חפש מאמרים:
שלום אורח
14.12.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רב - תרבותיות להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה בימי מלחמה.

הרב - תרבותיות מספקת יכולות הסתגלות מהירה יחסית על ידי התמקדות בקבלת אינפורמציה חיונית אודות המצב החדש, התבוננות בתרבות חברתית סובבת ויצירת תרבות חדשה המאפשרת התמודדות. המצב של מלחמה מעלה את רמת החרדה הקיומיות לצד הצורך בקיום השגרה היחסית של פרנסה, לימודים, משפחה, חברה פנאי ועוד. למעשה התושבים נעזרים בשגרה היומיומית כדי להמשיך את נורמת החיים עד כמה שניתן.

בחיי השגרה כל מצב חדש מלווה בחרדות ובלחץ. בשעת הכניסה לתפקיד חדש, בניית מערכת יחסים חדשה, מעבר לשכונה חדשה ואף כניסה מקרית לאזור קניות אחר מעלה באדם תחושות חוסר וודאות הבאות לידי ביטוי בחרדה ובלחץ. תחושות אלה יכולות להיות רגעיות ולעיתים יכולות ללוות את האדם תקופה ממשוכת בהתאם ליכולות ההסתגלות שלו למצב החדש.

ימי המלחמה קובעים סדר יום חדש בו על האדם להמשיך בשגרת חייו תוך התמודדות עם המצב החדש שבו השגרה נקטעת על - ידי ההזעקות והנפילות. כל הזעקה והנפילה משאירה במתח ובדאגה ובכך מעלה את רמת הלחץ והחרדה. במצבים אלה הצורך במידע הולך וגובר. חוסר הוודאות שנגרם כתוצאה מהנפילה מאיץ להיצמד לאמצעי התקשורת כדי לקבל מידע.  

יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון שהיצמדות לאמצעי התקשורת למשך שעות מרובות לא מפחיתה את החרדה והלחץ, נהפוך הוא, התמונות שמגיעות ממרקע הטלוויזיה או אלה המצטיירות בראשנו כשמקשיבים לתחנות הרדיו מגבירות את הלחץ והחרדה. על כן האדם צריך להבין מה מקור החרדה ובהתאם לכך להחליט איזה סוג אינפורמציה עליו לקבל ובהתאם לכך לווסת את כמות הזמן המושקעת בצפייה בטלוויזיה או בהקשבה לתחנות הרדיו.  

כך למשל הורים שחרדים למצבם של ילדים הנמצאים בבית שעות מרובות ורוצים לקבל אינפורמציה מתי להחזיר ילדים לבית הספר, יכולים לקבל אינפורמציה בערוצים אחרים. הורים אשר התמקדו במטרה עצמה, החזרת הילדים לבית ספר, קיבלו אינפורמציה מגורמים אחרים והתברר להם כי ניתן לשלוח את הילדים לספסל הלימודים בערים המרוחקות מסכנת הנפילות ובכך להפחית את החרדה ולהחזיר את הילדים לשגרת הלימודים.

בחינת הדוגמא לעומק מאפשרת הבנה שהאינפורמציה המגיעה דרך הטלוויזיה או הרדיו אינה מפחיתה את רמת החרדה. החרדה מופחת על - ידי אינפורמציה המגיעה מחברים או מקרובי המשפחה המתגוררים בערים המרוחקות מקו העימות. החרדה הנובעת מדאגה לילדים מתמעטת על - ידי התמקדות במטרה של חיפוש מסגרת הלימודים לילדים והפתרון נמצא מחוץ לעיר המגורים. למעשה מדובר כאן על סיגול ריטואל המאפשר התבוננות בבעיה, בהתמקדות במטרה ובמתן הפתרון.

כלומר במציאות החדשה על כל אחד להתבונן מחדש במצב, לזהות את אותם הבעיות שגורמות לחרדה ולמצוא להם פתרונות יצירתיים. במציאות זו יש לתת את הדעת למצב החדש, להתבונן ולבחון את מנגנון ההגנה האישי שלנו המורכב מחשיבה ומפעולה. מתן הדעת יאפשר הבחנה אישית בריטואלים המתאימים להתמודדות עם המצב החדש. הרי שבהיותנו בני אדם ברוב המצבים השגרתיים אנחנו מגיבים לגירויים במציאות חיינו. במצב המלחמה עלינו להוסיף נדבך האקטיביות ולעצב שגרת החיים בשעת המלחמה הבנויה מתרבות ריטואלים מקיפה.

 

לנה מגיד, מומחית לרב - תרבותיות, מנחת קבוצות, מאמנת אישית וארגונית, מרצה מוכרת במשרד החינוך.

050-8837592

Lena.magid@gmail.com

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לנה מגיד,

מנכ"ל עד"ה, מרכז אימון והדרכה.

מומחית לרב - תרבותיות, מנחה קבוצות, מאמנת אישית וארגונית. 

050-8837592

lena.magid@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת לנה מגיד

מאת: לנה מגידחברה ומדינה - כללי12/12/091366 צפיות
מדינת ישראל מייצרת פרדוכס רב - תרבותיות חדש בכך שמטפחת ומעצימה קבוצות עולים ומיעוט אך החברה הישראלית חסומה עדיין מפתיחות לנהוג בדרכי הרב – תרבותיות בנקודות הממשק הקריטיות, עדיין מתקשה לקיים דיאלוג ערכי רב – תרבותי, עדיין מפחדת להשריש נורמות חשיבה והתנהגות לביסוסה של ישראל כחברה רב - תרבותית.

מאת: לנה מגידניהול21/10/091192 צפיות
השינוי המרכזי שעוברים ארגונים רבים במאה 21 הוא השילוב בין הטכנולוגיות המתקדמות ביותר לבין תפקידו של ההון האנושי בארגון. בכדי ליצור יחסים חדשים דרושות מיומנויות ניהול המייחדות ערך לאדם המצוי במערכת חברתית או ארגונית כלשהי, כלים לעיצוב רשת הערך וכלים לניהול הרשת באמצעות תרבות ניהול המכירה בשונות וייחודיות ומביאה לשיתוף פעולה שתוצאתו הסופית נמדדת ביחסי win – win. כלומר, מערכת יחסים בה שני הצדדיים מקיימים קשר יציב ומתמשך המבוסס על רווח הדדי. כך הרב – תרבותיות מספקת כלים לבניית רשת ערך המבוססת על המשאבים הקיימים בה שכוללים את ערך האדם, מרחב הפעילות ומערכת יחסי הגומלין בין ערך האדם לבין מרחב הפעילות.

מאת: לנה מגידאימון עסקי22/08/091118 צפיות
הרב – תרבותיות מזמנת מפגש בין תרבויות השונות זו מזו ומייצרת תרבות משותפת חדשה המאפשרת שיתוף פעולה, העשרה הדדית, צמיחה, התפתחות, חדשנות ושמירה על הייחודיות. השוני הוא בהגדרה שנוצרת כתוצאה מהגדרת התרבות. בשעה שהתרבות המוגדרת מאפשרת גמישות היא מאפשרת בניית אסטרטגיה חדשנית בגיוס הלקוח הכוללת קליטת הלקוח, פיתוח שירותים ומוצרים, שיתופי פעולה, ועוד.

מאת: לנה מגידשואה ותקומה22/08/091764 צפיות
חינוך יהודי בברית המועצות מעלה שאלות ותהיות רבות באשר לאופיו וטבעו. שנות השלטון הקומוניסטי החרימו כל זיקה דתית ולאומית ולא רק היהודית. למרות זאת החיים תחת השלטון הקומוניסטי הטביעו חותם עמוק על המשך הקיום היהודי תחת השלטון ובהתאם לכך קבעו קוי אופי ייחודיים ליהדות זו עד עצם היום הזה.

מאת: לנה מגידניהול22/08/09965 צפיות
בעקבות השינוי המהותי שעוברים הארגונים במאה 21, במהלכו תפקידיו של ההון האנושי הופך להיות יותר ויותר אקטיבי, הרב - תרבותיות מספקת כלי רשת ערך בניהול המסדירה יחסי הגומלין בתוך צוות העובדים ומחוצה לו ומאפשרת לקבוע יעדים ומדדים חדשים לניהול הצוות.

מאת: לנה מגידאימון לקריירה28/06/091073 צפיות
החיים בעולם המודרני דורשים כישורים המקנים כלים לפיתוח מודעות עצמית ולטיפוח מיומנויות ניהול עצמי המניבות תוצאות במציאות החיים. בפרספקטיבה זו המודעות העצמית מספקת מענים לצרכים האישיים והניהול העצמי מספק כלים להגדרת המציאות באמצעות תוצאות. בשעה שהתוצאות מושגות והמציאות מוגדרת, ניתן לבחון מחדש מכלול הצרכים ובהתאם לכך לקבוע יעדים חדשים שיספקו תוצאות חדשות.

מאת: לנה מגידעבודה וקריירה - כללי25/03/091217 צפיות
בראייה הרב – תרבותית טיפוח התרבות האישית על מכלול משאביה מביא להכרה בייחודיות המבדלת מהאחרים אך בו בזמן מטילה אחריות להשתתפות החברתית במגוון תחומי החיים. תהליך ההכרה בתרבות האישית הנו תהליך של טיפוח מודעות עצמית תוך שינוי פרדיגמות המיוחסות לתרבות האישית וכן פרדיגמות המיוחסות לתרבות הסובבת. יתרה מכך בתהליך זה נוצר דיאלוג בונה מכנה משותף על בסיס תקשורת רציפה המשפיעה על רמת השתתפות חברתית בכל רגע נתון.

מאמרים נוספים בנושא התמודדות עם מצבי לחץ

פיטורים ממקום עבודה, פרידה מרצון, לא רוצה אותי, גירושין מרצון, פרידה מבחירה, התמודדות עם דחייה, אימון עסקי, מורה רוחני: עכשיו נניח ששני אנשים נפרדו נניח עכשיו והבן אדם, בא נדבר על נושא של פרידות יש פה כמה היבטים, היבט ראשון מה בן אדם מעדיף יותר שייפרדו ממנו או שהוא ייפרד מה הוא מעדיף יותר, מה בן אדם מעדיף שיגידו לו "לא רוצים אותך" או שהוא יגיד שהוא לא רוצה מה בן אדם מעדיף יותר? ש: שהוא יגיד שהוא לא רוצה. אליעד: שהוא יגיד שהוא לא רוצה למה? ש: כי אז זה הרצון שלו כאילו ואז הרצון ...

מפחד להיפגע, לאהוב שוב, פחד מבגידה, פחד מאינטימיות, מפחד להיפגע, לא רוצה להיפגע, טיפול נפשי, ייעוץ אישי: עכשיו השאלה היא כזאת אוקי איך בן אדם שניסה משהו ונכשל איך הוא בעצם יכול לקבל את הבטחון לנסות עוד פעם, עכשיו מה שאמרתי זה לבוש של כמה ווריאציות שונות זה יכול להיות בן אדם שניסה משהו ונכשל וזה יכול להיות נגיד בן אדם נגיד שבגדו בו באמון והוא צריך לתת אמון מחדש או נגיד שבן אדם היה במערכת יחסים ואז הוא נפרד נגיד והוא איבד אמון באהבה והוא רוצה להתאהב מחדש זאת בעצם השאלה איך זה אפשרי ...

טיפול בדמיון מודרך, התעללות בבעלי חיים, איך למחוק זיכרון, ניתוק רגשי, איך לטפל בטראומה, צמחונות, קואצינג, הדרכה: את שומעת אותי לפי איך שאת שותקת נראה לי שאת סובלת מאיזו טראומה, יכול להיות? אני לא יודע ממשהו, באותה מחשבה איך שהתחלת לדבר הבנתי שאת כנראה לא סובלת מאיזו טראומה חשבתי שאת שותקת בגלל טראומה, לא יכול להיות? ש: שלשתוק זה בהכרח בגלל טראומה? אליעד: מה הטראומה גורמת לבן אדם? לשתוק סתם אני צוחק איתך אוקי. עכשיו בכל מקרה הנושא הוא טראומות זה הנושא, עכשיו השאלה היא כזאת למרות ...

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/151963 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/151503 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: אלעד רימוהתמודדות עם מצבי לחץ11/06/151675 צפיות
חרדה היא מצב הגורם לנו לחוסר נוכות, חשש או מצוקה בסיטואציות שונות בחיים ללא טריגר מגורם אובייקטיבי או סכנה ממשית. הבנת הבעיה וטיפול נכון עשויים לסייע לחזור לשיגרת חיים תקינה ולתפקוד מלא בחיים החברתיים והמקצועיים.

מאת: מאיה ברשהתמודדות עם מצבי לחץ11/12/141137 צפיות
בעולם האינטנסיבי המהיר והמתקדם שבו אנו חיים, הקצב והדנמיקה גם האישית וגם הבין אישית ובכלל בכל המרחבים. מאוד לוחצת. מאוד תחרותית.מאוד קצרת סבלנות וממהרת. בבית/בעבודה/במשפחה/עם חברים/בלימודים ובגנים. כן כן גם בגני הילדים משם זה מתחיל. פיתוח מיומנות שפת הקשב = מיינדפולנס בעבודה עם ילדים ונוער כוונתה להקנות לילדים קשר לעולם הפנימי עולם של תחושות,רגשות,חושים.. ,והתרגול היום יומי תומך ויוצר שינוי של קבע ומביא איתו העצמה אישית,הערכה אישית ובניית בטחון עצמי פני

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica