראש העיר.

דיני תעבורהמשפט חוקתי ומשפט מינהלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדיר בנימיני

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 01/07/231456 צפיות
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.

מאת: אדיר בנימינידמוקרטיה ושלטון25/06/231569 צפיות
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231597 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: אדיר בנימינימדעי החברה - כללי25/06/231419 צפיות
עושר אינטלקטואלי, רוחני, ידע בלתי מוחשי, לא בא לידי ביטוי בשום דבר בעל ערך חומרני.

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי27/02/221953 צפיות
מסיבות היסטוריות נוצר פער משמעותי בערים הותיקות בישראל בכל הנוגע לקריאת רחובות על שם נשים; בעיר נתניה אנחנו פועלים בנמרצות מתוך רצון לצמצם פער זה ככל שניתן, כל זאת למרות שגם היום מרבית הפניות המתקבלות בציבור הן הצעות להנצחת גברים ולא נשים.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/181517 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181892 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

מאמרים נוספים בנושא מדעי המדינה

מאת: דורון עמיתמדעי המדינה17/09/129209 צפיות
כול כך הרבה דם נשפך על מדינת ישראל והקיום שלה, מדוע שפוליטיקאים לא יפנימו ויעשו מהלך גורף אמיתי לאיחוד העם ושינוי המגמה?

מאת: פורטל אינדקס עסקיםמדעי המדינה06/02/128731 צפיות
ומה עם פסיכומטרי? בחינת הפסיכומטרי היא מדרגה גדולה בדרך לתואר הראשון אבל זה לא בלתי אפשרי, הציון בבחינה יחד עם ציוני הבגרות יחושבו לקרת לימודי התואר. ממוצע ציונים טוב ואתם על הגל, אם לא הלך לכם כל כך טוב זה קורה, רבים מנסים שוב בפעם הבאה תהיו מוכנים יותר.

מאת: אבי בכרמדעי המדינה11/06/1118092 צפיות
מהו תהליך קבלת החלטות? תיאור פשטני של תהליך קבלת החלטות יהיה להגדירו כבחירה בין אלטרנטיבות. הכושר לקבל החלטות בכלל, והחלטות נכונות בפרט, הוא תכונה חשובה למנהלים, למפקדים ולמנהיגים בכל הדרגות ,הרמות והתפקידים כמו גם לאנשים פרטיים. לאורך השנים פותחו מודלים לקבלת החלטות על מנת לסייע למנהל לקבל החלטה רציונאלית, הנשענת על איסוף וארגון מידע, בדיקת חלופות והערכת תוצאותיהן האפשריות.

מאת: עמית שטיינהרטמדעי המדינה20/05/109985 צפיות
מאמר זה עוסק בהשפעת האינטרנט על ארגוני המודיעין וקשרי הגומלין שבין ארגוני הביון לקברניט המדיני. המאמר בוחן האם חל שינוי מהותי בדפוסי האיסוף של המודיעין (בארגוני ביון חוץ שאינם צבאיים) בעשור האחרון ובהתאמה לכך האם ניתן לשפר את מערכת הבקרה והפיקוח של הקברניט המדיני על ארגוני המודיעין?

מאת: Efratמדעי המדינה01/02/1010647 צפיות
המונח דמוקרטיה מסמל את המושג שלטון העם. הדמוקרטיה הינה שיטת ממשל המקובלת כיום על ידי רוב במדינות בעולם המודרני. העקרון החשוב ביותר בשיטת ממשל זו הוא הבחירה של מנהיג באמצעות הצבעה של כלל האזרחים במדינה. התהליך בא לידי ביטוי בבחירה של מועמד אחד מתוך מספר מועמדים מובילים, כאשר לאחר ההצבעה, הרוב קובע מיהו המנצח. הבוחרים שווים בינם לבין עצמם ואינם מופלים על סמך פרמטרים כגון: מין, דת, צבע עור, השכלה או גיל. השיטה המקובלת כיום הינה השיטה של דמוקרטיה ייצוגית, באמצעות שיטה זו הרשויות מתחלקות לשתיים: הרשו

מאת: Efratמדעי המדינה20/01/1011511 צפיות
דמוקרטיה ליברלית היא צורת ממשל, המבוססת על דמוקרטיה ייצוגית בה היכולת של הנבחרים להפעיל את כוחם הפוליטי כפופה לשלטון החוק במטרה להגן על זכויות האזרח. עקרונות השיטה מקיימים בה הן אחריות אנכית (Vertical Accountability) של השלטון לבוחרים והן אחריות אופקית Horizontal) Accountability) של השלטון למוסדות המאזנים (נויברגר 2004, 211). החוקה היא תולדה של "רגע קונסטיטוציוני" בו ניתן ביטוי להסכמה לאומית רחבה אשר מייצרת "הסדר" ממשלי ארוך ימים שאינו תלוי בזהות האנשים המאיישים אותו

מאת: א.ע עאו'ץ מדעי המדינה23/02/098899 צפיות
הכלכלה של בלגיה מפותחת ביותר והיא מבוססת על מסחר בינלאומי. יותר מ-70% מהתל"ג הבלגי בא מיבוא ויצוא. בלגיה מיבאת את כל חומרי הגלם למוצרים רבים ומייצאת אותם לאחר עיבוד המעלה את שווי המוצר. יותר מ-50% מהיצור שלה מיועעד לייצוא, ובתחומים מסוימים, כטקסטיל וזכוכית השיעור עולה ל-80%. בגלל המיקום של המדינה והתשתית התחבורתית המפותחת שלה היא משמשת צומת מסחרי מרכזי בשוק האירופאי

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica