חפש מאמרים:
שלום אורח
02.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מאמר דעה שפורסם ב mynet: לצמצם את הבגרות ישראל זינגר

בכל שנה נזעקת מערכת החינוך נוכח הירידה בשיעור הזכאים לבגרות. השיעורהארצי עומד כרגע על גבול ה-50% (מלמטה), וזאת למרות כל ה"תרגילים"היצירתיים שהמערכת ממציאה כל פעם. מה היו ה"תרגילים" שנוסו עד היום? שיטתההגרלות של אמנון רובינשטיין, שיטת המיקוד של יוסי שריד, מועדי קיץבמתמטיקה ואנגלית והמחצית השלישית.

השיטות השונות שנוסו עד כה

שיטת ההגרלות: בכל שנה נערכה הגרלה, מתוך מקצועות החובה.המקצועות שיצאו בהגרלה, לא התקיימו בהם בחינות בגרות וציון התלמיד נקבע לפיהציון השנתי שלו (ציון המגן).

שיטת המיקוד, הנהוגה עד שנה זו: מבוססת על כך שבבחינות הבגרות(בכל המקצועות) לא נכללים כל הנושאים שנמצאים בתוכנית הלימודים, והפירוט עלכך מתפרסם זמן קצר לפני חופשת הפסח.

מועדי קיץ במתמטיקה ואנגלית, הנהוגים כיום, באים לתת לתלמידים הזדמנותנוספת לתקן את הישגיהם הסופיים בתיכון בשני המקצועות הללו, המהווים"טראומה" לאומית ושמספר התלמידים הנכשלים בהם הוא הגבוה ביותר.

המחצית השלישית, הנהוגה כיום: קורס קיץ מרוכז, באורך חמישהשבועות, בהם תלמידים שנכשלו בבחינת בגרות במקצוע חובה כלשהו, יכולים להשתתףולהיבחן שוב עם סיום הקורס בבחינת בגרות שמשרד החינוך מחבר במיוחד.

חינוך, בחינות בגרות, שיפור מערכת החינוך ברמת-גן, ישראל זינגר

ריבוי הבחינות – מדוע אין הוא יעיל?

נזכיר כאן, כי קיימות בחינות בגרות בעשרות רבות של מקצועות שונים(ומשונים), וכך עובר התלמיד הממוצע את שנות התיכון-על כל בעיות גילההתבגרות, בשינון רב של עשרות נושאים, בלימוד פסיבי בדרך-כלל, בדיכוי כליצירתיות ומקוריות – בקיצור, בלי הכנה מספקת, הן ללימודים האקדמיים והןלחיים האמיתיים בכלל. ואז, כשאותו תלמיד ממוצע רוצה להמשיך ללמוד במוסדלהשכלה גבוהה, עליו לעבור גם בחינה פסיכומטרית (מרבית התלמידים עוברים קורסהכנה לבחינה זו, שעלותו יקרה ביותר). הממוצע של ציוני הבגרות וציון הבחינההפסיכומטרית הוא הציון המשוקלל, שבו מתחשבים בעת קבלת התלמיד ללימודיםאקדמיים. האם זה צודק? האם אלו הנתונים שמנבאים בצורה הטובה ביותר הצלחתושל תלמיד בלימודיו האקדמיים? לפי מחקרים שנערכו, המנבא הטוב ביותר הוא ציוןבית-הספר!

אם כך, מדוע לא יוותרו על מכלול עשרות בחינות הבגרות ועל הבחינההפסיכומטרית? הרי נאמר כבר, כי בחינת הבגרות היא בחינה לא רלוונטית על חומררלוונטי, ואילו הבחינה הפסיכומטרית היא בחינה רלוונטית על חומר לארלוונטי.

הפתרון האופטימלי והצעה ליישומו ברמת-גן כעיר פיילוט

אם כך, מהו הפתרון האופטימלי? לדעתי, יש להשאיר רק 4 בחינות בגרות כלליות:עברית (לשון, הבעה בכתב ובעל-פה, ספרות), מתמטיקה, אנגלית – אלו "שלושהשפות", כפי שקרא להם פרופ' הררי. כמוכן, גם היסטוריה יהודית (כולל תנך),ולמגזר הערבי- ערבית ותולדות האיסלאם. בנוסף, יהיה מקצוע תיאורטיומעשי-אזרחות פעילה, במסגרתו יחוייב כל תלמיד לבצע מטלה אזרחית לטובתהקהילה (יורכב סל של מטלות).

לגבי שאר המקצועות: הם יישארו כבחינות פנימיות, שערכן בתעודת הבגרותיהיה שווה ל-4 המקצועות הנ"ל. וכך יהיה בית-הספר, המוסד שמכיר בצורה הטובהביותר את התלמיד, בעל המשקל המירבי בהערכת יכולתו של התלמיד. רק אז יחזורבית-הספר להיות משמעותי יותר עבור התלמיד והוריו, ומערכת החינוך כולהתרוויח כתוצאה מכך.

האם יש סיכוי מעשי שמשרד החינוך ינקוט בצעד מהפכני כזה? לצערי, אני מאדסקפטי. דרוש כאן אומץ רב, "ביצים גדולות" ומנהיגות חינוכית אמיתית. הרבהגופים חזקים ובעלי עניין יתנגדו: המנגנון העצום והיקר שמטפל בנושא בחינותהבגרות, ועדות המקצוע השונות, המכונים הפרטיים להכנה לבגרות ולמבחןהפסיכומטרי, הוצאות הספרים, ועוד.

במקרה זה קיימת "תרופת הפלא" של מערכת החינוך – פיילוט: ניתן לקחת עירגדולה ומגוונת מבחינת בתי-הספר שלה, להחיל עליה ניסוי מבוקר למשך מספר שניםובסיום התהליך להסיק מסקנות ולקבל החלטות.
רמת-גן מתאימה להחיל בה פיילוט כזה, דבר שמשתלב היטב בהצעה שהצגתי בפנימועצת העיר: לרכז משאבים על מנת לחזק את מערכת החינוך, להעביר רפורמותבחינוך ברמת העיר ולהפוך את רמת-גן למובילה בחינוך בישראל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ישראל זינגר - למען תושבים הרוצים מהפך אמיתי בעיר

אודות:
יליד רומניה,. נשוי לחגית, אב לרן, גלית וניצן.
משנת 2003 מכהן כחבר מועצת העיר רמת-גן.
במשך 18 מנהל את בית הספר התיכון \"בליך\". 2007 - מנהל פדגוגי של הפרויקט הארצי של משרד החינוך לשיפור הבגרויות.

2006 - מנהל מכללת רעננה.
2006 - דירקטור בחברת התקשורת הבינלאומית XFONE.
2005 - חבר הנהלת המכללה לביטחון לאומי לנוער.
2005 - ניהול כולל של אליפות העולם לנבחרות שחמט (מונדיאל השחמט) , באר-שבע.
2004 - חבר הנהלת אופק 2000, המועצה הציבורית להכוונת מקצועות העתיד בישראל.
2004 - יועץ ועדת החינוך של הכנסת.
2004 - מנחה בפיסיקה באוניברסיטה הפתוחה.
2003 - חבר מועצת העיר רמת-גן וחבר בוועדות העירוניות - חינוך, כספים, שלום הילד ושימור.
1998 - מייסד ויו'ר אגודת הכדורסל נשים מכבי בליך-רמת חן ופרויקט הילדות העירוני.
1992 - עוזר למנהל אגף החינוך ברמת-גן בנושאי פרויקטים חינוכיים.

1991 - דירקטור בחברת Rada.
1985 - מנהל בית הספר התיכון בליך ברמת-גן במשך 18 שנה.

1984 - סגן-מנהל בית הספר התיכון בן-צבי בקרית-אונו.
1978 - תואר שני בפיסיקה גרעינית(חלקיקים אלמנטריים), אוניברסיטת תל-אביב.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ישראל זינגר

מאת: ישראל זינגרדמוקרטיה ושלטון09/03/111099 צפיות
המושג "התחדשות עירונית" מתייחס למגוון רב של תהליכים פיזיים (מרחביים) וחברתיים, המביאים לשינוי לטובה בפעילות הכלכלית והתרבותית של העיר. התהליכים המרחביים מתבטאים הן בחידוש מאגר המגורים הקיים ע"י שיפוץ והרחבת דירות קיימות, והן בתוספת דירות חדשות לאזורי מגורים ותיקים. בשני המקרים, תהליך ההתחדשות מעודד כניסה של אוכלוסיה צעירה וחדשה לאזורים ותיקים.

מאת: ישראל זינגרשלטון מקומי26/02/111380 צפיות
כמו הורים רבים שפנו אלי בימים האחרונים, נדהמתי לגלות כי למעט בית הספר תיכון עירוני ממלכתי דתי לבנות הרוא"ה, לא נכנסנו אהל-שם ובליך אפילו לתחתית רשימת "20 בתי הספר המובילים באחוזי הזכאות לבגרות". אז מה קרה? הרי המורים מלמדים באותה מסירות, הילדים אינטליגנטים כשהיו, ההנהלות עושות עבודתן נאמנה וההורים תומכים כבעבר.

מאת: ישראל זינגרשלטון מקומי30/12/101442 צפיות
שילוב מרתק בין עריסת הלידה לבין חרדת המוות מסתתר לו בין קירותיו המתפוררים של "בית-חולים אברבך", הידוע גם כ"רמת-מרפא" ברמת-גן: על גבעה נישאה בשכונת גפן, שחלשה על כל סביבתה, הקים בשנת 1935, לפני למעלה משבעים שנה, הגניקולוג הנודע ד"ר ליאו אברבך את בית-החולים הראשון בארץ ליולדות.

מאת: ישראל זינגראקטואליה26/12/101236 צפיות
הרציונל: משרד החינוך פיתח עבור בתי-הספר שתי תוכניות לימודים – זהירות בדרכים וחינוך תעבורתי. בנושא זהירות בדרכים, ההיבט המעשי מתבטא בקיום "משמרות הזהב" ליד מעברי חצייה. ואכן, נושא חציית הכבישים מוחדר באופן מקצועי , והילדים הפנימו נושא זה.

מאת: ישראל זינגרשלטון מקומי18/12/101378 צפיות
מאמר דעה זה פורסם ב mynet ב-14/12/2010 כבר בשנת 2007 הציע ישראל זינגר במועצת העיר הצעה לסדר, שכותרתה: "אפשרויות העירייה לפעול בנושא האנטנות הסלולאריות , לטובת תושבי העיר".

מאת: ישראל זינגראקטואליה10/12/101168 צפיות
הנוכחות היא מאבני היסוד, המהווה תשתית חשובה ביותר בהשתלבותו של התלמיד בביה"ס, בהצלחתו בלימודים ובתפקודו הכללי. זה כולל התרחקות מתופעות שליליות כגון אלימות, סמים, אלכוהול ועוד. תלמיד שנוכחותו סדירה הוא תלמיד לומד, פעיל, מעורה חברתית. כמו כן, רמת הנוכחות בכיתה מעידה על תפקוד .

מאת: ישראל זינגרחברה ומדינה - כללי30/09/101688 צפיות
לאחר החגים נחזור במרץ אל ספסל הלימודים ובהזדמנות זו ברצוני להביא מספר נקודות בנוגע לשילוב בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי. יישום נקודות אלו יאפשרו לנו להגיע להגיע לחינוך ערכי טוב ושלם. בדרך זו נוכל להשיג יחד מספר יעדים נוספים כגון שילוב מערכות, שימוש אופטימלי במתקני החינוך, זמינות מקצועית בכל התחומים, יעילות, מימוש תפישת "הילד במרכז" ועוד.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ולימודים - כללי

מאת: עידן קלייןחינוך ולימודים - כללי20/12/214028 צפיות
Среди множества разнообразных и популярных курсов, предлагаемых в последние годы пенсионерам и пожилым людям, есть ряд особенно интересных и привлекательных вариантов - вот некоторые из них, о которых стоит знать:

מאת: עופר שלוחינוך ולימודים - כללי24/09/204870 צפיות
הכל על מקצוע עיצוב גרפי וקורס עיצוב גרפי.

מאת: רונית שמאי שורץחינוך ולימודים - כללי12/07/191916 צפיות
אם הילד שלכם לומד מתמטיקה ללא שימוש במחשבון או אפילו אם מותר לו כבר להשתמש במחשבון – בכל מקרה כדאי ללמד אותו לבדוק את התוצאות בפתרון השאלות. יש דרך קצרה לחישוב אחוזים, שיכולה לעזור במניעת - או תיקון - טעויות חישוב.

מאת: ליאורחינוך ולימודים - כללי02/05/182261 צפיות
הנדסאים מאזור תל אביב, יכולים לעבוד במרכז הארץ. ההנדסאים העתידיים, לומדים בבתי הספר להנדסאים, שנקראים גם בשם מכללות טכנולוגיות.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181746 צפיות
לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירה פופולארית בקרב אנשים אשר מחפשים מקצוע בעל אפשרויות תעסוקה מגוונות וביקוש נרחב. לימודי הנהלת חשבונות מתקיימים במכללות ובתי ספר מקצועיים רבים ברחבי הארץ בהם ניתנת האופציה ללמוד במתכונות גמישות כמו מתכונות לימודי יום, מתכונות לימודים חלקיות ומתכונות לימודי ערב.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181665 צפיות
אתם יושבים מול המחשב, מדפדפים בין אתרים שונים של לימודים ותוהים לעצמכם מה כדאי לכם ללמוד. בעולם של היום קשה מאוד למצוא תעסוקה ללא תואר או תעודה, ולכן אנשים רבים מתחבטים בשאלה מה עליהם ללמוד כדי שהם יוכלו לצאת לשוק העבודה ולמצוא תעסוקה שהיא גם מעניינת וגם בתחום מבוקש. עבור רבים מאלו שחושבים על כך, התשובה היא הנהלת חשבונות הודות לאופי הדינמי של המקצוע הזה, וגם הביקוש הרב שלו. עם תעודה של מנהל חשבונות, עולם התעסוקה יהיה פתוח בפניכם, ואתם רק תצטרכו לבחור את המקום שאתם רואים את עצמכם נמצאים בו.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181535 צפיות
המסלול ללימודי הנהלת חשבונות נחשב בשנים האחרונות לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר בישראל. מטרתם של לימודי הנהלת חשבונות הינה להכין את תלמידיהם להשתלבות בעולם המקצועי של מנהלי החשבונות בישראל, כמו כן במהלך הקורס ניתנת הכנה למעבר מבחן ההסמכה של משרד התעסוקה אשר מסמיך מנהלי חשבונות צעירים לעבודה בשוק המתפתח בארץ. לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירת מקצוע חכמה אשר טומנת בחובה יתרונות רבים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica