חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניהול משקי בית בעידן של אי וודאות

מאת: אייל בן חמוכלכלת משק בית17/07/20111261 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בכל שנות פעילותי כיועץ כלכלי לחברות קטנות ובינוניות, נמנעתי מלייעץ לאנשים פרטיים כיצד לנהל כלכלית את משק ביתם. ניהול משק בית, בניגוד לניהול כלכלי של עסקים, מונע לרוב משיקולים רגשיים ואמוציונאליים, ולא משיקולים כלכליים טהורים. כיום התחרות בין הילדים שמתחרים למי יש אופניים טובות יותר, מי לובש בגדים ממותגים איכותיים יותר ולמי הופעות רבות יותר בדיוטי פרי בנתב"ג, זוכה בשנים האחרונות לשחקני חיזוק בדמות הורי הילדים, שמעבר לניסיון המעייף והמרושש מבחינה כלכלית כמובן, להתאים עצמם לסביבה בה הם חיים, הם משתתפים עם מוטיבציית יתר במשחק "למי יש יותר גדול" של ילדיהם.  גידול ילדים וטיפוחם גורמים להוצאות רבות אך שיקולי ההשקעה בהם אינם מונעים (לרוב) משיקולים כלכליים. גם עיצוב בית המגורים נובע יותר משיקולים רגשיים מאשר שיקולים כלכליים.  

בתקופה האחרונה קבלתי מספר פניות ממשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית ומבקשים עזרה מקצועית. בכדי ללמוד על הנושא ולהבין מהם הגורמים שהביאו משפחות אלו להיקלע למצב הלא נעים, הצעתי למשפחות אלו, עזרה, ללא תמורה כמובן. כלל המשפחות שנפגשתי איתם גרים ביישובים בעלי חתך אוכלוסייה סוציו-אקונומי גבוהה יחסית, כולם בעלי השכלה אקדמאית, ורובם המכריע לא היו מודעים לבעיה הכלכלית המתגבשת, אלא רק לאחר טלפון זועם ממנהל הבנק שלהם, בשל החריגות במסגרות האשראי המוקצות להם.  

אחד הממצאים שעלו מפגישות אלו, שהמשפחות לא נקלעו למצוקתם בשל פיטורים של אחד ההורים מעבודתו, גם השקעות כושלות בבורסה אינם הגורמים לכך, אלא התנהלות כלכלית לא נכונה בניהול השוטף של משק הבית. עליות המחירים במוצרי צריכה בסיסיים, כמו מוצרי חלב פירות וירקות, עליות הריבית ע"י בנק ישראל, שמייקרות באופן אוטומטי את תשלומי הארנונה עלייה במחירי הדיור, משפיעות עלינו באופן ישיר, במיוחד לאור העובדה שתוספות השכר הממוצעות במשק, אינם עולות בקנה אחד עם התייקרות סל המוצרים. בהמשך הכתבה אציג בפניכם מספר אנקדוטות שיכולות לעזור לכם לנהל נכון יותר את משק הבית הפרטי שלכם.

תזרים מזומנים איננה מילה גסה

תזרים המזומנים פשוט של משק בית מורכב מהכנסות ממשכורת (תקבולים) והוצאות (תשלומים). הרעיון הוא שהתשלומים החודשיים לא יהיו גבוהים יותר מהתקבולים החודשיים. כיצד עושים זאת? פשוט מאוד. תערכו רשימה של כלל התשלומים החודשיים הקבועים וההכרחיים, לדוגמא, ארנונה, חשמל, תשלום המשכנתא או שכר הדירה, עלויות מזון חודשיות, תשלום לגן הילדים, חוגים, ביטוחים למיניהם וכד.. ותסכמו אותם. ההפרש בין התקבולים ממשכורת ובין התשלומים הקבועים, יהוו את המקור לכלל התשלומים האחרות שאינם קבועות. תחזרו על התחשיב המוצע לפחות פעמיים בשנה, לבדוק שאכן הערכתם נכונה. לא מספיקה בדיקה זו בלבד. חייבים לפחות פעם בכמה ימים לבדוק את חשבון הבנק ולוודא שאין הפתעות מיוחדות שלא התכוננתם להם. חשוב להבין שמסגרת העו"ש שמקציב לנו הבנק איננו מקור הכנסה. במידה ויש צורך בהוצאה חד פעמית, כמו מימון טיול בר מצווה לחו"ל, שיפוץ בית או החלפת רכב, עדיף לקחת הלוואה, כאשר התשלום החודשי על ההלוואה הינו חלק בלתי נפרד מהתשלומים החודשיים הקבועים. ההשלכה הנובעת מכך, שהסכום שהוקצה מלכתחילה להוצאות שאינם קבועות, מצטמצם, ויש לתת את הדעת לכך. פריסת תשלומים בכרטיס האשראי, איננה פותרת את הבעיה אלא לטווח קצר בלבד. הצעתי היא לכם לא לפרוס תשלומים להוצאות חודשיות שוטפות, כמו קניות בסופר. במידה ורכשתם מוצר, שרכישתו איננו על בסיס חודשי, כמו אופניים לילד או רהיט חדש לבית, תפרסו את התשלום וראו הוצאה זו כהוצאה איננה קבועה (זכרו, הוצאה זו אמורה להקטין את הסכום לניצול במסגרת "הוצאות שאינם קבועות").

ארגון מחדש של חשבון הבנק

חשבון בנק של משקי בית מורכב לרוב ממסגרת אשראי שוטף (עו"ש) ומסגרת הלוואות. מסגרת עו"ש נושאת ריבית מאוד גבוהה בגין השימוש בה (הריבית על 80% מהמסגרת הינה מעל 11%, ועל 20% הנותרים הריבית הינה מעל 14%), ובנוסף, כל עלייה בשיעור הריבית ע"י בנק ישראל, מעלה את גובה הריבית שתשלמו בכל חודש (תשלום הריבית בפועל הינה רבעונית). הרבית על ההלוואות תהיה כמעט תמיד נמוכה מהריבית על העו"ש. זכרו, מסגרת העו"ש אמורה לתת פתרון ללחצים תזרימיים לטווח קצר ולא לטווח ארוך, לכן המסקנה המתבקשת הינה לצמצם את מסגרת האשראי בעו"ש לטובת הלוואות.

חשוב לדעת שניתן להתמקח עם הבנק על גובה העמלות והריביות בחשבונכם.

ניהול פרויקטים בכפוף לתקציב

כל משק בית מנהל מידי תקופה פרויקט. פרויקט יכול להיות שיפוץ הבית, תכנון טיול משפחתי לחו"ל, או כל הוצאה חד פעמית בסדר גודל שאיננו מאפיין את ההתנהלות השוטפת שלנו. על מנת לשרוד פרויקט כלכלית, יש לבנות תקציב הוצאות מפורט, שיאפשר לנו לצפות מה סדר הגודל של ההוצאה עימם אנו אמורים להתמודד. אפשרות נוספת הינה לקבוע מהו תקציב ההוצאות עימו אנו מסוגלים להתמודד ולאחר לקבוע מה יהיו מרכיביו לפי סדר העדיפות. במידה ונוכחנו לדעת שעלות מרכיבי הפרויקט, חוצים את הרף אותו הקצבנו לטובת העניין, יש להתאים את התקציב למקורות המימון. חשוב לציין שבשני המקרים, עלינו לחשוב מהו המקור שאמור לממן את הפרויקט, האם עלינו לקחת הלוואה לטובת העניין, או לשבור קופת חסכון, או שילוב של שניהם.

לסיכומו של דבר, מודעות והכרה של מרכיבי ההוצאות וההכנסות שלנו, ומהי היכולת הכלכלית שלנו, תחסוך מאיתנו את השיחה הלא נעימה ממנהל הבנק. חשוב לי להבהיר שדרך ההתנהלות הכלכלית הינה דרך חיים ולא טרנד חולף. ניהול משק בית אינו שונה בתכליתו מניהול עסק למטרות רווח. ניהול נכון של חשבון הבנק, יאפשר בעתיד צמיחה והגשמה בריאה יותר של מטרותינו בחיים וגם לישון טוב יותר בלילה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אייל בן חמו- יועץ כלכלי לחברות קטנות ובינוניות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אייל בן חמו

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים01/02/131087 צפיות
הוצאה וכל פעולה הונית (בעיקר משיכות בעלים), חייב להיות מקור מימון. מקורות המימון הקונבנציונליים המקובלים, הינם הכנסות העסק, ובמקרים רבים גם השימוש בהון בנקאי. לסיכום, השימוש בהון שאיננו נוצר ממהלך העסקים השוטף של החברה, איננו הון מובן מאליו ובדרך כלל הינו מקור של פעילויות תזרימיות ארוכות טווח. תבחנו כל שימוש האם באמת הוא דורש שימוש בהון זר, גם אם זה על חשבון הרווח הכלכלי שלכם בטווח הקצר.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים29/01/131075 צפיות
נראה שמשהו השתנה לרעה ביחסם של הבנקים בישראל ללקוחותיהם העסקיים הקטנים והבינוניים. בין אם הסיבה הינה המשבר הכלכלי בעולם והחשש מתרחישים כלכליים אפוקליפטיים, ובין אם מדובר בכלכלת בחירות והחשש מאיום צבאי, בשל השינויים שעבר המזרח התיכון, בעקבות אביב העמים הערבי, הבנקים בישראל החליטו להדק את החגורות ולעבור למדיניות בעלת אופי מתגונן, תוך הקטנת סיכונים.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים16/12/111483 צפיות
האטה כלכלית פרושה מיעוט עסקאות כלכליות, קושי בגיוס הון לבצוע השקעות והקטנת הוצאות. ראשונים לעשות הינם המשקיעים הפיננסים שעיקר פעילותם בשוק ההון, וכבר היום אנו עדים למחזורי פעילות נמוכים מאוד בבורסה של תל אביב. השניים לצמצם פעילות הינם הבנקים המסחריים (כבר היום מתמחרים הבנקים מחדש את הרביות על העו"ש ללקוחות המסומנים כמסוכנים) שהיקף ההלוואות הניתנות על ידם יורדות באופן משמעותי. הבאים בטור לצמצם פעילות הינם החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות, בעיקר חברות התלויות ביבוא או יצוא מוצרים, שפעילותם מוכוונת ע"י אסטרטגיה ברורה ותגובות ברורות בהתאם למצב המשק, ואחרונים להבין את גודל המשבר והקשיים אותם שוק במיתון מעמיד, הינם העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים16/12/111483 צפיות
אתיקה בעסקים מיושמת הלכה למעשה בחברות גדולות וציבוריות בעולם כולו, תוך אמונה שהכלת כללים אתים, ביכולתם ליצור פלטפורמה עסקית יציבה להמשך שגשוגו של העסק והרחבתו. הזדהות ציבורית לפירמה שעיקר עיסוקיה תלויים בדעת הקהל על מוצריה, חייבת לראות באתיקה העסקית שלה ערך עליון. אתיקה עסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד. אתיקה עסקית מגדירה כללי התנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית של העסק, אם ללקוחות העסק, ספקים לקוחות, מתחרים ולסביבת העבודה הכללית.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים16/12/111527 צפיות
תמחיר של מוצר או שרות, אינו דבר של מה בכך, ופעמים רבות אינו פשוט מכפי שהוא נראה. עסקים קטנים ובינוניים עומדים לא פעם מול הדילמה, מדוע רווחי העסק בפועל, אינם מותאמים לרווח שהם צפו מלכתחילה. במרבית המקרים, הרווח בפועל נמוך מהרווח הצפוי, ובמקרים קיצוניים, דוחות החברה מציגות הפסד. מטרת המאמר איננה ללמד טכניקות או מודלים לביצוע תמחיר באופן טכני, אלא לתת דגשים לביצוע תמחיר נכון ומדויק.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים06/11/111219 צפיות
מרבית העסקים הקטנים והבינוניים, בהם אני נתקל במהלך עבודתי, אינם מנהלים תזרים מזומנים באופן סדיר. רבים מהם אף אינם מודעים להיקפי התקבולים והתשלומים הצפויים בתקופה הקרובה. תזרים מזומנים הינו ליבו הפועם של העסק, במיוחד בעסקים בהם מתח הרווחים אינו גדול במיוחד. תזרים מזומנים פורט את הפעילות התפעולית הצפוייה של החברה, אם על סמך נתונים קשיחים ומהימנים (שקים למשמרת, החזר הלוואות, הוראות קבע, תשלומים לספקים בגין חודשים קודמים וכד...) ועל סמך הערכות מלומדות של בעלי העסק ומנהליו. תזרים המזומנים הינו כלי ניהולי החשוב ביותר, אשר עומד לרשות מנהלי העסק.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים06/11/111061 צפיות
מחזוריות הינה דבר טבעי בעולמינו. יום ולילה, הגאות והשפל, עונות השנה, כל אלה נגרמים מתנועת כדור הארץ ומההתמצאות הקוסמית שלנו במערכת השמש. למחזוריות ישנה השפעה גם על העסקים בכלל ועל עסקים קמעונאיים בפרט. עסקי הבגדים מושפעים מעונות השנה ומציגים קולקציות מתאימות למזג האוויר, עסקי המזון מושפעים אף הם מעונות השנה, שכן תקופות החגים מאופיינות במכירות גבוהות מאוד לעומת תקופת הקיץ הנחשבת לתקופת השפל העונתית של עסקים אלו. כל עסק קמעונאי, חווה במהלך השנה, שינויים קיצוניים במחזור המכירות. המחזוריות בעסקים מאופיינת במחזורי מכירות קיצוניים, אם כלפי מעלה ואם כלפי מטה. לא ניתן לבטל את העונתיות העסקית בעסקים קמעונאיים, אך בהחלט ניתן להיערך לעונתיות בהתאם ולהבטיח שהעסק לא יפספס את העונה הבוערת של המכירות מחד, ולא יקרוס לתהומות תזרימים בעונת היובש מאידך.

מאמרים נוספים בנושא כלכלת משק בית

מאת: שלום כהןכלכלת משק בית27/11/161596 צפיות
משפחת יוחננוף הקימה את רשת מרכולי יוחננוף בשנת 1992 כאשר החברה החלה את דרכה כחברה סיטונאית. כיום, הרשת מנוהלת על ידי האחים והאחיות למשפחת יוחננוף

מאת: שלום כהןכלכלת משק בית27/11/161476 צפיות
רשת יוחננוף הינה רשת ענפה ומיוחדת של סופרמרקטים אשר מתמחה גם בשוק ירקות ופירות עשיר במיוחד אשר נותן אווירה של שוק.

מאת: לילך קורןכלכלת משק בית05/07/161448 צפיות
אנשים רבים בוחרים היום פתיחת פיקדון בבנק במקום תוכנית חיסכון רגילה. שוק הפיקדונות גדל והשתנה בשנים האחרונות. יש היום סוגי פיקדונות שיש להם יתרונות רבים והם מחליפים בהצלחה תוכנית חיסכון. יש למשל פיקדון מובנה שבו אתם לא מסכנים את הקרן. יש לכם פוטנציאל רווח כמו בהשקעה בשוק ההון...

מאת: יעל אורןכלכלת משק בית14/12/142448 צפיות
בישראל של ימינו, אין כמעט משק בית שלא מתנהל בתוך עולם של חוסר וודאות כלכלית, הוצאות בלתי נשלטות ותחושה של "כיבוי שריפות". כל הוצאה לא מתוכננת, מטלטלת את כל המשפחה ויוצרת דאגה. לעיתים אף אין צורך בהוצאה לא מתוכננת כדי לחוש מצוקה פיננסית אמיתית, והתחושה של אובדן דרך מלווה את ההתנהלות הכלכלית של המשפחה יום יום. רבים מאיתנו חשים בפליאה כי למרות שאנחנו ממשתכרים היטב וממש לא בזבזנים, אנחנו "רודפים אחרי הזנב של עצמנו", בכל מה שנוגע לניהול הכספים של המשפחה.

מאת: מיכל אהרוניכלכלת משק בית24/08/142645 צפיות
סקר של כלכליסט ומכון מדגם שנערך בחודש אוגוסט שנה שעברה קבע כי הוצאה חד פעמית ובלתי מתוכננת גדולה על 70% מהציבור. 33% ממעמד הביניים ענה כי לא יוכל בשום אופן לעמוד בהוצאה כזו. ומה איתך?

מאת: בן סגלכלכלת משק בית18/08/142698 צפיות
מינוס בבנק הוא מנת חלקם של רוב הישראלים. חלק נקלעו אליו בשל תאוות קניות, אחרים מממנים את הלימודים האקדמאיים היקרים, קבוצה נוספת התרגלה אליו לאחר שרכשה את הבית והחלה לשלם את המשכנתא, ואחרים התוודעו אליו לאחר בוא הילדים. השאיפה לצאת מהמינוס משותפת לכולם, אך רק מעטים עושים זאת בסופו של דבר.

מאת: בן סגלכלכלת משק בית18/08/142648 צפיות
כלכלת המשפחה הוא תחום שנוגע לכל אחד ואחד מאיתנו, כיוון שהוא עוסק באחד המשאבים החיוניים לנו – הכסף שלנו. הדרך שבה אנו מנהלים את כלכלת המשפחה משפיעה על היכולת שלנו להתקיים בכבוד בתקופת הפנסיה, על מה שנוכל לתת לילדים כאשר הם יגיעו לנקודות המשמעותיות בחיים כגון לימודים אקדמאיים, חתונה, הבאת ילדים וקניית דירה, ועל היכולת שלנו להגשים את החלומות שלא הגשמנו עד כה כי הם עולים הרבה מאד כסף.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica