חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שירות המבחן לנוער ושירות המבחן למבוגרים- הפן הפלילי, השיקומי והשילוב בניהם (נקודת ההשקה בין עורך דין-לקוח-קצין מבחן ובית המשפט)

מאת: אמיר שפרפלילי19/07/20093059 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שפר אמיר- פסיכותרפיה, שרותי אבחון, ייעוץ וטיפול. מומחה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים ובילדים.

  מחבר המאמר "התמודדות עם לחץ בעבודה ובבית", ומנחה סדנאות לגיבוש עובדים בנושא לחץ ארגוני.

 למאמרים נוספים ולאתר הרשמי- http://www.web2all.co.il/therapy

                                                                  שירות המבחן לנוער ולמבוגרים

שירות המבחן, הנו שרות השייך למשרד הרווחה. מטרתו להוות גורם מאבחן, משקם ומטפל לאוכלוסיה הנאשמת בפלילים. שירות המבחן מחולק לשירות המבחן לנוער ולשירות המבחן למבוגרים.

שירות המבחן לנוער-

קציני המבחן לנוער פוגשים את הקטינים עם פתיחת חקירה במשטרה בענייננו.

על פי חוק המשטרה נדרשת להפנות כל קטין אשר בעניינו נפתחה חקירה, לאבחון של קצין מבחן.

במפגש, קצין המבחן ייפגש עם הקטין והוריו, וזאת על מנת לאסוף מידע פסיכו-סוציאלי ולשם אבחון ונתינת הערכה למשטרה לגבי החקירה בעניינו.

קצין המבחן יכול להמליץ על סגירת התיק*, או להמליץ על המשך ההליך המשפטי (הכנת כתב אישום לשם דיון בבית המשפט, שיבוצע על ידי המשטרה).

במידה וניתנת המלצה על המשך ההליך הפלילי, קצין המבחן יעמיק היכרותו עם הנער ויגיש בעניינו תסקיר לבית המשפט.

התסקיר ייתן סקירה פסיכו-סוציאלית אודות הנאשם ומשפחתו, התייחסות לעבירה והמלצה לעונש (הרתעתית, שיקומית,או טיפולית**).

אם כך, השפעתו של קצין המבחן, לגבי עתידו של הקטין הנה משמעותית. החלטתו תיקבע באם עניינו יגיע לבית המשפט, קרי יפתח רישום פלילי בעניינו, וכן יוחלט באם יורשע*** בהליך הפלילי.

 * במקרה של חקירה בנושא סמים יכול קצין המבחן להתנות סגירת התיק, בהגעת הקטין למפגשים    

  עם קצין המבחן וביצוע בדיקות שתן.

** המלצה טיפולית- פיקוח באמצעות צו מבחן. טיפול פרטני, או קבוצתי על  בסיס שבועי. בנוסף, ניתן להמליץ על צו של"צ- ביצוע שעות למען הציבור במסגרת מפקחת.

***הרשעה- בהליך הפלילי ניתן להרשיע או לא להרשיע. לתהליך זה ישנה משמעות נרחבת על פי החוק ותשפיע אצל קטינים לגבי הגיוס לצה"ל, מציאת עבודה, וכן לגבי משך הזמן, עד למחיקת הרישום הפלילי. על נושא אי ההרשעה וחשיבותו הרבה, אציג במאמרי הבא. 

 שירות המבחן למבוגרים- 

קציני המבחן למבוגרים פוגשים את המופנים, כאשר הם נמצאים בזמן ההליך המשפטי (הוגש כתב אישום והנאשם הודה בביצוע העבירה בבית המשפט).

במפגש נאספים פרטים פסיכו-סוציאליים לשם הכנת התסקיר ומגבשים את ההמלצה באם הכיוון צריך להיות טיפולי, שיקומי, חינוכי, או עונשי.  במפגש מושם דגש על נושא ההודאה בביצוע העבירה, ובחינת המישור הטיפולי.

אם כך, שירותי המבחן לנוער ולמבוגרים, מהווים צומת ייחודית וחשובה לגבי מתן מענה לאוכלוסייה הנאשמת בפלילים (כולל עבירות תעבורה חמורות).

תפקידו של שירות המבחן במפגש עם המופנים, לבחון את הפן החוקי וההרתעתי לצד הפן השיקומי.

מדובר בתהליך מורכב, מאחר והשיקולים לא מסתמכים רק על עובדות, אלא בעיקר על הערכותיו והתרשמויותיו של קצין המבחן מהמופנה.  באם המלצת השירות הנה טיפולית, לא פעם התביעות יתנגדו לה. באם אין המלצה לשיקום, קיימת ביקורת והתנגדות מצד הנאשם. לכן, בית המשפט מתייחס בכובד ראש לתסקיר השירות.

 כמו כן, עו"ד מתקשים בהערכה נכונה לגבי עמדת השירות ביחס לנאשמים, אותם הם מייצגים. עניין זה נובע מהבנה מועטה בראייה הפסיכו-סוציאלית. ראייה שעליה מתבסס תסקיר שירות המבחן. פער זה, לא פעם גורם להחמרה במצבו של הנאשם, עקב תסקיר "שלילי" בעניינו, המביא מידע, שלא היה קיים בפני בית המשפט, בטרם הגשת התסקיר.

נראה, כי מעורבות עו"ד משמעותית בעיקר, במקומות בהן אין המלצה טיפולית (קרי, שירות המבחן סיים את מעורבותו בבית המשפט) והנאשם עומד בפני עונש משמעותי.

 יש לציין כי, תהליך האבחון וההערכה של המופנה בשירות הנו ,לעיתים, קצר וממוקד. מה שמקשה על המופנה להביא את כל הספקטרום של אישיותו ואורחות חייו לידי ביטוי במפגש, אשר יכול להשפיע באופן מהותי על המלצות שירות המבחן לבית המשפט.

לסיכום, תהליך האבחון בשירות המבחן, כאמור, הנו תהליך ממקוד, התלוי בעיקר מהתרשמות קצין המבחן מהמופנה, תוך זמן קצר ואינה קשורה לרוב באם למופנה ישנה הגנה של עו"ד.

מאחר וקצין המבחן הנו גורם בלתי תלוי (מדובר בגורם עצמאי, אשר אינו כפוף למשטרה ולבית המשפט, אלא נותן שירות לגורמים אלו), השפעתו על עתידו של המופנה הנה משמעותית ביותר, ולרוב הגנה של עורך דין, אינה תמיד משפרת את סיכויי הנאשם בבית המשפט, מאחר וחו"ד תלויה כאמור, בהתרשמות קצין המבחן.

על כן, קיימת חשיבות רבה לדרך שבה המופנה מציג את עצמו בתהליך האבחון, שיכול אף להתרחש במשך מפגש אחד בלבד.

פרטים נוספים בתחום זה באתר, או לשאלות בקישור הבא.  

כאמור, במאמרי הבא אתייחס לנושא אי ההרשעה, המהווה משמעות רבה הן לקטינים והן לבגירים. קטין, כאמור יתקשה להתגייס לצבא. בגיר, אשר הורשע בהליך הפלילי, לא יוכל למשל, לעבוד במשרדי ממשלה ולתת שירותים חיצוניים למשרדים אלו (מורה, שוטר, מערכות ביטחוניות, נהג מונית וכו'). למשל, מורה אשר הורשע, יפוטר לאלתר.

השלכות נוספות לגבי נושא ההרשעה, במאמר הבא.

 #כל הנכתב כאן הוא בגדר המלצה ואינו תחליף לאבחון וטיפול משפטי,רפואי ורגשי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אמיר שפר מנהל את מכון שפר לטיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי

מכון שפר מתמחה בטיפול CBT ממוקד בילדים, הורים, מבוגרים, זוגות ומשפחות (חרדה וחרדה חברתית, דיכאון, פוסט טראומה, הפרעה טורדנית כפייתית OCD, הפרעות קשב ADHD, הדרכה הורית, סמכות הורית, טיפול זוגי וטיפול משפחתי)

יש לך שאלה? מחכה לך מענה מאמיר מנהל המכון- לחץ כאן ונעזור לך לפתור את הבעיה עכשיו

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אמיר שפר

מאת: אמיר שפרחינוך ולימודים - כללי10/08/131169 צפיות
מעבר לכיתה א' הנו שינוי הדורש מוכנות רגשית, התפתחותית, קוגניטיבית ומוטורית. עיכוב באחד התחומים הללו עלול להקשות על המעבר לכיתה א'. נתייחס במאמר לקשיים הרגשיים וההתנהגותיים העלולים להתפתח במעבר לכיתה א' ונפרוט את דרכי הכנת הילד לעליה לכיתה א', בהתאם לטיפול הפסיכולוגי בילדים CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים מבוסס מחקרים.

מאת: אמיר שפרהתמודדות עם מצבי לחץ13/02/103048 צפיות
הטיפול הפסיכולוגי הנו תחום רחב, המרכז בתוכו שיטות טיפול רבות. בשורות הבאות אתרכז בשתי שיטות טיפול פופולאריות הטיפול הדינאמי והטיפול הקוגניטיבי. בחלקו השני של המאמר אציג את חשיבות הטיפול הקוגניטיבי בילדים, אשר סובלים מחרדה, דיכאון, כפייתיות (OCD), אבל, טראומה והפרעות קשב והתנהגות.

מאת: אמיר שפרסרטן17/10/091977 צפיות
דרך החיים המודרנית, גובה מאיתנו מחיר כבד. נראה כי ה"לחץ" (STRESS), הפך להיות חלק אינטגראלי מחיינו-כמה מאיתנו סובלים מכולסטרול, לחץ דם וסוכר גבוה. כמה מאיתנו בשנים הקרובות יסבלו מלחץ דם, מחלות לב, דלקות פרקים, מיגרנות ועוד. לצד מחלות אלו, אנו עדים לעליה דראסטית במחלות רגשיות, כגון חרדה ודיכאון. זאת ועוד, בעשור האחרון ישנה עליה במחלות הלחץ אצל ילדים. אנו ערים לבעיות של הפרעות קשב והתנהגות, אסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס) ועוד. בנוסף, קיימת עליה בהפרעות של חרדה ואף דיכאון, לצד הפרעות אכילה.

מאת: אמיר שפרפלילי11/09/091407 צפיות
כמומחה לתחום שירות המבחן ואבחון המסוכנות, ביצעתי אבחונים פסיכו- סוציאליים וכתבתי חוו"ד רבות, וכן הופעתי בפני בית המשפט במשך מאות פעמים והצגתי את אבחנותיי המקצועיות. אומנם, שירות המבחן מנסה לאזן בין התחום הפלילי לתחום השיקומי, אך לאור עומס רב, תהליך האבחון נעשה לעיתים באופן מהיר, מה שמקשה על המופנים להציג את עצמם בפני קציני המבחן באופן נכון . לכן, שירות המבחן עלול להגיש "תסקיר שלילי", אשר יכול להביא לענישה חמורה. עורכי הדין, אף הם לא פעם, מתקשים לסייע, היות ושירות המבחן אינו כפוף למשטרה ולביהמ"ש

מאת: אמיר שפרבריאות הנפש29/07/091369 צפיות
מה קורה, כשלמרות כי המומחים מדווחים שמדובר בשפעת בעלת תסמינים רגילים (התמותה משפעת החזירים אינה שונה מתמותה משפעות אחרות, בשלב זה), האזרחים מגיבים בחרדה כה רבה.

מאת: אמיר שפראומנות - כללי10/07/092832 צפיות
תהליכים פסיכולוגים, רגשיים בלתי מודעים, משפיעים עלינו ועל יחסי הגומלין עם המשפחה, העבודה והחברה. מודעות לתהליכים סמויים אלו, אשר משפיעים על המחשבות, הרגשות וההתנהגות, תאפשר חיים נכונים ומאוזניים יותר עבורנו. בציורים ניבחן את התאמת גילו של הילד והשלב ההתפתחותי לציור שצייר. השימוש באמצעים יצירתיים (יצירה, מוסיקה, תנועה ודרמה), עבור הילד והמבוגר הנו אמצעי תקשורת עקיף ולא חודרני, המאפשר התמודדות עם חומר רגיש וטעון בדרך לא מאיימת.

מאת: אמיר שפראימון אישי10/07/091748 צפיות
האימון הפך בשנים האחרונות לאחת השיטות הפופולאריות, לשם יצירת שינויים בכל תחומי החיים. המאמן מבהיר ביחד עם הלקוח את מטרות העבודה ומניע אותו ליישום בצורה ברורה והחלטית. המאמנים מציעים אימון בכל תחומי החיים- השגת מטרות, צמיחה אישית, זוגיות, משפחה, עסקים ועוד. עם זאת קיימים מספר קשיים בביצוע האימון: 1. האימון עובד בכלים ספציפיים ומתקשה לקחת בחשבון את ההבדלים המשמעותיים בין אדם לאדם. 2 . בעיות רגשיות מורכבות. 3. הטמעת שנויים בטווח ארוך.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201370 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201190 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191568 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181468 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161900 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161933 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162533 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica