חפש מאמרים:
שלום אורח
13.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גרפולוגיה משפטית

מאת: חן חוק ומשפט - כללי17/11/20101181 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

באחד הפרקים של סדרת הטלוויזיה האמריקאית המשפטית "האישה הטובה" מנסה הצוות המשפטי לאתר צייר חובב ואלמוני שהקריקטורה אותה צייר במסגרת תחרות קריקטורות עומדת בלבו של משפט סוער. החוקרת פונה למומחה גרפולוגיה משפטית, ונדמה כי היא מעט מזלזלת בתחום כשהמומחה מאריך בדבריו על השוואה בין מקורות שונים, אולם לאחר האיתור המהיר והמדויק שהוא מבצע של הצייר הנכון מתוך כל ערימת הקריקטוריסטים, היא מתחילה להאמין.

גרפולוגיה משפטית: תחום הסובל מתפיסה מוטעית

נדמה כי זהו דינו של תחום הגרפולוגיה המשפטית – הוא לעד יצטרך לסבול מכך שמשייכים אותו, בטעות גמורה, לתחום הגרפולוגיה בשל השם הכה דומה של שני התחומים, השונים מאוד זה מזה. וכך השם "גרפולוגיה משפטית" הוא קצת בבחינת סדין אדום לכל הנרתעים מגרפולוגיה, ומקטלגים את התחום באופן בלתי מדויק בעליל ובלתי הוגן כניו אייג' או "ממבו ג'מבו" הסומך ידו על אמונה ולא מדע של ממש. אך גרפולוגיה משפטית היא אכן מדע, ואף מדע המוכר במערכת המשפט הישראלית והאמריקאית כאחד. ויותר מזה, אין לה כמעט דבר במשותף עם התחום של גרפולוגיה רגילה, קרי, הבנה על נפשו והלך רוחו של הכותב על פי ניתוח כתב ידו – אבחון גרפולוגי. גרפולוגיה משפטית עוסקת בתחום אחר לגמרי, כפי שנרחיב מיד.

גרפולוגיה משפטית – מהי

 

כפי שהבהרנו בפסקה הקודמת, גרפולוגיה משפטית אינה מיועדת להשגת תובנות על אישיות הכותב שכתבי ידיו נחקרים בידי מומחי התחום. מכאן גם שאין לה חשיבות או תפקיד כלשהי בבניית פרופיל פסיכולוגי של פושע כזה או אחר.

טיבה של גרפולוגיה משפטית עוסק בהשוואה, והסקת המסקנות הנובעות מהשוואה זו. נבהיר זאת באמצעות הדוגמא מתוכנית הטלוויזיה שהזכרנו לעיל: החוקרת רצתה לבדוק האם צייר שזוהה כיוצר קריקטורות מסוימות הוא אותו צייר האחראי לקריקטורה שעמדה בלבו של תיק משפטי. לשם כך הוזמן מומחה גרפולוגיה משפטית. שימו לב כי לא הוזמן אמן או מומחה לאמנות, מכיוון שאין כאן שאלה של ידע אמנותי. מומחה הגרפולוגיה המשפטית נתן אבחון גרפולוגי, הוא בחן את כתב היד שבקריקטורות המדוברות עד לאחרון הפרטים תוך השוואה בין המקורות השונים והסיק את מסקנותיו.

למעשה, ההשוואה שעושה גרפולוגיה משפטית היא כה מדויקת ומדוקדקת עד שאינה מסתפקת במראית העין. המומחים בתחום נעזרים באמצעי ראייה מיקרוסקופיים כדי להבחין בכל שינוי זעיר ובלתי מורגש בכתב היד – אותם מאפיינים שהם כה בלתי נראים ולא מובחנים שהם נעשים על ידי הכותב באופן אוטומטי וללא משים לב. רק כך ניתן לוודא באופן סופי אם שני כתבי יד שונים נכתבו על ידי אותו אדם או אם לאו. שכן, ברמה הנראית לעין, יכול להיות שהכתב זויף. ברמה המיקרוסקופית, אליה מגיע גרפולוגיה משפטית, אפשר לעשות אבחון גרפולוגי ואת ההבחנה המדויקת והסופית בין אמת לרמייה.

וכך משמשת גרפולוגיה משפטית ככלי יעיל ואפקטיבי בידי המשטרה, חוקרים ומערכת המשפט לבדיקה ולאימות חתימות וזהותם של כותבים. מדע זה הוביל לפריצת דרך בחקירות רבות, ומשמש לא אחת גם למתן עדות של מומחה בכתלי בתי הדין השונים בעולם.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חן

מאת: חן צרכנות01/09/111139 צפיות
בשנה-שנתיים האחרונות ניתן לראות כיצד ענף הדפוס עובר מהפכה נוספת ומסתגל שוב לתנאי שוק הדינאמי. בניגוד לתחזיות העגומות אשר בישרו את מותם המתקרב והולך של בתי דפוס, יודעים אלה פריחה מחודשת וגבוהה יותר מאי פעם, זאת בזכות שורה של שירותים חדשים, אשר עונים בצורה מעולה על צרכיו של הלקוח.

מאת: חן עיצוב אירועים01/09/111179 צפיות
אם אתם מתעתדים לקיים אירוע בקרוב ואתם מתגוררים במרכז הארץ, אתם בוודאי יודעים כי אין כמו אולמות אירועים בשרון כדי לקיים אירוע שלא ישכח במהירה. מדובר באחד האזורים היפים ביותר בארץ, שטובל בירוק ומוקף פרדסים עד שאי אפשר להאמין שבמרחק לא רב מהאולם נמצאות כמה וכמה ערים מרכזיות וסואנות. מעבר ליופי, שהוא תמיד חשוב אבל לבדו לא מספיק, יש לאזור יתרונות רבים אחרים שהופכים אותו מאוד מבוקש כשמדובר בעריכת שמחות וחגיגות, ולא משנה אם מדובר בעריכת בריתות בשרון, חתונות, אירועים עסקיים או כל אירוע אחר.

מאת: חן רכב01/09/111423 צפיות
לקראת תום הקיץ, מיד לאחר שהחופש הגדול מסתיים, אנשים רבים מגיעים עם רכבם למוסך. כי אחרי קיץ שלם של נסיעות לטיולים, לבילויים, לאטרקציות ולחופשות, כל רכב זקוק לטיפול כלשהו: פחחות וצבע לתיקון המכה שקיבל הרכב בחניון בלונה פארק, תיקון המצבר שהתקלקל בנסיעה האחרונה לצפון, תיקון המזגן ששבק חיים בדיוק בנסיעה לאילת ועוד. ואם ברשותכם רכב מסוג מאזדה או פורד, המקום הטוב ביותר לביצוע הטיפולים הללו הוא מוסך מורשה מאזדה פורד.

מאת: חן בית חכם15/02/111018 צפיות
מטבח רגיל , מטבח מעוצב, מטבח בסיגנון אנגלי, מטבחים מעוצבים , מטבחים אמרקאים ועוד , הם רק חלק מהמגוון הענק העומד כיום לרשות הצרכן הפרטי בתחום המטבחים. מטבח הוא גם לא סתם עוד חדר מגוים אלא הא אחד המקומות החשובים ביותר בבית, טבמיוחד בבית ישראלי מצוי שבו כידוע מתנהלת פעילות שוטפת של בישול ואפיה והעיקר – אכילה.

מאת: חן גרפולוגיה06/12/101090 צפיות
בתחומים רבים נוצר מצב שהתעסקות מרובה של אדם באותו נושא הופכת אותו לאובססיבי לנושא הספציפי שבו הוא עוסק. כך שאדם שעוסק במקצוע מסוים נהיה מומחה למקצוע שבו הוא עוסק ופועל על פי זה. קחו לדוגמא את מדע הפסיכולוגיה הרי כל פסיכולוג שני כיום זקוק בעצמו לפסיכולוג ולפעמים באופן דחוף ביותר.

מאת: חן ניקיון30/11/101026 צפיות
ישנם דברים קטנים בחיים שיש סביבינו ואנחנו לא נותנים עליהם את הדעת. אבל אם הם לה היו , זה בהחלט היה מאוד חסר. קחו לדוגמאה את העניין הזה של ניקוי חלונות. הרי האזרחים מסתובבים ברחוב ופוסעים בו הלוך ושוב. ולפעמים בכלל לא מודעים לכמה כח אדם וכמה מאמץ נדרש על מנת שהחלונות מסביבם יוהיו נקיים. ויהיה נעים להסתובב ברחוב , ונעים בעין.

מאת: חן חברה ומדינה - כללי30/11/101066 צפיות
עם כל העצב וחוסר הנעימות שבדבר מצבות הם סיפור יקר. משפחה שנפטר לה אחד מיקירה מתמודדת מול האובן , מול כל העצב והכאב. ולמרות הכל המשפחה חייבת לדאוג גם לפרטים התכניים המלווים גם את קבורת הנפטר: יש צורך לדאוג למצבות קבורה,מה לכתוב על המצבה, לחלקה קבר באם אין חלקה כבר מוכנה (במקרה של מוות פתאומי, של אדם צעיר ). וכן לארגן את סדרי הלוויה , סוג הלוויה , אם משהו יספיד , מי יספיד, וכו'.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231661 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212087 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211945 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211592 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211267 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201811 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201543 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica