חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפים והמלצות שכדאי לקבל ממשרד עורך דין אינטרנט

מאת: עו"ד אודי בוזמן

ייחוד עיסוקו של עורך דין אינטרנט טמון ביכולתו להחיל דינים "רגילים" על עולם וירטואלי, ואף בשליטתו בחקיקה שנועדה לפעול בעולם המחשבים, ולהסדיר את המסחר האלקטרוני, וכן בהלכות השונות של בתי המשפט בישראל.

מה יחוד עיסוקו של עורך דין אינטרנט?

ניתן לומר שעורך דין אינטרנט צריך להיות בראש ובראשונה בקיא בדינים הכלליים, כל אחד על פי מומחיותו, קרי, דיני החוזים, דיני נזיקין, דיני מסחר ושטרות וכו', אלא שתחום עיסוקו נוגע בדרך כלל לפעולות או מחדלים המתרחשים בעולם הווירטואלי. במילים אחרות, מקרי סכסוך בין שני צדדים או יותר (מוכר – רוכש, מעוול – ניזוק, מפר חוזה – מקיים חוזה) שקשרו גורלם במרחב האינטרנטי.

קל להזדהות עם הטענה שבשנים האחרונות, עולם האינטרנט גדל למימדים אדירים, וכך גדלו והתרחבו זירות ההתגוששות בין הצדדים. כך התרחבה זירת המסחר והחוזים, כמו גם זירת ההפרות ואכיפת ההסכמים, ובאותו אופן גדלה, למשל, זירת הביטוי והחלפת הרעיונות, והכוונה לרשתות חברתיות, פורומים וכו', המאפשרים אמצעי ביטוי רחבים בהרבה, ומכאן, כר פורה להוצאת דיבה ופגיעה בשם הטוב. ניתן לאבחן מספר זירות עיקריות בהן יפעלו עורכי דין בישראל בתחום האינטרנט.

• רגולציה: המחוקק ביקש להסדיר את המסחר ברשת האינטרנט, אשר לפחות בתקופת ינקותו היה חשוף להונאות רבות. גוף המבקש לקיים מסחר אלקטרוני ו/או לגבות כסף מן הציבור באמצעות רשת האינטרנט נדרש לעמוד בדרישותיו של המחוקק שנועדו להגן על הגולשים, ממונם ופרטיותם.

• מסחר וקניין רוחני: כל תאגיד או אדם פרטי המבקש להציע לציבור לרכוש מוצרים או שירות באמצעות האינטרנט, מבקש למעשה להעביר אל הרשת התנהלות משפטית למלוא רוחבה, לאמור "חתימה" על חוזה, תשלום, אספקה, החזרה וכו'. נושא מורכב לא פחות הוא הצורך להגן על זכויות יוצרים, פטנטים, סימני מסחר רשומים וכו', כאשר המוצר או השירות מתנוססים בגאון ברשת וחשופים לעיני כל.

• לשון הרע ופגיעה בפרטיות: כיום, עם חלוף השנים וההתקדמות הטכנולוגית, רבים מההליכים המשפטיים בישראל בגין הוצאת דיבה ופגיעה בפרטיות, נוגעים למעשים ומחדלים ברשת האינטרנט. המחוקק טרם התאים את החוקים הרלוונטיים במלואם לתחולה על רשת האינטרנט. למשל, טרם הוכרעה בפסיקה השאלה, האם "פייסבוק" או פורום, או רשת חברתית אחרת מהווים "אמצעי תקשורת" החייב בנזיקין עקב פרסום לשון הרע.

רכשתי מוצר פגום דרך האינטרנט – מה ימליץ לי עורך דין אינטרנט?

החוק הכיר ברכישת מוצר באמצעות האינטרנט, וייחד לרכישה זו כללים מיוחדים הנגזרים מייחודה של עסקה כגון זו. היא נבדלת מעסקה רגילה בכך שהרוכש איננו רואה את המוצר שהוא רוכש לנגד עיניו והאפשרות לטעות או לאי-התאמה של מוצר לדרישות הלקוח, היא גדולה יותר. החוק כינה עסקה זו "עסקת מכר מרחוק", והציב כללים מיוחדים לגביה. בעיקרון, הרחיב המחוקק את חובת הגילוי החלה על המוכר, לעניין מחירו של המוצר ותנאי התשלום, וכן החיל חובה לפירוט רב יותר של פרטי המוכר ודרכי ההתקשרות איתו. עוד נקבע כי ניתן לבטל את העסקה ולקבל החזר כספי עבור המוצר תוך 14 ימים מיום קבלתו. יצוין כי המחוקק אף הגדיל את ההגנה על עסקת מכר רגילה, ובכלל זאת האפשרות להשיב את המוצר ולהזדכות על התמורה.

העלילו עלי עלילות בעילום שם בפורום עסקי – מה יכול עורך דין אינטרנט לעשות?

במקרה כגון זה, משרד עורכי דין מנוסה ידע כי לפני שהוא תובע את עלבונו של הנפגע, הוא חייב לפתוח בהליך נפרד לשם חשיפת זהותו האמיתית של מוציא הדיבה. ברוב רובם של המקרים, מוציא הדיבה יסתתר תחת כינוי אנונימי. לשם כך נדרש אפוא לפתוח בהליך משפטי נגד האתר או הפורום במסגרתו הוצאה הדיבה, לקבלת צו המורה לו לחשוף את כתובת ה – IP של הפוגע.

בית המשפט לא יעשה כן בקלות, ורק במקרים בהם מדובר בהוצאת דיבה המגיעה כדי עבירה פלילית, ואיננה אך עוולה אזרחית. נבהיר כי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה – 1965, מבחין בין העבירה הפלילית של הוצאת דיבה לבין העוולה האזרחית. עבירה פלילית היא הוצאת דיבה שנעשתה בכוונה לפגוע ופורסמה לשני אנשים ויותר, בעוד עוולה אזרחית התרחשה לכאורה בפרסום לאדם אחת בלבד, וגם אם לא היתה כוונה לפגוע.

לאחר קבלת כתובת ה – IP של הפוגע, ניתן לפנות לספק האינטרנט בצו לחשיפת פרטי הפוגע. כאן מומחיותו של עורך דין אינטרנט צריכה להתבטא; בהכרתו את דיני לשון הרע הכלליים וההלכות השונות של בתי המשפט, אשר כאמור לעיל, טרם הכירו באופן מפורש בהוצאת דיבה באמצעות "פייסבוק" למשל.

לסיכום: מומחיותו של עורך דין אינטרנט מנוסה היא כפולה. עליו להכיר את הדינים הכלליים כאמור, לשון הרע, חוזים, מסחר וכו', ולהחילם בהצלחה על יחסים בין צדדים במסגרת רשת האינטרנט. שנית עליו להכיר לעומק את הדינים וההלכות השונות שהחילו המחוקק ובתי המשפט על העולם הווירטואלי.

 



תגיות המאמר: עורך דין אינטרנט


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודי בוזמן

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין20/12/111194 צפיות
הניתוח הפלסטי הותיר בך צלקת מכוערת, והכלב של השכנים הפיל אותך מהאופניים? יש את מי לתבוע? עורך דין נזיקין מנוסה ישמש לך מורה דרך.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני ירושה08/12/111130 צפיות
צוואה היא מסמך חשוב מידי על מנת לעשות אותו בלי להתייעץ עם עורך דין צוואות, ולהתנגד לכשרות צוואה זה מסובך מידי כדי לעשות זאת בלעדיו.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני תעבורה07/12/111316 צפיות
אין לטעות ולהתייחס לעבירות תעבורה כעבירות "קלות". לעיתים עורך דין תעבורה יכול לחלץ אותך מעונש כבד - גם ממאסר בפועל.

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין27/10/111394 צפיות
מישהו הוציא את הכביסה המלוכלכת? מכפיש אתכם, מוציא עליכם דיבה או פוגע בפרטיות?. גם אם לא נגרם לכם נזק, אתם זכאים לפיצוי.

מאת: עו"ד אודי בוזמןחוק ומשפט - כללי25/10/111786 צפיות
עורך דין טוב יכול להיות עסק יקר. שכר הטרחה נתון למיקוח, וההיצע והביקוש משפיעים על גובהו. ויש גם משמעות לאזור המגורים.

מאמרים נוספים בנושא דיני אינטרנט

מאת: עו"ד פלילי אדטודיני אינטרנט21/04/153432 צפיות
במאמר זה נסקור את אופייה הלא אלים לכאורה מבחינה פיזית , עבריינות מחשבים מהווה עבירה פלילית לכל עניין ודבר והיא כן אלימה מפאת ההרס והנזק שהיא גורמת לנפגע.

מאת: דניאל seoדיני אינטרנט23/04/132162 צפיות
היום מספר עורכי הדין בישראל ביחס לאוכלוסיה הוא הגדול ביותר מבחינה עולמית, לדוגמא אם בארה'ב מספר עורכי הדין הוא אחד למאתים שבעים ושתים תושבים, בבריטניה אחד לארבע מאות ובצרפת אחד לאלף מאתים, הרי בישראל המצב הוא של עורך דין אחד למאה שישים ושלושה תושבים, מצב זה של אנפלציה במספר עורכי הדין שעולה על הצורך הממשי להם במציאות מביא לכך ששליש מהמוסמכים למקצוע בוחרים שלא לעבוד בו כלל ולהתפרנס מדברים אחרים, והמצב מחריך משום שכשלושת אלפים מוסמכים חדשים לעריכת דין מצטרפים בכול שנה אל השוק. מדוע נגרמה א-נורמליו

מאת: דניאל seoדיני אינטרנט09/10/128522 צפיות
כמו בכל דבר, גם לעורכי הדין בישראל יש לשכה המאגדת אותם ושומרת על "חוקי התנועה". קוראים לזה, "לשכת עורכי דין" . תפקידה של לשכה זו, לאגד את כל התלונות, המענות והבעיות אשר קשורות בטיפולם של עורכי דין כאלה ואחרים. ניתן לכנות את תפקידה כמקור להסדר פעילותם הכשירה של עורכי דין בישראל

מאת: עו"ד רן פרנקלדיני אינטרנט11/12/118585 צפיות
מהפסיקה ניתן ללמוד כי מדיניות בית המשפט במקרים בהם הארכת כניסה לתוקף של צו ההריסה היא למטרת עשיית רווח היא שלא תינתן הארכה כנ"ל.

מאת: רן פרנקלדיני אינטרנט11/12/118564 צפיות
זוהי השאלה המרכזית העולה מהתביעה כנגד ב.מ.ב.י מערכות תוכנה בע"מ אשר עשתה שימוש במאגר נתונים של נכסי נדל"ן שיצרה חברה מתחרה.

מאת: רן פרנקלדיני אינטרנט20/11/118651 צפיות
בתפ"ח 7956-02-10 הוגשו שתי בקשות של שלוש עותרות מקרב העיתונות והתקשורת (מו"ל ועיתונאית של אתר החדשות המקוון YENT; וחברת החדשות בערוץ השני בטלויזיה) - להתיר להן לפרסם קלטות שחזור וחקירה במשטרה של הנאשמים בתיק זה, האחים סדמי, ולהורות למדינה להעביר לרשותן את אותן קלטות.

מאת: רן פרנקלדיני אינטרנט13/11/118691 צפיות
הנתבעים ב ת"א 9143-11-08, חברת נייט סליפ סנטר, עשו הכלאה של חלק מסימן המסחר של המרכז הבריאותי (ד.ע.) בע"מ, " ד"ר גב", וחלק משם המותג " RELAXON" הבינלאומי אותו מייבאת ע.אליהו ובניו בע"מ רילקסון (ישראל) מערכות הריהוט הטובות ביותר בעולם בע"מ, ויצרו לשימושם סימן מסחר שהוא בגדר "סימן כלאים" - המותג " ד"ר רילקס".

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica