חפש מאמרים:
שלום אורח
26.02.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדוע נופלים עסקים קטנים ובינוניים?

למעלה מ-90% מהעסקים הקטנים והבינוניים (בין עובד ל 100 עובדים) אשר מוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. בעלי העסק ומנהליו מתחילים לפעול ובמהרה מוצאים את עצמם מתנהלים או "מתגלגלים" במקום לנהל את העסק עם אסטרטגיה וחשיבה ארוכת טווח.
מצב זה מביא לנפילת למעלה מ-45 אלף עסקים קטנים ובינוניים בשנה, נתון המשקף כ-12% מהיקף העסקים הקטנים והבינוניים בשוק. בישראל כ-400 אלף עסקים קטנים ובינוניים המהווים כ-98.5% מכמות העסקים בארץ, מעסיקים כ-55% מהעובדים ומהווים למעלה מ-40% מהתל"ג. לאחר 5 שנים, למעלה מ-80% מהעסקים שהוקמו אינם שורדים! שעור זה הינו גבוה ממרבית המדינות בעולם. מדוע?
התנהלות פיננסית לקויה
עפ"י הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי.
ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. הנה ארבעה מרכיבים קריטיים בניהול פיננסי שלא מבוצעים בדרך כלל ולעיתים מבוצעים חלקית ובאופן לא מקצועי:
§         תמחיר - כמה עולה לעסק המוצר או השרות  (ולא מהו מחיר המכירה)? כמה עולה לעסק עובד למול הברוטו שלו והנטו שלו? (רוב העסקים המתמחרים עלויות עובדים, מתמחרים אותן באופן לקוי - והרוב לא יודעים איך לתמחר). תמחיר נכון הכולל את כלל העלויות (ישירות ועקיפות, קבועות ומשתנות) מבטיח החלטה אם להיכנס לשוק או לא (אל מול מחיר השוק). איך לבדל את המוצר כדי למוכרו מעל מחיר השוק ובסופו של דבר מבטיח רווח על המוצר/השרות/העובד?
§         תחזית תזרים מזומנים - מבטיחה שהמזומנים ומסגרות האשראי לא יגמרו פתאום. ניהול נכון יביא לכך שנדע מראש כמה כסף צפוי להיכנס לחשבון וכמה צריך לצאת ממנו בכל נקודה בזמן, כך נוכל לדעת מה גובה מסגרת האשראי אותה אנו צריכים. נוכל לדעת מתי נוצר לנו עודף כסף או חריגה צפויה מהמסגרת מראש ולא נחשף לעובדה שאנחנו עומדים להיות בחריגה יום או יומיים לפני שזה קורה אלא נוכל להיערך ובהתאם נוכל לשנות את מדיניות האשראי שלנו ללקוחות וספקים.
ניהול נכון של התזרים  בונה את אמון הבנקאי בעסק ובנכונותו לעזור בעת מצוקה.
§         תקציב - זוהי "מפת הדרכים של העסק", זוהי תוכנית הפעולה השנתית (לפחות) של העסק. זו הנקודה בזמן בה יושבים וחושבים אסטרטגית וגוזרים מהאסטרטגיה פעולות ברמת ההכנסות לדוגמא, איזה לקוחות חדשים אנחנו רוצים השנה?, כמה נמכור ללקוחות חדשים?, לאיזה תחומים חדשים אנו רוצים להיכנס? וברמת ההוצאות, כמה עובדים חדשים ובאיזה תפקיד אנו מתכננים לגייס השנה, כמה יעלה לי לייצר או לקנות את המוצר/שרות שאני מתכנן למכור? מהן עלויות המימון? השיווק? הפיתוח? ההנהלה? שיהיו לי השנה? ומה גובה המשכורת שאני מתכנן עבורי כבעלים לשנה זו? (נושא אותו נוטים לשכוח עסקים רבים). התקציב מביא לקביעת סדר עדיפויות בהוצאות. אחרי שמסיימים את התכנון בוחנים אם בסופו של  יום העסק גם ירוויח, דבר שרוב העסקים לא יכולים בתחילת השנה לחזות לגבי סופה ללא ביצוע הפעולות שתיארנו.
§         בקרה - עצירה מידי פעם להסתכל איך הביצועים שלנו לעומת מה שתכננו בתמחיר, בתזרים, בתקציב ותיקון ליקויים או שינויים בתוכניות שאיתרנו במהלך הזמן.
עסקים אשר יבצעו פעולות אלו, אולי לא יבטיחו את הצלחתם, מכוון וישנם גורמים נוספים משמעותיים להצלחה כמו מקצועיות, יכולת מכירתית גבוהה ופעולות שיווקיות אפקטיביות, אולם הם יגבירו באופן משמעותי את שליטתם במה שקורה בעסק ומתוך כך סיכוייהם לשרוד, לצמוח ולהצליח יעלו באופן משמעותי.
פעולות אלו יכולות להיות מבוצעות ע"י המנכ"ל או הבעלים, אולם אם האגורה מצויה בכיסם, רצוי שגורם חיצוני יבצע זאת עבורם (כמו מנהל כספים באאוטסורסינג) על מנת שעין אובייקטיבית ומקצועית יותר תנהל זאת, והם יוכלו להמשיך ולהתמקד בתפקידם העיקרי שהוא מכירות ופיתוח עסקי או תחום התמחותם הטכני הספציפי.
אז מדוע שעור הכישלונות העסקיים בישראל כל כך גבוה?
נראה שהסיבה העיקרית נעוצה במחסור משמעותי הן בתשתית ציבורית והן בתשתית פרטית לצמיחת העסקים הקטנים והבינוניים. ברמה הציבורית, אם נשאיר לרגע בצד את מערכת החינוך אשר לא מקנה לבוגרי התיכון הבנה עסקית ומקצועית של התנהלות פיננסית מינימלית, הרי אפילו במישור הסיוע הישיר המדינה שוחקת מזה שנים את התקציבים המועברים לרשות לעסקים קטנים ולמט"י אשר אמורים להדריך את העסקים בתחילת דרכם. לדוגמא, בשנת 2008 הועברו 2-3 מיליון שקל לפעילות החונכות העסקית המועברת באמצעות המט"י לעומת כ 15 מש"ח בשנת 2007!
 גם כשהתקציב מגיע, הוא מגיע לרוב לאחר כמעט חצי שנה ועל כן הוא מנוצל באופן חלקי בלבד והיתרה חוזרת לאוצר. באופן זה, למרות רצון המט"ים למלא את ייעודם, כוחם נחלש כל העת. בנוסף, המדינה הורידה את מחיר שעת העבודה ליועץ מ 192 ש"ח (מחיר אשר גם כך נמוך ביחס למחיר השוק) עד לכדי 160 ש"ח לשעה (בחלק משנת 2007) עד אשר התעשתו והחזירו את המחיר ל 192 ש"ח. לכך נוסיף את תנאי התשלום הבעייתיים (בין 4 ל 6 חודשים לתשלום בגין חונכות) ותמצאו את הסיבה לירידה המתמשכת ברמת החונכים. בעיה נוספת אשר בפניה כולנו עומדים הינה הפער הבלתי נתפש בין הסכום אותו משלם העסק לחונך במהלך החונכות, לעומת מה שהוא אמור לשלם אם ימשיך עם החונך לאחריה. מטרת החונכות הינה לחשוף את העסק למכשיר הליווי הפיננסי, השיווקי, האסטרטגי וכיוצא בכך, על מנת שלא לצעוד לבד במעלה הדרך. בפועל, העסק משלם 25% מ 192 ש"ח (48 ש"ח בלבד) לשעה בעת החונכות ולאחריה הוא אמור לשלם יותר מ 192 ש"ח (כל אחד עפ"י מחיריו). פער זה הינו בלתי נתפש מבחינת העסק ולכן לרוב אין המשך לאחר החונכות. משמע, העסק טעם מהאפשרות להיעזר במקצוענים, אך ממשיך לבד בדרך מהר מידי.
המחסור בתשתית פרטית (ולעיתים משולבת עם מחסור בציבורית) משמעה מחסור במנגנוני מימון לעסקים קטנים ובינוניים. ישנן מספר קרנות להלוואות בערבות המדינה או בבעלות גופים פרטיים, אולם תהליך אישור ההלוואות לוקח לרוב חודשים ומוגבל מבחינת התנאים הנדרשים לאישור. מרבית העסקים לא ערים לגובה המימון לו הם נזקקים בראיה של שנה קדימה ולצורך להכין מימון זה מראש, כך שכשהם מגיעים לבקש את המימון, פעמים רבות החרב כבר מונחת על הצוואר, אין להם את אותם חודשים ולעיתים הם כבר לא עומדים בקריטריונים המבוקשים. מעבר לזה, לבנקים אין פתרונות מימון אפקטיביים לעסקים קטנים ובינוניים והם נופלים לרוב בין הכיסאות. פתרון אחד נוסף שהתפתח בשנים האחרונות הוא גופים הנותנים אשראי חוץ בנקאי כמו ליסינג, פקטורינג וגם הלוואות רגילות. אפיק זה אכן מספק פתרון, אולם גם פתרון זה מוגבל בשל קריטריונים שונים.
על מנת לטפל בעסקים הקטנים והבינוניים באופן יעיל, המדינה צריכה לספק להם הכשרה ניהולית הרבה יותר מקיפה באמצעות כלים שתקים ישירות או באמצעות גוף פרטי שיוקם ויספק צרכים אלו. כנ"ל לגבי אפיקי המימון לעסקים אלו. עלינו לזכור כי במדינות רבות ובכללן ארה"ב, העסקים הקטנים והבינוניים מהווים קטר צמיחה משמעותי במשק, אז בואו נעצור עכשיו את ההזנחה המתמשכת של עסקים אלו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.

ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתTM של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.

לאתר החברה: www.nihulneto.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין

בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.

במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים.

המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, אולם שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים - מאפשרים לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל

המשבר הכלכלי מאלץ את המעסיקים לעשות "חושבים" כבר היום. בין השאלות: האם כדאי, בתחומים מסוימים, להשתמש בשכירים, או שמא עדיף להשתמש בשירותי מיקור חוץ – למסור עבודות לעובדים חיצוניים ולשלם להם לפי פרוייקט

חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?

בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל מהתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי. בחלק א ו-ב של המאמר סקרנו את שלבי ההתקשרות, ההסכמים וגביית התשלום מהלקוח. בחלק זה, האחרון בסדרה, נתאר את שלבי הגבייה מלקוחות בעייתיים.

בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל מהתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי. בחלק א של המאמר סקרנו את שלבי ההתקשרות וההסכמים מול לקוח. בחלק זה נשכיל להבין כיצד מבצעים את תהליך הגבייה בפועל.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: רונית אלפסיעסקים קטנים ובינוניים02/08/19847 צפיות
האם לעבוד מהבית או לשכור משרד? לחלקנו התשובה ברורה, יש המעדיפים לעבוד מהבית ויש שעבורם הנושאר טאבו והם חייבים משרד. להלן טיפים שיסייעו לכם לבחור את המשרד האולטימטיבי עבורכם.

ענף שירותי האחסנה הוא תחום רחב של אחסון ציוד לעסקים, אחסון תכולת דירה, השכרת מכולות או אחסנה במכולות. היכן, כמה ומה כדאי לבדוק קודם.

מאת: gal ganonעסקים קטנים ובינוניים01/07/18334 צפיות
כאשר אנחנו נוסעים נסיעה ארוכה או נסיעה ליעד קרוב יותר הדבר האחרון שאנחנו רוצים שיקרה הוא שיהיה לנו תקר בגלגל. תקר בגלגל יכול לשבש את לוח הזמנים שלנו ולהפוך את סדר היום שלנו לכזה שיש בו הרבה אי נעימות ועיכובים. במקרה שיש לנו תקר בגלגל אנחנו לא צריכים להתאמץ ולהזיע עד שנצליח להחליף לבד את הגלגל ולתקן אותו. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להזמין שירות החלפת גלגל כזה שאנשי מקצוע יבואו לכל מקום בו אנחנו תקועים ויחליפו לנו באופן מהיר ומאוד נוח את הגלגל עם התקר לגלגל קבע חדש שיוכל לשמש אותנו במשך זמן רב.

מאת: תמריץ לעסקיםעסקים קטנים ובינוניים05/01/18490 צפיות
המאמר מפרט מגוון תמריצים ודרכים לקידום המכירות של חנויות פרטיות במרחב הקמעונאי.

מאת: דניאל קולעסקים קטנים ובינוניים07/11/17800 צפיות
איך בוחרים נכון חברת הובלות? הבחירה הנכונה תהיה חברה מקצועית, אמינה ואחראית, חברה עליה תוכלו לסמוך בעיניים עצומות. אם אתם מחפשים חברת הובלות כזאת, אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו. כחברת הובלות מובילה בעלת מוניטין אנו מחזיקים בכל הציוד החדיש הדרוש לביצוע כל סוגי ההובלות, רישיונות, רכבי הובלה תקניים וצוות עובדים מקצועי, מסור ואדיב.

מאת: מאירעסקים קטנים ובינוניים07/08/17689 צפיות
כיום ניתן לדבר על ערך נתפס מול ערך ריאלי של מוצר או שירות עבור לקוח. ההבדל או הפער בין שני אלה עשוי לרוב להיות בעל השפעה מכרעת על תהליך המכירה. קיים צורך בגישת מכירות שונה, כזו שנותנת ללקוח ערך מוסף אמיתי שמתאים לתפיסת עולמו. ראשית, הערך-המוסף האמיתי של מוצרים ושירותים רבים מוטל בספק. סקרים מראים שלמעלה מ- 78% מהחברות כיום איננן מבדילות ולכן גם אינן מספקות את הערך שאותו לקוח ציפה לו. האחוז הגבוהה הזה נובע בעיקר כי חברות מתעניינות בדבר אחד. האם נשיג יעדים? איך יושפעו התוצאות העסקיות? ופחו

מאת: מאירעסקים קטנים ובינוניים27/07/17831 צפיות
רק 59% מצוותי מכירות משיגים מכסות, 47% מאבדים מההצעות עקב "חוסר-החלטה" של לקוחות מחזור מכירה ארוך. היקף העסקאות הממוצע מצטמצם, כמעט 50% כאשר חברות צריכות לשפר את יעילות תהליך המכירה ויכולת של מחלקת מכירות לשפר מכירת מוצרים משלימים או תחליפיים או משדרגים. יוזמות רבות לשיפור יעילות המכירות אינן עונות על הציפיות של הלקוחות ומנגד סגנון של מכירות "מסורתיות" כמו תהליך מכירה מבוסס D2D, כבר אינן מספקות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica