חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת שופטים: תמימות אינה נאיביות

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע20/08/20092154 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת שופטים: תמימות אינה נאיביות / מוטי לקסמן, תשס"ט

האם ידעת מיהו האדם הרצוי? האם קימת דמות כזו? קשה להאמין, נכון? בכל-זאת, המלצה לכך מצויה באופן מפורש, נא לקרוא היטב: "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ" [1]. ואל יהיה הדבר קל בעיניך הבוחנות בספקנות, גם במקרא רק דמויות בודדות זכו לתיאור כזה. הראשון ששמו קושר לאפיון זה הוא בונה התיבה הצפה על מי המבול: "וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה' [...] נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ" [2]. גם אברהם בורך בכך מפי האלוהים: "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים. וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד" [3]. יעקב ואיוב כונו באופן דומה [4] וגם סופר תהלים רואה בכך דמות אידיאלית: "הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ" [5].

אם-כן, "תָּמִים" או "תָּם" מציינים אישיות חיובית, אדם שמאמין, גם נוהג, בערכיות מוסרית.

למה נדרשנו לדיון זה?

הפסוק שהיווה את עילת הדיון מופיע בפרשת השבוע, פרשת "שֹׁפְטִים", אלא שבפרשה הוא מופיע רק פעם אחת וההקשר הוא נקודתי ומסוים מאוד: "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ. כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ" [6].  הכתוב מזהיר את עם-ישראל מפני פנייה אל קוסמים וידעונים ובהקשר לכך מאופיין האדם הרצוי כ"תָּמִים".

הפרשנות נוטה להבין את הפסוק בהתאם לכך: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו" [7]; "וממנו תדרוש [מן האלוהים] ולא מן המתים" [8]. גם הרמב"ן מקשר את התמימות הנדונה להימנעות מפנייה אל קוסמים שונים, אבל הוא מרחיב את הדרישה לאמונה מלאה ושלמה באלהים [9]. יש המדגישים בעיקר את שלמות האדם "תהיה ככלי מלא תם ושלם [...]  כלומר שלם תהיה עמו בכל מעשיך ובכל מחשבותיך" [10]; "כי בחסרון מצוה אחת אינו נקרא תמים, [...] תמים תהיה עם ה' אלהיך שיקרא שמו עליך אז תהיה תמים [...] שהוא מסלק מן האדם הקנאה והתאוה והכבוד" [11].

אחרים מבינים בכך גם ערובה לחיים טובים: "אם תהיה עם ה' תמים תהיה לא יחסר לך דבר ואין מה שיגיד המזל עליך תתקיים לרעה" [12].

פתחנו את הדיון בהתייחסות לדמותו הרצויה של אדם והנה דנו בהקשר נקודתי ומסוים מאוד. האמנם האמירה הנדונה "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ" נושאת עמה משמעות גם לימינו אלה, בראשית המאה ה-21? האמנם קיימים עדיין "מְעֹנְנִים" גם "קֹסְמִים"?

אכן ישנם. ואין כוונת החיוב למופעי קסמים, שוודאי ידוע לכל שהם מבוססים על אחיזת עיניים מאוד משוכללת משעשעת, גם מהנה.

אבל, גם בתקופתנו, גם בתרבותנו, יש "מְעֹנְנִים", יש גם "קֹסְמִים".

אנו מוצפים בבני אדם לא מעטים, אנשים ונשים שמתיימרים לנהל ערוצי תקשורת עם כל מיני ישויות וחוצנים שאף אחד אינו מסוגל להוכיח את קיומם. אבל אותם "מתיימרים" בשילוב של ארוגנטיות, כושר רטורי גבוה וכוח שכנוע רב מצליחים להטות ואפילו ללכוד נפשות רכות ורגישות לתלוּת בהם במידה זו או אחרת.

אותם "מקושרים" משתלטים על "חסידיהם" עד שהם ממש מנהלים את אורח חייהם. במקרים קיצוניים ההשפעה מתדרדרת להצדקת אלימות כלפי ילדים ונשים. ה"חסידים" האלה מאבדים כושר שיפוט עצמי ויכולת בקרה אישית להתנהגותם.

ואז האורב היושב מעבר לדלת מחייך ומלהג: האם לאמונה באלוהים אין התוצאה דומה? הלא גם אלהים דורש ציות מוחלט: "לֹא יִהְיֶה בְךָ אֵל זָר וְלֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל נֵכָר" [13].

נרגיע את האורב, ואולי הוא יחדל מחיוכו המלהג.

לא, אין דמיון.

כאשר נאמר "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ" אין הכוונה לישות אלא  לדרך חיים: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אֲנִי ה'" [14]. והדרך הרצויה היא: "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ: כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ" [15]. "עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת" הם המשמעות של "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ" כמו שהציג הפרשן: "שהוא מסלק מן האדם הקנאה והתאוה" [11].

אכן, האדם הרצוי אינו איזו דמות בלתי מושגת במציאות. האדם הרצוי הוא זה שאינו שוכח שלהיות אדם זה  להיות בן-אדם, פשוט להיות "אמענטש" [16].

הארות ומראה מקום

[1] דברים יח, יג.

[2] בראשית ו, ח–ט. אמנם פרשנים חלוקים לגבי חלות האפיון על נח, מחלוקת שאין זה המקום לדון בה: "תמים היה. שנולד מהול, [..] אמר הקב"ה בשביל לפייס לכל באי העולם שלא יהרהרו לומר שלא היה צדיק אלא בדורו, אמר הקב"ה שקול הוא לפני כאברהם" (מדרש תנחומא, נח, ו); "יש מרבותינו דורשים אותו לשבח, כל שכן שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר, ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום" (רש"י על אתר); "איש צדיק במעשיו. תמים בלבו" (ראב"ע על אתר); "תמים - שלם בלי שום דופי" (רד"ק על אתר).

[3] בראשית יז, א–ב. מעניין שדווקא לגבי אברהם יש פרשנים לא מעטים שמייחסים את התואר "תמים" לברית המילה, נתון שבהחלט ראוי לבדיקה, אבל לא כעת: "היה שלם בכל נסיונותי. ולפי מדרשו התהלך לפני במצות מילה, ובדבר הזה תהיה תמים, שכל זמן שהערלה בך אתה בעל מום לפני" (רש"י על אתר); "שלא תשאל למה המילה" (ראב"ע על אתר); "ובזה תהיה שלם שתהיה אות בבשרך לשמי ויהיה גם כן כריתת ברית ביני ובינך" (רד"ק על אתר).

פרשנים אחרים מבינים בכך תיאור ערכי-אמוני: "שיאמין בלבו כי הקב"ה לבדו הוא בעל היכולת בתחילה ובסוף, הוא היכול לעשות ולבטל" (רמב"ן על אתר); "מי שתוכו כברו, ופיו ולבו שוים, ומפני שאברהם אבינו ע"ה היה שרש האמונה [...] הוא הדין בכל שאר עבודות הש"י יצטרך האדם שיהיו פיו ולבו שוים, שיצדיק כל אחד לחברו ויעיד עליו ולא יחלוק עליו בשום ענין, כי כל מי שהוא אחד בפה ואחד בלב והנה הוא חולק קצתו על קצתו ומכזב קצתו את קצתו, הוא מן הכת" (רבינו בחיי על אתר); פרשנות דומה גם  אצל ספורנו ובית הלוי.

[4] אם-כי במינוח קצר יותר: "וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" (בראשית כה, כז); איוב פרק א: (ח) "וַיֹּאמֶר ה' אֶל הַשָּׂטָן הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל עַבְדִּי אִיּוֹב כִּי אֵין כָּמֹהוּ בָּאָרֶץ אִישׁ תָּם וְיָשָׁר יְרֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע" (איוב א, ח).

[5] תהלים טו, ב.

[6] דברים יח, יג–יד.

[7] רש"י על אתר.

[8] רשב"ם על אתר.

[9] שנייחד לבבנו אליו לבדו, ונאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמיתת כל עתיד, וממנו לבדו נדרוש העתידות, מנביאיו או מאנשי חסידיו רצוני לומר אורים ותומים. ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם, ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים. אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים, כי הוא אלהי האלהים עליון על הכל היכול בכל משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו מפר אותות בדים וקוסמים יהולל. ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו. ולפיכך [...] לא תירא ממגיד עתיד אבל מנביאו תדרוש ואליו תשמע (רמב"ן על אתר).

[10] חזקוני על אתר.

[11] פנים יפות על אתר.

[12] אור החיים על אתר.

[13] תהלים פא, י.

[14] ויקרא יט, לז.

[15] מיכה ו, ח. אין זה מקרה

[16] האם זה רק מקרה שהמצווה שחוזרת על עצמה מספר הפעמים הרב ביותר בתורה, בנוסח זה או אחר היא מצוות אהבת הגר, 36 פעמים, יותר משבת, יותר מכשרות יותר ממצות אחרות (יעקוב (ג'קי) לוי, מדרש ביתי: הכדור הוא עגול, פרשת וזאת הברכה. ידיעות אחרונות 1/10/99)?

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131113 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131223 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131133 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121290 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121340 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111629 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111341 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181042 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181080 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181003 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181026 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181049 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181034 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181127 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica