חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדריך לנטילת גלולות

מאת: ד"ר בני שכטרבריאות נשים01/09/20101681 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

לפני 50 שנה בדיוק הומצאה הגלולה למניעת הריון, שחוללה מאז מהפכה בחיי נשים רבות. כיום נשים לוקחות גלולות לא רק בכדי למנוע הריון, אלא גם כדי להסדיר את המחזור,  להפחית את הדימומים בזמן הוסת ואפילו כדי למזער תופעות כמו אקנה ושיעור יתר. רוב הגלולות כיום מכילות הורמונים משני סוגים: אסטרוגן ופרוגסטרון, וההבדלים בין הגלולות השונות הם במינון האסטרוגן ובסוג הפרוגסטרון הקיים בהן, כאשר שיעורי מניעת ההריון זהים בכל הגלולות- 99%. צורת נטילת הגלולות משתנה מגלולה לגלולה: את חלקן לוקחים במשך 21 ימים, עם הפסקה למשך 7 ימים לצורך קבלת מחזור, ואת חלקן לוקחים במשך 24 יום ואז ההפסקה היא בת 4 ימים, ישנן 4 גלולות בחפיסה שהן פלצבו (תרופת-דמה), ואז האישה ממשיכה לקחת את הגלולות באופן רציף ללא צורך לזכור מתי יש לחזור לנטילת הגלולות לאחר המחזור.  בארה"ב משווקות גם גלולות שניתן ליטול אותן ברציפות  ללא הפסקה.

הגלולה הראשונה: מתי ובאיזה מינון

ההמלצה היא לא ליטול גלולות לפני גיל 16. עם זאת, ישנם מקרים בהן נערות מתחילות ליטול גלולות מוקדם יותר, בעיקר לצורך מניעת הריון (מדובר על אחוזים בודדים). חשוב להדגיש כי בכל מקרה של סיכוי להיכנס להריון לא רצוי יש לגשת לרופא לקבלת מרשם, ללא קשר לגיל. יש להתאים את הגלולה לסיבה בגללה הוחלט להתחיל להשתמש בגלולות: מניעת הריון, אקנה, שיעור יתר או הפחתת דימומים. במידה ושימוש בגלולה מביא עמו תופעות לוואי, מומלץ להחליף גלולה. אם הגלולה שבה משתמשת הנערה אינה גורמת לתופעות לוואי, אין סיבה להחליפה. השפעה הורמונאלית יכולה להשפיע על הצמיחה והגדילה, לכן עדיף להתחיל בנטילת גלולות בעלת המינון ההורמונאלי הנמוך ביותר בנערות הצעירות יותר. למינון הורמונאלי גבוה מדי עלולות להיות תופעות לוואי כגון בחילות, כאבי ראש וגודש בשדיים.

מה קורה בחודשים הראשונים לנטילת הגלולה?

בחודשים הראשונים לשימוש בגלולות ייתכנו דימומים, זוהי תקופת ההסתגלות של הגוף ומדובר בתופעה טבעית. אם הדימומים ממשיכים גם מעבר לתקופה זו, יש לבדוק 3 דברים: שהגלולה נלקחה באופן רציף ללא הפסקה שנובעת משכחה, שהגלולה נספגה כמו שצריך ושהמינון ההורמונאלי בגלולה מספיק גבוה. חשוב לדעת כי שלשול במהלך תקופת השימוש עלול להפחית את ספיגת הגלולה בגוף, משמע האישה מוגנת פחות מהריון לא רצוי ולכן כדאי להשתמש גם בקונדומים להגנה נוספת.  

למי אסור לקחת גלולות

לנשים בעלות סיכון לתסמונת קרישיות יתר במשפחה אסור לקחת גלולות, משום שאצל נשים אלה הגלולות עלולות להגביר את הסיכון ליצירת קרישי דם. היסטוריה משפחתית של אירועי לב, אירועים מוחיים, קרישי דם בגפיים או תסחיפי ריאות – כל אלה יכולים להצביע על כך שלאישה יש סיכון לתסמונת קרישיות-יתר במשפחה, ולכן יש לבדוק את הנושא בבדיקת דם מיוחדת. במידה ומתגלה כי האישה סובלת מהתסמונת הזו, אין לרשום לה גלולות. כמו כן, נשים הסובלות ממיגרנה עם אאורה (תופעות הקודמות להופעת מיגרנה, כגון ראיית אורות בוהקים או כתמים, תחושות של נימול או חולשה), מאחר ואצלן ישנו סיכון גבוה יותר לאירועים מוחיים. בקבוצת סיכון זו נמצאות גם נשים עם לחץ דם גבוה ולא מאוזן. לנשים מעשנות מעל גיל 35 לא מומלץ ליטול גלולות משום שהגיל והעישון שניהם גורמי סיכון, שבשילוב עם גלולות, עלולים  להגביר את הסיכון להיווצרות קרישי דם.

לנשים עם מחלת כבד פעילה אסור לקחת גלולות משום שפירוק הגלולות נעשה בכבד ולכן אצל נשים אלה לא ייעשה פירוק תקין של הגלולות, מה שיגרום לכך שהן לא יהיו אפקטיביות, וכן הגלולות עלולות להחמיר את מצבו התפקודי של הכבד.

תופעות לוואי של הגלולה

תופעת לוואי שכיחה של הגלולות היא הגדלה מסוימת בחזה, יחד עם רגישות בשדיים. תופעות לוואי נוספות שעלולות להופיע בשימוש בגלולות הן בחילות, כאבי ראש והחמרה של מיגרנה קיימת , יחד עם מצבי רוח משתנים. לנשים אלה מומלץ להשתמש בגלולות בעלות מינון האסטרוגן הנמוך ביותר, כגון מינס, המכילה 15 מק"ג של אסטרוגן. אצל חלק קטן מהנשים הגלולות יגרמו לאקנה ולנשירת שיער, בעוד אצל אחרות הן דווקא ימזערו אקנה ושיעור יתר קיים. תופעת לוואי נוספת שעלולה להופיע בשימוש בגלולות היא ירידה בחשק המיני ויובש בנרתיק. זאת משום שהאסטרוגן בגלולות עלול לגרום להפחתה של הטסטוסטרון החופשי בדם, האחראי על החשק המיני.

יתרונות נוספים לשימוש בגלולה למניעת הריון

כיום נשים רבות משתמשות בגלולה למניעת הריון גם למטרות אחרות, בשל הורמוני הפרוגסטרון והאסטרוגן, שלהם השפעות על המחזור, על אקנה ועוד. גינקולוגים רושמים גלולות גם לנשים שסובלות ממחזור לא סדיר מאחר והגלולה מסדירה את המחזור ומפחיתה כאבי מחזור ואת כמות הדימומים בזמן הוסת. זאת משום שההשפעה ההורמונאלית של הגלולות ממתנת תופעות אלה. הפרוגסטרון הוא שעוזר לטפל בתופעות שונות כמו שיעור יתר ואקנה, כאשר ישנן גלולות שהפרוגסטרון הקיים בהן מתאים במיוחד לטיפול בתופעות  אלה- כגון יסמין, דיאנה וYAZ. בשימוש בגלולות ישנה עליה קלה מאוד לסיכון בסרטן שד, יחד עם זאת הגלולות נותנות אפקט מגן לנשים נגד סרטן שחלות וסרטן רירית הרחם. יתרון נוסף של הגלולה הוא הפחתת אנמיה.

מיתוסים שכיחים לגבי גלולות למניעת הריון

  • גלולות למניעת הריון אינן גורמות להשמנה. אולם, תופעות אלו עלולות לקרות בשלב ראשוני של נטילת גלולות ובדרך כלל הן חולפות עם הזמן.
  • נטילת גלולות במשך שנים לא פוגעת בפוריות, ואין צורך "לעשות הפסקה" בנטילת גלולות לפני שמנסים להכנס להריון.
  • נשים רבות חושבות שיש להפסיק את נטילת הגלולות אחת ל- 6 חודשים על מנת "לנקות את הגוף". למעשה אין סיבה רפואית בהפוגה זו ,פרט לרצון להכנס להריון.
  • המחזור שמקבלים כאשר נוטלים גלולות הוא לא בשל ההכרח "לנקות את הגוף", ואין לו סיבה רפואית כלשהי, מלבד סיבה היסטורית- ממציאי הגלולה רצו לדמות את מחזור נטילת הגלולה למחזור הטבעי של גוף האישה. במקרה הצורך, ניתן לקחת ברציפות 2 או 3 חפיסות של גלולות, לדוגמא במקרה של נסיעה לחו"ל או טירונות, כאשר לא רוצים לקבל מחזור במשך חודשיים או יותר.

למידע נוסף: www.mennia.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר בני שכטר, מומחה ברפואת נשים ומיילדות בבית חולים מאיר, מתמחה בבריאות מינית.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר בני שכטר

מאמרים נוספים בנושא בריאות נשים

מאת: shlomy בריאות נשים13/03/191730 צפיות
יובש נרתיקי הינו מצב בו אין רטיבות בנרתיק, ומדובר במצב שכיח מאוד אצל נשים בגיל המעבר, אך ניתן לראות זאת גם פעמים רבות אצל נשים בגילאים צעירים.

מאת: shlomy בריאות נשים24/02/192175 צפיות
המושג היסטרוסקופיה אבחנתית אולי נשמע לכם כמו שם מפוצץ וקצת מלחיץ, אך בפועל זה ממש לא ככה. היסטרוסקופיה אבחנתית הינה בדיקה אשר מבוצעת בנשים לצורך איתור בעיות בתוך חלל הרחם. מדובר בבדיקה פשוטה יחסית אשר מבוצעת במקרים רבים של בעיות בחלל הרחם, או חשש לבעיות כאלו ואחרות.

מאת: אוריבריאות נשים04/11/161781 צפיות
בין אם זהו ההיריון הראשון שלך או שכבר הבאת ילדים לעולם, חשוב שתדעי על כלי פשוט ויעיל שנמצא ברשת האינטרנט. מדובר במחשבון שמאפשר לך לדעת מייד מהו גיל ההיריון שלך,...

מאת: אוריבריאות נשים02/11/161660 צפיות
עד לפני מספר שנים, מידע מקצועי על הריון ולידה ניתן היה להשיג רק מרופאי הנשים. כמו כן, כל אישה השיגה מידע מחברות ובנות משפחה, שאמנם לא היה תמיד בחזית הקדמה הרפואית אך בכל זאת הועיל. ואולם, כיום ישנה עוד דרך חשובה לאיתור המידע הרלוונטי דרך אתרי בריאות שונים שפועלים ברשת האינטרנט.

מאת: אוריבריאות נשים14/09/161912 צפיות
במאמר זה אסביר על כל שבועות ההריון בכלליות. נשים אשר נכנסות להריון, נתונות למעקבים בכל שלבי ההריון אצל רופא הנשים שלהן. מה צריך לבדוק? מנתי ניגשים לרופא? אילו דברים יכולים לצוץ בדרך? כל זה ועוד במאמר הבא על הריון, לידה, ביוץ ועוד'.

מאת: אבי דוידיבריאות נשים10/01/161890 צפיות
האם כדאי לבצע הפלה בבית חולים פרטי או בבית חולים ציבורי.

מאת: מור קליניקבריאות נשים27/04/152747 צפיות
פצעים וכתמים בישבן נשים רבות סובלות מפצעים וכתמים בישבן, אך אינן מטפלות בבעיה היות ומוצאת עצמן מתביישות לפנות לרופא בנוגע אליה. ואכן חשיפת האיברים הפרטיים בפני אנשים לא מוכרים היא מביכה ביותר ובפני אנשים מוכרים היא מביכה אף עוד יותר, במיוחד כסובלים מפצעים וכתמים בישבן. אולם יחד עם זאת, חשוב לטפל בפצעים וכתמים המופיעים באזור זה היות ולא פעם, התופעה אינה נוטה לחלוף מעצמה ואף מתגברת בתזמונים מסוימים ופחות נעימים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica