חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אנחנו דור בלי סידן

זה לא סוד שהילדות היא תקופה חשובה מאין כמוה לבניית הבסיס הרגשי והגופני שלנו לכל החיים. אך לא כולם יודעים, ששנות הקסם מהוות גם "חלון הזדמנויות" חד פעמי להביא את העצמות שלנו לשיאן, על ידי בניית עצמות בריאות יותר וחזקות יותר.

העצמות הנבנות בתקופת הילדות ישמשו את גופנו במהלך כל החיים. אלא שעצם הנבנית על בסיס דל סידן היא חלולה ושבירה, ולא תצליח לשקם את עצמה במלואה בחלוף השנים.

המחסור? סידן. הפיתרון? חלב.

סקרים מדאיגים בארץ ובעולם מראים שוב ושוב כי ילדים ובני נוער אינם מקבלים מספיק סידן בתקופה, שנחשבת קריטית לבניית העצמות. והרי צעירים שלא צורכים די סידן גדלים להיות מבוגרים עם עצמות חלשות יותר. אז מה עושים? תחילה, חשוב להבין שההורים מהווים מודל לחיקוי בעבור ילדיהם. מחקרים מוכיחים שילדים רוכשים הרגלי אכילה דומים לאלה של הוריהם - ובהתאם לנורמות הנהוגות בבית. לפיכך, חיוני שהורים יקנו לילדיהם דוגמא אישית טובה, וישלבו מוצרים עתירי סידן בתפריט היומי של המשפחה. הדבר משמעותי מאוד, כי הרגלי האכילה שמקנים ההורים לצאצאיהם בילדות ילוו אותם כמתבגרים וגם כמבוגרים.

סידן הוא הבסיס החיוני ביותר לבניית העצמות, והוא הקובע את חוזקן. גוף האדם אינו מסוגל לייצר סידן בעצמו, ולכן אספקה קבועה של סידן, באמצעות המזון, חשובה ביותר. כאן נכנסים לתמונה מוצרי חלב. מוצרי החלב הינם מקור הסידן התזונתי העשיר ביותר העומד לרשותנו. בנוסף על סידן, מספקים מוצרי החלב מרכיבי תזונה נוספים החיוניים לבריאות, כמו למשל חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, ויטמין D ואשלגן. שילוב של מוצרי חלב בתפריט מאוזן בכל יום עוזר לבניית עצמות חזקות יותר, שיניים בריאות יותר וגוף חזק ועמיד יותר. לפיכך, רצוי מאוד שההורים יעזרו לילדיהם להפוך את צריכת מוצרי החלב להרגל של ממש.

מדברים במספרים

כמויות הסידן, הנחוצות לאדם משלב הילדות המוקדמת ועד לסיום תקופת ההתבגרות שלו, שונות מאוד. ילדים בני 8-4 שנים נזקקים ל-800 מ"ג סידן ליום. לעומתם, לבני נוער בגילאים 18-9 שנים כבר דרושים 1,300 מ"ג סידן ביום (כ-63% יותר).

אז איך אפשר להגיע לכמות היומית המומלצת? לפניכם כמה דוגמאות למנות סידן:

-         חצי כוס גבינה לבנה: מכילה 125 מ"ג סידן.

-         כוס חלב: מכילה 240 מ"ג סידן.

-         חצי גביע גבינה לבנה מועשרת: מכיל 200 מ"ג סידן.

-         פרוסת גבינה צהובה: מכילה 200 מ"ג סידן.

-         גביע יוגורט: מכיל 200 מ"ג סידן.

מוצרי חלב, כאמור, עשירים במיוחד בסידן. באכילת יוגורט וגבינה לבנה, לצד שתיית כוס חלב, ניתן בהחלט להגיע לכמות הסידן היומית המומלצת. סידן אמנם ניתן למצוא גם בירקות עם עלים ירוקים, בדגים שגם עצמותיהם נאכלות (כמו סרדינים), בטחינה, בשקדים, במוצרי סויה, בגרעיני חמניות ובכרוב. עם זאת, בירקות ובפירות כמות הסידן קטנה יחסית. משמעות הדבר: צריך לאכול כמות גדולה מאוד מהם על מנת להגיע לרמת הסידן היומית הרצויה לגוף.

כמה טיפים - ולעבודה!

אז איך מכניסים מוצרי חלב לתפריט המשפחתי? ובכן, יש כל מיני דרכים מומלצות.

-         התחילו את הבוקר בצבע לבן: שילוב של מוצרי חלב בארוחת הבוקר נותן התחלה טובה ליום מלא כוח ואנרגיה. אפשר ללכת על קוטג', יוגורט או גבינה למשל.

-         הניחו לילדים על השולחן כוס חלב בשעת הארוחה במקום משקה תוסס או מיץ. חשוב שתאמצו גם אתם את הנוהג הזה, על מנת שהילדים יפנימו.

-         הילדים מבקשים משהו מתוק אחר הצהריים? ארוחה חלבית קלה, כמו יוגורט בתוספת פרי, יכולה להיות פתרון רב יתרונות לצורך בחטיפים ובממתקים.

-         הפכו את הארוחה לזמן משפחה - מחקרים מראים שאכילה משפחתית לא רק מקנה הרגלים, אלא גם משפרת את איכות תזונת הילדים. ילדים שאוכלים ארוחות משפחתיות - תזונתם מגוונת ומאוזנת יותר.

-         שתפו את ילדיכם בתכנון הארוחה ובהכנתה - ילדים נהנים יותר לאכול מאכלים שהיה להם חלק כלשהו בבחירתם ו/או בהכנתם.

-         גם ילדים הרגישים ללקטוז (סוכר החלב) יכולים ליהנות ממוצרי חלב. זאת, באמצעות בחירת המוצרים המתאימים להם, לאחר התייעצות עם רופא או דיאטנית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דיאטנית קלינית, מתמחה בתזונת ילדים וסוכרת. סיימה בהצטיינות לימודי תזונה קלינית באוניברסיטה העברית, ואת הדוקטורט בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל אביב. עובדת במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים ובקליניקה פרטית.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר מיכל גילאון

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה10/11/111376 צפיות
בשנים האחרונות נשמעת ביקורת רבה על התיאוריה ולפיה צריכת שומן בכלל, ושומן רווי בפרט, גורמת לעלייה ברמות הכולסטרול בדם ומגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים חדשים מצליחים לערער את התפיסה המקובלת ומדגימים כי צריכת שומן רווי אינה קשורה לתחלואה לבבית ולשבץ

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה08/10/101484 צפיות
לשמחתנו הרבה (ופחות לשמחת ילדינו....) חלף עבר לו החופש הגדול וגם החגים כבר מאחורינו. לכבוד פתיחת שנת הלימודים, קיבצנו עבורכם מספר טיפים, שיעזרו לכם לשמור את ילדיכם בריאים ושמחים

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה01/08/101803 צפיות
דיאטה עשירה במוצרי חלב יכולה להפחית באופן משמעותי רמות של מדדי דלקת וסטרס חמצוני. כך על פי מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה.

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה01/08/109703 צפיות
מחקרים אחרונים מצביעים על כך שהשפעת הסידן על ספיגת הבזל אינה משמעותית, זאת בניגוד לסברות קודמות בנושא

מאת: ד"ר מיכל גילאון סרטן08/02/101463 צפיות
רוב הממצאים ממחקרים אפידמיולוגיים תומכים בהשפעה המגינה שיש למוצרי חלב ולרכיבי התזונה שלהם, כמו סידן וויטמין D, כנגד סרטן המעי הגס.

מאת: ד"ר מיכל גילאון שינה 13/01/101462 צפיות
בשביל המון בני אדם שינה טובה היא אידיאל בלתי מושג. אם גם אתם סובלים מנדודי שינה, תזונה מתאימה תוכל לעזור. חלב – כן, קפאין – לא, ושלל המלצות - בכתבה

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה13/01/101201 צפיות
לא קלה היא דרכו של הסטודנט המצוי, שמזגזג בין לימודים ועבודה. אלא שתזונה נכונה עשויה להקל עליו את החיים, לשפר את תפקודו ולמנוע השמנה. קבלו את הסילבוס המלא לדיאטה בקמפוס

מאמרים נוספים בנושא בריאות ורפואה כללי

מאת: אבי דוידיבריאות ורפואה כללי04/01/223107 צפיות
איך בוחרים נכון קלנועית שמתאימה לכם ופותרת את בעיית הניידות.

מאת: tiloniבריאות ורפואה כללי15/07/213613 צפיות
מה הצעדים שיש לעשות על מנת להעסיק עובד זר בסיעוד? לרשותכם המדריך המלא

מאת: עופר שלובריאות ורפואה כללי24/09/201735 צפיות
היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, סוכרת, סוכרת נעורים, סוכרת סוג 2, סוכרת סוג 1

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי31/05/201508 צפיות
חושדים שיש לכם סינוסיטיס? הכנסו וקיראו על התסמינים והאבחון ועל דרכי ההתמודדות עם המחלה.

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי30/03/201778 צפיות
אחת הבעיות שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה במהלך החורף, זה שיעול עם ליחה. מדובר בשיעול טורדני שיכול להפריע על איכות החיים ביום יום וכן על איכות השינה. ד"ר דויטש מביא לכם כמה טיפים לטיפול

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי09/02/201498 צפיות
כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר בחיים מתמודד עם נזלת. זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מקוררים, מצוננים, כשאנחנו חוטפים מחלה כזו או אחרת. אך מדוע אנשים מתמודדים עם נזלת כרונית? הבאנו כמה נקודות חשובות

מאת: שלום כהןבריאות ורפואה כללי27/09/191972 צפיות
כל מי שסובל מאקנה, וכבר התחיל לחפש דרכי טיפול או אפשרויות התמודדות עם האקנה, יודע כי מדובר בתחום רחב מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica