חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אמצעי הגנה כאשר מוסרים שיקים מראש

מאת: שי בייזרדיני עסקים26/09/20101309 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מסירת שיקים מראש

לאחרונה פורסם בתקשורת על גננת, המפעילה שני פעוטונים במרכז הארץ, שנעלמה לפני פתיחת שנת הלימודים, לאחר שהעבירה שיקים שקיבלה מהמשפחות לחברת ניכיון שיקים וחלק מההורים איבדו את כספם. במאמר קצר זו ננסה להבין איך אפשר היה למנוע את זה ומה היה על ההורים לעשות על מנת להגן על כספיהם.

ההורים המוזכרים בכתבה מסרו מראש לגננת שיקים מעותדים, עבור כל השנה. שיק הוא אמצעי תשלום נפוץ ומקובל, ואף נוח מאוד. שיק מעותד הוא שיק אשר נכתב ונמסר בתאריך מסוים כאשר מוסכם בין הצדדים כי הוא ייפרע לא לפני תאריך מסוים בעתיד, אותו תאריך אשר נרשם על-גבי השיק. 

בחלק מן המקרים השיקים המעותדים נמסרים מראש, קרי - לפני שאנו מקבלים את הסחורה או את השירות אשר בגינו אנו מוסרים את השיק. כך למשל כאשר הורי הילדים בפעוטון מסרו שיקים מראש עבור כל השנה וכך למשל כאשר אנו רוכשים סחורה אשר אינה מסופקת במקום, אלא במועד עתידי.

במקרים כאלו, קיים סיכון שעסקת המקור (העסקה בגינה מסרנו את השיקים) לא תצא לפועל ולא נקבל את השירות או הסחורה בגינן מסרנו את השיק. אז, אנו נהיה מעוניינים שהשיקים אשר מסרנו בגין העסקה לא ייפרעו. במקרים אלו יעסוק מאמר זה.

ביטול שיקים

לפני שניגע בלב ליבו של העניין אבקש להפריך תפיסה מוטעית הרווחת בקרב הציבור. חלק גדול מהציבור חושב שאסור לבטל שיקים, שזוהי עבירה פלילית. ובכן - זוהי טעות. מותר לבטל שיקים. בחלק מהמקרים זה אף רצוי. זוהי לא עבירה פלילית (במאמר מוסגר יצוין כי למסור למישהו שיק בידיעה מראש שהוא לא יכובד מהווה עבירה פלילית).

כאשר אנו מוסרים מראש למישהו שיק מעותד, ולפני שמגיע מועד פירעונו של השיק אנו מגלים כי הצד השני הפר או עומד להפר, הפרה יסודית, את עסקת המקור שלנו איתו, אנו יכולים לבטל את העסקה ולבטל את השיק. אם לא נבטל את השיק, הצד השני יוכל להפקידו ולפרוע אותו ואנו נאלץ לנקוט בהליכים משפטיים על מנת לקבל את כספינו בחזרה, ובמילים אחרות - לרוץ אחרי הכסף שלנו, הליך שיכול לקחת חודשים ואף שנים.

הגבלת סחרות שיק

כאשר אנו מבצעים עסקה ומשלמים בשיק אנו מוסרים שיקים לאדם או לגוף עימו התקשרנו בעסקה. הצדדים המקוריים לעסקה, אשר האחד חתום על השיק והשני השיק הוא לפקודתו - נקראים צדדים קרובים לשטר.

במידה ועסקת המקור לא יוצאת אל הפועל אנו יכולים לבטל את השיק, ובמידה והצד עימו התקשרנו בהסכם יבקש לממש את השיק בלשכת ההוצאה לפועל יעמדו לזכותנו הטענות הקשורות בכישלונה של עסקת המקור. כלומר, אם בית-משפט ישתכנע כי לצד השני לא מגיע לקבל את הכסף משום שלא קיים את חלקו בהסכם, אזי בית-משפט ידחה את הבקשה לממש את השיק.

לשיק, בנבדל מכרטיס אשראי, יש תכונה מיוחדת והיא סחרותו. כלומר, שיק הוא מסמך סחיר אשר ניתן להעביר (להסב) מאחד לשני, משני לשלישי, משלישי לרביעי וכך הלאה ... דבר זה נפוץ ומקובל מאוד בעולם העסקים, ובמיוחד אצל עסקים קטנים ובינוניים.

כאשר אנו מבטלים שיק, והשיק סוחר, הוסב ונמצא בידיו של צד ג' כלשהוא (המקיים תנאים הקבועים בחוק) אזי לא יעמדו לנו טענות הקשורות בעסקת המקור. כלומר, אפילו אם נוכיח כי לא קיבלנו ולא נקבל את הסחורה או השירות עבור השיק, בית-משפט עדיין יחייב אותנו לכבד אותו. ברור שזהו מצב קשה אשר אנו מעוניינים למנוע.

אתן דוגמא.

משה רכש ממוכר ספות ספה לסלון. סוכם כי הספה תסופק תוך חודשיים. משה שילם למוכר הספות מראש בשני שיקים מעותדים, האחד לעוד חודש והשני לעוד חודשיים (מועד המשוער של האספקה). לאחר שמשה יצא מהחנות, הגיע ספק הבדים של החנות. מוכר הספות רכש בדים מספק הבדים ושילם לו, בין היתר, באמצעות אחד מהשיקים שמסר לו משה, וזאת לאחר שחתם עליו מאחור, חתימה המסבה את השיק לזכות ספק הבדים.

למרבה הצער, לאחר שמשה רכש את הספה, ולפני שהגיע מועד פירעון השיק הראשון, מוכר הספות פשט את הרגל, סגר את החנות, והודיע למשה שלא יהיה באפשרותו לספק לו את הספה אשר רכש ממנו.

משה מיהר לבטל את שני השיקים. לאחר שמוכר הספות וספק הבדים הפקידו את השיקים בבנק ואלו חזרו ללא שכובדו, הם הגישו (כל אחד בנפרד) את השיקים ללשכת ההוצאה לפועל.

בדיון בבית-המשפט בין משה לבין מוכר הספות נקבע כי ספק הספות לא קיים את חלקו בהסכם ולא סיפק את הספה למשה ולכן בקשתו לפרוע את השיק נדחתה.

בדיון השני נקבע כי הגם שמשה לא קיבל ולא יקבל את הספה הרי שהוא יהיה חייב לפרוע את השיק ולשלם לספק הבדים את הסכום הנקוב בשיק. 

על מנת למנוע מצב זה, על משה היה להגביל את סחרות השיק, קרי - למנוע מאת מוכר הספות את האפשרות להעביר ולהסב את השיק לצדדי ג'. פעולה זו מבצעים באופן פשוט למדי:

1) יש לרשום על גבי השיק, "לא סחיר" או "למוטב בלבד". מילים אלה מבטלות את סחרותו של השיק, ומונעות את האפשרות להעביר את השיק לצד ג'.

2) כמובן, על מנת שלמילים אלו תהיה משמעות פרקטית, יש להקפיד לכתוב את שם המוטב על-גבי השיק. כלומר, אסור למסור שיק בו לא רשום לפקודת מי הוא ("שיק פתוח"). גם אם מקבל השיק אומר שהוא "שם חותמת" דרשו שהחותמת תוחתם על השיק בנוכחותכם.

3) עוד מומלץ לשרטט קוים אלכסונים ("קרוס") על גבי השיק וזאת בנוסף לצמד המילים "לא סחיר" או "למוטב בלבד". בקצרה יוסבר כי שרטוט קוים אלכסונים ("קרוס") על השיק מונע ממקבל השיק לקבל כסף מזומן על השיק ומחייב אותו לגבות אותו על ידי הפקדה לחשבונו בבנק (הוא לא יקבל שטרות אצל הבנקאי, אלא יזכו את חשבונו). במידה ועל השיק הנמסר לא ישורטט קרוס, מקבל השיק יכול לפדות את השיק ולקבל כסף מזומן, מבלי להשאיר אחריו עדות לפדיון. במקרים שבהם שיק ללא שרטוט קרוס נגנב ונפדה בכסף מזומן, לא תהיה לנו שום אפשרות לדעת מי פדה אותו. המלצה זו אינה קשורה ישירות למסירת שיקים מראש ולאפשרות לבטלם אלא היא נכונה ומועילה באופן כללי.

כדאי לדעת שקיימת אפשרות להזמין מהבנק שיקים בהם כבר מודפס מראש קרוס וצמד המילים "לא סחיר" או "למוטב בלבד". מומלץ מאוד.

4) על מנת להשלים את העניין, ולהפוך את העניין לבר ביצוע, עלינו להקפיד למלא היטב את הספח הצמוד לשיק אשר נשאר בפנקס שיקים. דבר זה חשוב על מנת שנדע לזהות את השיק אשר מסרנו במידה ונהיה מעוניינים לבטל אותו. גם כאן הבנק יכול לסייע לנו, ולהנפיק לנו פנקס שיקים עם העתקים ("נייר קופי"), כך שמכל שיק שנרשום יישאר עותק של השיק בפנקס השקים שלנו. הדבר כרוך בעלות נוספת, ובד"כ הוא מקובל אצל עסקים שונים ופחות מקובל במשקי בית פרטיים.

ולדוגמא שלנו - אילו משה היה מגביל את סחרותם של שני השיקים אשר מסר למוכר הספות, הרי שזה האחרון לא היה יכול כלל להסב אותם לסוחר הבדים ובית-המשפט לא היה מאפשר לממש אף לא אחד מהם.

ולסיכום, נחזור בקצרה על ארבעת הטיפים למילוי שיקים מעותדים אשר נמסרים מראש אשר יגנו על כספנו:

  • לכתוב באופן ברור וחד משמעי את שם המוטב על גבי השיק.
  • לשרטט קווים אלכסוניים ("קרוס") על גבי השיק.
  • לציין על-גבי השיק "לא סחיר" או "למוטב בלבד".
  • למלא היטב את הספח של השיק אשר נשאר בפנקס השיקים.

זכרו - הנחיות אלו נועדו על מנת לאפשר לכם לבטל את השיק ולמנוע את פירעונו במידה וידוע לכם שעסקת המקור תסוכל ולא תצא לפועל.

חשוב להבין, לעיתים קרובות לא מדובר בנוכלים אשר מנסים "לעקוץ", אלא באנשים כמוני וכמוך אשר נקלעו לקשיים ולכן אינם מסוגלים לקיים את התחייבויותיהם. כך למעשה טוענת גם הגננת בפרשה המוזכרת בתחילת המאמר. מכאן נובעת החשיבות של הטיפים לעיל. אפילו אם המוכר/ הגננת/ הסוכן נראים אמינים ונחמדים, ואולי הם אפילו חבר של השכן שלנו או בן-דוד של החברה שלכם, תחשבו היטב לפני שאתם כותבים את השיקים, שכן, בסופו של דבר, זהו הכסף שלכם עליו אתם מבקשים להגן.

 



תגיות המאמר: שיק, שיקים


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שי בייזר

מאת: שי בייזרדיני עסקים07/12/102050 צפיות
בתאריך ה-14 לדצמבר 2010 נכנסו לתוקפן תקנות חדשות אשר עניינן הוא ביטול עסקאות. התקנות קובעות את זכות הצרכן לבטל עסקה לרכישת מוצרים או שירותים ולקבל החזר כספי. חשוב להכיר ולדעת. במאמר זה להלן אסקור את נוסח התקנות החדשות.

מאת: שי בייזרדיני עסקים02/12/101317 צפיות
עריכת הגרלה אשר במסגרתה מחלקים פרסים יקרי ערך היא דרך יעילה למשוך לקוחות לעסק. האם הדבר מותר ? האם לא מדובר בסוג של משחק מזל ? הימור ? איך צריך לערוך את ההגרלה ? מה צריך לעשות ? על שאלות אלה ואחרות אענה במאמר שלהלן.

מאת: שי בייזרנדל"ן ומקרקעין11/10/101443 צפיות
זיכרון דברים בין קונה ומוכר בעסקת מכר מקרקעין הינו דבר נפוץ ומקובל. אנשים רבים אינם מודעים לבעייתיות הקיימת בחתימה על זיכרון דברים ועל הסכנות הטמונות בחתימה על זיכרון דברים כאמור. אני באופן אישי ממליץ ללקוחותיי להימנע ולא לחתום על זיכרון דברים. מאמר זה יסקור בקצרה את הסיבות לכך.

מאמרים נוספים בנושא דיני עסקים

מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים22/07/222361 צפיות
תוספת בניה היא הוספת שטח או קירוי שטח למבנה קיים ,בניית גדר, בריכה, הצבת ג'קוזי, סגירת מרפסת, פרגולה ועוד. זכויות הבניה של כל קרקע נקבעות בתכנית בניין עיר (תב"ע) והן מפרטות את היקף הבניה האפשרי במבנה. במקרים מסוימים, החוק מאפשר לבקש הקלות בהגשת בקשה לתוספת זכויות בניה וקווי בניין, הנתונות לשיקול דעת הוועדה המקומית. במידה וקיימות זכויות בניה שטרם מומשו במבנה – תוכלו לבקש מהועדה המקומית לתכנון ובניה היתר בניה לתוספת בניה, עד הגודל המותר לפי התב"ע. במידה ואין זכויות בניה לפעמים ניתן לבקש לנייד(לרכוש) זכויות בנייה מבעלי זכויות.

מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים22/07/222327 צפיות
מהו רישיון עסק? על פי חוק רישוי עסקים תשכ"ח-1968, כל עסק הטעון רישוי בצו רישוי עסקים חייב ברישיון עסק לפתיחתו ולניהולו. רישיון לניהול עסק הינו מסמך הניתן על ידי העירייה המתיר את פתיחתו וניהולו של עסק לפי חוקים, תקנות ותנאים מכוח חוק רישוי עסקים. הרישיון ניתן לבעלי העסק המנהלים בפועל את העסק או האחראים לניהולו (אין קשר הכרחי בין בעלי העסק ובעלי הנכס). הבעלות של העסק מוגדרת לפי הרשום בטופס הרישיון שהוצא מטעם העירייה.

מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים29/03/21805 צפיות
בתאריך 10.7.18 הצביעה מליאת הכנסת על תיקון 34 לחוק רישוי עסקים. הרפורמה הנוכחית ברישוי עסקים, הקרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" מטרתה ליצור: איזון בין המטרות של חוק רישוי עסקים - שמירה על הציבור מפני נזקים (בריאותיים, בטיחותיים, סביבתיים וכד') - לבין עידוד הפעילות הכלכלית במשק וצמצום הפגיעה בעסקים. רפורמה זו היא בעצם המשך ישיר לרפורמה של 2012 ומשלימה אותה. גולת הכותרת של הרפורמה ב-2012 היא ההבנה שבכדי לייצר לבעלי העסקים וודאות, שקיפות ונגישות לדרישות החלות עליהם, יש לפרסם מפרטים אחידים. הרפורמה הנוכחית שואפת לשפר ולייעל את תהליך הרישוי, ובעצם יש לומר תהליכי הרישוי, משום שהיא מגדירה תהליכי רישוי שונים המותאמים לסוגי העסקים השונים ומכאן שמה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" פעימה ראשונה של הרפורמה נכנסה לתוקף ב-1.1.19

מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים04/01/211072 צפיות
מדריך אודות עבודות הפטורות מהיתר בנייה מדריך זה מפרט את סוגי העבודות והמבנים הפטורים מהיתר בנייה, על פי תקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), התשע"ד – 2014.

מאת: בנימין קלינגרדיני עסקים04/01/211011 צפיות
על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לרישוי עסקים במבנים שאינם מוסדרים, במקביל לבדיקת גורמי הרישוי השונים, המחלקה לתכנון ולרישוי הנדסי בודקת אם הבקשה תואמת את דיני התכנון והבנייה בנושאים הבאים: חוקיות המבנה והיתר הבנייה. באם אין היתר בנייה – מידת העמידה בהגדרות המאפשרות רישיון עסק ללא היתר בנייה. התאמת השימוש בנכס לייעוד המבנה על פי היתר הבנייה ותכנית בניין עיר (תב"ע).

מאת: עידן שלומןדיני עסקים12/07/201056 צפיות
ב 15 לספטמבר 2019 חוקק אחד החוקים החשובים ביותר בשנים האחרונות בכל הנוגע לכלכלה בישראל. מדובר על חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שמחליף את התהליך של "פשיטת רגל" כפי שהיה קיים במשך עשרות שנים וגרם נזק רב לחייבים, לנושים ולמערכת המשפט בישראל.

מאת: רוי ורלדיני עסקים29/01/201234 צפיות
ישנם אנשים רבים שמצאו הצלחה על ידי השקעה ברכוש מסחרי. אין שום קסם בלספק לך חיים מצליחים. תזדקק לידע עובד בנושא נדל"ן, להיות בעל ניסיון בשוק וניסיון בענף. מאמר זה מכיל כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל בהרפתקה שלכם ללמוד יותר על הפעלת נדל"ן מצליח.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica