חפש מאמרים:
שלום אורח
04.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הסכם סודיות, הסכמי שמירת סודיות

מאת: גיא אופיר, עו"דדיני חוזים27/01/20096077 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הסכם סודיות, הסכמי שמירת סודיות

הסכם סודיות או הסכם שמירת סודיות (להלן: "הסכם סודיות"), נחתמים על-פי רוב בין צדדים להסכם מסחרי או בין מעסיק לעובדיו (דיני עבודה). יעודו של הסכם סודיות להגן על פרסום ו/או שימוש ברעיונות, אמצאות, פיתוחים, תוכנות, רשימת לקוחות, וכל מידע "רגיש" אחר הנחשף הצד השני לחוזה.
הסכם סודיות הינו התחייבות חוזית של הצדדים המתקשרים בו, להימנע משימוש, פרסום וחשיפה של המידע הסודי.
חשיבותו של הסכם סודיות במשפט המסחרי גבוהה ביותר, כאשר המידע הסודי אינו מוגן כפטנט. שהרי, אילו אותו מידע סודי היה אסור לשימוש הציבור על-פי דיני הפטנטים, חשיבות הסודיות של פרסום המידע הייתה פוחתת, שכן הציבור שהיה נחשף ל"פטנט" לא היה רשאי להשתמש בו. לכן, כאשר המידע אינו מוגן מפני שימוש על-ידי מתחרים על-ידי חקיקה כזו או אחרת, הסכמי שמירת סודיות הינם כלל ברזל.

כמובן, שהסכם סודיות אינו במתחייב קיים אך ורק במשפט המסחרי, הסכמי סודיות גם נחתמים כדי להגן על פרטיות צדדים להתקשרות פרטית, למשל בין רופא לחולה, או בין לקוח לאיש יחסי ציבור.

חובת סודיות על-פי חוק בהיעדר הסכם

גם כאשר לא נחתם הסכם סודיות בין צדדים להסכם, ניתן לבסס לעיתים חובת סודיות מכוח חקיקה.
למשל, רופא חב בסודיות המידע הנמסר לו מכוח חוק זכויות החולה וחוק הגנת הפרטיות, המטילים איסור ספציפי על הפצת מידע שנמסר לרופא ע"י החולה.
כך גם, עורך דין חב כלפי לקוחו בשמירת סודיות (עקרון זה נקרא חסיון עורך-דין לקוח).
גם במשפט המסחרי, יכולה לחול בין הצדדים חובת סודיות מכוח חוק עוולות מסחריות, תשנ"ט - 1999.

יתר כל כן, על-פי דיני החוזים צד להסכם חב בחובה לנהוג בתום לב כלפי הצד השני להסכם. מכוח עקרון זה, ניתן גם כן בנסיבות מסויימות לגזור חובת סודיות, אף אם החובה לא צויינה במפורש בהסכם בין הצדדים.

ניסוח הסכם סודיות

כאמור, חשיבותו של הסכם סודיות קיימת ביתר שאת, כאשר המידע הרגיש אינו מוגן מכוח דברי חקיקה המכירים בו כמידע סודי או מטילים חובת סודיות סטאטוטורית על הצדדים.
לכן, כלל אצבע בניסוח הסכם סודיות הוא להגדיר בהרחבה ובדוגמאות מהו המידע הסודי, ולציין כי המידע הסודי יהיה סודי בין אם מוגן על-פי הדין ובין אם לאו, ובין אם בר הגנה כקניין רוחני או כפטנט על-פי הדין ובין אם לאו.
ניסוח זה חשוב, מאחר ואלו המפירים הסכם סודיות נוטים לטעון להגנתם, כי על אף תניית הסודיות הכללית, היא אינה חלה מידע שאינו מוגן על-פי הדין כמידע סודי או מצוי בנחלת הכלל.
סבורני שאין דינה של טענה זו להתקבל, אך זהו דיון ארוך שאין מקומו כאן. ברם, ניסוח הסכם הסודיות כראוי, יכול ויחסום העלאת טענה זו.

נפקות הפרת הסכם סודיות

הפרת הסכם סודיות היא בראש ובראשונה הפרת חוזה, המזכה את הנפגע מן ההפרה בפיצויים בשל נזקיו, ובסעדי מניעת המשך הפרת חובת הסודיות.
בנוסף, הפרת הסכם סודיות בנסיבות מסויימות או חובת סודיות על-פי דין יכולים לזכות את הנפגע מן ההפרה, בפיצויים ללא הוכחת נזק, על-פי חוקים, כגון: חוק הגנת הפרטיות וחוק עוולות מסחריות.

אין האמור לעיל מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא אופיר, עו"ד

מאת: גיא אופיר, עו"דדיני אינטרנט04/03/091564 צפיות
פרסמו עליך לשון הרע באינטרנט, כתבו עליך בפורום, מהם הסעדים המשפטיים, העומדים לרשותך, ומהו היקף האחריות של מנהלי הפורומים או מנהלי האתרים?

מאת: גיא אופיר, עו"דחוק ומשפט - כללי09/02/092904 צפיות
תאגידים רב לאומיים גדלים ומתרחבים למדינות עולם השלישי, תוך השלטת רצונם ולעיתים פגיעה קשה בזכויות אדם. המשפט הבינ"ל והמשפט המערבי מתקשים להתמודד עם התופעה, כאשר ע"פ הדין הבינ"ל המדינות הן השחקנים העיקריים החבים בשמירה על זכויות אדם. אך מה דין תאגיד שמחזור הכנסותיו גדול מתמ"ג של מדינות מערביות?!

מאת: גיא אופיר, עו"דדיני אינטרנט18/01/091595 צפיות
סימני מסחר באינטרנט - האם שימוש בסימן מסחרי של המתחרה ב- meta tags, מהווה הפרת סימני מסחר?
סוגיה זו נדונה בבית המשפט לערעורים בארה"ב, אשר פסק ששימוש בסימן מסחרי של המתחרה במטה טאגס של האתר, באופן המציג את הסימן בעמוד החיפוש של גוגל, יכול שיהווה הפרה של סימני המסחר.


מאמרים נוספים בנושא דיני חוזים

מאת: אבי דוידידיני חוזים23/12/181322 צפיות
מה עתיד להתרחש בפגישה אצל נוטריון וכיצד כדאי להתכונן על מנת להשלים את כל הנדרש במהרה.

מאת: רוני הכהןדיני חוזים16/04/181606 צפיות
האם זה דבר שנחשב בתור יתרון או רק רעה חולה שצריכים להוציא מן החברה? קראו הלאה.

מאת: רוי ורלדיני חוזים23/10/171601 צפיות
Financing a home can be made more difficult when your credit score is low. FHA loans might be a good option to consider in these circumstances, because the federal government guarantees them.FHA loans can even work when a borrower doesn't have the money to make a down payment or closing costs.

מאת: רוי ורלדיני חוזים28/10/161728 צפיות
This article is going to prepare you to start. Check out the helpful hints below and get the advice you read. Make sure that you have good landing pages. Landing pages for specific ads are better than linking to the general website. This is because you are giving them just what they want. If you provide a contact form as well, it will certainly help generate leads.

מאת: elichai rubinדיני חוזים06/07/162059 צפיות
הזוגיות בימינו מוכרת ומקובלת היום גם כשותפות כלכלית לכל דבר. ככזאת, היא חייבת להיות מנוסחת לא רק בחוזה האהבה הנחתם בנישואים, אם כי גם בדמות הסכם ממון תקף שמסדיר שותפות זו מבחינה משפטית. הסכם המון מיועד לא רק למי שיש לו יותר מהשני, אלא גם למי שבא עם פחות רכוש חומרי אבל חלקו בשותפות הזאת לחיים שווה באותה מידה.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני חוזים08/11/153311 צפיות
כל מה שרצית לדעת על המחאות זכות מאת עו"ד נועם קוריס, הסבר על הדין המצוי בענייני המחאות זכות לפי חוק המחאת חיובים

מאת: איתמר כוכבידיני חוזים28/07/152373 צפיות
חוזה הינו הסכם בעל תוקף משפטי, הנובע ממפגש רצונות בין מספר צדדים כשירים בעסקה, הכולל התחייבויות משפטיות. העיקרון המנחה בדיני החוזים הוא שככלל הסכמים יש לכבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica