חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

משמורת ילדים - חובות וזכויות המשמורן

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה09/06/20111646 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

משמורת ילדים - חובות וזכויות המשמורן

שני הורים ביולוגיים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם מרגע שהם באים לעולם מכוח סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ומכוח סעיף 3 (א) לחוק שיווי זכויות האישה.

כאשר ההורים גרים תחת קורת גג אחת, תהיה זכותם להחזיק בילדים שווה, מכאן הם רשאים לקבוע את מקום מגורי הילדים, ותחול עליהם גם חובה שווה לדאוג לכלל צורכי הילדים בהסכמה. עניין משמורת הילדים עולה בדרך כלל לדיון בין בני זוג ידועים בציבור שבדרכם להיפרד, או בין בני זוג נשואים אשר מתחילים בהליכי גירושין.   

לפי סעיף 24 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, רשאים הורים אשר גרים בנפרד להסכים על האפוטרופסות, המשמורת, והקשר בין הילדים להורה הלא משמורן, אך הסכמתם מחייבת את אישורו של ביהמ"ש בכפוף לשמירה על טובת הילדים. לא הסכימו ההורים על כך, יפסוק בית המשפט לפי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות כדלקמן:

"לא באו ההורים לידי הסכם כאמור בסעיף 24, או שבאו לידי הסכם אך ההסכם לא בוצע, רשאי ביהמ"ש לקבוע את העניינים האמורים בסעיף 24 כפי שיראה לו לטובת הקטין, ובלבד שהילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת".

כלומר, החוק בעניין משמורת ילדים קובע חזקה לאם אשר נקראת "חזקת הגיל הרך" לפיה ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורתה אלא אם יש סיבה מיוחדת לקבוע אחרת. אלא שהפסיקה בבתי המשפט נותנת לאם עדיפות במשמורת ילדים גם לאחר גיל 6 על פי שני כללים נוספים. כלל ראשון נקרא "כלל ההמשכיות" אשר קובע שההמשכיות, ההתמדה וקביעת היחסים בין הילד לבין הגורמים המטפלים בו הינם יסוד חשוב בטובתו של הילד. הכלל השני הינו "הכלל שאין מפרידים בין אחים" כאשר יש אח אחד מתחת לגיל 6, ואח נוסף מעל גיל 6.

יש לציין שגם כאשר חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות נותן לאם עדיפות בקבלת משמורת הילדים, עדיין אין לאם כמשמורנית ולו סעיף חוק אחד קטן אשר מאפשר לה לנהוג כרצונה בניגוד לטובתם.

כך לדוגמא בתמ"ש 2754/05, קיבל השופט טפרברג מבית המשפט לענייני משפחה בבאר-שבע את תביעתו של האב למשמורת על בנו בן השלוש, לאחר שהאם נפטרה ממחלה קשה, אף שהילד התגורר מאז לידתו אצל הוריה של האם ביחד עם אימו.

בתמ"ש 34692/02, פסקה השופטת עליסה מילר מבית המשפט לענייני משפחה ברמת-גן, שטובת הילדה בת החמש מחייבת להעביר אותה ממשמורת האם למשמורת האב לאור חוות הדעת שנתקבלה מפקידת הסעד אשר הצביעה על ליקויים קשים בתפקוד האם, תוך ציון שהאם מוותרת על מקומה בחיי בתה, ואף אינה מעורבת בנעשה עם הבת במעון.


בדנ"א 6041/02, פסק השופט אהרון ברק (נשיא בית המשפט העליון דאז): "הורים הם, כידוע, האחראים הראשוניים והעיקריים לילדיהם הקטינים. הם האפוטרופוסים הטבעיים שלהם (סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962). מוטלת עליהם החובה והזכות לדאוג לצרכיהם במסירות, וצמודה לה הרשות להחזיק בילדיהם הקטינים (סעיפים 15 ו-17 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות). ההורים נושאים באחריות הישירה לילדיהם, מתוקף מעמדם כאפוטרופסיהם הטבעיים (ע"פ 4596/98 פלונית נ' מדינת ישראל, פ"ד נד(1) 145, 182). חזקה שהוריו- אפוטרופסיו של הקטין פועלים לטובת עניינו. להורים נתונה זכות יסודית לאוטונומיה בגידול ילדיהם, אשר היא בבחינת ביטוי לקשר הטבעי שבין הורים לילדיהם (רע"א 5587/97 היועץ המשפטי לממשלה נ' פלוני (קטין), פ"ד נא(4) 830, 860). זכותם של ההורים להחזיק בילדיהם ולגדלם, על כל הכרוך בכך, היא בגדר זכות אדם טבעית וראשונית (ע"א 2266/93 פלוני נ' פלוני, פ"ד מט(1) 221, 235). זכותם של ההורים לקיים חובתם כלפי ילדיהם יוצרת את האוטונומיה והפרטיות של התא המשפחתי ושוללת, ככלל, התערבות של גורמים חיצוניים ביחידה המשפחתית (ע"א 577/83 היועץ המשפטי לממשלה נ' פלונית, פ"ד לח(1) 461, 468)."

"עם זאת, האוטונומיה של ההורים בגידול ילדיהם אינה מוחלטת. היא כפופה תמיד לצורכי הילד, לטובתו ולזכויותיו. כאשר ההורה אינו מקיים כראוי את חובותיו או משתמש לרעה בסמכויותיו ההוריות באופן המסכן את הילד או פוגע בו, תתערב המדינה ותגן על הקטין."

לסיכום האמור לעיל נמצא שזכויות ההורה המשמורן אינן כלפי הילד, אלא כלפי כל אדם אחר חיצוני לילד, לרבות ההורה הלא משמורן, וכל זאת בתנאי שהוא משתמש בזכות המשמורת בכדי להיטיב עם הילד. הורה שאינו פועל על פי טובת הילד שהיא בין היתר גם שמירה על הסדרי ראיה עם ההורה הלא משמורן, והימנעות מניכור הורי, עשוי לאבד את זכות המשמורת לטובת ההורה השני או לטובת שירותי הסעד במדינה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הינו מנכ"ל ארגון אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה. ארגון למען גברים והגינות בגירושין אשר מספק תמיכה בבעיות גברים בזוגיות וגירושין, לרבות משמורת ילדים, הסדרי ראיה, מזונות אישה, מזונות ילדים, חלוקת רכוש, איזון משאבים, יחסי ממון, ידועים בציבור, אבות בעל כורחם, גניבת זרע, מסורבי גט, אלימות במשפחה, פלילים במשפחה, וכו'. www.edeia.co.il   ;     edeia.mr@gmail.com

מרכז מידע ארצי :     1800-270280

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אידאה - שאול נוי

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה03/06/131064 צפיות
חיוב במזונות ילדים הינו חיוב אשר ילווה את האב ברוב המקרים למשך שנים. התחייבות לסכום גבוהה מידי למזונות ילדים עלולה להותיר את האב עם הכנסה פנויה שתהיה נמוכה מסך המינימום שאדם זקוק לצרכי מחיה. לפיכך, יש לשקול היטב את ההתחייבות למזונות ילדים בכובד ראש.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה01/06/111157 צפיות
תחילתם של הליכי גירושין מכניסה אדם לתחום בו הוא צריך להתמודד עם מידע בלתי מוכר אשר נושא עימו מאפיינים רגשיים וכספיים שמחייבים הכרעות. כל טעות אשר נובעת מחוסר ידע או מטיפול בלתי הולם, יכולה לגרום לו נזקים גדולים בעתיד. הבאנו בחיבור קצר זה מספר עצות כלליות אשר יכולות לסייע לגבר להתנהל נכון בתחילת הדרך, להוביל את התהליך ולפתוח דרך להצלחה בהמשך.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה27/05/111247 צפיות
הסדרי ראיה הינם הימים והשעות אשר בהם רשאי ההורה הלא משמורן לקחת את ילדיו הקטינים לשהייה במחיצתו כאשר הדיון על כך מתקיים בדרך כלל בעת שההורים אינם גרים יחד. בהסדרי הראיה מתקיימת זכות לצד חובה.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה25/05/111307 צפיות
תחת הכותרת אבות בעל כורחם, ומבין שלל המקרים אשר בהם נכפת על גבר אבהות בלתי רצויה, חורגת ובולטת בחריפותה גניבת זרע. והינה על אף שקיים קושי גדול להכיל את התופעה, מסתבר שקיים קושי גדול יותר להתמודד איתה.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה23/05/111089 צפיות
בפסק דין שניתן ביום: 11/7/10, קבעה השופטת מרינה לוי מבית המשפט לענייני משפחה שבקריות הסדרי ראיה בין קטין בגיל שנה ו-9 חודשים לבין הסבים. ומפסק דין זה עולה שאלת מעמדם של סבים לקשר עם הנכדים, והאם בצדק פסק בית המשפט ?

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה22/05/117292 צפיות
גט פיטורין - את המילים גט או גט פיטורין, או אפילו סידור גט כולנו מכירים. רובינו גם אמרנו אותם בהקשר זה או אחר, אך האם אנו יודעים מה מקורם ומה פירושם של המילים הללו ?

מאת: אידאה - שאול נויבגידות17/05/111834 צפיות
"אישה שזנתה תחת בעלה אסורה לבעלה ולבועלה". כלומר, במידה ונמצא שהאישה בוגדת בבעלה, מחיר הבגידה יהיה בחיוב בני הזוג להתגרש בגט פיטורין ועל האישה יאסר להינשא לגבר שאיתו בגדה.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211497 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211290 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201607 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182004 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181572 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181671 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171791 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica