חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אדם ללא חלום הוא אדם ללא תקוה

מאת: ד"ר יחיאל שרמןיהדות14/11/20101043 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "חיי שרה"

               

                

                   מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

"ויצא יעקב...ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה..." (בראשית כ"ח/י'-יב').

יעקב אבינו יוצא מבית הוריו אל בית לבן. בדרכו הוא לן במקום פתוח, מחפש אבנים אותם הוא שם מראשותיו, יוצר מחלוקי אבן בודדים קיר מגן לראש - האיבר החשוב ביותר באדם. הוא חולם חלום מדהים ומרתק ממנו אפשר ללמוד על חשיבות החלומות של כולנו. הרב אריאל במאמרו "חזון ומעש" מדגיש כי אדם ללא חלום הוא אדם ללא תקוה, ללא שאיפה, ללא יעוד, ללא עתיד. החלום מחדיר באדם אמונה בעצמו, ביכולתו ובכישוריו. החלום מבהיר לנו לאן לחתור ולשאוף, באמצעות החלום האדם מגייס כוחות נפש כדי להשיג את שאיפותיו.

יעקב אבינו חולם כאשר ראשו מונח על אבנים - לומר לנו שגם בתנאים קשים אל לו לאדם להישבר, עליו לחלום כדי להמשיך להתמודד ברוח אופטימית. הוא חולם על סולם העומד על קרקע יציבה. מכאן שהחלום יגיע למימוש רק אם החלום - הסולם - יהיה מונח על תשתית איתנה וחזקה אותה יש לבנות ולחזק כל הזמן. ראש הסולם - היעד הסופי - מגיע לשמים. אין סוף לתכנון, להצבת יעדים, מהשלב המעשי הריאלי שבקרקע המציאות שיש בו קשיי קיום כל הזמן, אל התמודדות מתמדת, המחזקת את האדם ונוטעת בו אמונה בעצמו וביכולתו לנצח ולהתגבר על כל מכשול בדרך להגשמת החזון. אדם חולם מחדיר לתוכו יוזמות ויצירתיות, הוא מדמיין רעיונות מרתקים ומפעיל את הפן המעשי ביוזמות חדשנות כדי להפוך כל דמיון למציאות. החלום אינו מתמקד רק בראיה קצרה, החולם רואה תמיד "סולם" לנגד עיניו הבנוי משלבים - כל עליה, כל כיבוש יעד, חייב להיעשות בשלבים, בתהליך. ככל שהסולם גבוה יותר, ניתן לראות למרחק רב ומקיף יותר, היוצר מוטיבציה גבוהה לכיבוש יותר יעדים, גם אם הם נראים רחוקים - האופק הופך למשמעותי.

יעקב מבהיר לנו כי עז רצונו להצליח במשימותיו בהקמת "בית יהודי" איתן. בכל מעשיו הוא מקרין אמונה בקב"ה אך גם ביכולותיו שלו להשיג כל מטרותיו. יעקב מלמדנו עד כמה חשובים אומץ לב ונחישות. יעקב "איש תם יושב אוהלים" מלמדנו, שהחכמה והשכל, מוח פעיל ויצירתי, יסייעו לו להגשים את חלומותיו, אך הוא משלב גם כח גופני ונמרצוּת , הוא מגולל את האבן מעל פי הבאר, מגיע לבית לבן ועובד היטב זמן רב כדי לבנות יחד עם אמהות האומה את דור העתיד.

פרופ' פליקס מבהיר במאמרו, שיעקב בעמלו כרועה צאן, הפעיל היטב מוחו היצירתי ולמד היטב מעמלו הפיזי ומציין שיעקב היה "הגנטיקאי הראשון בהיסטוריה" שהרי את משכורתו קיבל על פי הוולדות שנולדו. בחכמתו, בחלומותיו, הבין יעקב מהי גנטיקה אמיתית וכך הפך לאדם עשיר ברכוש ומאושר בהקמת ביתו ובילדיו. הוא עבד שנים רבות כדי להקים משפחה לתפארת, עבודה קשה ששילב בה לימוד תורה וחכמה.

הבה ניישם כולנו את דרכו של יעקב כדי להגיע לפסגה, במיוחד העוסקים בחינוך - הורים ומורים - להנהיג ולחנך את דור העתיד תוך כדי חלומות ולזכור ש"אין קיצורי דרך בחינוך", ככל שמשיגים יעדים צריך להמשיך לחלום כדי להבין כי הסולם "מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", לאין סוף.

                                                                                  ד"ר יחיאל שרמן

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121290 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121322 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121054 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121079 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121164 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121111 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121175 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19102874 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195579 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195645 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195662 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195619 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195644 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195637 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica