חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כישוריו הניהוליים של בעל עסק קטן ובינוני

מחקרים אקדמיים רבים ניסו לענות על השאלה מהו הקוד הגנטי שהופך אדם בעל כישורים למנהל מושלם. במחקר שערכו בארץ בשנות ה-90, נשאלו עובדים, איזה תכונה הם היו מצפים ממנהל, בכדי שאותו מנהל ייחשב למנהל טוב. התשובה המכרעת היתה, יכולתו של המנהל לפתור בעיות בטווח זמן קצר. המחקר נעשה בקרב עובדים בחברות גדולות, אך מסקנת החוקרים מהמחקר מסכם באופן מושלם את התוצר של מנהל טוב בעסק קטן ובינוני. בעסקים קטנים ובינוניים, מנהל החברה מבצע מגוון רחב מאוד של פעולות, החל מניהול מלאי, ניהול הייצור, ניהול כספים, שיווק וניהול צוות עובדים. בכדי להביא מנהל למצב בו נמצא פתרון לבעיה בזמן הקצר ביותר, יש צורך במכלול רחב מאוד של תכונות, מולדות ונרכשות.

אם כן מהם התכונות והכישורים הנדרשים למילוי תפקיד המנהל בעסק קטן ובינוני:

מקצועיות בתחום עיסוקו של העסק. מקצועיות כוללת בתוכה את הכרת הסביבה בה פועל העסק, מתחרים ותהליכים שהשוק עבר ועובר במרוצת השנים. יכולת התגובה המהירה למתרחש בשוק בו פועל העסק, הינו לעיתים קרובות קריטי להישרדותו של העסק. עסקים רבים קמים בשל גחמה של יזם כזה או אחר. בדרך כלל השנים הראשונות רוויות בטעויות מסוגים שונים, ועלותם הכלכלית מהווים את שכר הלימוד של בעליהם. יכולת הסקת מסקנות והיכולת ללמוד מטעויות הינם קריטיות להמשך הדרך. עצתי היא לאותו יזם מתחיל, שימנע מלבצע קיצורי דרך בדרכו העסקית, ואת שכר הלימוד יירכש בתור שכיר בעסק מקביל.

מנהיגות והנעת עובדים, למיקסום התפוקה של כוח האדם בעסק. בעסקים קטנים עובדי החברה ממלאים מגוון רחב של תפקידים. לרוב שכרם אינו גבוה ביחס למקבילם בחברות מבוססות יותר. יכולת ניהול זמנם של עובדים, יכולתו של המנהל להגדיר באופן מדויק וברור את תפקיד עובדיו, סמכויותיו ותחומי אחריותו, קריטיים להצלחת העובד. יכולת המנהיגות של המנהל לגרום לעובדים להזדהות עם העסק ובעליו, הינה הכרחית להצלחת העסק הקטן והבינוני.

כישורים בינאישיים, ויכולות שיווקיות- עסקים עושים עם אנשים. יכולות שיווקיות עם יכולת לקשור קשרים אישיים עם לקוחות, ספקים, בנקים ועובדים, יכולה להרחיב את יריעת הפעילות של העסק ובכך להגדיל את המכירות, תוך הקטנת עלויות ומקסום הרווח. דעו שגם ביצוע משא ומתן ברמה הנמוכה ביותר, הינה תולדה של כישורי המנהל וניסיונו בביצוע משאים ומתנים.

ניהול זמן- אחד הכשלים העיקריים שזיהיתי בקרב בעלי עסקים קטנים ובינוניים, הינו היכולת לנהל את הזמן העומד לרשותם. מספר המשימות והתפקידים שממלא מנהל בעסק קטן ובינוני הינו עצום. אם נוסיף למשוואה בעיות ומשימות יומיומיות שצצות תוך יום עבודה, שעל המנהל לפותרם, הרי שמילוי התפקיד הופך למשימה בלתי אפשרית. על המנהל לקבוע מדרג למשימות שעליו לעמוד ואף לקבוע מועדים מוגדרים לביצועם. קביעת מדרג למשימות והגדרת זמנים, מחייב עמידה בהם, שכן אי מילוי משימה גורר אחריו השלכות, שחלקם קשות וגורמות להפסד מכירות ורווחים. זמן שווה כסף אינה קלישאה למנהלי עסקים קטנים ובינוניים. השיטה הטובה ביותר, הינה עריכת טבלה המחולקת למשימות יומיות עם זמני ביצוע ומשימות ארוכות טווח יותר. מטרתו של המנהל למחוק את המשימות מסדר היום לאחר ביצועם ולעבור למשימה הבאה. במשך יום העבודה, יתווספו עוד משימות לביצוע לטבלת המשימות. הרשימה אינה אמורה להסתיים אף פעם, אלא לחדש עצמה לרוח התקופה ולדינמיות הטבעית של העסק.

לסיכום, במקרים רבים יכולות מנהל העסק מהווים יתרון תחרותי משמעותי, בעידן בו קשה מאוד להשיג יתרונות תחרותיים מוחשיים. מעטים בעלי העסקים הקטנים והבינוניים שמצליחים בעצמם להשתלט על כלל הנושאים הנדרשים לניהול העסק. היכולת לבזר סמכויות ולהטילם על אנשי מקצוע שאינם עובדים בעסק (עו"ד, רואי חשבון, יועצים בתחומים שונים), מאפשרים למנהל להתרכז באותם תחומים שבהם אין לו תחליף.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אייל בן חמו- יועץ כלכלי לחברות קטנות ובינוניות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אייל בן חמו

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים01/02/131086 צפיות
הוצאה וכל פעולה הונית (בעיקר משיכות בעלים), חייב להיות מקור מימון. מקורות המימון הקונבנציונליים המקובלים, הינם הכנסות העסק, ובמקרים רבים גם השימוש בהון בנקאי. לסיכום, השימוש בהון שאיננו נוצר ממהלך העסקים השוטף של החברה, איננו הון מובן מאליו ובדרך כלל הינו מקור של פעילויות תזרימיות ארוכות טווח. תבחנו כל שימוש האם באמת הוא דורש שימוש בהון זר, גם אם זה על חשבון הרווח הכלכלי שלכם בטווח הקצר.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים29/01/131075 צפיות
נראה שמשהו השתנה לרעה ביחסם של הבנקים בישראל ללקוחותיהם העסקיים הקטנים והבינוניים. בין אם הסיבה הינה המשבר הכלכלי בעולם והחשש מתרחישים כלכליים אפוקליפטיים, ובין אם מדובר בכלכלת בחירות והחשש מאיום צבאי, בשל השינויים שעבר המזרח התיכון, בעקבות אביב העמים הערבי, הבנקים בישראל החליטו להדק את החגורות ולעבור למדיניות בעלת אופי מתגונן, תוך הקטנת סיכונים.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים16/12/111483 צפיות
האטה כלכלית פרושה מיעוט עסקאות כלכליות, קושי בגיוס הון לבצוע השקעות והקטנת הוצאות. ראשונים לעשות הינם המשקיעים הפיננסים שעיקר פעילותם בשוק ההון, וכבר היום אנו עדים למחזורי פעילות נמוכים מאוד בבורסה של תל אביב. השניים לצמצם פעילות הינם הבנקים המסחריים (כבר היום מתמחרים הבנקים מחדש את הרביות על העו"ש ללקוחות המסומנים כמסוכנים) שהיקף ההלוואות הניתנות על ידם יורדות באופן משמעותי. הבאים בטור לצמצם פעילות הינם החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות, בעיקר חברות התלויות ביבוא או יצוא מוצרים, שפעילותם מוכוונת ע"י אסטרטגיה ברורה ותגובות ברורות בהתאם למצב המשק, ואחרונים להבין את גודל המשבר והקשיים אותם שוק במיתון מעמיד, הינם העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים16/12/111482 צפיות
אתיקה בעסקים מיושמת הלכה למעשה בחברות גדולות וציבוריות בעולם כולו, תוך אמונה שהכלת כללים אתים, ביכולתם ליצור פלטפורמה עסקית יציבה להמשך שגשוגו של העסק והרחבתו. הזדהות ציבורית לפירמה שעיקר עיסוקיה תלויים בדעת הקהל על מוצריה, חייבת לראות באתיקה העסקית שלה ערך עליון. אתיקה עסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד. אתיקה עסקית מגדירה כללי התנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית של העסק, אם ללקוחות העסק, ספקים לקוחות, מתחרים ולסביבת העבודה הכללית.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים16/12/111526 צפיות
תמחיר של מוצר או שרות, אינו דבר של מה בכך, ופעמים רבות אינו פשוט מכפי שהוא נראה. עסקים קטנים ובינוניים עומדים לא פעם מול הדילמה, מדוע רווחי העסק בפועל, אינם מותאמים לרווח שהם צפו מלכתחילה. במרבית המקרים, הרווח בפועל נמוך מהרווח הצפוי, ובמקרים קיצוניים, דוחות החברה מציגות הפסד. מטרת המאמר איננה ללמד טכניקות או מודלים לביצוע תמחיר באופן טכני, אלא לתת דגשים לביצוע תמחיר נכון ומדויק.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים06/11/111218 צפיות
מרבית העסקים הקטנים והבינוניים, בהם אני נתקל במהלך עבודתי, אינם מנהלים תזרים מזומנים באופן סדיר. רבים מהם אף אינם מודעים להיקפי התקבולים והתשלומים הצפויים בתקופה הקרובה. תזרים מזומנים הינו ליבו הפועם של העסק, במיוחד בעסקים בהם מתח הרווחים אינו גדול במיוחד. תזרים מזומנים פורט את הפעילות התפעולית הצפוייה של החברה, אם על סמך נתונים קשיחים ומהימנים (שקים למשמרת, החזר הלוואות, הוראות קבע, תשלומים לספקים בגין חודשים קודמים וכד...) ועל סמך הערכות מלומדות של בעלי העסק ומנהליו. תזרים המזומנים הינו כלי ניהולי החשוב ביותר, אשר עומד לרשות מנהלי העסק.

מאת: אייל בן חמועסקים קטנים ובינוניים06/11/111061 צפיות
מחזוריות הינה דבר טבעי בעולמינו. יום ולילה, הגאות והשפל, עונות השנה, כל אלה נגרמים מתנועת כדור הארץ ומההתמצאות הקוסמית שלנו במערכת השמש. למחזוריות ישנה השפעה גם על העסקים בכלל ועל עסקים קמעונאיים בפרט. עסקי הבגדים מושפעים מעונות השנה ומציגים קולקציות מתאימות למזג האוויר, עסקי המזון מושפעים אף הם מעונות השנה, שכן תקופות החגים מאופיינות במכירות גבוהות מאוד לעומת תקופת הקיץ הנחשבת לתקופת השפל העונתית של עסקים אלו. כל עסק קמעונאי, חווה במהלך השנה, שינויים קיצוניים במחזור המכירות. המחזוריות בעסקים מאופיינת במחזורי מכירות קיצוניים, אם כלפי מעלה ואם כלפי מטה. לא ניתן לבטל את העונתיות העסקית בעסקים קמעונאיים, אך בהחלט ניתן להיערך לעונתיות בהתאם ולהבטיח שהעסק לא יפספס את העונה הבוערת של המכירות מחד, ולא יקרוס לתהומות תזרימים בעונת היובש מאידך.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211335 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211182 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211035 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211208 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201058 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201054 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/20924 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica