חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מידע משמעותי לנאשמים בפלילים: חשיבות אי ההרשעה במפגש עם שירות המבחן, המשטרה ובית המשפט

מאת: אמיר שפרפלילי11/09/20091407 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הקדמה- כמומחה לתחום שירות המבחן ואבחון המסוכנות, ביצעתי אבחונים פסיכו- סוציאליים וכתבתי חוו"ד רבות, וכן הופעתי בפני בית המשפט במשך מאות פעמים והצגתי את אבחנותיי המקצועיות. אומנם, שירות המבחן מנסה לאזן בין התחום הפלילי לתחום השיקומי, אך לאור עומס רב, תהליך האבחון נעשה לעיתים באופן מהיר, מה שמקשה על המופנים להציג את עצמם בפני קציני המבחן באופן נכון ומלא. לכן, שירות המבחן עלול להגיש "תסקיר שלילי", אשר יכול להביא לענישה חמורה. עורכי הדין, אף הם לא פעם, מתקשים לסייע, היות ושירות המבחן אינו כפוף למשטרה ובית המשפט, אלא מדובר בגוף חיצוני, המגיש חוו"ד לביהמ"ש.

***מידע משמעותי לנאשמים בפלילים: חשיבות אי ההרשעה במפגש עם שירות המבחן, המשטרה ובית המשפט/שפר אמיר***

במאמרי הקודם, פירטתי לגבי תפקיד קצין המבחן והסברתי את ההבדלים בין שירות המבחן לנוער ושירות המבחן למבוגרים.  כמו כן התייחסתי לתהליך האבחון הקצר הנערך בשירות, אשר מקשה לא פעם על המופנים להציג את עצמם בצורה מלאה, מה שעלול להביא תסקיר "שלילי" בעניינם לבית המשפט (קרי, לענישה משמעותית).

בנוסף, התייחסתי לתפקידו המצומצם, להערכתי,  של עורך הדין בתחילת התהליך, מאחר ועת הופנה הנאשם לשירות המבחן, אין משמעות בדרך כלל, לייצוג עורך דין. נראה כי לרוב, תפקידו של עו"ד משמעותי, עת סיים שירות המבחן תפקידו, וזאת כשלא הוגשה לביהמ"ש המלצה טיפולית (קרי הנאשם צפוי להרשעה ולעונש ממשי).

בשורות הבאות אסביר את נושא ההרשעה בתהליך הפלילי, ואת חשיבות אי ההרשעה לגבי עתידם של הנאשמים. אחלק את ההסבר לגבי קטינים ובגירים. כמי שעוסק באבחון וטיפול באנשים עוברי חוק במשך שנים, אני רואה חשיבות בהבאת מידע זה לציבור, בעיקר על רקע חוסר ידע, אשר עלול לפגוע בעתידם באופן קריטי.

שירות המבחן לנוער, מקבל כאמור הפניות מהמשטרה. על קצין המבחן, להחליט האם לסגור את התיק של הקטין (רישום העבירה נשאר במשטרה, אך ללא רישום פלילי), או להמליץ על הכנת כתב אישום (ניפתח תיק פלילי).

התרשמות קצין המבחן אמורה, להיערך על ידי מפגש עם הקטין, הוריו ומסמכים מגורמי טיפול ובית הספר. לעיתים עקב מעמסה, החלטה משמעותית זו, מתקבלת לאחר מפגש אחד בלבד.

במידה וקצין המבחן מחליט להמליץ על הכנת כתב אישום, מופיע רישום פלילי לקטין. רישום זה, ברוב המקרים עלול למנוע את גיוסו של הנער לצבא.

השלכות לגבי נושא זה, ברורות. אי שירות בצה"ל גורר אחריו, אי יכולת לעבוד בעבודות ממשלתיות, אי קבלת הטבות מהמדינה (כמו בנושא משכנתא והלוואות) ועוד.

במידה והקטין יורשע בבית המשפט, מדובר בהשלכות חמורות. הרישום הפלילי יישאר במשך שנים רבות (קטין שלו רישום פלילי ראשון, אשר לא הורשע, יוכל לבקש חנינה מהנשיא, על מנת למחוק את הרישום, ולאפשר דלת פתוחה לגבי עתידו). בנוסף, לא ישרת בצבא, ואף לא יוכל לעבוד בעבודות שנותנות שירות לגורמים ציבוריים (מאבטח בבית ספר, למשל).

ובהמשך חייו, לא יוכל להתקבל לעבודה בעבודות מסוימות (בנושא העבודות, אתייחס בשורות הבאות לגבי שירות המבחן למבוגרים).

שירות המבחן למבוגרים, פוגש נאשמים באמצע התהליך המשפטי. כלומר מחלקת תביעות של המשטרה, או פרקליטות המדינה, הגישו כתב אישום בעניינו והחל התהליך בפני שופט.

הנאשמים יכולים להגיע לשירות המבחן, רק לאחר שהודו בביצוע העבירה. ללא הודאה זו, לא יוכלו לעבור תהליך אבחון של קצין מבחן.

ההגעה לשירות המבחן, אינה נותנת תמיד מענה יעיל לנאשמים, וזאת בעיקר כי עורכי הדין, מתקשים להבין את מי נכון להפנות לשירות.

יש ליזכור כי מדובר בתהליך מהיר ומורכב של התרשמות. לעיתים התמונה שעולה מתסקיר שירות המבחן, הנה "גרועה" יותר, מלפני שהופנה הנאשם, עת בית המשפט מקבל  מידע רחב על הנאשם, שלא היה ידוע לו, עד להפניה לשירות המבחן.

יחד עם זאת, לאנשים רבים, ההפניה לשירות המבחן, הנה קריטית עבורם. לא רק בבחינת ההמלצה לעונש (כחלק מתפקידו של קצין המבחן, הוא יכול להמליץ על העונש, המלצה אשר בדרך כלל מתקבלת על ידי בית המשפט), אלא מבחינת נושא ההרשעה.

באופן כללי קיימים שלושה שלבים עיקריים בתהליך המשפטי:

1.     שלב הקראת כתב אישום והודאה או אי הודאה של הנאשם (במידה והנאשם אינו מודה מתחיל תהליך ארוך של משפט הוכחות. תהליך אשר בית המשפט מנסה להימנע, עקב "בזבוז" של שעות עבודה).

2.     שלב הכרעת הדין, שבה יידון נושא ההרשעה.

3.     החלטת בית המשפט- זכאי (רק לאחר משפט הוכחות) /עונש (בשלב זה יידון נושא ההרשעה).

יש ליזכור, כי הגורם המקצועי היחידי אשר יכול להמליץ על אי הרשעה, הנו קצין המבחן.

במידה והתרשם קצין המבחן והמליץ על אי הרשעה (המלצה שאינה ניתנת בקלות ודורשת כי הנאשם יצליח להציג את עצמו בצורה נכונה ורחבה בפני קצין המבחן, וזאת תוך זמן קצר), הנאשם יימנע מעונש משמעותי כגון, קנס, מאסר על תנאי ומאסר בפועל, ויהיה בפיקוחו של קצין המבחן לזמן מוגדר.

במידה וקצין המבחן, אינו ממליץ על אי הרשעה, יתרחשו מספר דברים מהותיים:

1.     על הנאשם ייגזר עונש משמעותי.

2.     הרשעה תגרום לרישום פלילי במשך שנים רבות (אדם אשר עד לרגע המשפט, עברו היה נקי, יכול כעבור מספר שנים להגיש בקשת חנינה מהנשיא, על מנת לשקם את עתידו).

3.     מרגע ההרשעה, אדם לא יוכל לעבוד עם מסגרת ציבורית (בין אם הוא מנקה שולחנות בחדר אוכל של בית הספר, או רואה חשבון שנותן שירות לביטוח לאומי, או מאבטח ברכבת, או מזכירה במשרד הרווחה, למשל).

4.     עובד משרד הביטחון (רפא"ל, למשל), נהג מונית, מורה, עובדי משרדים ממשלתיים, כגון פסיכולוג, עובד סוציאלי, עורכי דין, שוטרים ועוד- יפוטרו באופן מיידי.

#תפקיד קצין המבחן בעת המלצה לחלופת מעצר(במקום שהייה בתא מעצר בכלא בזמן תהליך החקירה והמשפט, בדיקת אפשרות כי, יהיה במעצר בית), וכן נושא שחרור מהכלא (ניכוי שליש), במאמריי הבאים.

למכון שפר ומאמרים נוספים

יש לך שאלה? מחכה לך מענה מאמיר מנהל המכון- לחץ כאן ונעזור לך לפתור את הבעיה עכשיו


###כל הנכתב כאן הוא בגדר המלצה ואינו תחליף לאבחון וטיפול משפטי,רפואי ורגשי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אמיר שפר מנהל את מכון שפר לטיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי

מכון שפר מתמחה בטיפול CBT ממוקד בילדים, הורים, מבוגרים, זוגות ומשפחות (חרדה וחרדה חברתית, דיכאון, פוסט טראומה, הפרעה טורדנית כפייתית OCD, הפרעות קשב ADHD, הדרכה הורית, סמכות הורית, טיפול זוגי וטיפול משפחתי)

יש לך שאלה? מחכה לך מענה מאמיר מנהל המכון- לחץ כאן ונעזור לך לפתור את הבעיה עכשיו

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אמיר שפר

מאת: אמיר שפרחינוך ולימודים - כללי10/08/131169 צפיות
מעבר לכיתה א' הנו שינוי הדורש מוכנות רגשית, התפתחותית, קוגניטיבית ומוטורית. עיכוב באחד התחומים הללו עלול להקשות על המעבר לכיתה א'. נתייחס במאמר לקשיים הרגשיים וההתנהגותיים העלולים להתפתח במעבר לכיתה א' ונפרוט את דרכי הכנת הילד לעליה לכיתה א', בהתאם לטיפול הפסיכולוגי בילדים CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים מבוסס מחקרים.

מאת: אמיר שפרהתמודדות עם מצבי לחץ13/02/103050 צפיות
הטיפול הפסיכולוגי הנו תחום רחב, המרכז בתוכו שיטות טיפול רבות. בשורות הבאות אתרכז בשתי שיטות טיפול פופולאריות הטיפול הדינאמי והטיפול הקוגניטיבי. בחלקו השני של המאמר אציג את חשיבות הטיפול הקוגניטיבי בילדים, אשר סובלים מחרדה, דיכאון, כפייתיות (OCD), אבל, טראומה והפרעות קשב והתנהגות.

מאת: אמיר שפרסרטן17/10/091978 צפיות
דרך החיים המודרנית, גובה מאיתנו מחיר כבד. נראה כי ה"לחץ" (STRESS), הפך להיות חלק אינטגראלי מחיינו-כמה מאיתנו סובלים מכולסטרול, לחץ דם וסוכר גבוה. כמה מאיתנו בשנים הקרובות יסבלו מלחץ דם, מחלות לב, דלקות פרקים, מיגרנות ועוד. לצד מחלות אלו, אנו עדים לעליה דראסטית במחלות רגשיות, כגון חרדה ודיכאון. זאת ועוד, בעשור האחרון ישנה עליה במחלות הלחץ אצל ילדים. אנו ערים לבעיות של הפרעות קשב והתנהגות, אסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס) ועוד. בנוסף, קיימת עליה בהפרעות של חרדה ואף דיכאון, לצד הפרעות אכילה.

מאת: אמיר שפרבריאות הנפש29/07/091370 צפיות
מה קורה, כשלמרות כי המומחים מדווחים שמדובר בשפעת בעלת תסמינים רגילים (התמותה משפעת החזירים אינה שונה מתמותה משפעות אחרות, בשלב זה), האזרחים מגיבים בחרדה כה רבה.

מאת: אמיר שפרפלילי19/07/093061 צפיות
שירות המבחן, הנו שרות השייך למשרד הרווחה. מטרתו להוות גורם מאבחן, משקם ומטפל לאוכלוסיה הנאשמת בפלילים. שירות המבחן מחולק לשירות המבחן לנוער ולשירות המבחן למבוגרים.

מאת: אמיר שפראומנות - כללי10/07/092833 צפיות
תהליכים פסיכולוגים, רגשיים בלתי מודעים, משפיעים עלינו ועל יחסי הגומלין עם המשפחה, העבודה והחברה. מודעות לתהליכים סמויים אלו, אשר משפיעים על המחשבות, הרגשות וההתנהגות, תאפשר חיים נכונים ומאוזניים יותר עבורנו. בציורים ניבחן את התאמת גילו של הילד והשלב ההתפתחותי לציור שצייר. השימוש באמצעים יצירתיים (יצירה, מוסיקה, תנועה ודרמה), עבור הילד והמבוגר הנו אמצעי תקשורת עקיף ולא חודרני, המאפשר התמודדות עם חומר רגיש וטעון בדרך לא מאיימת.

מאת: אמיר שפראימון אישי10/07/091749 צפיות
האימון הפך בשנים האחרונות לאחת השיטות הפופולאריות, לשם יצירת שינויים בכל תחומי החיים. המאמן מבהיר ביחד עם הלקוח את מטרות העבודה ומניע אותו ליישום בצורה ברורה והחלטית. המאמנים מציעים אימון בכל תחומי החיים- השגת מטרות, צמיחה אישית, זוגיות, משפחה, עסקים ועוד. עם זאת קיימים מספר קשיים בביצוע האימון: 1. האימון עובד בכלים ספציפיים ומתקשה לקחת בחשבון את ההבדלים המשמעותיים בין אדם לאדם. 2 . בעיות רגשיות מורכבות. 3. הטמעת שנויים בטווח ארוך.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201370 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201191 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191568 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181469 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161902 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161933 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162533 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica