חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פוליגרף - אקטואלי מתמיד

מאת: Shaiחקירות29/11/2010911 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פוליגרף

בשבועות האחרונים נחשפנו לאחת מהפרשיות השערורייתיות ביותר בתולדות משטרת ישראל, ובאותה נשימה גם התוודענו ל"אלף, בית" של בדיקת הפוליגרף: המתלוננת א', הלוא היא ד"ר אורלי אינס, נמצאה כדוברת אמת בבדיקת פוליגרף, לאחר שטענה כי הותקפה מינית על ידי אחד מהמועמדים למפכ"לות המשטרה. ו- ב', הלוא הוא ניצב בר-לב, נמצא כלא דובר אמת בחלק מן התשובות שמסר במהלך בדיקת פוליגרף.

פרט למבוכה הכללית שיצרה חשיפת הפרשה בקרב הציבור כולו בנוגע להתנהלות הסוררת של בכירי משטרת ישראל, הפרשה גם הצליחה להעלות מחדש את הדיון הציבורי בנוגע למכשיר הפוליגרף ויעילותו ככלי לחקר האמת.

פוליגרף – מ- א' ועד ש'

הפוליגרף הוא מכשיר שהומצא בשנות ה- 20 בארה"ב במטרה לאבחן האם אדם הוא דובר שקר או אמת. הפוליגרף מבוסס על ההנחה שכאשר בני אדם משקרים, גופם נתון תחת שינויים פיזיולוגיים בלתי נשלטים: בקצב הדופק, בלחץ הדם, בנשימה ובהזעה. שינויים אלו ניתנים לניטור ולמעקב, ובאמצעותם ניתן לקבוע האם אדם הוא דובר אמת או שקר.

מכיוון שכל ארבעת המדדים שבודק הפוליגרף הם מדדים אובייקטיביים, מכונת הפוליגרף נחשבת ככלי יעיל לחקר האמת, שמידת מהימנותו ותקפותו עולה על זו של כל כלי אחר. לכן הפוליגרף משמש לעיתים רבות את חוקרי המשטרה, בעיקר כשמדובר בתיקים ללא תשתית ראייתית שיכולה לגבות את הטענות, וכשעיקר האישומים מתבססים על "מילה" של מתלונן / עד.

זהו בדיוק המקרה בפרשה הנוכחית. מלבד תלונתה של א', למשטרה אין כלל ראיות כנגד ניצב בר לב. ומלבד הכחשתו של בר לב, למשטרה אין כמעט ראיות שתומכות בגרסתה של א'. לכן, הצעד המתבקש, כדי לדעת האם להמשיך בחקירה והאם יש מקום להגשת כתב אישום, הוא עריכת בדיקת פוליגרף לשני הצדדים בפרשה. בדיקות פוליגרף שכאלו אכן נערכו, ובמהלכן התגלו פרטים מביכים נוספים אודות א', ב', מ', ש' ושאר אותיות נוספות. אולם ממצאי הבדיקות העלו גם שאלות נוקבות בנוגע ליעילותו ולמידת מהימנותו של הפוליגרף.

כל האמת על מכונת האמת

כידוע, תוצאותיה של בדיקת פוליגרף, אף אם תתבצענע על ידי מכון פוליגרף הכי אמין שיש, אינן קבילות כראייה בבית משפט, מכיוון שלא אחת מכשיר הפוליגרף מזהה דוברי אמת כשקרנים, ורק ב- 90% מהמקרים הוא אכן מצליח לזהות דוברי שקר. יחד עם זאת, מכשיר הפוליגרף משמש ככלי עזר בידיהם של שוטרים כאמצעי לקידום חקירות. לעולם לא ישמש הפוליגרף ככלי יחיד ובלבדי, עליו נשען כתב אישום כולו. בדיקת פוליגרף תתבצע כשיש מחלוקת עובדתית כלשהי, כדי לסייע באימות גרסה אחת ובשלילת כיווני חקירה אחרים.

הדיון הציבורי

הדיון הציבורי על הפרשה העלה בעיות נוספות של הפוליגרף. מומחי פוליגרף סברו שמכיוון שבר לב הוא שוטר מנוסה ומיומן, הוא ככל הנראה ידע להתל במכשיר הפוליגרף כדי שיתברר כדובר אמת. בנוסף, לאחר שממצאי בדיקתו הראו כי לא דיבר אמת בחלק מתשובותיו, מומחים טענו שבמהלך בדיקת הפוליגרף (שנערכה לבר לב מיד עם חזרתו ארצה) הוא לא היה במצב מנטלי נורמלי ולא היה מאוזן פסיכולוגית, ומצבו הנפשי הטה את תוצאות הבדיקה.

לסיכום

כל הטיעונים הללו אכן מעלים שאלות קשות בנוגע לפוליגרף: האם ניתן לסמוך ב- 100% על מכשיר שמושפע ממצבים נפשיים? האם ניתן לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף ללא כל פקפוק תוך ידיעה שיש אנשים שיכולים להתל במכשיר הפוליגרף?

אך לצד הדיון הציבורי בנוגע לפוליגרף, אסור לנו לשכוח שהסיפור האמיתי בפרשה זו הוא ההתנהלות המוסרית של בכירי משטרת ישראל בפרט, ושל ראשי המדינה שלנו בפרט. נדמה כי השאלה האמיתית שיש לשאול היא: קודם קצב, עכשיו הניצב... אז מי נשאר להציל את המצב?

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Shai

מאת: Shaiצרכנות09/09/182621 צפיות
איך בוחרים מקלחונים? על מה חשוב להקפיד בעת ביצוע ההזמנה? כל מה שרציתם לדעת על החלק החשוב ביותר בחדר המקלחת.

מאת: Shaiרהיטים07/09/182639 צפיות
אין כמו טקסטיל לאבזור ולשדרוג העיצוב בבית, ולא רק בריפוד ובווילונות: זה הזמן "להלביש" גם את הרצפה בשטיח המושלם עבורה. כך תבחרו אותו.

מאת: Shaiאירועים וחתונות – כללי22/05/181303 צפיות
הקיץ הוא העונה הכי לוהטת של החתונות בישראל. לפני שמתחילים לחפש מקום רלוונטי - גן, אולם או מסעדה כדאי לדעת מה נחשב היום למקובל. מה "אין" וממה להימנע...

מאת: Shaiבניין ואחזקה - כללי26/03/181100 צפיות
אמבטיה היא פריט לאוהבי הפינוק והיופי. מה קורה לאחר מספר שנים כשאר יש בקיעים, שריטות, חלודה ולכלוכים שאינם יורדים בשום צורת ניקוי. רבים שוברים ומתקינים מקלחון, אך ישנם יחיד סגולה ששומרים אמונים לאמבטיה ופשוט מחליפים אותה בחדשה.

מאת: Shaiשיפוצים07/11/131276 צפיות
מסורי בטון הם הדבר הדבר הכי אפקטיבי היום בכל הנוגע להתגברות על משטחים בעלי מרקם קשה. רבים חושבים כי מדובר על כלים לניסור של מוצרי בטון בלבד וכאן טעותם. מסורים אלו מסוגלים לנסר משטחים קשים ביותר ממגוןן סוגים ממבתכות, דרך עצים, בטון יצוק, פלדה (כספות של כסף למשל) ועד לסלעים וכבישים בעלי תערובת משטח שונים.

מאת: Shaiבניין ואחזקה - כללי19/08/131805 צפיות
כולנו זקוקים מדי פעם לשירותיו של אינסטלטור טוב. הרי אנו צריכים לדאוג לתחזוקתו התקינה של הבית ומיני פעם מתרחשות אי-אילו תקלות שונות בתשתיות המים שלו. ראוי שנמצא שרברב מומחה לטובת איתור נזילה. בוודאי שכדאי לנו לבקש ולראות את תעודת ההסמכה של אותו בעל מקצוע, בכדי לוודא שאכן מדובר באיש מקצוע מיומן ומהימן. מקצוען אמיתי, מלבד זאת שידע לעסוק בתחומי האינסטלציה השונים (פתיחת סתימות כמובן, אבל לא רק). יהיה זה טוב אם נוכל לקבל אודותיו המלצות של לקוחות רבים וטובים מן הסתם.

מאת: Shaiצרכנות12/06/131143 צפיות
בעידן שבו יש אינפלציה של בעלי מקצוע בשלל תחומים ובתחום השרברות בפרט - איתור של מקצוען הוא לא טרוויאלי. לבחור איש שיתקן את צנרת ביתכם על בסיס מגנט או פלייר בתיבת הדואר יכול להיות מקח טעות מצער. להלן ננסה להבין איך לבחור נכון יותר.

מאמרים נוספים בנושא חקירות

מאת: shlomy חקירות26/12/171553 צפיות
חושדים בבן הזוג? חשוב להבין מספר פרטים טרם הפניה לחוקר פרטי, ראשית תחום הבגידות הוא עניין שמתרחב בשנים האחרונות ולמשרדי חקירות יש לא מעט עבודה בתחום, 80% מכלל הפונים למעשה בטוחים שמתבצעת בגידה וזקוקים להוכחה לצורך בתי משפט וכו', הבגידות שמגיעות לידי חקירות מדובר במעשה המתמשך לאורך תקופה עם פרטנר קבוע ולא בגידה מיקירת שעליה קשה מאוד לאסוף ראיות

מאת: נויחקירות25/11/171786 צפיות
אנשים רבים פונים למשרדי חקירה פרטיים כאלה ואחרים על מנת לאשש או להזים חשדות אשר יש להם לגבי התנהגות בני הזוג שלהם, או כדי להשיג מידע אודות שותפים לעסק או על מתחרים או אודות אנשים אשר רוצים לעשות איתם עסקים וכדומה. משרדי חקירות מעניקים שירותי מעקבים אחרי אנשים לצורך השגת מידע אשר נחוץ ללקוחות שלהם. אבל בהזמנת מעקבים יש גם סיכונים אשר יש לקחת אותם בחשבון.

מאת: אוריה בן מנחםחקירות22/06/152862 צפיות
במקרים רבים, אנו זקוקים לעזרתו של חוקר פרטי מנוסה. המטרה העיקרית בגינה אנו שוכרים את שירותיו של חוקר פרטי המתמחה בתחום הבגידות היא להחזיר את חיינו למסלול הרגיל שלהם ולמנוע מצב בו נעשה לנו עוול

מאת: אמיר אברמסוןחקירות09/03/152181 צפיות
אריאלה לא הופתעה מהממצאים נפרדה לשלום וציינה כי זה מחזק את ההחלטה שלה לבדוק מי הפרטנר שלה. וכי היא מסיימת היום את הקשר.

מאת: אמיר אברמסוןחקירות14/01/152338 צפיות
ישנם מספר קריטריונים שעליכם לקחת בחשבון כאשר אתם עומדים בפני סינון ראשוני של משרד חקירות פרטי.

מאת: אמיר אברמסוןחקירות10/11/142859 צפיות
בשנים האחרונות אני נוכח כי יש למשרד החקירות שלי במיוחד עקב האינטרנט, פניות של מגזרים שמעולם לא היו לקוחות של משרדי חקירות.

מאת: ליאת מנדלסוןחקירות14/09/143238 צפיות
בחיים אי אפשר לדעת מתי האדם מולך דובר אמת או לא. כאשר מדובר על עניינים שוליים הרי שמלבד חוסר נעימות ותסכול, הדבר לא באמת משפיע. כאשר מדובר על ענייני עבודה, זוגיות וכדומה – למושג שקר או אמת יש משמעות שונה לגמרי. בדיוק בשל כך מזל שאפשר להשתמש באחת המכונות החשובות ביותר שהומצאו מכונת פוליגרף.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica