חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

השקעה בציוד או בניהול בעסק קטן בינוני

עסקים קטנים/ובינוניים בתחומי התעשייה נוטים להשקיע את מירב תקציבם ברכישת ציוד וממעטים להשקיע בתשתיות ניהול ארגון ובהשבחת המשאב האנושי, התפיסה העסקית  שמקורה בייצור והרקע ממנו צמחו המייסדים של עסקים אלה, מכתיבה את סדרי העדיפויות .

ההתמחות הטכנולוגית ובהעדר רקע וניסיון ניהולי וארגוני משלים, משתלטת על ההתנהלות העסקית והופכת במקרים רבים למגבלה ניהולית, ניתן להגדיר את ההתנהלות כטכנו פילית.

טכנו פיליה היא התמכרות לא רציונאלית לחדשנות טכנולוגית, הגורמת לרכישת ציוד מתקדם גם אם אין צורך כלכלי מוכח, ולמרות שיש בארגון ציוד ברמה טובה שאיננו מנוצל דיו ישנו דחף לחדשנות ולרכישה אובססיבית של ציוד.

לרוב הטכנו פיליה היא על חשבון השקעה בתשתיות ניהוליות וארגוניות, הארגון הטכנו פילי סבור שהטכנולוגיה החדשה, תפתור לארגון את כל הבעיות, ההשקעה בציוד נראית לארגון יותר פשוטה ויותר קלה, מאשר להתעסק עם בעיות ניהוליות,ישנם ארגונים שמצוידים במיטב הטכנולוגיה, אולם הם יעילים ורווחיים הרבה פחות, מארגונים דומים בעלי ציוד נחות, אך עם תרבות ניהולית וארגונית מפותחת הרבה יותר.

הבעיה מקורה בהעדר הבנה שכל ארגון הוא מערכת, ומערכת חייבת להיות מאוזנת במרכיביה בכדי להגיע למיצוי מרבי של הפוטנציאל הארגוני, בארגון המבוסס על טכנולוגיה, חייב להיות איזון בין היכולת הטכנולוגית, ליכולת הניהולית ארגונית.

 המשמעות העדר איזון הצרכים האמיתיים הנדרשים למערכת ,ינטרל חלק מהיתרונות שהציוד החדש אמור להקנות לעסק.

להלן מספר גורמים אשר קיומם, ינטרל חלק מהיתרונות שהציוד החדש אמור להקנות לעסק..

ציוד מופעל לא יעיל כי תמיד חסר חומר מתאים, (רכש ועיתוד מלאי)

היעדרות מפעילים מתמחים בציוד המתקדם מונעת הפעלה רציפה.(כ"א)

הציוד נתקע מידי פעם  כי התחזוקה לקויה,(תחזוקה)

זמני כינון ארוכים כי העובדים מושכים את זמני הכינון, (משמעת)

זימון ההזמנות לבצוע לא נעשה נכון  דבר שמגדיל כנונים. (תכנון)

צווארי בקבוק בתחנות לפני ואחרי התחנות עם הציוד המתקדם גורמות לפיגורים באספקה (תכנון)

איכות בצוע  ירודה של חלקים בשלבי הייצור המתקדמים גורמים לפסילות ולהשקעת זמן בתיקונים. (אבטחת איכות).

כל התופעות אינן קשורות בציוד המתקדם, אך הם חלק בלתי נפרד מההתנהלות בארגון

ענפי ייצור הזיווד והכרסום הממוחשב הם העוסקים במכירת יכולת ייצור טכנולוגית ייחודית,  העסקים בענף זה הם לרוב מרכזי עבוד המבצעים עבודות  בקבלנות משנה ליצרנים אחרים

במרבית המקרים הציוד נרכש בליסינג לתקופה של חמש  שנים, וזהו פחות או יותר פרק הזמן שבו בודקים אפשרויות לחידוש הציוד, כל דור חדש של ציוד CNC מאפשר לשפר יכולת ודיוק בייצור, כך  שלעיתים הצורך בחדשנות הוא אמיתי ונועד לשמר יכולת והובלה בתחום. אך כאמור לא תמיד.

 לעיתים יש מעין תחרות בענף למי יש את הציוד המתקדם ביותר, פרמטר זה מציין איזשהו סטאטוס מקצועי יוקרתי, שלא תמיד מתורגם ליתרון עסקי בהעדר ניהול תקין.

היו לא מעט מקרים שציוד תקין ומתקדם, הוחלף על סמך תחזיות (שלא התממשו )בציוד חדש  ויקר שלא נוצל כפי שתוכנן, עובדה המשנה את תחשיב כדאיות הרכישה של הציוד, ומאידך העסק מחויב לממן את הרכישה, כתוצאה מכך נוצר גרעון תזרימי בשוטף.

יש לציין שיש לא מעט ארגונים שמשלבים טכנולוגיות חדשות עם תרבות ניהולית וארגונית ברמה גבוהה, בארגונים אלה ההשקעה בטכנולוגיה החדשה היא לא במקום השקעה בתשתיות ניהול, שני הדברים הולכים ביחד ומשלימים אחד את השני.

ההיפוך של טכנו פיליה  הוא חשש  מחדשנות טכנולוגית ומחשדנות לגבי יכולת הבצוע, ובעקר מחשש" מה יקרה ביום שאחרי", חשש זה מגובה ברצון לא להיפרד מהציוד המוכר והישן ומהרגלי העבודה הישנים והמוכרים.

הכנסת טכנולוגיה חדשה כרוכה לרוב בביטול הטכנולוגיה הקיימת הישנה או המיושנת, ביטול הטכנולוגיה הקיימת מבטל למעשה  את בסיס הידע שנצבר על ידי מפעיליה או בעליה של הטכנולוגיה הקיימת. ומחייבת אותם ללמוד טכנולוגיה חדשה.

המשמעות היא אובדן כוח מקצועי והשפעה שנצברו במשך שנים והפכו את בעלי הידע למובילים בתחומם בארגון ,הטכנולוגיה החדשה פותחת דף חדש ומאפשרת לעובדים אחרים לעתים צעירים יותר ובעלי יכולת קליטה טובה יותר לשפר את מעמדם המקצועי בארגון,לכן יתכן ויהיו התנגדויות מצד העובדים הותיקים להחלפת הטכנולוגיה ועידוד מצד הצעירים להחלפה.

בעסקים מהסוג הזה ניתן למצוא ציוד מאד ישן המנוצל עד תום, אך  העסק סובל ממוגבלות טכנולוגית המונעת ממנו להגיע  לרף מקצועי גבוה יותר, גם רמת הניהול בארגונים כאלה נמוכה למדי.

 בארגונים קטנים הנשלטים על ידי בעלים בעלי רקע טכנולוגי מהדור של הציוד הקיים בארגון,עלול להיות חשש שהכנסת הטכנולוגיה החדשה תגרום להם לאובדן שליטה מקצועי ולתלות בעובדים שיקלטו את הטכנולוגיה החדשה.

בעסקים משפחתיים הדור השני והשלישי דוחפים לכיוון הטכנולוגיות החדשות , במקרים בהם המייסד והדור הראשון עדיין נמצא בעסק, מבחינתו זה הכנסת הציוד החדש מהווה למעשה התנתקות סופית מהעבר ומהאוטוריטה המקצועית, יש לזכור שיזמי עבר בתחום הטכנולוגי הקימו עסק על בסיס הידע המקצועי והשליטה על הציוד הספציפי אותו הפעילו.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202551 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202620 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202470 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201489 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201601 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201618 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201339 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211338 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211186 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211042 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211218 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201068 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201058 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/20926 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica