חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כל מה שרציתם לדעת על ג'ט לג

מאת: דליה שכטרשינה 24/10/2010998 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0false false falseEN-US X-NONE HEMicrosoftInternetExplorer4/* Style Definitions */table.MsoNormalTable {mso-style-name:"טבלה רגילה"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}

 

ג'ט לג, או בשמה העברי יעפת, הנה הפרעה במצב השינה והערנות כתוצאה ממעבר בין אזורי זמן שונים – תופעה שרובנו התוודענו אליה בנסיעות לחו"ל, בעיקר טיסות ארוכותבין אזורי זמן שונים. חוסר הסנכרון בין השעון הפנימי שמתזמן שינה וערנות לבין הזמן החיצוני במקום שאליו מגיעים נובע מכך שהשעון הפנימי של הגוף ממשיך לעבוד על פי שעון ארץ המוצא. טיסה לארה"ב למשל תיצור מצב בו הגוף מוכן לשינה בעוד שבפועל השעה המקומית עודנה מוקדמת לשנת לילה ולהיפך, בטיסות לכיוון מזרח.

לאחר מס' ימים של שהות מעבר לים הגוף מתרגל בהדרגה ומסתנכרן עם הזמנים במקום היעד. עם זאת, בימים הראשונים חוסר הסינכרון גורם לנדודי שינה, ועלול לגרום גם להפרעות במערכת העיכול, בחילות, כאבי ראש, אי שקט פנימי ועוד.

רגע לפני שאתם עולים לטיסה, להלן טיפים למניעה והתמודדות עם ג'ט לג:

  • בטרםהנסיעה מומלץ להתחיל להתרגל בהדרגה לסדר היום במקום שאליו טסים: להתאים אתהארוחות לשעות האכילה ביעד הנסיעה ולהתאים ככל שניתן את שעות הפעילות שלנווזמני נטילת תרופות קבועות לזמנים במקום היעד.
  • במהלךהטיסה יש לשתות כמות מספקת של מים כיוון שהאוויר מאוד יבש ולהימנע מקפאיןואלכוהול על מנת שלא יפריעו לשינה בהמשך.
  • הגעהליעד חדש מצריכה להרגיל את הגוף למחזור יממה שונה. בכדי להתרגל כמה שיותרמהר, ניתן לנצל את משך הטיסה לתנומה, גם אם קצרה, על מנת שנוכל ל"משוך"את היום עד שעות הלילה לאחר הנחיתה ולא להירדם מיד אחריה. אם יש קושי להירדםבזמן טיסה ממושכת ניתן ליטול תכשירים המסייעים להרדמות, כמו סליפ-אייד,קלמנרבין ודומיהם ללא מרשם רופא , אותרופות מרשם כגון בונדומין וסטילנוקס.
  • חשיפהלאור בהיר בעצמה חזקה ביעד הנסיעה, מיד לאחר הנחיתה, תסייע בדחיית הרצוןלישון ותמנע הירדמות בשעה מוקדמת.
  • עלקשיי הירדמות או קושי לשמור על רצף השינה במקום אליו הגעתם, ניתן להתגברע"י נטילת Melatonin לפניההליכה לישון.

נסיעה טובה!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דליה שכטר

מאמרים נוספים בנושא שינה

מאת: דוד כהןשינה 01/10/161551 צפיות
אין דבר מעצבן יותר מלישון כאשר בין הזוג נוחר. אבל לא רק אנחנו סובלים אלא גם הוא. תסמונת דום נשימה בשינה מזיקה ומצביעה על בעיה רפואית הדורשת טיפול.

מאת: אפרתשינה 28/05/152980 צפיות
הפרעות שינה יכולות לשבש מאוד את איכות החיים, במיוחד אשר סובלים מן בעיות של הפרעות שינה באופן קבוע. לרוב, מי שסובל זמן מסוים מן הפרעות שינה נשלח על ידי הרופא המטפל שלו או על ידי רופא המשפחה להשגחה במרפאת שינה. במרפאה זו האדם ישן את הלילה כשהוא מחובר למכשירים שונים. כך בהשחתם של רופאים ואחיות ניתן לבסוף לגלות את הסיבה הרפואית הגורמת לבעיה של הפרעות שינה. לעתים הפרעות שינה נוצרים כתוצאה מעין קשיים לנשום במהלך הלילה מה שגורם לנחירות.

מאת: רובי אוזןשינה 06/04/151898 צפיות
כמה פעמים מצאתם את עצמכם ערים באמצע הלילה? מתהפכים מצד לצד, קמים ומתהלכים ברחבי הבית ועדיין מתקשים להירדם. הפרעות שינה מלוות רבים מאיתנו במהלך השבוע. מחקרים רבים מראים כי אחוזים גבוהים באוכלוסייה הבוגרת סובלים מהתופעה אשר פוגעת בתפקוד היומיומי וגורמת לנו לחוש תשושים ועייפים במהלך היום.

מאת: רובי אוזןשינה 23/02/151645 צפיות
רבים מאיתנו סובלים מכאבי גב וצוואר הנגרמים מסיבות שונות. במקרים שכאלה בחירת מזרן היא החלטה חשובה אשר תשפיע באופן ישיר גם על איכות השינה וגם על רמת הכאב. מזרן נוח הוא עניין של פרספקטיבה המשתנה בין אדם לאדם על פי הרגלי עבר ומבנה גופני. בחירת מזרן היא איננה החלטה שאנו עושים כל יום, לכן חשוב לבדוק את הנושא לעומק, להשוות בין סוגי המזרנים, להתנסות ורק בסוף להחליט. רבים מהמומחים לעמוד השדרה טוענים כי לקימורי גב שונים, מחויבת תמיכה שונה.

מאת: מלטוניןשינה 15/06/144544 צפיות
זמן השינה לו אנחנו זקוקים בנוסף לזמן השינה שאנחנו למעשה ישנים, משתנה במהלך שנות חיינו, כאשר הורמון המלטונין מהווה מרכיב חשוב בתהליך.

מאת: Daniel.Bשינה 20/05/144933 צפיות
כמעט כל מי שנוחר מכיר את התופעה הזאת: התעוררות בבהלה באמצע הלילה שנובעת מתחושת מחנק נוראית שמחייבת אתכם לחפש אחר אוויר לנשימה. אם זה קורה לכם הרבה פעמים בלילה, יכול מאוד להיות שאתם צריכים סיפאפ.

מאת: מלטוניןשינה 20/02/148678 צפיות
מלטונין בא לשקף למוח ולשאר איברי הגוף את שעות החשיכה במהלך היממה, כמו גם את עונות השנה וכל זאת בהתאם לזמן ולמקום

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica