חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת וישלח: יעקב נאבק

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע18/11/20101126 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "וַיִּשְׁלַח": יעקב נאבק בעצמו בעצמי / מוטי לקסמן, תשע"א

יעקב לא עצם עין באותו לילה.

מסופר ש"וַיָּלֶן שָׁם בַּלַּיְלָה הַהוּא",[1] אבל הפעילות הרבה שיעקב הנחה, לקראת המפגש המאיים עם עשיו, לא הותירה לו שעות שינה רבות: יעקב בוחר עדרים-עדרים של עזים, תיישים, רחלים, אילים, גמלים, פרות, פרים, אתונות וַעְיָרִם, כבודה מרשימה .[2] כל זאת כמנחה לעשיו אחיו. יעקב גם מנחה את עבדיו: אֶת הָרִאשׁוֹן,  אֶת הַשֵּׁנִי גַּם אֶת הַשְּׁלִישִׁי גַּם אֶת כָּל הַהֹלְכִים אַחֲרֵי הָעֲדָרִים:[3]  "כַּדָּבָר הַזֶּה תְּדַבְּרוּן אֶל עֵשָׂו בְּמֹצַאֲכֶם אֹתוֹ. וַאֲמַרְתֶּם גַּם הִנֵּה עַבְדְּךָ יַעֲקֹב אַחֲרֵינוּ".[4]

המנחה נעה למחנה עשיו, אבל יעקב אינו שקט:[5] "וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק. וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ."[6].

פעילות בלתי פוסקת.

פעילות שוודאי משקפת את חרדתו של יעקב לפני המפגש, הכתוב מאשר זאת: "אֲכַפְּרָה פָנָיו בַּמִּנְחָה הַהֹלֶכֶת לְפָנָי. וְאַחֲרֵי כֵן אֶרְאֶה פָנָיו, אוּלַי יִשָּׂא פָנָי".[7] אכן, הכתוב נוקט לשון "אוּלַי יִשָּׂא פָנָי", אין שום ערובה שעשיו יקבל את המנחה ויתרצה, למרות שחלפו כבר למעלה מעשרים שנה ממועד גניבת ברכת האב, יצחק.

ופתאום מופיעה אמירה משונה: "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ!".[8]

משונה, כל המחנה, כל העובדים, כל המשפחה כל הרכוש בתנועה, וראש המשפחה נותר לבדו!?

אולי חזר לנקודת היציאה בטרם תנועה כי "שכח פכים קטנים וחזר עליהם".[9] הפכים הקטנים או המיכלים הקטנים היו חשובים כי הם נועדו לשמש כאמצעי שתיה: "והכוונה כדי שלא יסתכנו הבנים הקטנים בדרך אם לא ישתו, ולכך שם עצמו בסכנה לחזור".[10] ואולי כראש משפחה אחראי יעקב נותר במאסף כדי לבדוק אם כולם נעים ולא נשכח דבר: "אחרון לכלם לנסוע מן המחנה כדי להדריך את כל עמו שילכו עם כל קנינו ולא ישאר דבר במחנה".[11]

פירושים אלה יש בהם הגיון.

אבל, המשך הפסוק מעורר קושי גדול יותר: "וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר".[12]

מי הוא האיש? מאיפה הופיע? הרי יעקב נותר לבדו? ולמה נאבק בו?

גישה אחת תופסת את יעקב בחולשתו, יעקב פוחד. האיש, שהוא לפי פרשנות זו – מלאך, בא למנוע מיעקב בריחה מן המפגש המאיים עם עשו: "רצה [...] לברוח דרך אחרת שלא יפגשנו עשו נתכוון. ויאבק - מלאך עמו שלא יוכל לברוח ויראה קיום [הבטחתו] של הקדוש ברוך הוא שלא יזיקהו עשו."[13] באותו אופן מבינים גם חזקוני ור' חיים פלטי פסוק זה. [14]

זיהוי אִישׁ עם מלאך קיים בעוד מקומות במקרא. [15]

יש הסבורים, על בסיס סיום פרשת ויצא, [16] שיעקב היה במחנה מלאכים: "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ. כלומר עם המלאכים כדכתיב: וְהוּא לָן בַּלַּיְלָה הַהוּא בַּמַּחֲנֶה, וזה מחנה המלאכים כדכתיב: וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים."[17]

במדרש מציעים לראות את האִישׁ כשליחו של עשו: "ר' חמא בר חנינא אמר שרו של עשו היה הוא". [18]

פרשנים אחרים רואים במפגש עם האיש-המלאך עידוד ליעקב: "ושלח האל זה המלאך ליעקב לחזק לבו שלא ירא מעשיו, כי לא יכול לו, לפיכך נאבק עמו ולא יכול להפילו, כן עשיו לא יוכל לו, ונאבק עמו עד עלות השחר. רמז לו בזה, כי תהיה לו אורה אחר שחשכה, כי הצרה נמשלת ללילה וחשכה לפיכך בא אליו בלילה ונאבק עמו עד עלות השחר, רמז לו שיהיה לו רוח והצלה שהוא כאור אחר חשכה".[19]

המפגש הוא מפגש של מאבק: "וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר".[20]

בדרך-כלל, מאבק מסתיים בהכרעה. אבל במדרש אין סבורים שהמאבק זה הסתיים כך: "אמר ר' ברכיה: אין אנו יודעים מי נצח אם מלאך אם יעקב. ומן מה דכתיב וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, הוי מי נתמלא אבק". [21]

אחרים רואים במילה "וַיֵּאָבֵק" שיבוש, האות ח הוחלפה באות א. [22]

עד כאן תפיסה כוללת אחת.

נעבור להבנה אחרת.

נחזור לשאלה ששאלנו לעיל: "משונה, כל המחנה, כל העובדים, כל המשפחה כל הרכוש בתנועה, וראש המשפחה נותר לבדו!?"

ואנו מציעים שאלה נוספת:

האמנם הרגשת היותך לבד, תחושת בדידות היא רק במצב בו אין אחרים במחיצתך?

האם לא קרה לך, ולו פעם אחת, שהרגשת בדידות גם כשסביבך המולת פיות שופעי מלים ורעש?

האם בכל עת בה היית בקבוצה חשת את היחד-עִם?

אדם יכול להרגיש בדידות גם בתוך ערב רב.

אין הכוונה רק לאנונימיות בתוך המון מנוכר.

גם בין ובתוך חבורת מרעים או בני משפחה תיתכן ותופיע תחושת בדידות.

תחושה שהיא וודאי נפוצה יותר, בעת מבחן משמעותי, בלב מנהיג או מנהל או ראש משפחה שכל האחריות מוטלת עליו.

זה המצב בו נמצא יעקב.

האחריות על מה שרכש, על כל מה שהשיג היא על יעקב, עליו בלבד.

אחריות כבדה מאוד. אין לו עם מי לחלוק אותה, אפילו אם ירצה!

אפשרות סבירה היא שיעקב שהיה באותה עת בתוך עדתו, היה בעיקר עם עצמו ובתוך עצמו.

זכרונות ילדות עלו, חרדות העבר שוב צפו.

כעת הוא אינו יכול לברוח לארץ אחרת.

יעקב עמוס בהישגים משפחתיים ורכושניים.

והמבחן הקרב מעורר חרדה, אפילו חרדה קיומית.

ולמרות שיעקב פעל, שלח מנחה, ארגן את בני המשפחה, עדיין הבלתי ידוע רב על המצופה.

זה המצב בו מופיע איש.

לא מלאך, לא איש חיצוני אלא עצמי פנימי שמציג כוון חשיבה אחר.

בתוך יעקב מתחולל מאבק, מאבק פנימי עז: למרות הכבדות שוב לנסות ולברוח? [23]

ומן הצד השני, לא! כל החיים לברוח, לחשוש מעמידה במבחן?

למה לא לנסות כוון אחר, בוגר ואחראי יותר?

המאבק הפנימי אינו נותן מנוח, כל הלילה יעקב בתוך מאבק "עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר".

ובעֲלוֹת הַשָּׁחַר יעקב בוגר, אחראי יותר.

---יעקב,

אכן, נאבקת, נאבקת היטב.

הפעם לא נגד אחרים, לא נגד חיצוניים לך.

נאבקת, במאבק החשוב ביותר שיכול להיות לאדם.

נאבקת נגד עצמך.

והכרעת, לא בריחה, לא עוד פחד מסכנה, אלא מוכנות והיערכות לכל ניסיון.

לא עוקב בעקבי האח ותלוי בו.

אלא מתמודד בעוז, וזכאי, בצדק, לשם חדש:

"שִׁמְךָ [...] יִשְׂרָאֵל, כִּי שָׂרִיתָ".

שרית, קודם- כל עם דמותך הישנה, התלותית העוקבת.

אתה בעל זהות חדשה.

וכעת, עם עֲלוֹת הַשָּׁחַר אתה מוכן לנוע ובראש זקוף ובמבט קדימה אתה:

ניצב בראש המחנה "לִפְנֵיהֶם" וכולם יחד אתך "וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים עַד גִּשְׁתּוֹ עַד אָחִיו".

אחיך מבין זאת "וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ"

ושניכם בהתרגשות עזה, "וַיִּבְכּוּ".---

הבהרות ומראה מקום

[1] בראשית לב, יד.

[2] שם, טו–יז.

[3] שם, יח–כ.

[4] שם, כ–כא.

[5] "וַתַּעֲבֹר הַמִּנְחָה עַל פָּנָיו וְהוּא לָן בַּלַּיְלָה הַהוּא בַּמַּחֲנֶה" (בראשית לב, כב).

[6] שם, כג–כד.

[7]  שם, כא.

[8] שם, כה.

[9] רש"י לבראשית לב, כה.

[10] רבינו בחיי לבראשית לב, כה.

[11] ספורנו לבראשית לב, כה.

[12] בראשית לב, כה.

[13] רשב"ם לבראשית לב, כה.

[14] "מלאך בדמות איש לעכבו שלא יוכל לברוח ויראה הוא הבטחות הקדוש ברוך הוא שלא יזיקהו עשו. עד עלות השחר עד הסתלקות שחרות הלילה" (חזקוני לבראשית לב, כה).

גם ר' חיים פלטיאל סבור כך אבל מוסיף שהמפגש בין המלאך ליעקב נכפה על יעקב: "ויותר יעקב לבדו. כמו לכדו" (ר' חיים פלטיאל לבראשית לב, כה).

[15] "איש מלאך, וַיְהִי בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אִישׁ עֹמֵד לְנֶגְדּוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ הֲלָנוּ אַתָּה אִם לְצָרֵינוּ. וַיֹּאמֶר לֹא כִּי אֲנִי שַׂר צְבָא ה (יהושע ה, יג–יד) וְהָאִישׁ גַּבְרִיאֵל אֲשֶׁר רָאִיתִי בֶחָזוֹן (דניאל ט, כא) ונקראו אישים המלאכים ושמדברים עם בני אדם ונראים להם בצורת איש כמוהם במראה או בהקיץ" (רד"ק לבראשית לב, כה).

[16] בראשית לב, ב–ג.

[17] ר' חיים פלטיאל לבראשית לב, כה.

[18] בראשית רבה, וישלח, עז; רש"י גם ריקאנטי משלבים אמירה זו בפרשנותם לפסוק הנדון.

[19] רד"ק לבראשית לב, כה.

[20] בראשית לב, כה. יש פרשנים הדוחים את ההבנה שאכן נערך מאבק. "נתאבק עמו עד שהעלו אבק" (רד"ק לבראשית לב, כה). גם רב"ע סבור כך.

[21] בראשית רבה, וישלח, עז .

[22] "ויאבק איש עמו. על דרך הפשט כמו: ויחבק, אותיות אחע"ה מתחלפות, וכן לשון רז"ל: אבוקה, כמו חבוקה, על שם העצים שמתקשרים ומתחבקים זה עם זה ביחד" (רבינו בחיי לבראשית לב, כה).

[23] גם מבית לבן, יעקב ברח.

 



תגיות המאמר: יעקב, מלאך, מאבק


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131112 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131223 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131132 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121290 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121340 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111629 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111340 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181078 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181047 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181033 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica