חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שפר אמיר- טיפול באומנות ככלי מרכזי בסיוע לילדים ומבוגרים עם קשיים רגשיים

מאת: אמיר שפראומנות - כללי10/07/20092830 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הקדמה- כמטפל בכלים השלכתיים,  וכמומחה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, יצרתי מודל טיפולי ייחודי, הנע בין התת מודע אל החשיבה המודעת.

במאמר כאן, אציג את משמעות הטיפול באומנות ושלבי ההתפתחות שעוברים ילדים עד לבגרותם.

כל שלב התפתחות שאנו עוברים משפיע על הלא מודע והביטוי דרך אומנות, מחצין חלקים מתוך אישיותנו, אשר לא נגישים אלינו באופן מילולי (למשל, כמה פעמים אנו חשים פתאום עצב, או כעס ולא יודעים להסביר את תגובותינו).

היכולת של הטיפול לקשר בין החלק השמאלי של המוח (החשיבה המודעת) לחלק הימיני של המוח (הלא מודע), מאפשרת לקיים טיפול מעמיק, אשר יעיל בנוסף לטיפול באנשים אשר עברו טראומה (בזמן טראומה קיים נתק בין האזור הימיני לשמאלי במוח, ועל כך במאמרי הבא).

תהליכים פסיכולוגים, רגשיים בלתי מודעים, משפיעים עלינו ועל יחסי הגומלין עם המשפחה, העבודה והחברה. מודעות לתהליכים סמויים אלו, אשר משפיעים על המחשבות, הרגשות וההתנהגות, תאפשר חיים נכונים ומאוזניים יותר עבורנו.

הטיפול המוכר הינו לרוב מילולי (שאחראי על הצד השמאלי של המח), הדורש עבודה ארוכה על מנת להגיע אל הלא מודע ולערוך שינויים. הטיפול באומנות מתקשר עם החלק הלא מודע (שאחראי על הצד הימני של המח), המוביל לשינויים רגשיים עמוקים ומהירים יחסית לטיפול הקונבנציונאלי.

בנוסף,השימוש באמצעים יצירתיים(יצירה, מוסיקה, תנועה ודרמה),עוקף הגנות ומפחית חרדה והתנגדות.

התפתחות ציורים אצל ילדים:

הילד בשנתו הראשונה משרבט על הדף באופן לא מאורגן. ככל שהשליטה המוטורית גדלה, מתחיל ציור מעגלי, כשהילד מתחיל לתת שם לשרבוט. צורות ברורות מופיעות באזור גיל 3 ומהוות עדות להתפתחות החשיבה אצל הילד. הניסיון הראשון הוא לצייר דמות אדם. לאחר זמן קצר הילדים מגלים את האומנות- ציור של סימבול שיכול לייצג דבר אמיתי בסביבתם (אובייקט סימבולי מייצג אובייקט אורגינלי אך שונה ממנו. תהליך הסימבול מתפתח יחד עם תפקודי אגו. מדובר בקשר הכרחי בין עולם המציאות והתנהגות האדם). העיגול הופך לסימבול, שמייצג כמעט כל דבר, ובהמשך הסימבולים הופכים למורכבים יותר.

בגיל 4 או 5 הילד מתחיל לספר סיפור או לפתור בעיות באמצעות הציור. כשהבעיה מוחצנת על הדף, לרוב, הילד חש טוב יותר ומסוגל להתמודד בצורה יעילה יותר עם קשייו.

בגיל 5 או 6 הילד יוצר נוף וקווי בסיס בציור. שמים ושמש בחלק העליון של הדף ובבסיס דשא ואדמה.

בגילאים 5-10 מגיעים לשלב המייצג את התפתחות החשיבה הויזואלית וזאת באמצעות דיוק וארגון.

בגיל ההתבגרות 20+- 12,13  מתפתחת השפה המטאפורית- רגשית והחשיבה הלוגית. לנער קשה ליצור ברית עם המבוגר ודרך הציור נוצר הקשר, כאשר הנער שולט על הציור ועל רמת החשיפה.

בציורים ניבחן את התאמת גילו של הילד והשלב ההתפתחותי לציור שצייר. נבחן האם חסרים חלקים שונים (למשל,אדם ללא ידיים), או חלקים מודגשים וגדולים מאוד (יד גדולה באופן יחסי משאר הגוף). נתבונן האם יש נתק בין החלקים השונים (גוף עליון ותחתון לא מחוברים), או חוסר תיאום בין שני צידי הגוף. בנוסף בציורי דמות נבחן זהות מינית לא ברורה והבעות לא מותאמות, איברים כחוטים וגוף חשוף, הטייה בלתי מאוזנת של האיברים.עוד נתבונן על פער גדול למציאות, דלות בציור, חזרתיות ושימוש בטווח צבעים מוגבל (קווים אדומים שהילד מצייר שוב ושוב ומספר למשל, על שריפה/טילים וכדו'), מחיקות רבות בציור ומיקום הציור על הדף (ציור קטן יחסית לדף, או יוצא את גבולות הדף). בציורי משפחה נתבונן על היחס בין גודלן למקומם, מידת הקירבה, האם הדמויות נמצאות בבסיס הדף או באוויר.

השימוש באמצעים יצירתיים (יצירה, מוסיקה, תנועה ודרמה), עבור הילד והמבוגר הנו אמצעי תקשורת עקיף ולא חודרני, המאפשר התמודדות עם חומר רגיש וטעון בדרך לא מאיימת. זהו תהליך מודע המעניק צורה מוחשית לרגשות, שבמרבית המקרים לא מודעים. בתהליך זה ניתן גם להחצין רגשות ולהסיר הגנות, לזהות מקורות כאב וקונפליקטים ולפתרם.

טיפול בבעיות התנהגות קשות אצל ילדים

יש לך שאלה? מחכה לך מענה מאמיר מנהל המכון- לחץ כאן ונעזור לך לפתור את הבעיה עכשיו

*כל הנכתב כאן הוא בגדר המלצה ואינו תחליף לאבחון וטיפול רפואי וריגשי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אמיר שפר מנהל את מכון שפר לטיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי

מכון שפר מתמחה בטיפול CBT ממוקד בילדים, הורים, מבוגרים, זוגות ומשפחות (חרדה וחרדה חברתית, דיכאון, פוסט טראומה, הפרעה טורדנית כפייתית OCD, הפרעות קשב ADHD, הדרכה הורית, סמכות הורית, טיפול זוגי וטיפול משפחתי)

יש לך שאלה? מחכה לך מענה מאמיר מנהל המכון- לחץ כאן ונעזור לך לפתור את הבעיה עכשיו

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אמיר שפר

מאת: אמיר שפרחינוך ולימודים - כללי10/08/131163 צפיות
מעבר לכיתה א' הנו שינוי הדורש מוכנות רגשית, התפתחותית, קוגניטיבית ומוטורית. עיכוב באחד התחומים הללו עלול להקשות על המעבר לכיתה א'. נתייחס במאמר לקשיים הרגשיים וההתנהגותיים העלולים להתפתח במעבר לכיתה א' ונפרוט את דרכי הכנת הילד לעליה לכיתה א', בהתאם לטיפול הפסיכולוגי בילדים CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים מבוסס מחקרים.

מאת: אמיר שפרהתמודדות עם מצבי לחץ13/02/103047 צפיות
הטיפול הפסיכולוגי הנו תחום רחב, המרכז בתוכו שיטות טיפול רבות. בשורות הבאות אתרכז בשתי שיטות טיפול פופולאריות הטיפול הדינאמי והטיפול הקוגניטיבי. בחלקו השני של המאמר אציג את חשיבות הטיפול הקוגניטיבי בילדים, אשר סובלים מחרדה, דיכאון, כפייתיות (OCD), אבל, טראומה והפרעות קשב והתנהגות.

מאת: אמיר שפרסרטן17/10/091976 צפיות
דרך החיים המודרנית, גובה מאיתנו מחיר כבד. נראה כי ה"לחץ" (STRESS), הפך להיות חלק אינטגראלי מחיינו-כמה מאיתנו סובלים מכולסטרול, לחץ דם וסוכר גבוה. כמה מאיתנו בשנים הקרובות יסבלו מלחץ דם, מחלות לב, דלקות פרקים, מיגרנות ועוד. לצד מחלות אלו, אנו עדים לעליה דראסטית במחלות רגשיות, כגון חרדה ודיכאון. זאת ועוד, בעשור האחרון ישנה עליה במחלות הלחץ אצל ילדים. אנו ערים לבעיות של הפרעות קשב והתנהגות, אסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס) ועוד. בנוסף, קיימת עליה בהפרעות של חרדה ואף דיכאון, לצד הפרעות אכילה.

מאת: אמיר שפרפלילי11/09/091407 צפיות
כמומחה לתחום שירות המבחן ואבחון המסוכנות, ביצעתי אבחונים פסיכו- סוציאליים וכתבתי חוו"ד רבות, וכן הופעתי בפני בית המשפט במשך מאות פעמים והצגתי את אבחנותיי המקצועיות. אומנם, שירות המבחן מנסה לאזן בין התחום הפלילי לתחום השיקומי, אך לאור עומס רב, תהליך האבחון נעשה לעיתים באופן מהיר, מה שמקשה על המופנים להציג את עצמם בפני קציני המבחן באופן נכון . לכן, שירות המבחן עלול להגיש "תסקיר שלילי", אשר יכול להביא לענישה חמורה. עורכי הדין, אף הם לא פעם, מתקשים לסייע, היות ושירות המבחן אינו כפוף למשטרה ולביהמ"ש

מאת: אמיר שפרבריאות הנפש29/07/091367 צפיות
מה קורה, כשלמרות כי המומחים מדווחים שמדובר בשפעת בעלת תסמינים רגילים (התמותה משפעת החזירים אינה שונה מתמותה משפעות אחרות, בשלב זה), האזרחים מגיבים בחרדה כה רבה.

מאת: אמיר שפרפלילי19/07/093059 צפיות
שירות המבחן, הנו שרות השייך למשרד הרווחה. מטרתו להוות גורם מאבחן, משקם ומטפל לאוכלוסיה הנאשמת בפלילים. שירות המבחן מחולק לשירות המבחן לנוער ולשירות המבחן למבוגרים.

מאת: אמיר שפראימון אישי10/07/091748 צפיות
האימון הפך בשנים האחרונות לאחת השיטות הפופולאריות, לשם יצירת שינויים בכל תחומי החיים. המאמן מבהיר ביחד עם הלקוח את מטרות העבודה ומניע אותו ליישום בצורה ברורה והחלטית. המאמנים מציעים אימון בכל תחומי החיים- השגת מטרות, צמיחה אישית, זוגיות, משפחה, עסקים ועוד. עם זאת קיימים מספר קשיים בביצוע האימון: 1. האימון עובד בכלים ספציפיים ומתקשה לקחת בחשבון את ההבדלים המשמעותיים בין אדם לאדם. 2 . בעיות רגשיות מורכבות. 3. הטמעת שנויים בטווח ארוך.

מאמרים נוספים בנושא אומנות - כללי

מאת: אופיראומנות - כללי28/02/223283 צפיות
תכשיט עתיק הם עולם ומלואו. אלו תכשיטים המושכים את תשומת הלב ומצריכים גם עולם הערכת תכשיטים מיוחדת בעלת חשיבות עבור תכשיטים הנשמרים בצורה שלמה. למשל, תכשיטים מתחילת המאה ה19, וגם לפני. הערכת תכשיטים הוא מקצוע שחשוב להכיר אותו היטב. כשמדובר על תכשיטים עתיקים, חשוב לדעת שצריך ללמוד את הנושא מהבסיס, על מנת לבצע הערכה ראויה ומדויקת. חלק מההערכה המובן חייבת להתבסס על המידע מבעלי התכשיטים. הקשר המשפחתי מאד חשוב כאן, וכל פיסת מידע מסייעת.

מאת: אופיראומנות - כללי18/01/223570 צפיות
אין הערכת אומנות הדומה אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט.

מאת: danisapirאומנות - כללי07/01/223312 צפיות
דעו לכם כי חוגים למבוגרים בחיפה יכולים להעשיר את שעות הפנאי של המבוגרים ולהפוך אותם לכאלה שיהיו אנשים שמחים יותר. לאור זאת יהיה כדאי לכל אחד מכם לחפש אחר חוגים שיוכלו להתאים בדיוק לו ולהסב לו הנאה רבה. זה בוודאי יהיה מאוד חכם מצדכם ולא תרצו להתפשר בעניין הזה וזאת כאשר חושבים על הנושא הזה ומביאים בחשבון את כל ההיבטים השונים שיהיו קשורים לכך. אז אל תשכחו זאת.

מאת: דוד כהןאומנות - כללי23/09/205167 צפיות
דווקא בתקופה הנוכחית כשכולנו בבתים, מבלים ויוצאים פחות, זה הזמן לשדרג את ניראות הבית. ככה בוחרים היום תמונות לחדרי הבית.

מאת: Danaאומנות - כללי01/07/205208 צפיות
החזרה לשגרה לאחר תקופת ההסגר פתחה בפנינו דלתות חדשות בחיים. בין אם פתחנו עסק חדש לאחר תקופת הקורונה, או פתחנו מחדש את העסק, או התחלנו עבודה חדשה ופשוט רוצים להתחדש בציור קיר. זאת הייתה תקופה קשה לכולנו, בין אם כלכלית, נפשית, או גם וגם.

מאת: מסגרתאומנות - כללי01/01/206145 צפיות
הדפסה על קנבס בחיפה – הדפסה של תמונות מטיולים כאשר אנחנו מטיילים בעולם אנחנו מצלמים הרבה תמונות. תמונות אלו לא שוות הרבה אלא אם נפתח אותן ונדפיס אותן כך שנתלה אותן בבית שלנו. הדפסה על קנבס בחיפה יכולה לאפשר לנו להדפיס את התמונות הכי יפות מהטיולים שלנו

מאת: שלום כהןאומנות - כללי27/09/192337 צפיות
סרטי תדמית אנו פוגשים במסגרות כמו מערכות בחירות ובחירת ראשי איגודים ולשכות ציבוריות, אך בתחום המכירות יש לתחום הזה משמעות ענפה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica