חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הסיבות לקריסת עסק זעיר/קטן (או כל עסק)

רוב העסקים הקטנים קורסים  בפרק זמן של עד שלוש שנים מיום הקמתם, מספר סיבות גורמות לכך וכולן קשורות לניהול.

.מדרג החזון העסקי

"חזון עסקי" (" חלום עסקי של יזם ער ")

"מטרת על " הנגזרת מהחזון העסקי" מטרה מציאותית מוגדרת עסקית

"מטרות ממוקדות" הנגזרות מ"מטרת העל".תת מטרות בתוך "מטרת העל"

"יעדים למימוש" המהווים תת מטרות בתוך המטרות הממוקדות למעשה מעין אבני דרך.

אסטרטגיה למימוש מציבה בדרך כלל שאלות כגון :מה נדרש לעשות ,באיזה היקף  או כמה.

טקטיקה לבצוע מציבה  בדרך כלל שאלות של איך ומתי ,איפה.

פעילות ליישום מציבה בדרך כלל שאלות עם מי, ועם מה מבצעים .

בצוע הפעילות הנדרשת.

בקרת תוצאות הבצוע קרוב מאד למועד הבצוע.

תיקונים נדרשים , לרוב נדרש לבצע תיקונים.

התהליכים המצוינים נדרשים בכל עסק, וחלק גדול מתקיימים אם כי לא תמיד באופן סיסטמי מסודר.

עמידה בשלבי החזון העסקי ומימושו מחייבים יכולות ניהול של אנשים, תהליכים ובקרה, בארגונים גדולים חלק מהיכולות מפוזרת במספר פונקציות המרכיבות ביחד מערכת ניהול, בארגון קטן הן מקובצות הרבה פעמים אצל גורם יחיד או שניים אשר אינם מצטיינים בהכרח בניהול.

     בקטגורית העסקים הזעירים והקטנים ישנם תחומים רבים של פעילות עסקית, חלק מהכשלים    קשורים  במאפיינים העסקים הייחודיים לענף שבו פועל העסק, אך הרוב המכריע קשור בכשלי ניהול בכל או ברוב התחומים העסקיים :ניהול ארגוני,שיווק, מימון, תפעול, לוגיסטיקה, ייצור, בקרה ניהולית וכספית.

להלן רוב הסיבות הגורמות לקריסת העסק, לא כל הסיבות חיבות להתממש יחד, תלוי גם מה משקלו היחסי, עוצמתו ותדירות המופע של כל גורם, חלק הן סיבות חיצוניות לעסק וחלק פנימיות:  

v      הקמה חפוזה על בסיס רצון ואינטואיציה ללא בדיקת ייתכנות וכדאיות עסקית וכלכלית נאותים.

v      העדר מטרות עסקיות ברורות ומוגדרות האמורות לשמש כמצפן  עסקי.

v      אמונה מוגזמת ביכולת האישית לנהל עסק,נובעת מהעובדה שרוב העסקים הקטנים מוקמים על בסיס יכולת מקצועית של היזם,(לעיתים בצרוף משקיע )  שבתחום התמחותו עשוי להיות כוכב, ויש לו יכולת לנהל את עצמו, אך לא לנהל עובדים ותהליכים.

v      תחשיבי עלות הקמה והרצה נמוכים מדי שגרמו לחריגה מתקציב היזם עוד לפני ההפעלה ומאריכים את תקופת החזר ההשקעה הראשונית.

v      התייחסות "מקילה"  (נמוכה מדי) בנושא העלויות השוטפות האמיתיות (קבועות ומשתנות).

v      התייחסות אופטימית (גבוהה מידי) של ההכנסות.

v      העדר משאבי מימון לגישור בין תקבולי הכנסה להוצאות בשלבי הינקות של העסק ("מוות בעריסה")

v      העדר אשראי שוטף מספק ("חמצן") לגישור על פערי תזרים.

v      תזרים שוטף שלילי הנובע מגבייה לקויה ועוקצים מול תשלומים בזמן לספקים.

v      תמחור שגוי, נמוך מדי מקטין תרומה לכסוי קבועות ומונע רווח , גבוה מדי מצמצם מכירות.

v      זיהוי לא נכון של בעיות ופתרון בשיטת "בעזרת השם יהיה בסדר".

v      קושי "לקבל מציאות" שהמוצר או השרות לא מספיק נדרשים או לא מספיק טובים. (קריסת החלום)

v      פנייה לשווקים הלא נכונים (אי זיהוי ומיקוד קהלי יעד מתאימים למוצר ולשרות).

v      הגררות למחירים נמוכים של מתחרים ותיקים ללא בדיקת העלויות בפועל וכפועל יוצא מכך, אי התאמת עלויות או היקפי מכירה למחיר השוק הנמוך.

v      תגובה איטית למציאות העסקית, במקרים של ביקוש  נוצרים פיגורים באספקה, במקרה של ביקוש נמוך אין התאמת הוצאות קבועות לנדרש.

v      עסק קטן בתחילת דרכו לא יכול לפנות לשוק כולו וחייב להיות ממוקד מאד בקהל המטרה, העדר המיקוד פוגע באפקטיביות המאמצים המושקעים בשיווק ובקידום מכירות.

v      בעיות איכות מוצר, גורמת לפגיעה במוניטין, פחת ,השקעות בתיקון  (אם זה אפשרי ).

v      עלויות רכש גבוהות של חו"ג מייקרות מוצרים, ההשפעה גדלה ככל שעלות החומר מהווה מרכיב  גבוה יותר בסה"כ המחיר.

v      עלויות עבודה גבוהות, שעות עבודה רבות מידי,או/ו יקרות מידי,חוסר יעילות בניצול משאבים  (כ"א ומרכזי עבודה)

v      העסקת עובדים לא מתאימים בעסק, בעסק קטן בהעדר פונקציות ארגוניות מתאימות ,נדרשים לעסק עובדים עם מוטיבציה גבוהה, נאמנות,עצמאות,ויכולת לבצע מטלות בתחומים שונים ברמה נאותה, כל פעילות של עובד מהווה שעור גבוה יחסית  במשאבי העסק, ומכאן השפעתו היחסית לטוב או לרע על התוצאות.

v      סיגול סממני סטאטוס יקרים מההתחלה "עיניים גדולות", (משרדים מפוארים,שכר, רכב, פזרנות) מגדילים הוצאות וגורעים חלק מהמימון הנדרש למימון שוטף, הכסף  מושקע  בתחומים שלא מייצרים ערך לעסק.

v      "מלחמות שותפים" שפורצות זמן קצר לאחר הקמת העסק, הנובעות מהעדר הגדרה ברורה של סמכויות ותחומי אחריות של כל שותף, או מהעדר דבק אמיתי בשותפות המורכב מזהות מטרות ואינטרסים עסקיים, יחסי אנוש ותקשורת בינאישית.

v      אי זיהוי נכון של תנאי התחרות וכוחות השוק בתחום הרלבנטי כוחות השוק הם: לקוחות, מתחרים,ספקים, תחליפים,איומי חדירה לשוק של גורמים חדשים.

v      שינוי או אי התייחסות למרכיבי P.E.S.T   שהם: תקנות וחוקי מדינה,מצב כלכלי,שינויים סוציולוגיים ותרבותיים,שינויים טכנולוגיים, כל התנאים שציונו הם גורמים חיצוניים לעסק, אך השפעתם עלולה להיות מכרעת בתחומים מסוימים.

v      ניתוח לא נכון של מרכיבי S.W.O.T  קרי נקודות החוזק והחולשה של העסק, אי זיהוי איומים פנימיים על שלמות העסק כתוצאה מהחולשות, אי זיהוי הזדמנויות המאפשרות צמיחה כתוצאה מהחזקות של הארגון.

המסקנה לא פשוט לנהל עסק גם אם הוא קטן, גם יכולת ניהולית לא מבטיחה הצלחה ודאית, אך אין ספק שהיא משפרת סיכויים ומקטינה נזקים.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 

.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202550 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202617 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202466 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201483 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201593 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201611 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201327 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211335 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211182 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211035 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211207 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201058 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201053 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/20924 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica