חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

19,000 ש"ח למי שנשלחו אליו פרסומים ללא הסכמתו

מאת: עו"ד רן פרנקלדיני אינטרנט25/10/20118724 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

התובע בת"ק 20453-03-11, עו"ד אסף לוטן, הגיש תביעה זו בעקבות 17 מסרים שנשלחו אליו מנתבעת, חברת לוג טק תקשורת בע"מ, באמצעות הדואר האלקטרוני, והמהווים, ע"פ טענתו, "דבר פרסומת", כהגדרתו בסעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושירותים) תשמ"ב-1982.

לטענת לוג טק, לוטן העלה את קורות החיים שלו לאתרהּ בתהליך של הרשמה מקוונת, ובגדרה הוא הסכים כי יישלחו אליו מסרים שיווקיים. לוטן טוען מנגד, כי הוא מעולם לא נרשם באתר הנתבעת, ואם הניחה זו את ידיה על קורות החיים שלו לא היה זה אלא במעשה תרמית.

לאחר שהוגשה תביעתו, סיפר, יצר עמו קשר אדם שהציג עצמו כמאתר מועמדים למשרת מבקר של עמותה העוסקת בבעלי-חיים, ואליו שלח התובע את קורות חייו . אלא שלפי הטענה, לא הייתה זו אלא אמתלה כוזבת, ששימשה את הנתבעת להשיג את קורות חייו.

לראיה, הוסיף התובע וטען, קורות החיים שלו, שאותן הציגה לוג טק לבית-המשפט, כללו מידע עדכני ביותר, שלא נרשם בעבר בפירוט קורותיו והוסף רק במשלוח קורות החיים האחרון.

בית המשפט הכריע בשאלה העובדתית וקיבל את גרסתו של לוטן מאחר ולוג טק לא הביאה ולו בדל של ראיה לכך, כי התובע ערך הליך של רישום באתרה.

לחילופין נטען כי המסרים שנשלחו ללוטן לא היו דבר פרסומת אסור, אלא הודעות מוּתרות.

בית המשפט הזכיר את סעיף 30 א לחוק התקשורת הקובע כך:

"דבר פרסומת" הינו מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת.

ובאשר לדבר פרסומת, קובע החוק איסור מפורש על שליחתו למי שלא נתן מפורשות את הסכמתו לכך.

עוד שירות אחד – של הבהרה משפטית – ואף הוא ללא תשלום, סיפקה הנתבעת באדיבותה לרשימת נמעניה.  באתר האינטרנט שלה הופיע קישור שכותרתו "דרכי התקשרות עימנו".  לחיצה על הקישור הובילה להודעה הבאה:

"לא ניסינו למכור לך שום דבר!
לא ניסינו לעודד אותך להוציא כספים בשום דרך!
המטרה שלנו היא לשתף כמה שיותר גולשים בישראל
במידע חינם אודות מגוון שירותים חינמיים שהצלחנו לאתר
ואו שנמסר לנו על ידי גולשים אחרים – כל זאת ע"י ריכוזו
והצגתו בדפים נוחים וידידותיים למשתמש, ולכן, הדיוור
שלנו נחשב בגדר מידע לציבור (כמו מסרים פוליטיים וכשכך
עומד בדרישות החוק החדש (חוק התקשורת (בזק
ושידורים) (תיקון מס' 40 ), התשס"ח 2008- ). בכל מקרה
נסיר אותך מרשימת התפוצה שלנו".

כבוד השופט גיא הימן הדגיש כי רהוטה ככל שתהא, כנה ככל שהיא נחזית, הודעתה זו של לוג טק אינה משכנעת מן הבחינה המשפטית.  הידרשות לתכליתו של סעיף 30 א לחוק, כמו גם להיסטוריה החקיקתית שלו, איננה תומכת בפירוש שמבקשת החברה לצקת בו.

בהצעת החוק נקבעו שני יסודות למונח "דבר פרסומת"" :ידע המופץ לקבוצה גדולה של נמענים"; ומטרתו" לעודד הוצאת כספים בכל דרך". במרכיב אחרון זה נמנע המחוקק במתכוון מהצרת גבולותיה של ההגדרה.

עיון בהודעות שקיבל התובע מעלה, באורח שאין ברור ממנו, כי גם אם מוצעת בהן הטבת חינם, הרי שבהטבה זו אין ההצעה מתמצית. תכליתה היא לפתוח בפניו של הנמען נתיב לקשר עמוק יותר עם מספק השירות, כך שמייד לאחר ההרצאה החינמית, מפגש המבוא המרתק או ההדגמה ללא תשלום, תבוא התקשרות עסקית שמהותה קבלת שירותים בידי הנמען תמורת תשלום כספי.  מידע כזה בדיוק ביקש המחוקק למנוע מציבור נמעניו של "דואר זבל"  כמו זה ששלחה לוג טק ללוטן.

"קביעה לפיה שיטות אלו אינן מנוגדות להוראות החוק", הוסיפה וכתבה השופטת אגמון-גונן, "תרוקן את החוק מתוכן" (ת"א 1586/09 חיות הנ"ל). ובכך מצוי הענין כולו.

פירוש דווקני של החוק, הנצמד למילותיו ומתעלם מן התכלית שלשמה בא לעולם, עשוי אולי להכשיר הודעות כמו זו ששלחה הנתבעת, אך הוא חוטא לרוחו של החוק ולרבותא שבו. אלו ביקשו לשרש את המנהג המקומם, המטריד ונעדר תום הלב של שולחי ספאם לסוגיו, תהא האדרת שבה הוא מולבש שקופה יותר או פחות.

בית המשפט קיבל  את התובענה, ופסק לזכותו של לוטן סך של 19,000 פיצויים ללא הוכחת נזק בגין ההודעות שנשלחו לו והוצאות שהוציא בהגשתה של תביעתו.

למידע נוסף כתובתנו באינטרנט www.ranfrenkel.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רן פרנקל, עו"ד

הכותב הינו מומחה בדיני אינטרנט.

למידע נוסף כתובתינו באינטרנט - www.ranfrenkel.com

פרנקל משרד עורכי דין

בית גיבור ספורט, קומה 25,

דרך מנחם בגין 7, רמת גן

טל - 0737-99-77-97

פקס- 0737-99-77-94

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד רן פרנקל

מאת: עו"ד רן פרנקלדיני אינטרנט11/12/118583 צפיות
מהפסיקה ניתן ללמוד כי מדיניות בית המשפט במקרים בהם הארכת כניסה לתוקף של צו ההריסה היא למטרת עשיית רווח היא שלא תינתן הארכה כנ"ל.

מאמרים נוספים בנושא דיני אינטרנט

מאת: עו"ד פלילי אדטודיני אינטרנט21/04/153427 צפיות
במאמר זה נסקור את אופייה הלא אלים לכאורה מבחינה פיזית , עבריינות מחשבים מהווה עבירה פלילית לכל עניין ודבר והיא כן אלימה מפאת ההרס והנזק שהיא גורמת לנפגע.

מאת: דניאל seoדיני אינטרנט23/04/132159 צפיות
היום מספר עורכי הדין בישראל ביחס לאוכלוסיה הוא הגדול ביותר מבחינה עולמית, לדוגמא אם בארה'ב מספר עורכי הדין הוא אחד למאתים שבעים ושתים תושבים, בבריטניה אחד לארבע מאות ובצרפת אחד לאלף מאתים, הרי בישראל המצב הוא של עורך דין אחד למאה שישים ושלושה תושבים, מצב זה של אנפלציה במספר עורכי הדין שעולה על הצורך הממשי להם במציאות מביא לכך ששליש מהמוסמכים למקצוע בוחרים שלא לעבוד בו כלל ולהתפרנס מדברים אחרים, והמצב מחריך משום שכשלושת אלפים מוסמכים חדשים לעריכת דין מצטרפים בכול שנה אל השוק. מדוע נגרמה א-נורמליו

מאת: דניאל seoדיני אינטרנט09/10/128520 צפיות
כמו בכל דבר, גם לעורכי הדין בישראל יש לשכה המאגדת אותם ושומרת על "חוקי התנועה". קוראים לזה, "לשכת עורכי דין" . תפקידה של לשכה זו, לאגד את כל התלונות, המענות והבעיות אשר קשורות בטיפולם של עורכי דין כאלה ואחרים. ניתן לכנות את תפקידה כמקור להסדר פעילותם הכשירה של עורכי דין בישראל

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני אינטרנט20/12/118540 צפיות
כמו בעולם האמיתי, גם לצורך פעולות משפטיות וסכסוכים בעולם הווירטואלי, ניתן ורצוי להצטייד בעורך דין בשר ודם.

מאת: עו"ד רן פרנקלדיני אינטרנט11/12/118583 צפיות
מהפסיקה ניתן ללמוד כי מדיניות בית המשפט במקרים בהם הארכת כניסה לתוקף של צו ההריסה היא למטרת עשיית רווח היא שלא תינתן הארכה כנ"ל.

מאת: רן פרנקלדיני אינטרנט11/12/118561 צפיות
זוהי השאלה המרכזית העולה מהתביעה כנגד ב.מ.ב.י מערכות תוכנה בע"מ אשר עשתה שימוש במאגר נתונים של נכסי נדל"ן שיצרה חברה מתחרה.

מאת: רן פרנקלדיני אינטרנט20/11/118650 צפיות
בתפ"ח 7956-02-10 הוגשו שתי בקשות של שלוש עותרות מקרב העיתונות והתקשורת (מו"ל ועיתונאית של אתר החדשות המקוון YENT; וחברת החדשות בערוץ השני בטלויזיה) - להתיר להן לפרסם קלטות שחזור וחקירה במשטרה של הנאשמים בתיק זה, האחים סדמי, ולהורות למדינה להעביר לרשותן את אותן קלטות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica