חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מבט ממוקד על שוק הברזל הגולמי

מאת: יוסי פריימןהשקעות16/12/20102001 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שוק הפלדה והברזל הינו בין השווקים ה"מסקרנים", בנוסף לשוק סיכוני מטבע, אשר מושכים לאחרונה תשומת לב רבה מצדם של של תעשינים ומשקיעים כאחד. חוזה הפלדה בדולר לטון ((Steel billet אשר נסחר בלונדון בבורסת המתכות LME נסק ערב משבר ה"סאבפריים" אל עבר רמת ה 1000 דולר לטונה, קרס בעקבות המשבר ומזה כשנתיים, מתקשה להתאושש ומחירו נותר מתחת לרמת ה 500 דולר לטון. העובדה שבין השימושים המרכזיים בפלדה ובברזל שוכן תחום הבנייה, תורם רבות לעניין הסובב תחום זה. מחיר מתכות בסיסיות אלו נודע כבעל רגישות יתרה לנתוני מאקרו ולציפיות האנליסטים באשר לקצב הצמיחה בכלכלות המרכזיות. התגברות החששות מפני האטה בקצב התרחבות הכלכלה הגלובלית והחשש מגלישה מחודשת למיתון בכלכלות המובילות תורמים לתנודות המחירים. הדיון באשר להיווצרות "בועות נדל"ן" העלולות "להתפוצץ באחת" תומך במשנה זהירות, כאשר הסנטימנט השלילי בשווקים תומך במגמה שלילית ובחולשת שוק המתכות בטווח הקרוב.  

לדעת כלכלנים ובהם כלכלני BHP Billiton (חברת הכרייה המובילה בעולם)  קיים חשש מעודף היצע חומרי גלם. לדעתם היקף התפוקה האל מול ההיצע הצפוי מורה כי עשוי להיווצר עודף היצע גלובלי של פלדה.  הפגיעה ברמת הביקשים תשפיע על שוק הסחורות כבר בטווח הקצר, ובמיוחד על הברזל הגולמי (iron ore) והקוקס (coking coal - המשמש כדלק לתנורים בתהליך ייצור הפלדה(. הנתונים מצביעים כי ברבעון השני של השנה המסתיים ביוני 2010, רמת הייצור הגלובלית של פלדה עלתה על הביקושים. עלפי תחזיות האנליסטים, רמת תפוקה בחצי שני של השנה, אמורה לרדת במעט מרמות השיא של חודש אפריל 2010. נתון הנתמך בהודעות ייצרני הפלדה בסין, יפן, אירופה וארה"ב באשר לכוונתם להקטין את היקף התפוקה בחצי שני של השנה, מחיר הסגירה בחוזה המזומן (cash) של הפלדה הנסחרת בבורסת המתכות בלונדון LME ב- 2 בספטמבר עמד על 475 דולר לטון.

מחיר חוזה פלדה דולר לטון ((Steel billet  בבורסה למתכות LME:

 

התאוששות מרמות השפל נרשמה במחירי הברזל הגולמי והקוקס, אשר נסק במהלך השנתיים האחרונות וכמעט והכפיל עצמו, זאת עקב עלייה חדה בהיקף הביקוש ובמקביל התאוששות ברמת הייצור הגלובלית של הפלדה. לחברות מסין (הנודעות כמובילות בתחום הייצור והשימוש כאחד בפלדה) תרמו לעלייה הדרסטית בביקושים לברזל גולמי ולקוקס. שינוי במנגנון קביעת מחיר הפלדה גרר לכך שהפעילים בשוק הסחורות נדרשים להקדיש כיום תשומת לב רבה יותר למחירי הברזל הגולמי והקוקס עם השינוי במנגנון קביעת המחירים לתעשיה. מנגנון התימחור ההיסטורי בן 40 השנה אשר התבסס על קביעת מחיר שנתי קרס ובוטל בעקבות קריסת המו"מ והמסחר עבר להתנהל במדיניות של שער הנקבע אחת לתקופה הקצרה משנה והנגזרת מהמחיר הסחיר המשתנה כל העת. במסגרת מנגנון חדש זה, התימחור החדש יקבע לתקופת תימחור קצרה יותר, מחירו יגזר ממחיר החוזים על בסיס רבעוני המבוססים על מחירי ה- Spot. מנגנון המיעל משמעותית את תהליך קביעת המחיר, כאשר לחברות וספקי הסחורות ניתנת אפשרות להגיב לשינויים התכופים בשווקים הגלובליים.

מחירי הספוט של הברזל הגולמי נסקו בחודש אפריל האחרון לעבר רמת שיא של השנתיים האחרונות כאשר נסחרו סביב רמת 180 דולר לטון. אולם, נתוני מאקרו חלשים בזירה הגלובלית, אי הוודאות באשר לעתיד איתנות ההאיחוד האירופי וקשיים בהנעת שוק התעסוקה בכלכלות המרכזיות לצד האטה בקצב הצמיחה בזירה הגלובלית, תרמו בחודש יוני 2010, לבלימה ולירידה מחודשת במחיר הברזל לעבר רמת 117 דולר לטון. לאחרונה מחיר הספוט לברזל באוסטרליה, שהינו מאופיין בהרכב של - 62% מרכיב ברזל (iron content) נסחר סביב 150 דולר לטון, לדעת אנליסטים, התייצבותו מתחת לרמה הזו עשוייה לאותת ולתמוך בירידה מחודשת של מחיר הברזל לעבר רמות נמוכות יותר של 120 דולר לטון.

סין מובילה את סקטור ייצור הפלדה, כאשר יצרנים סיניים מהווים כחצי מהתפוקה הגלובלית. בין היצרניות המובילות בעולם נמצא את יפן, דרום קוראה וגרמניה. דבר התורם לתשומת הלב מצד הפעילים בשוק באשר למצב הכלכלה באסיה בכלל ובסין בפרט. להערכת כלכלנים, בטווח בינוני עד סוף שנת 2011, צפויה האטה בקצב הצמיחה של הכלכלה הסינית. המדיניות הפיסקלית של הממשלות בשווקים המתעוררים, לצד הזרמת הכספים לסקטור הפיננסי והתעשייתי, עשויים להדרש על מנת לשמור על קצב הצמיחה הנוכחי. היקף תפוקת הפלדה עשוי להיות מושפע באופן משמעותי מהיקף הצמיחה והפעילות הכלכלית הגלובלית. בראיה לטווח הרחוק, הרי שחרף החששות המתגברים באשר לסימני האטה בקצב התרחבות הכלכלה הגלובלית, הרי שכלכלנים גורסים כי בטווח הארוך נותרה עמדתם חיובית והם צופים להתאוששות מרשימה בכלכלה הגלובלית. הדבר צפוי לתרום להתרחבות בהיקף התפוקה הגלובלית של הפלדה ולתמוך לעליית מחירים בכלל הסחורות המשמשות לייצור הפלדה כגון ברזל גולמי והקוקס.       

 



תגיות המאמר: מטח, מסחר, פריקו, שוק הסחורות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יוסי פריימן, פריקו בית השקעות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יוסי פריימן

מאמרים נוספים בנושא השקעות

מאת: SEOMANהשקעות21/01/181564 צפיות
המדריך להשקעה חברתית מניבה הוא גם זה שיעזור לכם להבין איך להשקיע נכון במיזם סטארט-אפ חדש עם פוטנציאל לרווחיות גבוהה. אין ספק כי זהו גיוס המונים שווה זהב, במידה ותדעו מהו גובה פוטנציאל ההצלחה של כל אחד מהמיזמים והפרויקטים המגייסים כעת סכום גבוה להשקעה בכדי לפרוץ לשוק המקומי והבינלאומי.

מאת: רוני הכהןהשקעות28/03/173054 צפיות
בשנים האחרונות אנחנו יכולים לשים לב כי התחרות בין ספקים שונים של שירות בהחלט עלתה מדרגה, והדבר כולל גם את ענף הבנקאות אשר מנגיש אל הלקוחות הפוטנציאליים והקיימים איכות גבוהה יותר של שירות בכל היבט אפשרי. שכחו מהימים שבהם קיבלתם עט מהאדם שמנהל לכם את החשבון.

מאת: amirdadon90השקעות25/01/171706 צפיות
יוסי הרצוג הוא אחת הדמויות המוכרות והבולטות בשוק ההון מזה שנים רבות רבות. במקביל לניסיון הרב שצבר בתחומים רבים הרלוונטיים לשוק זה, מקפיד הרצוג על התעדכנות מתמדת - שכן לתפישתו, ולא רק לתפישתו כמובן, הטכנולוגיה מכתיבה שינויים דרמטיים בשוק ההון ובעולם הבנקאות באופן כללי.

מאת: גיא חזןהשקעות17/01/171771 צפיות
גם אם מדובר בקרן השקעות נדל"ן המשוייכת ומנוהלת ע"י גוף השקעות גדול ומוכר – זה עדיין לא ערובה להצלחה או ביטחון כלכלי. ברגע שהכסף יוצא מחשבון הבנק שלך – אינך שולט בו יותר והסיכון שנטלת – גבוה ביותר.

מאת: גיא חזןהשקעות26/12/161751 צפיות
בשנות ה – 80 האינפלציה בישראל הגיע לרמה של 400% בשנה. ובכלל, מדינת ישראל חיה והתקיימה בתוך כלכלה אינפלציונית מאז הקמתה. תושבי ישראל התרגלו כי האינפלציה היא תושבת קבע וכספם נשחק בכל שנה ושנה.

מאת: שלום כהןהשקעות22/11/161598 צפיות
קופות גמל הן מכשיר חיסכון פנסיוני אשר מאפייניו קבועים בחוק. חיסכון בקופות גמל אפשרי לכל אזרח בישראל אם כאפיק חיסכון פנסיוני מרכזי ואם...

מאת: גיא חזןהשקעות13/04/161468 צפיות
הלקוחות של ענבל אור כנראה ולכאורה הפסידו את כל כספם. כל שקל שעבר לענבל אור לא ישוב עוד לעולם והמשקיעים, קוני הדירות, איבדו כך את כספם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica