חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יוגה - מסורת של אחדות

מאת: סיון סניוריוגה17/03/20091439 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

יוגה – מסורת של אחדות

***המאמר לקוח מתוך מאמר גדול  שפורסם בעיתון של ארגון מורי היוגה בישראל בדצמבר 2006***

 

מאת: סיון סניור, מורה ליוגה ולפילאטיס ומטפלת הוליסטית

www.sivansenior.com

למדתי הוראת יוגה בוינגייט בשנת 1999. לימדתי קבוצות עוד לפני סיום הקורס משום שהייתה לי השכלה וניסיון בצורות אימון אחרות (עיצוב הגוף ואירובי).

את אנדרי לאפה פגשתי במסגרת הסמינר הראשון שלו בישראל.

אני זוכרת שקיבלתי הזמנה הביתה בדואר, עם המילים "סדנת יוגה עם אנדרי לאפה", באיות שכלל את המספר הגבוה ביותר של שגיאות-כתיב שניתן להעלות על הדעת.

הבנתי שמדובר בשילוב האהוב עלי ביותר: יוגה ורוסים. אז רצתי לסמינר. מאז למדתי עם אנדרי 9 סמינרים, מתוכם 2 קורסים למורים (200 שעות כ"א), אחד מהם באוקראינה, שם שהיתי חודש וחצי בחצי האי קרים, בשנת 2005.

משנת 2002 אני תלמידתו של אנדרי לאפה.

אנדרי הוא מאסטר[ר1]  בעל גישה ייחודית ויעילה, בעל השכלה קלאסית  מעמיקה בסגנונות יוגה שונים ושולט ברמה גבוהה במספר אומנויות לחימה מזרחיות. הוא למד אצל המאסטרים הידועים של ימינו וביניהם יוגצ'אריה רודריה, טק"ב דסיקשר, ק' פטאבי ג'ויס ובק"ס איינגר. נוסף על כך הוא בעל תואר מאסטר בשחייה ודוקטור להנדסה.

אנדריי לאפה מדריך קורסי הכשרת מורים במדינות בריה"מ לשעבר, בארה"ב, בנפאל ובישראל.

הוא כתב שני ספרים:  "Dynamic Practices in Classical Yoga" ו-"Yoga Tradition of Unification".

סיפרו האחרון הפך לרב-מכר במדינות ברית המועצות לשעבר בשנים 1994-2004, תורגם לאנגלית וניתן להשיגו גם בארה"ב. בישראל ניתן להשיגו אצלי, בתל-אביב.

אנדרי בעל יכולות נפשיות אנרגטיות חזקות. יש לו נוכחות, כריזמה וכוח אנרגטי רוחני חזק.

בנוכחותו דברים קורים. הן במישור הפיזי והן במישורים גבוהים יותר.

תנוחות שהמתרגל (שהוא מורה ליוגה בעצמו!) לא ידע שהוא מסוגל להן, מצליחות לפתע. דברים שהגוף לא ידע שייתכנו – קורים.

אנדרי הוא היוצר של "ריקוד שיבא" (האחרון בדף הקישורים), תרגול המביא לשליטה מוחלטת בתודעה, תוך כדי חופש.

לדעתו, יוגה צריכה להתאים את עצמה לתקופה בה אנו חיים. הוא מעודד את תלמידיו המורים לחקירה תמידית, על מנת לצור התפתחות מהירה שלנו ושל תלמידנו. אנדרי תמיד דורש מתלמידיו יותר ממה שחשבו שהם מסוגלים. הוא מסביר שמכיוון שהאימון שלו יסודי, אפקטיבי ונותן תוצאות מהר, אנשים מפרשים אותו כמורה שקשה לתרגל איתו, אך למרות הקושי בתרגול, אנדרי תמיד מלא הומור.

הוא אומר, שאפילו רק תלמיד אחד בכיתה רוצה להתפתח, אין סיבה לעצור אותו בגלל השאר.

או במילים אחרות, אם תלמיד אחד יכול לבצע אסאנה[ר2]  מסוימת, זו סיבה מספקת ללמד את האסאנה.

הוא חוזר ואומר, במבטא רוסי[ר3]  כבד:

"If somebody can do it, it means it's possible".

כמו מורים גדולים אחרים כדהרמה מיטרה, בל מקונד סינג, פול הארווי ועימם אורית סנגופטה ונעה בלאס ז"ל שלנו, כך גם אנדרי דומה להם בצניעותו ובענווה שלו, וברצונו העז לחלוק את כל הידע העצום שיש לו עם תלמידיו.

על שיטתו הוא מסביר, שנתן לה שם מסיבה אחת ויחידה – כדי שלא יקראו לה על שמו.

 

UFY – Universal Free Style of Yoga

 

UFY איננה עוד סגנון של יוגה כמו שיבננדה, אשטנגה או איינגר. בשיטה זו אין הגבלות כלשהן כמו בסגנונות אחרים (כגון: רק 12 תנוחות, תרגול בסדר קבוע וכו'). UFY  היא שיטה, אוסף של חוקים, שמלמדים כל מורה איך ליצור את השיעור האינדיבידואלי שלו, כך שהשיעור יאזן את התלמידים בכל הרמות.

בשיטה זו יש רק 2 התוויות:

להיות חופשי ומודע.

חופשי משמעו להיות יצירתי.

מודע משמעו שבכל שיעור יש לעבוד על כל המפרקים בגוף, בכל כיווני התנועה שלהם ולעבוד על כל הגופים ברמת כל המעטפות[ר4]  (שניתן לעבוד בהן), על מנת שבסוף השיעור נהיה במצב שבו הפקנו אותות מכל המארמות[ר5] .

על ידי הפעלת איברים שונים, מגיעים שדרים למוח ומשם לתודעה. כל אסאנה משפיעה על המוח כמו הנחת אצבעות על פסנתר. כל תנוחה היא אקורד (שילוב של מספר צלילים) והצלילים הללו מהדהדים למוח מהמארמה.

המטרה בתרגול יוגה מושלם, אם היינו באמת פסנתרים, היא:

לנגן על כל הקלידים וליצור את כל הצירופים (אקורדים) האפשריים, על מנת להפעיל ולגרות את כל איברי הגוף והמוח כדי ליצור תוצאה של  יציבות ואיזון.

 

אסאנות לידיים

לפני 18 שנה, הכיר אנדרי אצל בק"ס איינגר גישה מיוחדת לעבודה עם המפרקים, שביסודה מודל תנועת העצמות לפי שמונת הכיוונים האפשריים (קדימה-אחורה, שמאלה-ימינה, פיתול שמאלה-פיתול ימינה, כיווץ והתארכות). על בסיס גישה זו, פיתח תפיסה שלמה ומפורטת לבניית האסאנות על בסיס תנועות השלד. בניתוח תרגול האסאנות בבתי-הספר ליוגה בעולם, אנדרי ראה שמשתמשים בהרבה תנוחות לרגליים, לאגן ולעמוד השדרה, אך כמעט שלא מתרגלים אסאנות לידיים. תנוחות שיווי משקל ועמידות הידיים השונות, אינן מפתחות את עומק הניידות (גמישות) של הידיים כלל.

כידוע, הידיים יותר חלשות מהרגליים ולכן הן גמישות יותר. לכן אולי בתרגול האסאנות היום, שמים דגש על עמידות הידיים לחיזוקן, אך הדבר גורם לצימות הידיים ולאובדן הגמישות (מצב בו שרירי הידיים מתכווצים ומאבדים גמישות בעתיד).

אנדרי מדגיש את חשיבות תרגול האסאנות המקבילות לידיים ולרגליים, אסאנות שהוא מצא לבדו. לכל מנח באגן והרגליים, הוא מצא מקבילה בידיים ובמפרק הכתפיים, להשפעה מאוזנת על הגוף ולקבלת מצב פסיכו-אנרגטי מאוזן אחרי התרגול.

מסכמת סיון סניור, בוגרת וינגייט (1999), ובוגרת הקורס למורים עם אנדריי לאפה 2004 ומדריכה ליוגה בשיטת UFY:

אחרי עבודה של שנה וחצי עם כ-200 מתרגלים בשבוע, התוצאה היא חזה הרבה יותר פתוח, הגדלת טווח תנועת השכמות לכל שששת כיווני התנועה של השכם, וכמובן, ידע רב נוסף בתחום שחרור השרירים והכאב וביכולת תרגול תנוחות מורכבות (קומבינציות) לנו ולתלמידנו.

תוספת מאוחרת – מרץ 2009

כיום, אני מלמדת לפי העקרונות של אנדריי כבר 7 שנים.

ראיתי נפלאות  בפתרון בעיות במפרקי הכתפיים, הזרועות והידיים.

השיטה שאני מלמדת בה היא ברובה סטאטית, כך שיש זמן לעקוב אחרי התרגול. מעבר לאסאנות מוכרות ולאסאנות המיוחדות של הידיים, יש בשיעור שילוב של קומבינציות, שהן אסאנות מורכבות למתרגלים וותיקים ושל תרגילים אנרגטיים מתחומים שונים של טיפול כמו רפלקסולוגיה, הילינג ושיאצו ומתחומים שונים של תרגול התודעה כמו טאי-צ'י, צ'י-קונג ועוד.

חלק מתלמידי הוותיקים מגיעים פעם-פעמיים בחודש רק על מנת לקבל את התמיכה והחיזוק של אימון בקבוצה.

תלמידות שלי הן היום מורות בזרמים שונים של האטה[ר6]  יוגה. אחת מהן היא חווי ברוקס, שלקחה את הריקוד של שיבא והמשיכה איתו הלאה לרמות גבוהות יותר ממה שיצאו עד היום לשוק ועיקר פעילותה בתחום שינוי הרגלים וחשיבה.

מאנדרי למדתי, לחלק את הידע שלך עם כל מי שרוצה ללמוד ולהסביר מה אנו עושים בשיעור, כדי לקדם את מי שרוצה לתרגל בבית או ללמד וכדי שנבין, מה בעצם אנחנו עושים בשיעור, למה זה טוב לנו, ואיך לעשות את זה בעצמנו בבית כדי שנוכל לנתק את התלות במורה  ולהיות עצמאיים וחופשיים.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

* המאמר נועד לספק אינפורמציה בלבד ואינו בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה.


[ר1]מאסטר מוגדר כמי שמלמד יוגה מעל ל-20 שנה

[ר2]אסאנה היא תנוחה ביוגה, בשפה סנסקריט

[ר3]זה יהיה חוסר דיוק להגיד רוסי משום שאנדרי הוא יליד קייב – בירת אוקראינה. כישראלים, אנו אפילו לא יכולים להבדיל בדקויות של המבטאים לכן ציינתי "רוסי".

[ר4]כל הגופים=בכל מסורת מציינים מספר גופים שונה שקיימים סביב גופנו הפיזי.לפי היוגה ישנם 7 גופים כשעל השישי והשביעי, קשה יותר להשפיע. המעטפות הן שם נוסף לגופים וזהו למעשה תרגום מסנסקריט.

[ר5]המארמות הן נקודות פיזיות בגוף האדם,  שהן לעמשה נקודות המפגש של מערכת העצבים. יש מעל 3000 כאלו בגוף, מתוכן 108 עיקריות.

[ר6]האטה – מתייחס לכל  הזרמים שמלמדים יוגה של אסאנות, תרגול הגוף הפיזי. לעומתן קיימים זרמים שבהם אין תרגול פיזי של תנוחות, או שהחלק הפיזי הוא קטן, כמו ראג'ה יוגה (שליטה בתודעה) וקארמה יוגה (יוגה של השירות, של הנתינה).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

סיון סניור, מורה ליוגה ולפילאטיס ומטפלת הוליסטית

www.sivansenior.com

sivansenior@gmail.com

 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת סיון סניור

מאת: סיון סניורדיאטה15/03/111204 צפיות
אני נותנת לך כאן, את הגישה הרחבה והכללית להרזיה, שבה אני והמטופלים שלי משתמשים כבר שנים בהצלחה רבה.

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים06/03/111577 צפיות
רגישות יתר מוגדרת כאוסף של תופעות, המקשות על חייו של מי שסובל מהרגישות, ברמות שונות של אי-נוחות.

מאת: סיון סניורזוגיות ואהבה06/03/111080 צפיות
ישנן הבעות פנים שלא כדאי לנו לתת להן להיכנס לחיינו...ויותר מזה: הופעתן מסמלת התחלה של משבר סמוי, הידרדרות בתקשורת.

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111841 צפיות
שאלת אימון לצמיחה אישית לפני הכול: מה היית עושה אלמלא פחדת?

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111482 צפיות
המאמר נכתב בלשון נקבה, אך הוא פונה לשני המינים

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111436 צפיות
למה אנו כל-כך סובלות ביחסים רומנטיים מעצם טיבה של האישיות הדרמטית, היא מחפשת חיבור אמיתי. והיא מחפשת אותו דרך זוגיות. קשה לה להיות ב"קשר קליל".

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111518 צפיות
האקס המיתולוגי מפריע לך להשתחרר ולהתקדם הלאה וזה בטח לא הפעם הראשונה שאת שומעת את זה. מה שאני רוצה לחדש כאן, זה לתת לך שיטה לרגל אחריי עצמך ולהבין עוד עלייך.

מאמרים נוספים בנושא יוגה

מאת: אשרם במדבריוגה30/07/163216 צפיות
זאת השנה השביעית שהערבה לובשת יוגה. כבר שבע שנים, שקהילת היוגה נפגשת לסופ"ש אחד קסום במרחבי הערבה.

מאת: אשרם במדבריוגה17/10/152751 צפיות
זאת השנה השישית שהערבה לובשת יוגה. המדבר מזמין אותנו בעונתו היפה ביותר לקחת חלק באירוע היוגה של השנה.

מאת: נירוונהיוגה06/02/151782 צפיות
בימים אילו עם זריחתו של העידן החדש יודע כל ילד מהי יוגה, היוגה ככלי לאורח חיים בריא הפכה לקונצנזוס. בעולם היוגה קיימות שיטות רבות ומגוונות אשר נועדו לקרב את האדם אל עצמו ולאפשר אורח חיים רגוע, בריא, מספק ומעמיק.

מאת: נירוונהיוגה18/12/141666 צפיות
כולנו קראנו או שמענו, ממאסטר חכם,ספר ניו-אייג'י, אולי בשיר של שנות ה-60 או על פלייר לפסטיבל, את המשפט - 'כולנו אחד'. לחלקינו אולי זה אפילו נשמע הגיוני, אבל מה זה בדיוק אומר? בכתבים העתיקים של כל הדתות ובכל תיעוד של משנתו של מואר כזה או אחר מוזכר טבעו האמיתי של האנוש, מעבר לאשליית הנפרדות של האגו, בכל אחד ואחת מאיתנו ולמעשה בכל מה שחיי וקיים זורמת רוח אחת. המקור לכל. האינסוף, האחד, אלוהים, או כל שם אחר שיניח את הדעת.

מאת: רונן צוריוגה10/03/131997 צפיות
כאשר מדברים על שיעורי יוגה, תל אביב אשר ידועה בהיפך הגמור שלה מאורח חיים רגוע ושליו, מציעה לכם מגוון רחב של קליניקות ומדריכים שיאפשרו לכם לחוות תחושות שטרם הכרתם.

מאת: רונן צוריוגה10/01/138392 צפיות
היא בירת הבילויים, בתי הקפה, התרבות והנופש. אבל בשקט בשקט, כמעט בלי שנרגיש, הפכה תל אביב לבירת היוגה הבלתי מעורערת של ישראל. כשמדברים על יוגה, תל אביב עולה ישר בדמיון. עם מגוון שיעורים, קורסים, מדריכים, קליניקות ואפשרויות, אין ספק – יוגה עושים אך ורק בעיר תל אביב.

מאת: אשרם במדבריוגה15/09/128897 צפיות
3 בנובמבר 2012 המדבר מזמין אתכם בעונתו היפה ביותר לבוא לקחת חלק באירוע היוגה של השנה. הערבה לובשת יוגה למשך סופ"ש קסום, בו נתכנס ביישובי הערבה השונים לסדנאות עומק של יוגה עם מיטב המורים המובילים מהארץ. בחיקו של נוף המדבר מרחיב הנשימה, מחכה לכם סופ"ש איכותי בלב המדבר הפראי בו המדיטציה ותרגולי היוגה יזכו למבט שונה ממה שהכרתם. באירוע המכרזי יוגה בשקיעה נתאחד לתרגול משותף עם אורחנו המיוחד מחו"ל. אז קחו אוויר ובואו קבלו את היוגה ואת המדבר. בנשימה אחת .

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica