חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פוליגרף - קביבל או לא קביל בבית משפט

מאת: Shaiחוק ומשפט - כללי05/09/20101278 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

לא אחת אנו עדים לדיון ציבורי בנוגע למידת אמינותו וקבילותו של מכשיר הפוליגרף. מצד אחד, בתי המשפט אינם מקבלים את תוצאותיה של בדיקת פוליגרף כראיה קבילה מבחינה משפטית. מצד שני, עורכי דין, הפרקליטות וגם משטרת ישראל נעזרים בבדיקות פוליגרף כדי לבדוק כיווני חקירה אפשריים, חשודים פוטנציאליים וכדומה. מצד אחד, אי אפשר לחייב אף אחד לעבור בדיקת פוליגרף, ומצד שני, ברגע שאדם חתם על כתב הסכמה לביצוע בדיקת פוליגרף, תוצאות הבדיקה הן קבילות. מצב שכזה הופך את מכשיר הפוליגרף לכלי שנוי במחלוקת.

כיצד מתבצעת בדיקת פוליגרף?

מכשיר פוליגרף, המכונה בלשון העם "מכונת אמת", נועד לקבוע האם נבדק מסוים דובר אמת בהתבסס על התגובות הפיזיולוגיות שלו: עלייה בלחץ הדם, שינויים בקצב הדופק, הנשימה וההזעה. במהלך הבדיקה הנבדק מחובר לאינסטרומנטים סביב בית החזה ואצבעות הידיים, יושב מול קיר לבן ונדרש לענות על שאלות כן / לא. לפני כל בדיקת פוליגרף מתבצע שלב של שאלות ביקורת, שנועד לבדוק את מצבו הפיזיולוגי הנוכחי של הנבדק בזמן מענה לשאלות שהתשובה להן היא ידועה וברורה, וכדי לנטרל מצבים של התרגשות ולחץ טבעיים.

הבעייתיות של בדיקת הפוליגרף

כל בדיקת פוליגרף מבוססת על ההנחה שכאשר אנו משקרים אנו חווים שינויים פיזיולוגיים בקצב הדופק, לחץ הדם וההזעה, שהם שינויים בלתי רצוניים שאינם ניתנים לשליטה. לכן, כל שינוי במדדים פיזיולוגיים אלו בזמן מענה לשאלה מסוימת מעיד כביכול שהנבדק משקר.

הבעייתיות בכך היא שישנם אנשים שסובלים באופן קבוע מבעיה של הזעת יתר, דופק מהיר או לחץ דם גבוה במיוחד. לעיתים רק ההתרגשות מעצם מעמד הבדיקה היא שגורמת לשינויים הפיזיולוגיים הללו, ולא בהכרח מעידה כי הנבדק משקר. בנוסף, כבר הוכח בעבר ששקרנים פתולוגיים, שרגילים לשקר וכבר אינם חווים את אותן תחושות פיזיולוגיות בזמן שהם משקרים, יכולים בקלות להערים על מכונת הפוליגרף. גם אנשים שאומנו במסגרת תפקידם כיצד לשקר, כמו לדוגמא סוכנים של סוכנויות ביון, יכולים להערים על מכונת הפוליגרף ולצאת כדוברי אמת כשלמעשה הם משקרים.

היישומים השונים של בדיקת הפוליגרף

בדיקת פוליגרף, למרות אי קבילותה המשפטית, משמשת אנשים רבים במקרים שונים. מעבידים משתמשים בבדיקת פוליגרף ככלי עזר בבחירת עובדים למשרות רגישות הדורשות מידה גבוהה של אמינות. מעבידים משתמשים גם בבדיקות פוליגרף תקופתיות לכלל עובדיהם, ככלי הרתעתי וכדי לאתר עובדים שסרחו או שמעלו בתפקידם. שוטרים וחוקרים משתמשים בבדיקת פוליגרף כדי לבדוק כיווני חקירה וחשודים אפשריים. גם הפרקליטות משתמשת בבדיקות פוליגרף כדי לבדוק האם עד מרכזי הינו אמין מספיק כדי להתבסס עליו בהגשת כתב אישום. וגם עיתונאים משתמשים לא אחת בשירותיו של מכון פוליגרף כדי לאמת את דבריהם של מקורות או של עדים מרכזיים בפרשיות חשובות (כמו למשל בפרשת הנשיא קצב, עיתון ידיעות אחרונות נעזר בשירותיו של מכון פוליגרף כדי לאמת את גרסתה של אחת המתלוננות).

לסיכום, למרות הבעייתיות הרבה שיש במכשיר הפוליגרף נעשה בו שימוש בהזדמנויות רבות ולצרכים רבים ומגוונים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Shai

מאת: Shaiצרכנות09/09/182619 צפיות
איך בוחרים מקלחונים? על מה חשוב להקפיד בעת ביצוע ההזמנה? כל מה שרציתם לדעת על החלק החשוב ביותר בחדר המקלחת.

מאת: Shaiרהיטים07/09/182636 צפיות
אין כמו טקסטיל לאבזור ולשדרוג העיצוב בבית, ולא רק בריפוד ובווילונות: זה הזמן "להלביש" גם את הרצפה בשטיח המושלם עבורה. כך תבחרו אותו.

מאת: Shaiאירועים וחתונות – כללי22/05/181300 צפיות
הקיץ הוא העונה הכי לוהטת של החתונות בישראל. לפני שמתחילים לחפש מקום רלוונטי - גן, אולם או מסעדה כדאי לדעת מה נחשב היום למקובל. מה "אין" וממה להימנע...

מאת: Shaiבניין ואחזקה - כללי26/03/181098 צפיות
אמבטיה היא פריט לאוהבי הפינוק והיופי. מה קורה לאחר מספר שנים כשאר יש בקיעים, שריטות, חלודה ולכלוכים שאינם יורדים בשום צורת ניקוי. רבים שוברים ומתקינים מקלחון, אך ישנם יחיד סגולה ששומרים אמונים לאמבטיה ופשוט מחליפים אותה בחדשה.

מאת: Shaiשיפוצים07/11/131273 צפיות
מסורי בטון הם הדבר הדבר הכי אפקטיבי היום בכל הנוגע להתגברות על משטחים בעלי מרקם קשה. רבים חושבים כי מדובר על כלים לניסור של מוצרי בטון בלבד וכאן טעותם. מסורים אלו מסוגלים לנסר משטחים קשים ביותר ממגוןן סוגים ממבתכות, דרך עצים, בטון יצוק, פלדה (כספות של כסף למשל) ועד לסלעים וכבישים בעלי תערובת משטח שונים.

מאת: Shaiבניין ואחזקה - כללי19/08/131803 צפיות
כולנו זקוקים מדי פעם לשירותיו של אינסטלטור טוב. הרי אנו צריכים לדאוג לתחזוקתו התקינה של הבית ומיני פעם מתרחשות אי-אילו תקלות שונות בתשתיות המים שלו. ראוי שנמצא שרברב מומחה לטובת איתור נזילה. בוודאי שכדאי לנו לבקש ולראות את תעודת ההסמכה של אותו בעל מקצוע, בכדי לוודא שאכן מדובר באיש מקצוע מיומן ומהימן. מקצוען אמיתי, מלבד זאת שידע לעסוק בתחומי האינסטלציה השונים (פתיחת סתימות כמובן, אבל לא רק). יהיה זה טוב אם נוכל לקבל אודותיו המלצות של לקוחות רבים וטובים מן הסתם.

מאת: Shaiצרכנות12/06/131140 צפיות
בעידן שבו יש אינפלציה של בעלי מקצוע בשלל תחומים ובתחום השרברות בפרט - איתור של מקצוען הוא לא טרוויאלי. לבחור איש שיתקן את צנרת ביתכם על בסיס מגנט או פלייר בתיבת הדואר יכול להיות מקח טעות מצער. להלן ננסה להבין איך לבחור נכון יותר.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231579 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212063 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211918 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211565 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211245 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201788 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201518 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica