חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שגיאות כתיב אצל ילדים

מאת: כיוונים אחריםליקויי למידה27/10/201011083 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שגיאות כתיב הן תופעה שכיחה אצל ילדים. רק לקראת סיום כיתה ו' נוהגים רוב הילדים נוהגים לכתוב בצורה תקינה, תמיד ניתן לעבור איתם אבחון פסיכודידקטי או אבחון דידקטי כדי לטפל בבעיה, ואולם על מנת לפתור את השגיאות באופן מלא יש להבין כיצד התופעה נוצרת.

בתקופת הגן נהוג ללמד את הילדים את היסודות של האותיות בעברית בעזרת שמיעה – הם מפתחים מודעות לצלילים בשפה העברית, ועם התחלת הלימודים בבית הספר היסודי רוב הילדים כותבים את המילים ע"פ שמיעה בלבד. כתיבה דרך שמיעה גורמת לכך שבמקרים רבים ילדים משמיטים אותיות אהו"י כשהן אינן נשמעות, וכן מתפתח בלבול בין אותיות דומות כגון ח' ו-כ'.

למרות שנהוג להמתין עד כיתה ו' לביצוע של אבחונים כגון אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי לילד, ניתן לבצע אבחון ליקויי למידה גם לפני כן במידה והתופעה חמורה – אפשר להתחיל אבחון ליקויי למידה כבר בגיל הזה משום שישנה הסתברות שהתופעה נגרמת מסיבות שונות כגון קשיים בזיכרון החזותי.

במהלך תוכניות אבחונים דידקטיים, אבחון פסיכודידקטי או אבחון ליקויי למידה שנעשו בעבר נמצא שאחת מהדוגמאות הנפוצות ביותר לשגיאות כתיב שמקורן בהקניית השפה דרך השמיעה היא ההחלפה של עיצור אחד באחר בעל צליל שונה. ההגייה של האות פ' עשויה להיכתב באות ב', והילד עשוי לכתוב "כבתתי" במקום "כתבתי". רק בגילאים מאוחרים יותר מתפתחת אצל הילד ההבנה שהמילה לא תמיד נכתבת בדיוק כפי שהיא נשמעת. בכיתה ב' נהוג ללמד את חוקי השפה השונים ואת השורשים של המילים על מנת לפתח אצל הילד את ההבנה המלאה של השפה העברית – וכך, למשל, להימנע משגיאות כתיב שמקורן בשורש של המילה.

במידה והטעויות חוזרות על עצמן, מומלץ לשלוח את הילד למעבר של אבחונים שונים: אבחון פסיכודידקטי, אבחון דידקטי, או אבחון ליקויי למידה. ניתן גם לבדוק את הנושא דרך קלינאית תקשורת אשר מוסמכת לבדוק בעיות שפה הקשורות ללימודים וכן לבצע אבחון ליקויי למידה. באם התופעה לא נעלמת לקראת כיתה ו' נהוג לבצע אבחונים דידקטיים כדי לאתר לקויות דומות הקשורות לשפה.

במידה ונמצא שהילד הוא לקוי למידה במהלך אבחונים דידקטיים שנעשו, ניתן לתת לתלמיד הקלות שונות שיכולות לעזור לו בהתמודדות עם התופעה. אבחונים דידקטיים מורכבים ממערכת של מבחנים הקובעים את רמת הידע של המאובחן והכישורים שלו במקצועות הנלמדים, בין היתר בעברית, ודרכם ניתן לזהות קשיים ונקודות תורפה שונות. בתקופת התיכון נהוג לתת התעלמות משגיאות כתיב לליקויי למידה במהלך מבחן, וכן במהלך אבחון דידקטי ניתן להמליץ על מתן שאלון בעל פה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת כיוונים אחרים

מאת: כיוונים אחריםליקויי למידה06/10/111235 צפיות
בעיות קשב וריכוז (ADHD) ולקויות למידה שונות הן תופעות נפוצות יחסית וכאלו שנראה שהולכות ומשפיעות על יותר ויותר ילדים בימינו, בין אם מסיבות אמיתיות של עלייה במקרים אם מסיבות של עלייה באבחונים, בכל מקרה זוהי בעיה מהותית המשפיעה רבות על חיי הילדים הן במהלך הלימודים וגם אחריהם. קיימות מגוון שיטות לטיפול ואבחון של בעיות קשב וריכוז כמו שיטות אבחון ליקויי למידה – אבחון פסיכודידקטי הוא שיטה נוספת וכזו שנמצאה יעילה מאוד.

מאת: כיוונים אחריםליקויי למידה20/09/111524 צפיות
במידה ואתם הורים לילד וזה עתה קיבלתם עצה ידידותית מהמורה של הילד לגשת איתו לביצוע אבחון פסיכו דידקטי ואתם תוהים מה זה בכלל, כיצד בוחרים מכון שיבצע אבחון פסיכודידקטי, כמה זמן לוקח עד שמקבלים את התוצאות והאם האבחון יעניק לבנכם הקלות לימודיות, מאמר זה הוא בדיוק בשבילכם.

מאת: כיוונים אחריםליקויי למידה19/09/111226 צפיות
בעשור האחרון, בעקבות קשיים לימודיים בהם נתקלים המורים והתלמידים בבתי הספר, גברה המודעות לקיומם של בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה אצל התלמידים והתעורר הצורך בביצוע אבחון פסיכודידקטי לחלק גדול מן התלמידים.

מאת: כיוונים אחריםליקויי למידה19/09/111360 צפיות
בעשור האחרון, בעקבות קשיים לימודיים בהם נתקלים המורים והתלמידים בבתי הספר, גברה המודעות לקיומם של בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה אצל התלמידים והתעורר הצורך בביצוע אבחון פסיכודידקטי לחלק גדול מן התלמידים.

מאת: כיוונים אחריםליקויי למידה08/09/111096 צפיות
בעיות קשב וריכוז אצל תלמידים הן בעיה נפוצה ושכיחה. אין מורה שלא נתקל בקושי במהלך השיעור ומאשים בסופו את התלמידים כי הם סובלים מבעיות לימודיות ולכן השיעור נהרס או לא צלח. האמת המרה היא כי לא בהכרח כל קושי לימודי בו נתקלים התלמידים והמורה בכיתה, מקורו בבעיה אצל התלמידים ובצורך שלהם לעבור אבחון פסיכודידקטי.

מאת: כיוונים אחריםליקויי למידה14/08/111624 צפיות
אבחון לקויות למידה הפך בשנים האחרונות לשירות נפוץ בקרב תלמידים והורים רבים, אשר מחפשים את הדרך לסייע בלימודים בכדי להגשים את הפוטנציאל הגלום בהם – חרף בעיות ריכוז או ליקויי למידה שונים.

מאת: כיוונים אחריםהפרעות קשב וריכוז03/08/111232 צפיות
על מנת לבדוק האם קיימים בעיות קשב וריכוז לתלמיד, מוטב להגיע אל מרכז כיוונים, מרכז המיומן לביצוע אבחונים דידקטיים בידי מיטב אנשי המקצוע החינוכיים. מאובחנים המגיעים אל מרכז כיוונים מגיעים ראשית אל פגישת היכרות עם מומחים מצוות מרכז כיוונים.

מאמרים נוספים בנושא ליקויי למידה

מאת: vodplaceליקויי למידה22/03/173632 צפיות
על אבחון קשב וריכוז ומה צריך לעשות כשילד מראה סימנים

מאת: vodplaceליקויי למידה26/05/161865 צפיות
סיפור אישי של רווית ע. על הילד ועל אבחון דידקטי

מאת: לירון תמםליקויי למידה27/12/152164 צפיות
מדוע אבחון פסיכודידקטי נחוץ כל כך? מאמר זה מבקש לענות על כל השאלות בנושא, אתם מוזמנים להיכנס ולקרוא

מאת: Droxitליקויי למידה14/10/152465 צפיות
בישראל, על פי חוק חינוך חובה, נכנס כל ילד למסגרת חינוכית החל מגיל חמש. בתחילה זהו גן - כבר שם נדרש כל ילד לגלות כישורי למידה, התארגנות והסתגלות. בכיתות הנמוכות בבית הספר לומד הילד כי הדרישות ממנו הופכות מורכבות יותר.

מאת: ציפי כץליקויי למידה02/11/143966 צפיות
ללקויות למידה יש השלכות תפקודיות. אולם עיקר התסמינים השליליים נובע דווקא מהשלכות משניות של התופעות, שבסיסן בתסכולים הנובעים מהפער בין ציפיות הסביבה לבין ההתנהגויות של בעלי הלקויות. המאמר מסביר את מהות הפער וגורמיו, ונוגע באפשרויות הטיפול היעיל, שיסייע להתגבר על הקשיים ולמצות את הפוטנציאל הטמון בכל אחד.

מאת: אורי כהןליקויי למידה01/09/143530 צפיות
רבים מתלמידי ישראל כמו גם תלמידים בעולם כולו סובלים מקשיי למידה, קשיים שיכולים להופיע ממספר סיבות וביניהם לקויות למידה שונות. בעבר, ילד שלא היה מצליח להדביק את בני כיתתו בחומר הלימוד היה נשאר בצד ללא טיפול מתאים מה שהיה גורם לו להרגיש דחוי, להורדת הביטחון העצמי שלו, מה שהיה יוצר כדור שלג ובסופו של דבר גם בהמשך חייו הוא היה מרגיש שאינו מספיק אנטלגנטי כבני גילו והדימוי העצמי שלו היה נמוך מאוד. היום על ידי אבחון ליקויי למידה ניתן בשלב מוקדם לזהות את הבעיה ולהתמודד איתה.

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144166 צפיות
אבחון TOVA הוא נכון להיום חלק בלתי נפרד מכל מערך אבחונים הבודקים את לקויות הלמידה, מכיוון שהוא נועד לבדוק האם הנבחן סובל מהפרעות קשב וריכוז והאם טיפול תרופתי יכול לשפר את המצב. הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים נמצא כי אבחון לקויות למידה שאינו מתמקד באספקט הנוירולוגי שבוחן את יכולות הקשב והריכוז, לא תמיד מסוגל להצביע בצורה מדויקת על הסיבה לקשיים בלימודים. למעשה, מבדקי טובה עצמם יכולים בלא מעט מקרים לספק את התשובות לשאלה מה גורם לקשיים בלימודים וזה בתורו יכול לקצר את התהליך וגם להוזיל אותו בצורה...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica