חפש מאמרים:
שלום אורח
14.04.2021
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צו הריסה וכיצד מתמודדים אתו- מאמר עדכני שיסייע לך

צו הריסה מנהלי הוא אחד מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטת רשות מקומית כלפי תושביה. צו כזה כולל בתוכו לוח זמנים צפוף במיוחד, ועל כן חשוב לפעול כנגדו במהירות האפשרית, אך גם תוך מקצועיות ומומחיות, כי אין פה זמן לטעויות.

מהו צו הריסה מנהלי? ככלל, צו הריסה הוא הוראה של אחד מגופי השלטון להרוס מבנה. צו הריסה מנהלי הוא הוראה כזאת שניתנת על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית, מהנדס הוועדה, או ראש יחידת האכיפה, מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה).

על מנת להוציא צו הריסה מנהלי כאמור צריך שיתקיימו התנאים הבאים:

 

תנאי ראשון: הצהרת מהנדס אין ביכולתם של המוסמכים לכך על פי חוק להוציא צו הריסה מנהלי ללא שקיבלו תצהיר חתום של מהנדס הרשות המקומית, כל מהנדס אחר או אדריכל, שבו צוין לפי ידיעתו בניית הבניין כולו או חלק ממנו בוצעה ללא היתר כדין.

 

תנאי שני: מסגרת זמנים מכיוון שצו הריסה מנהלי הוא צעד דרסטי במיוחד, בו מוטלת על אדם סנקציה כבדה ללא משפט, האפשרות להוציא צו הריסה למבנה מוגבלת במסגרת זמנים קשוחה.

ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה שאינו מאוכלס רק אם בנייתו טרם הסתיימה או שלא חלפו 6 חודשים מסיומה.

כאשר מדובר במבנה מגורים מסגרת הזמנים מצומצמת אף יותר, כך שניתן להוציא צו הריסה רק למבנה שלא אוכלס עדיין או שלא חלפו 30 יום מאכלוסו.

מסגרת הזמנים רלוונטית גם בעניין אכיפתו של הצו, כך שיש לבצעו תוך 60 ימים לאחר הגשת תצהיר המהנדס, או בתוך 60 הימים שלאחר פסיקת בית המשפט בעניין ביטול הצו או עיכוב ביצועו.

 

צו הריסה מנהלי – תיקון 116 תיקון 116 הוא כינוי של תיקון לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקף באוקטובר 2017. לעניין צו הריסה מנהלי תיקון זה הרחיב את מסגרת הזמנים בה ניתן להוציא צו הריסה שכזה, כפי שפורט להלן.

בנוסף לכך הוסיף התיקון כלל לפיו ניתן לבצע צו הריסה מנהלי רק בחלוף 4 ימים מהמצאתו, או רק בחלוף 7 ימים, כאשר מדובר על מבנה שבנייתו הושלמה.

תוספות נוספות שנחקקו במסגרת התיקון היא אפשרות הוצאת צו הריסה הכולל גם הוראות בדבר הפסקת שימוש אסור במבנה, והוצאת הריסה צו שיפוטי ללא הליך פלילי, כפי שיפורט בהמשך.

צו הריסה שיפוטי חוק התכנון והבנייה טומן בחובו גם סנקציות פליליות לעוברים על הוראותיו. במסגרת הליך פלילי מכוחו של חוק זה רשאי בית המשפט, על פי שיקול דעתו, להוציא צו הריסה למבנה נשוא העבירה. מדובר בסעד שאינו עונשי בעיקרו, אלא כזה שמטרתו היא לתקן את העוולה שנעשתה כלפי הציבור.

מסגרת הזמנים בצו הריסה שיפוטי נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט, שייקבע אותו על פי איזון אינטרסים שונים המתנגשים בעניין זה, בעיקר האינטרס הציבורי המתנגש בזה הפרטי של הנאשם.

 

צו הריסה ללא הליך פלילי עניין נוסף שהוכנס לחוק במסגרת תיקון 116 הוא אפשרות מתן צו הריסה שיפוטי גם ללא הליך פלילי. זאת ניתן לעשות לבקשת תובע רק אם יש עניין ציבורי מיוחד בכך, ומתקיימים אחד מן התנאים הבאים:

  • לא ניתן, בשקידה סבירה, למצוא את האדם שביצע את העבירה.
  • לא ניתן, בשקידה סבירה, למסור לאדם שביצע את העבירה הזמנה לדין.
  • לא ניתן להוכיח מי ביצע את העבירה.
  • מי שביצע את העבירה נפטר, אינו בר עונשין, או שחלה התיישנות על מעשיו.
  • התובע החליט כי נסיבות המקרה אינן מתאימות להמשך חקירה או להעמדה לדין.
  • בקשה לביטול צו הריסה מנהלי כאשר מקבל הצו סבור שהצו ניתן שלא כדין יש לו אפשרות לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול הצו. את זאת יש לעשות בתוך 15 יום מעת המצאת הצו לבעלי המבנה.

    בית המשפט המוסמך לדון בנושא משתנה לפי זהות נותן הצו. כאשר מדובר בבעל תפקיד הקשור לוועדה המקומית יש לפנות לבית משפט לעניינים מקומיים, ככל שיש כזה באזור.

    כאשר הצו ניתן על ידי בעל תפקיד אזורי או ארצי, או כאשר אין בנמצא בית משפט לעניינים מקומיים, יש לפנות לבית משפט השלום שבתחום שיפוטו נמצאים המקרקעין נשואי הבקשה.

     

    העילות להתערבות בית המשפט בצו הריסה מנהלי אין בסמכותו של בית המשפט לבטל צו הריסה מנהלי אלא בהתקיים אחת העילות המנויות בחוק, ואלו הן:

  • הוכח לו שהבנייה או השימוש בוצעו כדין.
  • הוכח לו שלא התקיימו הדרישות למתן צו הריסה מנהלי, כגון שעברו יותר מ-30 יום מעת אכלוס הבניין.
  • בית המשפט שוכנע כי נפל פגם חמור בהליך הוצאת הצו, כמו למשל פעולה בניגוד עניינים או בחוסר סמכות.
  • בקשה לעיכוב ביצוע צו הריסה הדרך לביטול צו הריסה מנהלי היא הגשת בקשה כאמור לבית המשפט, אך בעצם הגשתה של בקשה כזו אין די כדי לעכב את הריסת המבנה.

    על מנת לעכב את הריסת המבנה בעת מיצוי ההליכים המשפטיים יש להגיש לצד הבקשה לביטול צו ההריסה גם בקשה לעיכוב ביצועו, לאותה ערכאה שיפוטית המוסמכת לדון בבקשת הביטול.

    ניתן להגיש בקשה לעיכוב ביצוע פעם אחת בלבד, ועל כן יש להשתמש בהזדמנות זו בחכמה. בית המשפט דן בעניין על בסיס הבקשה ותגובת הרשות האוכפת בלבד, ועליו לפסוק בעניין בהקדם האפשרי.

    בית המשפט רשאי גם לזמן את הצדדים לדיון, ככל שהוא רואה צורך בכך, ואף רשאי לקיים דיון במעמד צד אחד בלבד, מגיש הבקשה, בתנאי שהוא מצהיר בפני בית המשפט שהודיע לרשות האוכפת על הגשת הבקשה.

    צו עיכוב שנידון רק בנוכחות צו אחד לא יעלה על 7 ימים, צו אחר יכול שייקבע תקופת עיכוב של עד שישה חודשים.

    בית המשפט אינו יכול לעכב ביצוע במקרים הבאים:

  • העבודה האסורה או השימוש האסור מסכנים את שלום הציבור ואת ביטחונו.
  • העבודה האסורה אינה תואמת את התוכנית החלה על המקרקעין.
  • העבודה שלגביה הוצא הצו נמשכה גם לאחר המצאתו של הצו.
  •  

    ככל החלטה של בית המשפט, גם על החלטה בעניין בקשת עיכוב ביצוע ניתן לערער, אך במקרה זה מדובר בערעור ברשות, ולא בזכות.

    צו הריסה שלא בוצע צו הריסה שיפוטי שלא בוצע על ידי הנאשם צו הריסה שיפוטי מטיל פעמים רבות את מלאכת ההריסה על מבצע העבירה בעצמו. מכן עולה השאלה מה ניתן לעשות כאשר אותו עבריין מסרב לציית את צו ההריסה, האם ניתן להעניק את סמכות ההריסה לוועדת התכנון והבנייה המקומית?

    בית המשפט דן בשאלה זו בהרחבה במסגרת בקשה כזו שהגישה וועדת התכנון והבנייה המקומית של בני ברק, והתייחס ללקונה בחוק בעניין זה, אך בסופו של דבר קבע שניתן לעשות זאת, שכן לא מדובר בתיקון מהותי של פסק הדין.

     

    צו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה כאשר מדובר בצו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה במסגרת הזמנים שהעמיד להן החוק, הרי שכבר לא ניתן לבצעו. זאת כמובן בתנאי שלא הוגשו על ידי מוציא הצו בקשות להארכת מועד הביצוע.

    בשל חלון הזמנים המצומצם בו ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה או שימוש אסור, לא יהיה ניתן להוציא צו מנהלי חדש שכזה, אלא רק לפנות לאפיק הפלילי ולהוצאת צו שיפוטי.

     





     
         
         
         
       
     
    אודות כותב המאמר:

    קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי
    בית שמאי 7, רמת גן
    טל': 3888813 - 052
    פקס: 6990134 - 03
    דוא"ל: klinger_b@bezeqint.net

    |  כניסה לאתר  רישוי וייצוג מול הרשויות

     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

    מאת: בנימין קלינגרניהול ידע29/03/2173 צפיות
    הרפורמה ברישוי עסקים מדינת ישראל קידמה רפורמה בתחום רישוי עסקים, שמטרתה לשפר ולייעל את הליכי הרישוי ולהקל ככל הניתן על בעלי העסקים ועל המעוניינים לפתוח עסקים חדשים, כל זאת, תוך הקפדה על הוראות חוק רישוי עסקים ומטרותיו. משרדנו גוייס כחלק מהליך למידת צרכי בעלי העסקים וכיום מסייע בהליך הרישוי לבעלי העסקים תוך כדי חסכון בעלויות וזמן יקר.

    מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים29/03/2167 צפיות
    בתאריך 10.7.18 הצביעה מליאת הכנסת על תיקון 34 לחוק רישוי עסקים. הרפורמה הנוכחית ברישוי עסקים, הקרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" מטרתה ליצור: איזון בין המטרות של חוק רישוי עסקים - שמירה על הציבור מפני נזקים (בריאותיים, בטיחותיים, סביבתיים וכד') - לבין עידוד הפעילות הכלכלית במשק וצמצום הפגיעה בעסקים. רפורמה זו היא בעצם המשך ישיר לרפורמה של 2012 ומשלימה אותה. גולת הכותרת של הרפורמה ב-2012 היא ההבנה שבכדי לייצר לבעלי העסקים וודאות, שקיפות ונגישות לדרישות החלות עליהם, יש לפרסם מפרטים אחידים. הרפורמה הנוכחית שואפת לשפר ולייעל את תהליך הרישוי, ובעצם יש לומר תהליכי הרישוי, משום שהיא מגדירה תהליכי רישוי שונים המותאמים לסוגי העסקים השונים ומכאן שמה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" פעימה ראשונה של הרפורמה נכנסה לתוקף ב-1.1.19

    מאת: בנימין קלינגרמיסוי מקרקעין01/03/21162 צפיות
    פסיקות שונות של בתי המשפט – העליון והמחוזי – מהחודש האחרון מלמדות סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין קובע מסגרת זמן של 4 שנים לפתוח שומת מס שבח או מס רכישה. לאחר 4 שנים, קובע הסעיף כי השומה ומה שנקבע בה לגבי המיסוי הם סופיים. מסגרת הזמן הזו מגלמת את האיזון בין עקרונות של סופיות, ודאות ויציבות מצד אחד לבין העיקרון של הטלת מס אמת בצד שני.

    מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט20/02/21199 צפיות
    בשל המצב הכלכלי הקשה, רבים חוזרים כעת לגור עם ההורים ומפצלים את דירת המגורים. פיצול דירה ללא היתר מעלה את החשש כי העירייה או הרשות המקומית תוציא נגד המפצל צו הריסה, אשר יוריד הכול לטמיון. מה עושים בסיטואציה כזאת, ואיך אפשר להתמודד עמה?

    מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים04/01/21337 צפיות
    מדריך אודות עבודות הפטורות מהיתר בנייה מדריך זה מפרט את סוגי העבודות והמבנים הפטורים מהיתר בנייה, על פי תקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), התשע"ד – 2014.

    מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/21323 צפיות
    משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

    מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים04/01/21339 צפיות
    על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לרישוי עסקים במבנים שאינם מוסדרים, במקביל לבדיקת גורמי הרישוי השונים, המחלקה לתכנון ולרישוי הנדסי בודקת אם הבקשה תואמת את דיני התכנון והבנייה בנושאים הבאים: חוקיות המבנה והיתר הבנייה. באם אין היתר בנייה – מידת העמידה בהגדרות המאפשרות רישיון עסק ללא היתר בנייה. התאמת השימוש בנכס לייעוד המבנה על פי היתר הבנייה ותכנית בניין עיר (תב"ע).

    מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

    מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/21262 צפיות
    על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

    מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/21295 צפיות
    מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

    מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/20630 צפיות
    הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

    מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/20464 צפיות
    תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

    מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/20307 צפיות
    הרפורמה של "הוועדה לתיקוני חקיקה במיסוי בינלאומי", מכה קשה ליורדים מן הארץ הרפורמה של "הוועדה לתיקוני חקיקה במיסוי בינלאומי עתידה להשפיע על אלפי ישראלים היוצאים מן הארץ לטובת רילוקיישן, ועל חבותם במס, זאת בעקבות שינויי החקיקה העתידים להתרחש במיסוי ההגירה של ישראלים מחוץ לישראל הנקרא "מס הגירה".

    מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/20348 צפיות
    מומחה הינו מי שהוא בעל ידע בתחום בו ניתנה לו סמכות אקדמית או סמכות משפטית לתת ייעוץ. מומחה הינו מי שבקיא, ובעל ידע, הכשרה וניסיון בתחום המקנה לו מעמד המגדירו כמקצוען.

    מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/20276 צפיות
    חנינה היא צעד שבו הגוף המוסמך רשאי לבטל את העונש שנקבע. הגוף המוסמך מוחל לאדם שנאשם או הורשע בדין בפלילים או ממתיק את עונשו (קיצור העונש). צעד החנינה מבטל כל הליך משפטי רלוונטי בין של חקירה, משפט או מאסר.

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica