חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סבל של אשה אחת

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע24/05/2010941 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שולחן-השבת

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע,

לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

פרשת בהעלותך

עם שלם המתין שבעה ימים בשביל אשה אחת!

 

סבל של אישה אחת

פרשתינו חותמת בסיפור מופלא שיש ממנו מוסר השכל לכל אדם:

מיליוני בני-אדם, עם ישראל כולו יחד, עם ענני הכבוד ומלאכי השרת הנלווים אליו ועם השכינה הקדושה החופפת מעליהם - המתינו על מקומם שבעה ימים רצופים, בלב מדבר "ציה וצלמוות", עד שמרים תירפא מצרעתה.

את הצרעת היא קיבלה כעונש בשל חטאה בדיבור לשון-הרע, אבל העם כולו נטל על עצמו סבל ההמתנה שבעה ימים במדבר בלי להתקדם "לארץ המנוחה והנחלה", ארץ הקודש.

למרות שהכניסה לארץ ישראל וקיום מצוותיה, הקמת המשכן, המקדש, הקורבנות וכו' וכו' היא היסוד והמטרה שלשמה נבראו העולם-הזה וכל העולמות העליונים והתחתונים; הרי הגשמת המטרה נדחית ומתעכבת שבעה ימים בשביל חטא של אשה אחת?!

 

מדוע העונש ניתן באמצע המסע

נשאלת השאילה מדוע בחר הקב"ה להעניש אותה דווקא באמצע המסע לארץ הקודש ובכך לגרום לעיכוב שבעה ימים, הוא יכל לדחות את מתן העונש לעתיד, כפי שבהרבה חטאים שעשו בני-האדם הקב"ה העניש זמן רב אחר החטא?

היה אפשר לבשר למרים על עונש הצרעת, ולתת אותו בפועל רק בשלב יותר מאוחר ולא בעיצומו של המסע לארץ הקודש?

"זה הכבוד בשל שעה אחת שהתעכבה"

רש"י מסביר ש"זה הכבוד חָלק לה המקום בשביל שנתעכבה למשה כשהושלך ליאור", כלומר בגלל שמרים המתינה על שפת היאור לראות מה יקרה לאחיה הקטן, משה, בעת שהונח בתיבת הגומא על שפת היאור, והוא רק תינוק בן שלושה חודשים, לכן נתן לה הקב"ה שכר שהמתינו עבורה כשלקתה בצרעת.

הדברים מפתיעים בעוצמתם:

1) מלשון רש"י "זה הכבוד חלק לה המקום" משמע שההמתנה למרים לא היתה לשם הגנה על חייה (מנחשים וחיות-רעות העלולות להזיק לה בהיותה בודדה במדבר, כי לזאת די בהגנת הא-ל ואין צורך שכל העם כולו ימתין עבורה) אלא אך ורק למתן כבוד, לעודד ולשמח לב אישה אחת!

2) רש"י מסביר מדוע זכתה מרים בכבוד הגדול - "בשביל שנתעכבה למשה כשהושלך ליאור":

לכאורה זה מעשה אנושי נורמלי, שכשאחיה הקטן נמצא במקום סכנה - בתיבה על שפת היאור, לבדו וללא השגחת אביו ואמו, טבעי שאחותו האוהבת אותו מאוד, תצפה בו מרחוק ואין במעשה זה גבורה עילאית ומסירות נפש.

ועוד זאת, התורה מספרת שמרים לא התקרבה לתיבה אלא היא שמרה על קשר-עין "מרחוק לדעה מה ייעשה לו", שכן הקירבה לתיבה עלולה היתה לעורר את חשדם של העוברים ושבים ולסכן את חייה וחיי משה הקטן.

כלומר שבמעשה זה של מרים למען משה, לא היה שום סכנה-חיים אישיים שלה.

וזמן ההמתנה שלה ליד התיבה נמשך רבע שעה - אך השיבו לה על-כך בשכר שהינו לכאורה באין-ערוך למעשה שלה: עם שלם ועולמות שלמים וכו' וכו' המתינו לכבודה - שבעה ימים ולילות!!!

"והעם לא נסע"

ניתן היה לחשוב שההמתנה נכפתה על עם ישראל בגזירת שמים, כדברי חז"ל "זה הכבוד חלק לה המקום", שזה היה בצו "המקום", הקב"ה, ואילו העם עצמו לא שש ושמח לדבר; שהרי תיזמון המסעות לא נקבע בידי העם עצמו אלא בהוראה ישירה של הקב"ה כדברי התורה "ובהעלות הענן יסעו",

אבל כשמתבוננים בדברי התורה עצמה במילים "והעם לא נסע", משתמע מהם אחרת: הפסוק בא להדגיש שעם ישראל עצמו חפצו ורצו להמתין שבעה ימים לכבודה של מרים!

הדרך הנכונה למסע לארץ הקודש ולגאולה

זו באמת הדרך הנכונה לארץ הקודש: היא נראית אולי כהמתנה ופסק-זמן של שבעה ימים במדבר, אך עצירה זו היא באמת ובתמים הצעידה וההליכה המהירה והנכונה ביותר לארץ הקודש.

"אהבת ישראל תביא את הגואל", ותזרז את התגלות משיח צדקינו בארצינו הקדושה, בקרוב ממש.

כללות הנושא נדרש בצורה נפלאה בלקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 132. ובפרשני המקרא.

תגובות והערות-הארות יתקבלו בשמחה, למייל:    ryk613@gmail.com

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף קרסיק שליח הרבי ורב אזורי בת חפר - עמק חפר לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, למייל: rabayyk@zahav.net.il www.torah.in/he

052-5990060

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף קרסיק

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע27/02/142123 צפיות
כל בני-ישראל ממש, אנשים, נשים וגם ילדים, תרמו מכספם ורכושם למען הקמת המשכן, עליו מסופר בפרשתנו. למרות שלא הוטלה חובה על הילדים, שכן אין חיובים ומצוות מהתורה על ילדים, אלא רק על מבוגרים,

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע17/02/14865 צפיות
ארבעים יום בהר סיני למחרת מעמד מתן תורה, עלה משה רבנו ״למרום", להר סיני, לקבל את עשרת הדברות כתובות על שני לוחות אבנים, וכן ללמוד את שאר כל תרי״ג מצוות התורה הקדושה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע01/07/131514 צפיות
פתיחה: על מי יש לחשוש שיתנהג ברשלנות ויסכן חיים - מי שיש לו היסטוריה בעייתית והוא כבר הרג נפש בשגגה, או מי שהעבר שלו נקי לחלוטין ומעולם לא שפך דם:

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע26/06/131193 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית.

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע22/04/131359 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה על ספירת העומר, לספור 49 ימים מיום שני של פסח ואת היום החמישים לקבוע לחג - "חג השבועות", ככתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת .. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום גו'".

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע20/03/131209 צפיות
מצווה מיוחדת בליל הסדר "והגדת לבנך" לספר לילדינו את סיפור השעבוד, הגלות והגאולה של אבותינו מארץ מצרים. לפנינו ט"ו אמרות לשולחן הסדר בניחוחות של גאולה העתידה במהרה בימינו בביאת משיח צדקנו

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות29/01/131154 צפיות
הדלקת נרות כל ערב שבת קודש היא חובה וזכות גדולה ונפלאה, להביא אור ושמחה לבית היהודי, כבר על היהודיה הראשונה - שרה אמנו, מספר המדרש שהיא הדליקה נרות בערב שבת וחז"ל קבעו זאת כמצווה וחובה לדורות,

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181041 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181079 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181026 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181047 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181034 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181126 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica