חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אומגה 3 ממקור ימי - מחקרים מובילים

מאת: שגיאתוספי מזון30/01/20111401 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אומגה 3 - למה כדאי אומגה 3 ממקור ימי?

גופים עולמיים:


למה כדאי לצרוך אומגה 3 ממקור ימי בהריון ובהנקה, איך מסייעות חומצות השומן DHA ו-EPA במצבים של מחלות לב וכלי דם ובעיות מפרקים, ומהי הכמות היומית שכדאי ליטול. המחקרים מוכיחים את הקשר, והגופים העולמיים ממליצים

 

מאת: הילה כהן, M.Med.Sc, עורכת מדעית, אלטמן

צורכים אומגה 3? מצוין. עכשיו רק כדאי שתוודאו שאתם צורכים את חומצות השומן מהמקור הטוב ביותר. מתברר כי לא מעט מחקרים שבדקו את הקשר בין אומגה שלוש  ושיפור מצבים בריאותיים שונים, הוכיחו כי קיים קשר בין צריכת EPA ו-DHA, שהן חומצות השומן החיוניות אומגה 3, צריכת דגים והשפעה על מצבים בריאותיים. כתוצאה מכך החלו גופים עולמיים שונים להמליץ על צריכת אומגה 3 ממקור ימי.

מה בין אומגה שלוש ממקור ימי ואומגה 3 ממקור צמחי? אומגה 3 ממקור ימי מגיעה אלינו מדגי מי ים עמוקים ומאצות, ומכילה אחוז גבוה של חומצות השומן החיוניות EPA ו-DHA. אומגה שלוש ממקור צמחי, מקורה באגוזים, זרעי פשתה ועוד. בהגיעה אל גופנו רק כ-1% ממנה הופך ל-EPA  ו-DHA.

מחקרים רבים בדקו את השפעת צריכת אומגה 3 ממקור ימי על מצבים בריאותיים שונים, ומצאו כי חוסר באומגה 3 עלול להשפיע על מצבים דוגמת דלקת, מחלות לב וכלי דם, התפתחות העובר ועוד. בעבר, כך עלה ממחקרים אפידמולוגים ואנתרופולוגיים, הייתה תזונת האדם עשירה באומגה שלוש יחסית לימינו. נשיאת המרכז לגנטיקה, תזונה ובריאות בוושינגטון, ד"ר ארתמיס סימופולוס, טוענת כי החוסר באומגה 3 בתזונה המערבית כיום, הוא אחד הגורמים המאפשרים התפתחות מחלות שונות.

מה ממליצים הגופים העולמיים ומה אומרים המחקרים?

אומגה 3 – הריון והנקה

הגופים הממליצים: ארגוני בריאות עולמיים אירופאים ואמריקאים, ארגוני הבריאות של אוסטרליה וניו זילנד ואיגוד הפרינטולוגים העולמי.

מהן ההמלצות? על כל אישה הרה לצרוך לפחות 200 מ"ג DHA ביום (החומר הפעיל באומגה שלוש), לאורך כל תקופת ההריון וההנקה.

מה אומרים המחקרים? מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות מחזקים את ההנחה שחומצת השומן DHA חשובה מאוד בתקופת ההריון וההנקה. המחקרים מצאו כי העובר אינו מסוגל לייצר DHA, ולכן עליו לקבל אותה מהאם. כיוון שבמוח קיימים ריכוזים גדולים של חומצת השומןDHA , ברשתית העין ובסינפסות העצביות, יש ל-DHA תפקיד חשוב במערכת העצבים המרכזית ובמערכת הראייה. ואמנם, במחקרים אפידמולוגיים והתערבותיים נמצא שיפור במדדים התפתחותיים של העובר והילוד כאשר רמת ה-DHA הייתה תקינה.

אומגה 3 - מחלות לב וכלי דם

הגוף הממליץ: AHA- American Heart Association (ארגון הלב האמריקאי).

מהן ההמלצות? הארגון ממליץ לאנשים שעברו התקף לב לצרוך 1 גרם ביום של חומצות השומן אומגה 3 EPA ו-DHA.

מה אומרים המחקרים? "מחקר האסקימואים" היה המחקר שהביא אל המודעות את החשיבות של אומגה 3. המחקר בדק מדוע בקרב האסקימואים בגרנלנד תדירות מחלות הלב וכלי הדם קטנה יותר ביחס לתדירותן באוכלוסייה המערבית. ממצאי המחקר היו שהסיבה קשורה לעובדה שהם ניזונים ממאכלי ים, המכילים כמות נאותה של חומצות השומן אומגה 3. מאז אותו מחקר נעשו מחקרים רבים בנושא, שהוכיחו את ההשפעה החיובית של צריכת אומגה 3, ובעיקר בהיבט של מחלות לב וכלי דם. מחקרים רבים נוספים הראו את ההשפעה החיובית של צריכת אומגה 3 גם על רמות הטריגליצרידים בדם, על תגובות דלקתיות ועל תפקוד כלי הדם.

אומגה 3 - טריגליצרידים בדם (היפרטריגליצרידמיה)

הגוף הממליץ: ה-AHA (ארגון הלב האמריקאי).

מהן ההמלצות? מינון של 4-2 גרם ליום של אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA יכול להפחית את רמות הטריגליצרידים בדם בשיעור של 40%-20%.

מה אומרים המחקרים? מחקרים רבים כבר הוכיחו את הקשר בין צריכת אומגה 3 וירידה ברמות הטריגליצרידים בדם. מטה-אנליזה שפורסמה ב- American Journal of Clinical Nutrition וסקרה כ-70 מחקרים, שבהם השתתפו כ-3,700 אנשים, הראתה ירידה של כ-30% ברמות הטריגליצרידים בדם אצל אנשים שצרכו אומגה שלוש מסוג EPA ו-DHA.

אומגה 3 - מפרקים
הגוף הממליץ: American Family Physician (ארגון רופאי המשפחה האמריקאי).

מהן ההמלצות? צריכה של 3 גרם ביום של אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA, יכולה לתרום לבריאות המפרקים.

מה אומרים המחקרים? הארגון מתבסס על מחקרים שונים שפורסמו בנושא.


אומגה 3: המלצות גופים עולמיים

מצב בריאותי

מינון יומי מומלץ

הארגון או המחקר הממליצים


השלמה תזונתית לכלל האוכלוסיה

2 מנות דג בשבוע
שווה ערך לכ-500 מ"ג
אומגה 3 ביום


AHA, Mayo Clinic

מחלות לב וכלי דם

1000 מ"ג EPA + DHA

AHA, Mayo Clinic,
GISSI, JELIS

היפרטריגליצרידמיה

2000-4000 מ"ג EPA + DHA

AHA, Mayo Clinic,
JELIS

הריון

200 מ"ג DHA

WAPM, ISSFAL,
PerLip

הנקה

200 מ"ג DHA

WAPM, Mayo Clinic,
PerLip

דלקת מפרקים

3000 מ"ג EPA + DHA

American Family
Physician

הטבלה שלעי"ל מרכזת המלצות של ארגונים ומחקרים שונים בנושא מינוני אומגה 3 ואינה מהווה המלצה או התוויה רפואית.
בכל מקרה יש להיוועץ ברופא.

John H. Lee et al. Mayo Clin Proc, 2008;83(3):324-332
Bremma JT et al. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids, 2009;90(2-3):85-91
Covington MB. Am Fam Physician, 2004;70(1):133-40
Koletzko B et al. J Perinat Med, 2008;36(5-14)i
 Koletzko B et al. British Journal of nutrition, 2007;98:873-877
Yokoyama M et al. The Lancet, 2007;369:1090-1098
Marchioli R et al. Circulation, 2002;105:1897-1903
 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שגיא קהלני, מנהל מחלקת השיווק בחברת דרונט המתמחה בבניית אתרים, שיווק באינטרנט וקידום אתרים במנועי חיפוש

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שגיא

מאת: שגיאעסקים - כללי29/08/121468 צפיות
רבים מאתנו מכירים את המצבים הלא נעימים של סתימות בצנרת, או של תקלות במשאבות הביוב, או הצפות עקב פיצוץ בצנרת. כל המצבים הללו יוצרים אצלנו תחושות של חוסר אונים, משום שאין באפשרותנו לפתור את התקלות בעצמנו, ועלינו להיעזר באנשי מקצוע המספקים שירותי אינסטלציה.

מאת: שגיאמיחשוב ארגוני06/08/121378 צפיות
המשתמש הממוצע במחשב מכיר את היישומים והתוכנות שבהם הוא משתמש ואת החלקים הנראים לעין של המחשב. ואולם תקלה קלה במחשב גורמת ללחץ רב אצל המשתמשים ועלולה לשבש באורח משמעותי את הפעילות העסקית....

מאת: שגיאעיצוב פנים27/06/111759 צפיות
גם אלה שאינם מחשיבים את המטבח למקום המרכזי בבית חייבים להודות כי הוא לפחות המרכז הקולינרי שם. וכיון שכך, וכיון שמרכז קולינרי איננו יכול להתקיים אלא אם הרהיטים בו הם האיכותיים ביותר, השימוש בו הוא הנוח ביותר והמראה שלו תופס את העין ומשובב את הלב. רק מטבחים איכותיים ברמה גבוהה עונים על כל הדרישות האלה, ובראש מטבחי היוקרה ניתן, ללא ספק, להציב את מטבחי טופז. מה, אם כן, מייחד את מטבחי טופז משאר המטבחים?

מאת: שגיאגני ילדים23/06/112021 צפיות
התפתחותם של ילדינו, דור העתיד שלנו, צריכה להעסיק כל אחד מאיתנו. חלק מרכזי בהתפתחות הילדים הוא שימוש נבון ויעיל בצעצועים השונים ובציוד לימודי לגני-ילדים.

מאת: שגיאעיצוב פנים07/06/115276 צפיות
למטבחי טופז מוניטין רב שנים בייצור מטבחים איכותיים העמידים לא רק לפגעי האקלים הים תיכוני, החום והלחות אלא גם למפגעים נוספים הקשורים למהות העבודה במטבח כגון רטיבות, עומס משקלי על הארונות ועוד.

מאת: שגיאכירופרקטיקה29/05/119252 צפיות
גם אתם סובלים מכאבי מפרקים? נמאס לכם לחיות עם כאב בלתי נסבל? נסו גם אתם את טבליות מגה גלופלקס והצטרפו להמוני האנשים שכבר החליטו להפחית מהכאב.

מאת: שגיאבניין ואחזקה - כללי23/05/111755 צפיות
העברת תכולת דירה או משרד היא עסק לא קל, זאת יודע כל מי שעבר דירה בחייו. גם מציאת חברת הובלות שאפשר לסמוך עליה יכולה לקחת זמן רב. הובלות במרכז הארץ מהוות את עיקר ההובלות המתבצעות מדי יום. אחד הדברים המאפיינים הובלות במרכז לעומת הובלות באזורים אחרים הוא עומסי התנועה הרבים בגוש דן בשעות הבוקר ואחרי הצהריים. טיפ חשוב הוא, לכן, לתכנן הובלות במרכז הארץ כך שיפלו דווקא על שעות הערב, או אפילו לדחות אותן לסוף השבוע.

מאמרים נוספים בנושא תוספי מזון

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172696 צפיות
היום בעידן חיים מודרניים, לחץ וסטרס בלתי פוסקים, ולא תמיד אנשים מוצאים זמן וכוח לתזונה מאוזנת. זה גרם לאנשי רפואה המודרנית לחפש פתרונות להשלמת החיסורים. אבל לפעמים לא צריך להמציא את הגלגל מחדש, אלא מספיק רק להתעדכן ולעשות כמה שינויים קטנים. סיפורים על מולטי ויטמין אפשר לפגוש עוד מתקופת מלחמת העולם, שהיו בשימוש, כדאי לעזור להתמודד לאותם אנשים שהגיעו לתת תזונה. עם השנים הרכב ומינון של ויטמינים התעדכן והשתנה. וכיום מולטי ויטמין ותוספי מזון בהחלט יכולים להיות מקור תמיכה והשלמה לתזונה בלתי מאוזנת

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172335 צפיות
ויטמין D, אחד הויטמינים החשובים. נוא משתתף ברב התהליכים, שמתרחשים בגוף של אדם. תמיד היה נהוג לחשוב, שבארץ שלנו, מלאת שמש, אין צורך בתוספת ויטמין. אבל עם השנים, ועם מחקרים שמראים ומוכיחים, חשיפה ממשוכת לשמש, גורמת נזק רב בכל מיני הבטים. יותר ויותר רופאים ממליצים על תוספת של ויטמיםן D , באופן מבוקר. תוסף הזה, עוזר להתמודד עם עייפות מוגברת, חיזוק שיניים, למנוע דלדול מסת השריר, משםיעה על תהליך יוצר זרע אצל גברים, מסייע בהתמודדות עם מחלות לב, סרטן, טרשת נפוצה,לחץ דם גבוה ועוד. טבלת המינון תראו בהמשך

מאת: רונןתוספי מזון12/05/171583 צפיות
במהלך תקופת ההריון הגוף משתנה ולעיתים יש חוסרים תזונתיים שונים. אפשר להשלים חוסרים אלה על ידי אכילה נכונה וגם השלמה בעזרת תוספי תזונה

מאת: שרון צרפתיתוספי מזון08/10/152476 צפיות
אחד מאותם צמחי מרפא פלאיים בהם ישנו שימוש רב בארצות כמו סין הינו שורש רדיולה אשר מספק סגולות רבות לבריאות הנפשית והפיזית של האדם שצורך אותו, עד כי החלו לייצר כמוסות טבעיות ממנו על מנת לקבל את היתרונות הללו בצורה מהירה ופשוטה.

מאת: רוני הכהןתוספי מזון23/07/151861 צפיות
קרוב לוודאי שרק חלק זעיר מצליח לאזן את צריכה היומית ללא שימוש בתוספי תזונה כמו דנסיטי, אקסום ואחרים שמצליחים לספק את הכמות הנדרשת בצורה יעילה ביותר.

מאת: אמירתוספי מזון06/03/151723 צפיות
כל אחד מאיתנו אוהב לאכול אוכל שונה אבל כולנו בסופו של יום צריכים את אותם החומרים התזונתיים המסייעים לגוף. בדיוק לשם כך נוצרו תוספי תזונה המאפשרים לנו לא לאכול את כל החומרים שהגוף צריך אך עדיין כן לספק לו אותם בעזרת תוספי תזונה. א מי צריך תוספי תזונה? מה הכמות הנדרשת? ומתי כדאי לצרוך אותם? הכל במאמר הבא

מאת: יונתן קדםתוספי מזון09/03/148610 צפיות
בניגוד למה שרבים סבורים, התפתחות הטכנולוגיה לא הפכה את ניתוח שאיבת השומן לאקט פשוט וקליל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica