חפש מאמרים:
שלום אורח
17.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ארון קודש: בין פרשנות חיובית לשלילית

מאת: אביב יועציםיהדות07/06/2011928 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בין אם זו תופעה של השנים האחרונות ובין אם מדובר בתופעה שקיימת שנים רבות; הפרשנות החילונית של סמלים דתיים היא עובדה קיימת. הפרשנות החילונית, דהיינו פרשנות שהינה חיצונית להנחות היסוד הדתיות ולאקסיומות האמוניות העומדות בבסיסה של החשיבה הדתית, ניתנת לחלוקה לשני סוגים עיקריים. מצד אחד ישנה הפרשנות הנגטיבית או התוקפנית. זוהי הפרשנות שמבקשת לפרש סמלים דתיים כך שיתגלה בהם הצד הרע של הדת ושל האמונה. הפרשנות האחרות היא הפרשנות הפוזיטיבית או הפרשנות הנמשכת. זוהי פרשנות שמבקשת לגלות את הטוב שבסמלים הדתיים ואת המשמעות שיכולה להיות להם עבור האדם החילוני. להלן נבחן את הגישות השונות הללו כפי שהן יכולות להתבטא במבט החילוני על סמל חשוב מאוד של הדת היהודית: ארון קודש.

הפרשנות הנגטיבית, הפרשנות שמבקשת לנתח את הדת דרך הסמלים שלה כדי להציג לראווה את הכשלים השכליים והערכיים שיש בה, מסתכלת על ארון קודש ורואה את המהות השלילית, בעיניה, של הדת היהודית בפרט ושל כל דת בכלל. ארונות קודש הם קדושים כי הם מקום המשכן של ספרי התורה. קדושה היא מושג שאיננו יכול להתקבל בעיניים חילוניות ומטריאליסטיות. החומר הוא חומר; כיצד הוא יכול להיות קדוש? הדת שמקדשת דברים מסוימים, בעיני המבקרים שלה, איננה שונה ממעשיו של כל קוסם או מכשף שמנופף את ידיו מעל חפץ כלשהו ומשנה את טבעו, לכאורה. יתר על כן, הקדושה של ארון קודש נובעת מספרי התורה שבתוכו: כיצד יכול להיות ספר שנכתב על-ידי אדם להיות קדוש? ספר התורה גם מבטא עבור המבקר החילוני פן שלילי נוסף של הדת: רשימת האיסורים וההיתרים שהיא טוענת שיש לקיים – כולל איסורים והיתרים שנתפסים בידי חילונים רבים כחסרי היגיון ואף כנוגדים את המוסר האנושי.

עבור החילוני מהצד השני שנמשך על-ידי הדת כבחבלי קסם, דווקא החסרונות שמוצאים חילונים ביקורתיים באותו ארון קודש מהווים עבורו בסיס לקסם שהולך עליו ארון קודש. ארון קודש הוא מעשה ידי אדם, אומר לעצמו החילוני המוקסם, ובכל זאת הוא קדוש. האין בכך סמל לרעיון שהאדם מקדש את העולם במעשה ידיו ובמחשבתו? האין בכך צעד רב עוצמה? האדם, וזאת מסמלים ארונות קודש העומדים במרכז כל בית הכנסת, איננו עבד לעולם הסובב אותו אלא מושל בו בכוחו ובכוח מחשבתו. אם האדם יפעל בדרך אחת הוא יברא עולם רע; אם יבחר ללכת בדרך אחרת הרי שהוא בורא עולם טוב. דווקא ארון קודש שעשוי כולו מחומר הוא זה שמבטא את היכולת והחובה של האדם לשנות את העולם.

ניתן אפילו לראות כאן את הציווי הקטגורי של קאנט: העולם הוא מה שאנחנו עושים ממנו. אם אנחנו בונים בצורה נכונה ומוסרית הרי שאנחנו חיים בעולם מוסרי; אם אנחנו בונים ברשעות הרי שאנחנו חיים בעולם רע. העולם איננו טוב או רע במהותו וכשלעצמו. העולם הוא מה שאנחנו עושים ממנו. העץ שממנו נבנים ארונות קודש איננו קדוש במהות אבל האדם יכול לקחת את העץ וליצור מנו קדושה. במקום להיכנע לחומר האדם מושל בחומר – ואותו ארון קודש שניצב בכל בית כנסת הוא זה שמבטא את הרעיון הזה במרכז החיים היהודיים.

 



תגיות המאמר: ארון קודש, ארונות קודש


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביב יועצים >> המפתח שלך להצלחה שיווקית !

ייעוץ שיווקי

קידום אתרים בגוגל

 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביב יועצים

מאת: אביב יועציםפלילי14/02/162104 צפיות
כתב אישום הינו המסמך שפותח את המשפט כנגד הנאשם והוא כולל מספר סעיפים קבועים ואת כל העובדות שנאספו כנגד המואשם, עדי התביעה והסעיפים בחוק שהופרו, כביכול, על ידו. ביטול המסמך מונע את ההגעה למשפט כך שאין ענישה וכל הטיפול בתיק מופסק. את הביטול ניתן לבצע בנקודות זמן שונות כאשר המוקדמת ביותר היא כאשר התיק עדיין נמצא בידי המשטרה ועדיין לא עבר לבית המשפט. כאן נלמד מעט יותר אודות אפשרויות הביטול השונות בנקודת זמן זו.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/162447 צפיות
מועד מחיקת רישום פלילי ישן נקבע על פי הגדרות תקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות מתחילה למעשה כבר כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין שלו לגבי העבירה שבוצעה. כל תקופה נקבעת על פי קריטריונים שקבועים בחוק. תקופת ההתיישנות תלויה בסוג הרישום הפלילי – האם מדובר בהרשעה בפשע או באי הרשעה. בנוסף, נקבעת התקופה על פי גיל הנאשם ועובדת היותו קטין או אדם בוגר בעת מתן פסק הדין. לבסוף, החוק מתייחס לסוג העונש שהוטל על הנאשם.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/161958 צפיות
תחום המשפט המנהלי בישראל הוא אחד התחומים המעניינים והמגוונים ביותר בעולם המשפט. המשפט המנהלי עוסק בהתמודדות של אזרח מול גופים מנהלתיים וציבוריים, מועדות הבנייה שמאשרות את תוכניות הבתים שאנחנו בונים ועד לזכויותיהם של עובדים, אסירים, חיילים ומשפחות נפגעות טרור. מהתמודדות מול גורמים תקשורתיים כמו רשות השידור וחיוביה את הציבור ועד לעבודה משפטית מול רשויות מקומיות המחייבות אותנו במיסים על פי חוק.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161589 צפיות
אם אתם גרושים טריים, תקופת החגים עלולה להיות קשה מאוד עבורכם. תחושת האומללות, האשמה והבדידות היא מתכון מושלם לדיכאון. בזמן שמשפחות אחרות ומאושרות חוגגות יחדיו ושואגות את שירי החג, אתם תשבו מסוגרים בביתכם ותבהו בטלוויזיה. יתכן שתרגישו כל כך מדוכאים, עד שאפילו לא תצליחו להזיז את עצמכם מהמיטה. אז מה עושים? הנה כמה טיפים של עו"ד גירושין, כיצד לעבור את החגים בשלום ולהפוך את החג לקצת יותר נסבל:

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161626 צפיות
כולנו מתחתנים בתקווה שהנישואים יחזיקו מעמד ויהיו יציבים. למרבה הצער, הרבה פעמים בני הזוג שלנו משתנים ומאבדים עניין בדברים שעניינו אותם לפני 10-15 שנים: תחביבים שונים, עיסוקים וגם אנשים. כשנשים מאבדות עניין בנישואים, הן פונות אל עורך דין גירושין. אבל כשזה קורה לגבר, הוא לאו דווקא ירוץ אל עורך דין גירושים. הוא בדרך כלל יתרחק מאשתו, ימעט לדבר איתה, לבלות איתה וימצא מפלט בקריירה תובענית או במאהבת.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161414 צפיות
גירושין הם נושא כואב עבור כל הצדדים המעורבים בעניין- אתה, אשתך והילדים. אין ספק שהם תובעים מחיר נפשי שלוקח זמן להתאושש ממנו. לאחר שנים רבות בהן אתה ואשתך הייתם יחד והילדים התרגלו לראות את הוריהם תחת קורת גג אחת, הפרידה אחד מהשנייה היא קשה ולוקח זמן להתרגל אליה.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161471 צפיות
גירושין בגיל מבוגר אינם עניין פשוט. מדובר בזוגות בגיל העמידה או אפילו בזוגות בני הגיל השלישי, שהגיעו לאחר שנים רבות יחד להחלטה על פירוק החבילה המשותפת. גירושין בגילאים אלו נובעים מכמה סיבות. לעיתים, ההחלטה על גירושין התקבלה לפני שנים רבות, אך בני הזוג העדיפו להמתין עד אשר הילדים יתבגרו ויעזבו את הבית. לעיתים מדובר במקרי גירושין על רקע שחיקה של מערכת היחסים הזוגית- כאשר לא נעשה דיי במשך השנים על מנת לשמור על הגחלת, אובד לקשר האהבה והתשוקה שאפיינו את תחילתו, ועימם אובד גם הרצון לעתיד משותף.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19103632 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195630 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195696 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195714 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195670 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195697 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195689 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica