חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תלמידות עמנואל

מאת: מוטי לקסמןרוחניות - כללי22/06/20101110 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חוק, פסיקת רבנים, וערכים / מוטי לקסמן, תמוז תש"ע.

תמונה.

בצד ימין מיתמר לו עץ, בקצהו ישובים זה מול זה "חרדי" ו"לא חרדי" (חילוני? ממלכתי? אזרחי?). מעל ל"לא חרדי" בועת דיבור:"בוא ונמצא דרך לרדת מהעץ". בצד שמאל, העץ שבור, באוויר יושב ה"חרדי" ובועת דיבור לידו:"איזה עץ?" [2].

החכם אמר: "תמונה שווה אלף מלים" [1], מה "שומעים" מתמונה זו?

האם צמח עץ, והוא נשבר? או אולי העץ נראה בעיני האחד אבל נסתר מעיני השני?

דבר אחר, העץ למה הוא מרמז: לחברה? למדינה? להסכמות שהופרו? לציפיות שלא התגשמו?

מלים רבות שולחו לאוויר העולם באלה הימים הסוערים של תלמידות חסודות מעמנואל: "יש לכבד את החלטות בג"ץ גם אם חולקים על תוכנן ונאבקים בהן" [3]. "כל מי שפונה לערכאות שפוסקות לא לפי דין תורה... כאילו מרים ידו בתורת משה רבנו, כאילו חירף וגידף, אין לו חלק לעולם הבא" [4]. "כאשר יש מאבק דתי אמוני מה שקובע הוא עמדת הרבנים, 'שגוברת על כל סמכות אחרת'" [5]. "פסקי דין הם לא משהו שניתן לשיקול דעת. הם לא המלצה, ואפילו שר החינוך אינו עומד מעל פסקי הדין של בית המשפט העליון" [6].

אלה קוראים בשם פסקי הדין והחוק האזרחי ואלה זועקים ברוח פסיקת הרבנים, ושרים בקול  "עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר" [7] לעבר עץ הדין והחוק האזרחיים.

פרשת התלמידות בעמנואל אינה האירוע הראשון בו קיים פער בין שתי תפיסות העולם. לא חלף זמן רב בו היינו עדים להתלקחות בין שתי תפיסות העולם בבית החולים ברזילי באשקלון.

המציאות משקפת שסע עמוק שמפלג את העם ואין פתרון מוסכם.

אכן, פער ניכר פעור בין שתי נקודות המוצא: פסיקת בית משפט או פסיקת רבנים. לכאורה לפנינו נהר שוצף שאין אף גשר שיכול לקשר בין שתי גדותיו.

אכן, השונות רבה!

אבל למרות השונות, על אף שמוקדי המחלוקת רחוקים ת"ק פרסה זה מזה, הרי עיון מפורט מעלה אפיון משותף שהוא, אולי, מסוכן יותר מן המחלוקת.

בשני הצדדים נשמעים ביטויים המשקפים ציות מוחלט: לחוק "פסקי דין הם לא משהו שניתן לשיקול דעת" [6] או לפסק של רב "עמדת הרבנים, גוברת על כל סמכות אחרת" [5].

מה מסוכן?

ראשית, דווקא במקרא, שמשקף תרבות מלפני אלפי שנים, ניתן למצוא תיאור של עמידה נגד פסיקה מהסמכות הנעלה ביותר, נגד אלוהים.

אלוהים מחליט להשמיד את סדום כולה, כי החטא רב בה [8]. "וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי ה'. וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר: הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע?" [9]. אברהם אינו נרתע ודורש שיקול מחדש. אלוהים נענה, מתפתח ברור, ורק לאחר שמוסכם שאין אפילו עשרה צדיקים מתבצע חורבן סדום [10].

האין הסיפור משדר: רק לאחר שברור שהפסיקה היא "הוגנת" היא מתממשת.

משה יורד עם לוחות הברית. בעם, הממתין כבר ארבעים יום ללא אות כלשהו ממשה, פקעה הסבלנות. בני ישראל מבקשים סמכות נוכחת. אהרון אוסף "נִזְמֵי הַזָּהָב", מאזני הנשים ובנותיהן ויוצר עגל המתקבל על ידי העם כמייצג נאמן: "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" [11]. אלוהים כעוס ופוסק להשמיד את כל העם: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" [12] ולכן, "וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל" [13]. משה אינו מסכים ודורש מיד מחילה: "וַיְחַל מֹשֶׁה אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהָיו וַיֹּאמֶר לָמָה ה' יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם?" [14]. אלוהים קשוב לדברי משה ואינו מממש את פסק הדין: "וַיִּנָּחֶם ה' עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ" [15].

אברהם ומשה, בסיפורים, מציגים עמדה האורמת שאפילו כוונה או פסיקה אלוהית אינה צריכה להתקבל כנתון שאין להרהר אחריו.

התנהגות דומה מתוארת גם לגבי פסיקת מלך.  

פרעה מצווה להמית כל ילוד זכר. המיילדות  העבריות "שִׁפְרָה" וגם "פּוּעָה" אינן ממלאות את צו המלך ומחיות את הנולדים. ואף אינן חוששות לנמק זאת בפני פרעה הגדול [16].

והלא ידוע לך, שלא רק מלידות עבריות אלא גם הבת של פרעה עצמו אינה ממלאת את הצו כלשונו ומגדלת את משה, אותו היא מזהה כאחד "מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" [17].

אין צורך להתעלם מכך שבכתוב המקראי יש גם דוגמאות של ציות ללא ברור ובדיקה, אבל דווקא משום כך בולטים באורם התיאורים שהובאו בזה.

האם לא לכך כיוונה האמירה: "היכולת לשמור על מצפון אישי מול תכתיבים של גורמים סמכותיים ובעלי כוח היא מסימני ההיכר של אדם חופשי ושל חברה דמוקרטית" [18].

גם המאה העשרים לא חסרות דוגמאות הפוכות בהן ציות עיוור הביא לפגיעה לחורבן ולאסון.

ולא רק בתחום הציבורי הכללי. גם בתחום האישי והמשפחתי ישנן דוגמאות רבות של "בעלי סמכות" הדורשים ציות מלא, ובהרבה מקרים מביא הציות לנזק חמור, אפילו נורא.

למען הסרת ספק, אין בדברים האלה קריאה לאי-ציות לכל חוק ולכל פסיקה. וודאי שלא.

אבל, אין פקודה, ואין חוק גם לא פסיקה של בית משפט או של רבנים שלכשעצמם הם אמת מוחלטת שאין להרהר אחריה.

דרישה, פקודה, חוק, ופסיקה צריכים תמיד לעמוד במבחן ערכי אדם ומוסר, ולא חשוב מי קובע ומבטא אותה!

התוכן המשמעותי הוא החשוב לא המצהיר אותו.

איני יכול לקבוע, אבל שואל אני אם גם במקרה של התלמידות החסודות מעמנואל נבדקו החוק והפסיקות לא רק ככתבן וכלשונן, אלא גם לאור ערכי מוסר ואדם.

עץ החברה ישריש שורש איתן, יפריח עלווה מלאה והוא לא יישבר, אף לא ייעלם מעיני חלק מיושביו רק אם ערכים יקבעו את הנוהגים ולא חוקים ופסיקות בלבד.

הבהרות ומראה מקום

[1] אמר הפילוסוף הסיני קונפוציוס לפני כאלפיים וחמש מאות שנה, על-פי שמואל ליימן וילציג,  "מילה אחת שווה אלף תמונות", אתר: http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/pirsum/comi0262.htm

[2] שלמה כהן, ישראל היום 20/06/10, עמ' 29.

[3] דן מרגלית, "כולם הפסידו", ישראל היום 20/06/10, עמ' 05.

[4] יהודה שלזינגר, "הרב עובדיה" פנית לבג"ץ? איבדת את העולם הבא", ישראל היום 20/06/10, עמ' 05.

[5] תומר זרחין, "השופט אדמונד לוי בדיון בפרשת ההפרדה הגזענית בעמנואל: שום פסק דין לא יצטרך אישור של רב", הארץ 15/06/10

[6] יוסי ורטר, "אף מלה", הארץ, השבוע 18/06/10, עמ' 2.

[7] יאיר אטינגר ואור קשתי, "בית דין רבני הצטרף לבג"ץ והורה לבטל את ההפרדה בבית הספר בעמנואל", הארץ 21/06/10, עמ' 1.

[7] ישעיהו ח, י.

[8] בראשית יח, כ–כא.

[9] שם, כב2–כג.

[10] שם, כד–לב.

[11] שמות לב, א–ד.

[12] שמות לב, ז.

[13] שם, י.

[14] שם, יא–יג.

[15] שם, יד.

[16] שמות א, טו–יט.

[17] שמות ב, ה–י.

[18] ליאון שלף, עשבים שוטים בגן עדן, הקיבוץ המאוחד 2002, עמ' 167–168.

 



תגיות המאמר: חוק, פסיקה, רב, ערך


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131112 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131223 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131132 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121290 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121340 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111629 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111340 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא רוחניות - כללי

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי12/11/191195 צפיות
בעת שהספינה היקרה בעולם טבעה בים, לא היה בכוחו של שום כסף שבעולם להציל חיי אדם. עשירים לא קבלו יחס מועדף. עשירים ועניים פלסו דרכם יחד, ונדחפו יחד לסירות ההצלה ללא הבחנה.

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי29/04/19103233 צפיות
כתיבת ספר תורה הינה מצווה נעלה וחשובה עד מאד, מצווה זו הינה מצוות עשה מהתורה, האחרונה במניין תרי''ג המצוות. מי שזוכה לקיים את המצווה הזו, מעלה עליו הכתוב כאילו קיבל את התורה בהר סיני.

מאת: עופר שלורוחניות - כללי02/10/182150 צפיות
ספרי חומש

מאת: רוני הכהןרוחניות - כללי01/07/181847 צפיות
כולם מחפשים אחר הכוונה, והדת היא כבר לא הכלי היחיד אשר זמין על מנת להגיע אל איזון הנפש מלבד רפואה.

מאת: SEOMANרוחניות - כללי22/01/181423 צפיות
אם תמיד רציתם לדעת איך לאזן את הגוף בקלות ולהתחיל להכניס יותר שפע אל חייכם, הרי כי עכשיו גם אתם תוכלו לעשות זאת בעצמכם. כל שעליכם לעשות זה לאמץ לכם את אחת מהשיטות עתיקות היומין אשר הגיעו אלינו היישר מן המזרח. על מנת שאנרגיית הצ'י תוכלו לזרום בחייכם, תוכלו להתחיל ולהתאמן בטאי צ'י, צ'י קונג, סו ג'וק ,מדיטציות, רייקי, הילינג, יוגה ושיטות נוספות. היום נדבר על הדרכים האפקטיביות ביותר לריפוי הגוף והנפש אשר יתחילו לגרום לכם להרגיש שינוי משמעותי בחייכם ולאורך זמן.

מאת: דוד דרומררוחניות - כללי14/08/162322 צפיות
הכותל המערבי (בקיצור: הכותל) הוא אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית זה כאלפיים שנה, משלהי תקופת בית שני ועד ימינו. במסורת היהודית מיוחסת לכותל המערבי קדושה יתרה,

איך לקבל אנרגיה למכור, איך למכור עם חשק, איך להרגיש טוב למכור, למה עבודה במכירות שוחקת, איך לאהוב למכור, איך ליהנות לעבוד במכירות, תמיכה נפשית, מאמן אישי מומלץ: וכאן תתבאר עוד נקודת מבט, לאיך וכיצד איש המכירות אמור לקבל אנרגיה למכור את המוצר שלו ללקוחות. והדרך לכך היא, על ידי זה שאיש המכירות ישאל את עצמו, האם הייתי מוכר את המוצר הזה לאנשים, גם אם לא היית מרוויח מכך כסף?! ז"א שעל איש המכירות לדמיין לעצמו מצב, שבו הוא כאיש מכירות לא צריך כסף, משום שיש לו מספיק כסף, אבל מצד שני ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica