חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הטיפול בנחירות ותסמונת דום נשימה - לא מה שחשבת.

מאת: ירון חביבשינה 13/03/20111282 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

   נחירות עזות יכולות להפוך למטרד קשה לבני הזוג ולשאר בני המשפחה של הסובלים מהתופעה. לעיתים נחירות מהוות גם סמן להפרעת נשימה חסימתית הנקראת תסמונת דום נשימה בשינה (Obstructive Sleep Apnea). בעיקרה תופעה זו נגרמת בשל היצרות וחסימה תכופה של דרכי הנשימה העליונות בזמן שינה ומובילה להפסקות נשימה מלאות או חלקיות שמסתיימות ביקיצה ובכך גורמת התופעה לפגיעה קשה במרקם השינה הנורמאלי.  אדם הסובל מהתסמונת בד"כ אינו זוכר הרבה, אך הגוף בהחלט כן. תסמונת זו פוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה ויכולה להוביל לעייפות קשה ובעקבותיה לתאונות דרכים.  בנוסף קיים סיכוי מוגבר ללקות במחלות לב, אירועים מוחים, יתר לחץ דם וירידה כללית במצב הנפשי.

גורמי הסיכון העיקריים לתסמונת נפוצה זו כוללים עודף משקל ומאפיינים אנטומים שונים. הדרך המקובלת לבדיקת המצאות והערכת חומרת התסמונת היא בדיקה לילית במעבדת שינה שכוללת קריטריונים שונים לקביעת החומרה שנקבעת בעיקר על פי ממוצע הפסקות הנשימה בשעה והירידה בריווי החמצן.

שינוי באורח החיים והורדה במשקל הם כלים משמעותיים להתמודדות עם הבעיה.

טיפולים עיקריים נוספים כוללים:

* CPAP - Continuous Positive Airway Pressure.  טיפול באמצעות מסכה המחוברת למפוח שמזרים אויר בלחץ חיובי משך שעות השינה. נחשב לפיתרון היעיל מכולם, עם כי ההיענות לטיפול זה אינה גבוהה.

* כירורגיה - מבוצעת ע"י רופאי א.א.ג ויעילה במקרים מסוימים של התכנות אנטומית. לעיתים משלבים פרוצדורות כירורגיות עם טיפול באמצעות התקן דנטאלי.

* התקן פה \ התקן דנטאלי – הולך וטופס תאוצה בשנים האחרונות

טיפול באמצעות התקן דנטאלי

קיימות מספר גישות,  הגישה המקובלת ביותר פועלת דרך  קידום הלסת התחתונה באמצעות מכשיר נשלף שמותאם במדויק למבנה השיניים ומורכב במשך שעות השינה. קידום הלסת התחתונה (על פי קריטריונים מסוימים ובצורה הדרגתית) מביא לקידום בסיס הלשון, למתיחת השרירים, להרחבת דרכי הנשימה העליונות,  ובסופו של דבר למעבר אויר חופשי יותר.

ההנחיות לטיפול באמצעות התקן דנטאלי על פי American academy of sleep medicine כוללות שימוש בהתקן במצב של נחירות בלבד או בתסמונת דום נשימה בשינה בדרגת חומרה קלה עד בינונית או במקרים קשים כאשר אדם אינו מסתגל לטיפול באמצעות CPAP.

אחוזי ההצלחה של הטיפול במכשיר משתנים כתלות בחומרת התסמונת, משקל לעומת הגובה, מאפיינים אנטומים שונים, מיומנות הרופא וסוג המכשיר. במקרים מסוימים ניתן לשלב את הטיפול באמצעות ההתקן עם פרוצדורות כירורגיות מתאימות על מנת להגביר את יעילותו.

תופעות הלוואי נחשבות ברובן קלות והפיכות וכוללות – שינויים אורתודונטים במנח השיניים, רגישות וכאבים באזור מפרקי הלסת ושרירי הלעיסה.

לטיפול יש לפנות לרופא שינים המתמחה בנושא, בעל ניסיון בסוגי הטיפולים השונים, בהתמודדות עם תופעות הלוואי השונות, בקשר עם רופאי א.א.ג ורופאי שינה.  יש צורך בהבנת התוויות הבעד והתוויות הנגד לטיפול ובהבנה כוללות של תחום רפואת השינה בדגש על תסמונת דום נשימה בשינה.

הטיפול באמצעות ההתקן הדנטאלי הינו טיפול שמרני יחסית, נחקר מאוד ובעל פוטנציאל גבוה מאוד. במקרים רבים זהו המוצא האחרון כאשר טיפולים אחרים לא נענו בחיוב או שלא הצליחו. המודעות לנושא זה שנמצא על קו התפר בין רפואה לרפואת שיניים הולכת וגדלה.

ד"ר ירון חביב DMD PhD

מומחה לרפואת הפה וכאבי פנים ולסתות

טיפול בנחירות ובתסמונת דום נשימה בשינה באמצעות התקן דנטלי אישי

אתר מידע:   www.yaronhaviv.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 ד"ר ירון חביב מומחה לרפואת הפה.  המחלקה לרפואת הפה. הדסה עין כרם

טיפול בנחירות ובתסמונת דום נשימה בשינה באמצעות התקן דנטלי.

טיפול בכאבים כרונים של הפנים והלסתות.

הטיפולים מתבצעים בערים - תל אביב, פתח-תקווה, באר-שבע, ירושלים, אשקלון.

בנוסך טיפולי שיניים לחולים בסיכון גבוה במסגרת בית חולים (הדסה)

http://www.yaronhaviv.co.il   אתר מידע

yaron.haviv@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון חביב

מאמרים נוספים בנושא שינה

מאת: דוד כהןשינה 01/10/161545 צפיות
אין דבר מעצבן יותר מלישון כאשר בין הזוג נוחר. אבל לא רק אנחנו סובלים אלא גם הוא. תסמונת דום נשימה בשינה מזיקה ומצביעה על בעיה רפואית הדורשת טיפול.

מאת: אפרתשינה 28/05/152976 צפיות
הפרעות שינה יכולות לשבש מאוד את איכות החיים, במיוחד אשר סובלים מן בעיות של הפרעות שינה באופן קבוע. לרוב, מי שסובל זמן מסוים מן הפרעות שינה נשלח על ידי הרופא המטפל שלו או על ידי רופא המשפחה להשגחה במרפאת שינה. במרפאה זו האדם ישן את הלילה כשהוא מחובר למכשירים שונים. כך בהשחתם של רופאים ואחיות ניתן לבסוף לגלות את הסיבה הרפואית הגורמת לבעיה של הפרעות שינה. לעתים הפרעות שינה נוצרים כתוצאה מעין קשיים לנשום במהלך הלילה מה שגורם לנחירות.

מאת: רובי אוזןשינה 06/04/151891 צפיות
כמה פעמים מצאתם את עצמכם ערים באמצע הלילה? מתהפכים מצד לצד, קמים ומתהלכים ברחבי הבית ועדיין מתקשים להירדם. הפרעות שינה מלוות רבים מאיתנו במהלך השבוע. מחקרים רבים מראים כי אחוזים גבוהים באוכלוסייה הבוגרת סובלים מהתופעה אשר פוגעת בתפקוד היומיומי וגורמת לנו לחוש תשושים ועייפים במהלך היום.

מאת: רובי אוזןשינה 23/02/151639 צפיות
רבים מאיתנו סובלים מכאבי גב וצוואר הנגרמים מסיבות שונות. במקרים שכאלה בחירת מזרן היא החלטה חשובה אשר תשפיע באופן ישיר גם על איכות השינה וגם על רמת הכאב. מזרן נוח הוא עניין של פרספקטיבה המשתנה בין אדם לאדם על פי הרגלי עבר ומבנה גופני. בחירת מזרן היא איננה החלטה שאנו עושים כל יום, לכן חשוב לבדוק את הנושא לעומק, להשוות בין סוגי המזרנים, להתנסות ורק בסוף להחליט. רבים מהמומחים לעמוד השדרה טוענים כי לקימורי גב שונים, מחויבת תמיכה שונה.

מאת: מלטוניןשינה 15/06/144540 צפיות
זמן השינה לו אנחנו זקוקים בנוסף לזמן השינה שאנחנו למעשה ישנים, משתנה במהלך שנות חיינו, כאשר הורמון המלטונין מהווה מרכיב חשוב בתהליך.

מאת: Daniel.Bשינה 20/05/144926 צפיות
כמעט כל מי שנוחר מכיר את התופעה הזאת: התעוררות בבהלה באמצע הלילה שנובעת מתחושת מחנק נוראית שמחייבת אתכם לחפש אחר אוויר לנשימה. אם זה קורה לכם הרבה פעמים בלילה, יכול מאוד להיות שאתם צריכים סיפאפ.

מאת: מלטוניןשינה 20/02/148672 צפיות
מלטונין בא לשקף למוח ולשאר איברי הגוף את שעות החשיכה במהלך היממה, כמו גם את עונות השנה וכל זאת בהתאם לזמן ולמקום

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica