חפש מאמרים:
שלום אורח
05.12.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אדם, עץ, אדם בט"ו בשבט גם

מאת: מוטי לקסמןיהדות17/01/2011829 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אדם, עץ, אדם בט"ו בשבט גם / מוטי לקסמן, תשע"א

"אויפן וועג שטייט א בוים שטייט ער איינגעבויגן, / אלע פויגלען פון דעם בוים זיינען זיך צעפלויגן,
דריי קיין מזרח דריי קיין מערב און די רעשט קיין דרום, און דער בוים געלאזט אליין, הפקר פארן שטורעם..."[1].

לא הרבה שירי ערש אני זוכר מילדותי.

"אויפן וועג", שהמאמע היקרה שלי זמרה ברגש רב, כדי להרדימני, איני שוכח:

לקראת סיום הניגון, בדרך כלל, הייתי הופך פני לקיר, מעין אות ברור לשקיעתי בחלומות.

אבל, לאחר שהמאמע שלי, חזרה לעסקי הבית, פקחתי את עיני לעבר הקיר ותכננתי את פעילותי האנרגטית ליום הבא.

הציפורים שעל העץ הבודד שניצב בדרך מהבית לבית הספר, לא נטשו אותו.

בוודאי שאין זה מתאים לומר עליהם  "עזבוהו ציפוריו לאנחות הרוח".

אני "הגיבור" הייתי אחראי לכך, באמצעות קולות הנפץ שהשמעתי, לעתים גם בשימוש בארטילריית אבנים קטנות שיירטתי ב"מקצועיות" רבה.

בכל-אופן, לא חשתי שהעץ כועס, רוטן או סתם עצוב מבדידות...

כדור הארץ המשיך לנוע, הגיעו ימים, גם ערבים הופיעו.

בהם עלמה חיבקתי ליד גזע עץ, חיבקתי עלמה בחום, פעם.

כעבור שנים הרבה שמעתי על "תחת עץ האהבה יושבים בצל האהבה / שניים ויש להם ציפור על הכתפיים / תחת עץ האהבה יושבים בצל האהבה / שניים ומבטם צלול מאיר עיניים" [2].
אבל, באותם ימים תמימים ורחוקים, גזע העץ שימש לנו רק משענת, ההתרגשות היתה רק בליבותינו, גם בגופינו, לא בעץ.

השכלתי ואצל בובר מצאתי: "אין האילן רושם מן הרשמים, אינו משחק לכוח-המדמה שלי, לא יקרת חליפות-רוחי, אלא ממש הוא השרוי ועומד נכחי, הוא לי כשם שאני לו – אלא באופן אחר [3]. "אני ואתה" הנחיל לנו בובר. אבל, גם לפי בובר, האדם הוא המשליך על האילן משמעות וקשר, לא האילן יוזם זאת.

וגם קראתי: "עץ של נשמות מצוי בגן עדן, ועליו פורחות כל הנשמות עד שהן מבשילות ומגיע זמנן לרדת לעולם ולמלא בו את תפקידן. כל הנשמות שכבר נבראו וכל הנשמות שעוד עתידות להיברא צומחות מעץ זה" [4].

וחשבתי, נשמת האדם שבי חייבת תודה לעץ?

ונאמר: "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" [6], "כמו האדם גם העץ צומח / כמו העץ האדם נגדע / [...] כמו העץ הוא שואף למעלה / כמו האדם הוא נשרף באש" [6]. 
האם זהות יש ביני לבין עץ?

<> 

מידי פעם, בצל רענן, תחת עץ עבות רחב צמרת אני יושב, פי מלא בעסיס מפרי האילן.

איני שוכח שהעץ יוצר חמצן. ויערות הגשם, מטר מחוללים.

על כך יש להודות, לברך גם לייחל, לעצים הרבה ברחבי תבל.

עם-זאת, סדרי עולם רבים אינם נהירים לי, וקשרי תופעות רבים סתומים בפני.

אבל, אחת היא, אותה ידוע ידעתי היטב: נשמתי שלי לא מהעץ ההוא ולא מאף עץ אחר.

אבי היקר,  שלא זכה לראותני גדל ואמי, שבציפורניה מהעולם גרדה חיים לי;

נשמה הם נטעו בי, כבוד לאדם, גם לעץ.

איני יכול, גם איני רוצה  לפסוק אם יש עץ שהוא אם כל הנשמות, ואם אדם הוא כמו עץ, ואם אי בזה צומח עץ האהבה.

ולמרות שיש המחבקים עצים, אני לא ראיתי עץ מחזיר חיבוק.

גם לא עץ כואב או עץ אוהב.

האם זה מקוצר הראות שלי?

אולי, אבל גם בעץ מחייך לא נתקלתי,

בחיוך מעץ לא זכיתי.

לכן, אני מעיז לומר, שיוך רגשות אדם לעץ אינו מעניק לו ערך מיוחד.

אבל, בט"ו בשבט, גם בשאר ימי החול, אפשר ורצוי מאוד לטעת עצים, לטפח אותם ולשמור עליהם מכריתה גם משריפה.

כך נוכל ליהנות מפרי העץ ומצלו המרענן ביום קיץ חם.

ונזכור שחמצן הוא מוסיף, גם רהיט ממנו נוצר, ואפילו מעון לאדם.

והניגון חוזר ומפעים את לבבי: "אויפן וועג שטייט א בוים..."

אבל, ההמיספרה השמאלית במוחי, אינה מניחה לי, ובה רוחשות מלים:

מה לך אדם, מחפש אנושיות בעץ?

פקח עיניים, הרחב ליבך:

קל, גם רצוי יותר,

לא מסובך, אפילו פשוט

את האנושיות

באדם

למצוא.

<> 

הבהרות ומראה מקום

[1] איציק מאנגער, "אויפן וועג שטייט א בוים''.

לאלה שאינם שומעי אידיש: "על הדרך עץ עומד צמרתו תשוח, / עזבוהו ציפוריו לאנחות הרוח. /
אל דרום ומערב ואולי מזרחה, / רק הרוח תלטף צמרתו ששחה" (תרגום: נעמי שמר).

[2] מיכל סנונית, "תחת עץ האהבה".

[3] בובר, בסוד שיח, עמ' 6–7.

[4] אביגדור שנאן, "כל הנשמות שנבראו וכל הנשמות שעתידות להיברא צומחות מעץ זה", הארץ ספרים 07/09/05, עמ' 12.

[5] דברים כ , יט.

[6] נתן זך, "כי האדם עץ השדה". איני יודע אם נתן זך ניחן ברוח נבואה, אבל, לצערנו הרב, חודש דצמבר 2010 היה עד לשריפת עצים גם בני-אדם. זה לא היה בגלל זהות בין עץ לאדם...

 



תגיות המאמר: אדם, עץ, טו בשבט


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/13593 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/13804 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/13692 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/12825 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/12868 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/11840 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/11899 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19631 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1927 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1929 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1932 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1935 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1931 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1930 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica