חפש מאמרים:
שלום אורח
01.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נילי שץ - על הכדאיות בכתיבת צוואה על פי חוק

מאת: עו"ד נילי שץ דיני ירושה16/03/20111207 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאת : עו"ד נילי שץ

הצורך בצוואה הוא בסיסי וחיוני לכל אדם אשר רוצה לתת משמעות אמיתית למה שיקרה לאחר מותו, ולדאוג לחלוקת רכושו אשר צבר במהלך חייו, בעמל רב, לאנשים אשר באמת ראויים לכך. המטרה היא גם למנוע, ככל שניתן, סכסוכים משפטיים לצורך בירור רצונו האחרון של כל אדם אשר הלך לעולמו.

הצורך בצוואה הוא בסיסי וחיוני לכל אדם אשר רוצה לתת משמעות אמיתית למה שיקרה לאחר מותו, ולדאוג לחלוקת רכושו אשר צבר במהלך חייו, בעמל רב, לאנשים אשר באמת ראויים לכך. המטרה היא גם למנוע, ככל שניתן, סכסוכים משפטיים לצורך בירור רצונו האחרון של כל אדם אשר הלך לעולמו.

נושא הצוואה הינו נושא בעל חשיבות עליונה אשר יכול, בסופו של יום, לרכז את כל חיינו ורצונותינו לאחר יומנו האחרון. לכן חשוב להכירו ולהיות מודעים לחוקים הבסיסיים הקשורים אליו, ולהשלכות באי קיומו.

אין צוואה? יש מעגלי ירושה
אדם שלא השאיר צוואה, עזבונו יחולק על-פי הדין, וזה אומר שיורשיו החוקיים יירשו בחלקים שווים את עזבונו. לדוגמא: במשפחה עם שני הורים ושני ילדים, כאשר האב נפטר, חלקו היחסי של האב יחולק כך: 50 אחוז לאם ו-25 אחוז לכל ילד. אם יש רק ילדים אז כל העיזבון יחולק ביניהם, אם אין ילדים ורק אשה, אז 50 אחוז לאשה ו-50 אחוז למעגל הראשון הקרוב של בני המשפחה של הנפטר (הורים, נכדים, נינים, אחים) וכך הלאה.

לגבי צוואות – קיימים מספר סוגים: צוואה בכתב יד (שחייבת להכיל כתב יד, תאריך וחתימה), צוואה בעדים (תאריך, חתימת מצווה, חתימת מצווה בפני שני עדים, אישור העדים וחתימתם), צוואה בפני רשות (שופט/רשם, חבר בית דין, נוטריון), צוואה בעל-פה (לאדם חולה שרואה את המוות מול עיניו, כאשר צוואה זו נערכת בפני שני עדים אשר רשמו זיכרון דברים).

על צוואה להיערך על-פי חוק הירושה ועל-פי הכללים המונחים בחוק זה, אחרת, גם אם ברור וידוע כי היה זה רצונו האחרון והאמיתי של אותו האדם, באמצעות דף שהשאיר או המסמך שכתב- כלל לא ייחשב כירושה ואז עזבונו יחולק על-פי דין, כלומר לכל היורשים החוקיים.

ניתן לשנות צוואה בכל עת
רבים נוטים לחשוב כי באם יערכו הסכם ממון ובמסגרתו תהיה אחיזה בחוק לכך שירשמו כי צד א' מתחייב להוריש לצד ב' את ביתו, הדבר אינו נכון. הסיבה לכך היא כי לא ניתן להתערב בסדרי הורשה, כלומר אדם אינו יכול לתת דירתו בירושה בעודו בחיים ולרשום שהוא נותן אותה כאשר ילך לעולמו כשהדבר מובא במסמך ואינו צוואה כדין. לדוגמא: מקרה בו אשה חלתה מאוד וביתה טיפלה בה בשנותיה האחרונות. האם כתבה על דף נייר לבת שהיא מורישה לה את דירת הגג שבבעלותה ששווייה מליון דולר. בית המשפט לא הכיר בדף זה כצוואה, והדירה חולקה בין כל ילדיה של האם.

יש להדגיש כי צוואה ניתן לשנות בכל עת – זאת הייתה כוונת המחוקק, שאדם יוכל לשנות דעתו בכל עת ולשנות צוואתו ללא ידיעתו של איש, וזאת בניגוד להסכם רגיל שנחתם בין שני צדדים שביטולו כרוך בסנקציות.

עניין נוסף וחשוב הוא שגם צוואה שצורתה היא על-פי הדין, ניתן להתנגד לה מסיבות שונות, כגון לטעון כי הצוואה נכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת על המצווה תוך כפייה, או כי קיימת צוואה נוספת חדשה יותר.

[לייעוץ בנושא שינוי צוואה  - עו"ד נילי שץ]

מכתב אינו מהווה צוואה
אדם עובד כל חייו וצובר רכוש, חברים ולעיתים גם אויבים וחלילה שונאים. עריכת צוואה בצורה נכונה תדאג שרכוש, אשר עמלנו רבות לצבירתו במהלך חיינו, יחולק באופן שאנו רוצים בין בני משפחתנו ואולי גם חברינו, וימנע בכך הליכים משפטיים ארוכים ומתישים.

דוגמה טובה לעניין זה היא סיפור המקרה אשר אירע בפסק דין קניג נ' כהן. במקרה זה המנוחה לא הסתדרה עם בעלה ולא הצליחה להתגרש ממנו. היא שכרה חדר בקומה העשרים בבית מלון וכעבור שעה היא קפצה אל מותה כאשר ילדתה הקטנה בידיה. בחדר נמצאו 9 פתקים בכתב ידה של המנוחה שלא נחתמו על ידה ולא נשאו תאריך. באותם פתקים גוללה המנוחה את מעללי בעלה אשר הביאו אותה למעשה אשר עשתה. באחד הפתקים אף בקשה המנוחה, באופן מפורש, שלא יועבר לבעל דבר מירושתה וכן ביקשה שהבעל אף לא יגיע להלווייתה.

אחיה של המנוחה ביקש לקיים צוואתה של המנוחה. בית המשפט קבע כי הפתקים אשר השאירה המנוחה אינם מהווים צוואה על פי חוק ולפיכך לא ניתן לקיימם, זאת על אף העובדה כי לא היה ספק בדבר רצונה של המנוחה. התוצאה הסופית של פסק הדין היה כי על אף רצונה של המנוחה – הבעל המתעלל הוא יורש לכל דבר.

לסיכום – על האדם לשאול את עצמו האם יש מישהו שטיפל בו במסירות וברצונו להכיר לו תודה מיוחדת על כך? האם יש לו חפץ מסוים אותו הוא רוצה להוריש לאדם מסויים? האם כל ילדיו זקוקים לאותה עזרה? שכן במידה והדבר לא ייכתב בצוואה, הרכוש לא יחולק בהכרח בהתאם לרצון המנוח.

הכותבת , עו"ד נילי שץ, היא מומחית למשפט אזרחי ולתביעות קטנות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד נילי שץ ממשרד שץ-אבני מתמחה במשפט מסחרי/אזרחי, דיני משפחה ואישות והוצאה לפועל.
פעילה למען החברה וזכויות האדם:

www.nilyshatz.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד נילי שץ

מאת: עו"ד נילי שץ ייעוץ משפטי28/11/111245 צפיות
בכל הליך של הוצאה לפועל מתייצבים זה מול זה שני צדדים – האחד, מוגדר כחייב, והשני – כזוכה. קבלת ייעוץ מעורך דין המכיר את הליכי ההוצאה לפועל על בוריים הופכת להכרח בעבור שני הצדדים אך בעיקר עבור החייב. הסיבה לכך היא שנוכחותו של עורך דין מלווה עשוייה לסייע לחייב בפריסת החוב ובהגעה להסדר מתאים ונוח. במאמר שלפניכם נתייחס לשאלה כיצד בוחרים עורך דין בהליך ההוצאה לפועל ומדוע יהיה נכון לעשות כן.

מאת: עו"ד נילי שץ דיני עסקים13/08/111410 צפיות
בין אם נרצה בכך ובין אם לא - סביר להניח כי בשלב כזה או אחר תהיה עבודתנו תלויה במידה זו או אחרת בספקים או קבלנים חיצוניים. במאמר שלפניכם נציג מספר מרכיבים שעליהם יהיה עליכם לתת את הדעת בעת חתימה על הסכם עם ספק חיצוני – הכל על מנת שלא יעבדו עליכם!!!

מאת: עו"ד נילי שץ דיני משפחה07/08/111408 צפיות
הדין במדינת ישראל קובע כי עם מותו של אדם יתחלק רכושו בהתאם למצווה בצוואה אותה הותיר אחריו, וזאת בכפוף לעובדה כי מדובר בצוואה תקפה וחוקית על כל המשתמע מכך. בהיעדר צוואה תקפה בהתאם להוראות כל דין, קובע החוק כי רכושו של המנוח יחולק בהתאם להוראות חוק הירושה אשר במסגרתו מובאת היררכיית חלוקה ברורה כדלקמן:

מאת: עו"ד נילי שץ ייעוץ משפטי12/07/111887 צפיות
חוק ההתיישנות הוא חוק שנועד להגביל אזרחים, מלהגיש תביעות לבית המשפט על מנת לממש סעד כלשהו, או לחלופין מלהיענש על עבירה שבוצעה, לאחר זמן מסויים שעבר מרגע העבירה / גילוי העבירה. במקרה של הגשת תביעה, כנגד עבירה שחל עליה התיישנות, על הנתבע להעלות את טענת התישנות העבירה. במידה ולא יטען זאת – המשפט יתנהל כרגיל. במאמר הבא ארחיב לכם על חוק זה.

מאת: עו"ד נילי שץ סדר דין אזרחי25/05/111529 צפיות
מטבעו, מתנהל הליך ההוצאה לפועל כנגד אדם שמצבו הכלכלי אינו הטוב ביותר. עת נמצא אדם במצב כלכלי לא פשוט – הוא עשוי להתלבט לא מעט ביחס לכדאיות שכירתו של עורך דין אשר ייצג אותו בהליכים הללו. במאמר שלפניכם נציג איפוא את תפקידיו השונים של עורך דין המתמחה בהוצאה לפועל ונבחן את היתרונות הגלומים בשכירתו.

מאת: עו"ד נילי שץ דיני משפחה18/05/111173 צפיות
"הרי זו כתובתך" – אלו הן שלוש המילים אותן אומר החתן מתחת לחופה בטרם ימסור את הכתובה לאשתו המיועדת. מדובר למעשה על הרבה יותר מאקט סימבולי ריק מתוכן, כי אם במעמד משפטי מחייב עליו נרחיב במאמר שלפניכם.

מאת: עו"ד נילי שץ דיני עסקים03/05/111584 צפיות
במאמר שלפניכם נרחיב על הליכי גביית הארנונה – אותו מס מוניצפלי מוכר המשתנה בהיקפו בהתאם לקריטריונים שונים עליהם ניתן את הדעת. מהם הקריטריונים שעל בסיסם נקבע היקף הארנונה?

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201357 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201061 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191101 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191506 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181462 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152608 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144119 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica