חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אורטופדיה, כאבי ברכיים ומה שבינהם

כאבי ברכיים הינם בעיה ידועה ומוכרת. בישראל, אולי בגלל השירות הצבאי, עומס האימונים והנעליים הצבאיות הכבדות, סובלים רבים מעל גיל מסוים מכאבי ברכיים. למעשה, לעתים נדמה כאילו נדירים הם האנשים שאינם סובלים מכאבי ברכיים. אולם ישנם סוגים שונים של כאבי ברכיים – חלקם הם כאבים נורמליים שאינם דורשים טיפול מיוחד, וחלקם דורשים התערבות של טיפולי אורטופדיה.

ראשית בשביל להבין את ההיגיון שמאחורי כאבי הברכיים באשר הם, יש להבין מהן ברכיים. ובכן, הברך הינה מפרק סינוביאלי (מפרק המכיל נוזל סינוביאלי) ותפקידה לאפשר תנועה ולספוג חלק מן הזעזועים הכרוכים בפעילויות כגון הליכה, ריצה וקפיצה. כמפרק, בנויה הברך, בגדול, מהקצה העליון של עצם השוקה (Tibia) והפיבולה (Fibula) מן הקצה התחתון של עצם הירך (Femur). בין העצמות נמצאים המיניסקוסים, אשר מופקדים על בלימת הזעזועים ומניעת החיכוך בין העצמות המרכיבות את הברך. מלפנים נתמך המפרק על ידי רצועת הפיקה והרצועה הצולבת הקדמית, ומאחור על ידי הרצועה הצולבת האחורית. בצדדים נתמך מפרק הברך על ידי הרצועה העקיפה התיכונה (בצד הפנימי של הברך) והרצועה העקיפה הצדית (בצד החיצוני של הברך).

בשל חשיבותן הרבה של הברכיים ובשל העומס הרב בהן עליהן לעמוד (הן נושאות אותנו ומאפשרות לנו לנוע במשך כל חיינו), הברכיים מהוות קרקע פורייה לפציעות ולבעיות רבות, ומספקות את אחד מתחומי הפעילות המרכזיים בתחום האורטופדיה. כאמור, בטרם מתחילים בטיפול אורתופדי, יש לאבחן באיזה סוג של כאב ברכיים מדובר בכל מקרה.

כאבי ברכיים כתוצאה מעומס

כאבי ברכיים כתוצאה מעומס ניתן לחלק למספר סוגים, כיוון שיש מספר סוגים של עומס. כך, למשל, ישנו עומס הנובע מנשיאת משקלים כבדים לאורך זמן, או הרמת משקל כבד בצורה לא נכונה. כאשר עומס המשקל נופל על הברכיים יכול להיגרם כאב ברכיים זמני. במידה והעומס עז ביותר או מתמשך, נתון מפרק הברך תחת עומס עז, אשר לוחץ על קופסית המפרק, ואף יכול להביא לחיכוך מכאיב בין עצמות המפרק. אם לא נגרם נזק טראומתי ונותנים למפרק הזדמנות להתאושש, כאב הברכיים ייעלם לאחר מנוחה. כאשר העומס נמשך ובלתי פוסק, כמו למשל במקרים של אנשים הסובלים מעודף חריף במשקל (Morbid Obesity), הנזק לברכיים מצטבר, ובסופו של דבר נשאר ומצריך התערבות מתחום האורטופדיה. מידת ההתערבות (מחבישה ועד להתערבות כירורגית) נקבעת לפי מידת הנזק. מכיוון שנזקים אלה הינם מצטברים, לוקח זמן שמבחינים בהם.

כאבי ברכיים כתוצאה מטראומה

הברכיים הן מפרקים מסיביים וחזקים, אולם גם הם אינם חסינים לטראומות שונות, בין אם המדובר בנפילות, במכות בברך, או בתנועות לא טובות. כך, גם הברכיים יכולות להישבר, או כמו בכל מפרק – לסבול מנקעים. נזקים נוספים יכולים להיות מתיחת רצועה או גיד או במקרים קיצוניים קריעה של רצועה או גיד. כאשר מדובר בשבר, יכול השבר להתרחש בכל אחת מן העצמות המרכיבות את הברך, לרבות הפיקה. פציעות מסוג זה יכולות להיגרם מסיבות שונות, כאשר הנפוצות בהן קשורות בעיסוק לא נכון בספורט. בכל מקרה, מדובר בכאבים קשים. מכיוון שכאבים אלה מתחילים בעת הטראומה, לרוב פונים במקרים אלה לטיפול רפואי באופן מיידי.

כאבי ברכיים כתוצאה משחיקה

כאבי ברכיים הנגרמים כתוצאה משחיקה דומים באופיים לכאבי ברכיים כתוצאה מעומס, ובמובן מסוים השניים קשורים. אך כאבי ברכיים מסוג זה יכולים לבוא לידי ביטוי בשלל דרכים, כאשר הגורם מאחורי הפציעה הינו תנועה ממושכת, מונוטונית ו/או לא נכונה, המביאה לשחיקה של חלק מסוים בעצמות הברך או ברצועות המקיפות אותה. כאמור, שמירה על יציבה נכונה, על תנועה נכונה ועל מנוחה הולמת יכולים לסייע בשמירה על הברכיים. כאשר כאבי ברכיים כבר מתחילים, ישנם אמצעים המסייעים בשמירה על יציבות הברך לשימור המצב ולמניעת החרפתו. במקרים קיצוניים, שחיקה של עצמות, רצועות או גידים יכולה להגיע בסופו של דבר לנזק טראומטי: קרע, נקע או שבר בברך. במקרים אלה לעתים אין מנוס מאורטופדיה כירורגית, שיכולה להיות טיפול נקודתי או החלפה של כל המפרק.

 



תגיות המאמר: אורטופדיה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאמרים |  עיצוב הבית

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחלי פרי

מאת: רחלי פריבניין ואחזקה - כללי25/03/121301 צפיות
קרני השמש הים תיכונית העזה מסכנות לא רק את בשר גופנו, אלא גם חודרות דרך החלונות והדלתות אל תוך הבית, עושות שפטים ברהיטים ומפריעות לפעמים לפעולות שונות בתוך הבית

מאת: רחלי פריאיפור21/02/121359 צפיות
אנו שומעים רבות על המושג איפור קבוע, אבל האם אנו יודעים באמת מה הכוונה?

מאת: רחלי פריהומור וסטנד-אפ06/01/121832 צפיות
תמונות מצחיקות או סרטונים מצחיקים - מה הם עושים לנפש? כנסו ותקראו עוד!!!!!!!!

מאת: רחלי פרישיפוצים11/09/111829 צפיות
אוטמים את הגג? הפתרון הטוב ביותר הוא יריעות ביטומניות.

מאת: רחלי פריאימון אישי18/08/111278 צפיות
החיים רצים בקצב מטורף, ולא תמיד אנו יודעים לנווט אותם בצורה הנכונה, ולכן צריך מאמן אישי...

מאת: רחלי פריציפורניים10/08/112133 צפיות
הציפורניים שלך הם בעצם מראה שמשקפת את התייחסותך למראך החיצוני...

מאת: רחלי פריגינון02/03/111550 צפיות
כריתת עצים כרוכה בסיכון לא מבוטל, הן לאנשי המקצוע שמבצעים את הכריתה, והן לכל מי ומה שנמצא בסביבה...

מאמרים נוספים בנושא אורטופדיה ופיזותרפיה

מאת: simply smartאורטופדיה ופיזותרפיה02/03/212846 צפיות
ניתוח עמוד שדרה זעיר פולשני הוא האופציה הטובה ביותר, טיפול בכאב שאינו כירורגי או תרופה בעלת תופעות לוואי, מיקרוסקוטומיה אנדוסקופית היא ניתוח אנדוסקופי זעיר פולשני המאפשר הדמיה ישירה של הדיסק והעצבים. הליך זה משמש לדחיסה של שורשי עצבים שנפגעו על ידי דיסקי עמוד שדרה דחוסים.

מאת: רועי אראליאורטופדיה ופיזותרפיה23/08/201427 צפיות
כאבים הם סמן שמשהו אינו כשורה בגופנו. 80% מהאכולוסיה המבוגרת סובלת מכאבי גב תחתון וההתייחסות אליהן היא בדרך כלל בהבלגה.הפתרון הוא לתקן יציבה על ידי תרגול ייעודי שמתקן את נזקי הישיבה ומחדש את גופנו.

מאת: יצחק בכראורטופדיה ופיזותרפיה18/06/181328 צפיות
כאב בברכיים בעת עלייה במדרגות הם לרוב התסמין הראשון של דלקת פרקים ניוונית במפרקים הללו, יתר הסימנים והתסמינים יופיעו מאוחר יותר. בין יתר הסימנים והתסמינים של דלקת פרקים ניוונית בברכיים נכלול חוסר נוחות, נוקשות, כאבים וקשיי תנועה במגוון מצבים כולל הליכה, עמידה, ישיבה ולבסוף גם במצב של שכיבה במיטה. החוקרים הצביעו על הכאב בברכיים בגלל שימוש במדרגות כסימן ראשון לדלקת פרקים ניוונית לאחר שעקבו במשך 7 שנים אחר 4,600 חולים עם סיכון לחלות בדלקת פרקים ניוונית.

מאת: רוני הכהןאורטופדיה ופיזותרפיה15/02/181360 צפיות
איך פועלים לשם שמירה על מצב בריאותי תקין גם על כסא גלגלים? קראו את הדברים החשובים הבאים.

מאת: orya peryאורטופדיה ופיזותרפיה28/12/171461 צפיות
ישנם מטופלים, אשר סובלים מבעיות קשות בכף הרגל, כך שמטופלים אלה, יצטרכו הזמנת מדרסים בהתאמה אישית במכונים אורתופדיים מומחים. למשל, גם אלה שיש להם מנח ביו סימטרי לקוי, חוסר איזון מבני לקוי יזדקקו להזמנת המדרסים בהתאמה והזמנה אישית. מדרסים אלה, בטווח הרחוק יותר, יהיו יעילים וישפרו את התחושה של המטופלים. תחול ירידה בתסמינים, שיפור הפעילות היום יומית וכן ההתאוששות תהיה מהירה יותר.

מאת: orya peryאורטופדיה ופיזותרפיה20/07/172603 צפיות
גם אם כבר התייאשתם מפיזיותרפיה, אל תמהרו ללכת לניתוח, היום ניתן כבר לטפל באמצעות גלי הלם שיסייעו רבות בהקלת הכאבים.. ישנם כאבים ובעיות שונו שניתן לטפל באמצעות גלי ההלם

מאת: רוני הכהןאורטופדיה ופיזותרפיה04/04/171749 צפיות
ישבתם שעות ארוכות במשרד מול המחשב וכעת הגב מתחיל לסמן על מאמץ יתר של עומס הנוצר עליו בגין ישיבה ממושכת ללא פעילות יעילה לגוף?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica