חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניהול כספי הארגון

מזה כעשור, תפישת האאוטסורסינג תופסת תאוצה בתחומים שונים - בעיקר בחברות בינוניות וגדולות  ובשנים האחרונות התפיסה מתחילה להיטמע גם בחברות קטנות ו בינוניות. כאשר בוחנים את התחומים בהם יושם בפועל המודל, מגלים כי עיקר היישום בחברות גדולות הינו בתחומי ה-IT, התפעול ומזה מספר שנים גם בתחום ה-R&D, באמצעות מהנדסים מהודו, אוקראינה ומדינות אחרות במזרח אירופה או המזרח הרחוק. אולם, במבט מעמיק יותר, ניתן לשים לב שלא רק בתחום ה- IT מושרשת תפישת האאוטסורסינג, אלא כמעט כל עסק או חברה מעסיקים בתוכם עובדים במיקור חוץ.. לדוגמא, רוב עובדי הניקיון שמועסקים בחברות השונות הינם עובדים חיצוניים לחברה אשר מועסקים בתוך החברה. דוגמא נוספת ניתן למצוא בתחזוקת מבנים ומכונות אשר מתבצעת לרוב ע"י חברות מקצועיות בתחום ולא ע"י עובד של החברה. בחברות קטנות ובינוניות ניתן לראות בשנים האחרונות אאוטסורסינג בתחומים נוספים כמו מכירות, פיתוח עסקי, כספים, משאבי אנוש וכיוצא בכך.

הסיבות המרכזיות להעסקת עובד במיקור חוץ הינן הסיבה הכלכלית והפחתת כאב הראש . מעסיק אשר מעוניין בעובד או מנהל לחברתו, נדרש להוציא כסף על פרסום מודעות דרושים, לפנות זמן חשוב מעיסוקו ביום על מנת למיין את קורות החיים, לראיין את המועמדים, כשנמצא המועמד המתאים יש להכשיר אותו לעבודה, לדאוג לו לקרן פנסיה, ביטוחים,  לשלם פיצויים במקרה של פיטורים ושוב להוציא את כל אותם סכומי כסף כדי לגייס עובד חדש. מיקור חוץ חוסך למעסיק את מרבית השלבים, דבר החוסך לו זמן וכסף רב.

המשבר הכלכלי,  מאלץ את המעסיקים לעשות חושבים כבר בימים אלו. האם כדאי בתחומים מסויימים להשתמש בשכיר/ים, או עדיף להשתמש כתחליף בשירותי מיקור חוץ?

במקום לקחת עובד שכיר ולשלם לו באופן קבוע, מעדיפים יותר ויותר מעסיקים להוציא את העבודה למיקור חוץ ולשלם לפי פרוייקט, משמע, רק על זמן ביצוע הפרוייקט. דבר זה נכון לדוגמא בתחום ה IT. כמו כן, מנהל יעדיף שלא להעסיק שכיר במשרה מלאה במקום בו נדרשת רק משרה חלקית ובמקומו יעסיק עובד במיקור חוץ. נושא זה נכון לדוגמא בתחומי הכספים. בתקופה זו של המשבר ישנו משנה חשיבות למעסיק להתמקד בליבת העסק ולשמר אותה כדי לשרוד. יתר על כן, מנהלי חברות חייבים לעסוק כעת בפיתוח עסקי והעמקת יכולת המכירות של העסק ולהוציא החוצה למיקור חוץ נושאים אחרים.

 תחומי ניהול כספים שכדאי להיעזר בהם באאוטסורסינג

תחומי ניהול הכספים שניתן להוציא למיקור חוץ הינם רבים ומגוונים, החל בסמנכ"ל הכספים המשך בחשב ובכלכלן וכלה בחשב השכר, הגזבר ומנהל החשבונות.

בחברות אשר יש בהן מנהל כספים ומחלקת הנהלת חשבונות, ניתן להוציא למיקור חוץ חשבים וכלכלנים. לרוב שרות זה יינתן כעזר למנהל הכספים. כלכלן ייתן למנהל הכספים שקט נפשי בפן הכלכלי (לרוב במקרים בהם מנהל הכספים הינו רו"ח). ועוזר חשב ייתן למנהל הכספים שקט בפן החשבונאי (לרוב במקרה בו מנהל הכספים הינו כלכלן ולא רו"ח).

בתקופת משבר יש לתת משנה תוקף להרחבת תחום הכספים במקצוענים ולו במשרה חלקית אשר יתנו דגש וחיזוק משמעותי לניהול הכספים בחברה אשר בתקופה זו חייב להיות הדוק, הן בפן הכלכלי והן בפן החשבונאי. לצערנו, בתקופה של צמיחה שמים דגש פחות על תמחיר, תקציב, תזרים מזומנים ובכלל על ניהול פיננסי. התנהלות מסוג זה הינה לקוייה ומונעת מחברות למקסם רווחים.  בתקופות משבר אנשי כספים הופכים להיות קריטיים לשרידות העסק ולכן יש לגבות אותם במקצוענים בחלקיות משרה.

ארגונים וחברות גדולות ישתמשו באנשי כספים במיקור חוץ תוך פיתוח גמישות תעסוקתית בתקופה חסרת וודאות. לחברות הגדולות אגף או חטיבת הכספים כוללת אנשי כספים רבים ומגוונים ומתאפיינת לרוב בכך שהיא בחוסר תמידי בכ"א ועובדת בלחץ רב. אגף הכספים איננו גוף יצרני ועל כן איננו נתפס כתורם לגידול בהכנסות החברה (למרות שבפועל, אגף כספים אקטיבי בהחלט תורם הן לשורה העליונה והן לשורה התחתונה של החברה) אלא מהווה תקורה. גוף תקורתי יקבל לעולם פחות משאבים מאשר גוף יצרני או גוף מכירות ועל כן תמיד יהיה בחוסר ותחת עומס עבודה כבד.

חברות ההזנק מתאימות את עצמן למצב

 במצבי מיתון, כל המשאבים יופנו לכיוון הניהול השוטף ולא לכיוון פיתוח כלים חדשים, עיסוק בנושאים חדשים, ביצוע בקרות נוספות ותחומים נישה אחרים והמגמה מחריפה בתקופת משבר. יחד עם זאת התפוקות שהאגף מתבקש להפיק מעצמו בתקופה זו עולות. אנשי האגף נדרשים לבצע גבייה אגרסיבית יותר, לפתח שמרנות גדולה יותר בתחום הבקרה על חוזי מכירה, לתחזק תחזית מכירות המתעדכנת בטווחים קצרים, לבצע עדכונים תקציביים בסבבים קצרים יותר, לבצע תמחור מחודש המתעדכן בהתאם לשינויים המהירים בשוק, בשערי המטבעות, במחירי הדלקים וחומרי הגלם ועוד.

הטיפול בפרוייקטים מיוחדים או תקופתיים ובנושאי נישה לוקה בחסר בימים רגילים, והחסר מחריף בתקופת משבר. דווקא בתקופת משבר יש הכרח לטפל באותן נישות אשר אינן מטופלות ויש להן השפעה על ביצועי החברה. היות והטיפול בנישות איננו טיפול שוטף, הרי אין ערך מוסף ייחודי לסגל האורגני של תחום הכספים בביצוע הפרויקטים ועל כן ניתן להוציאם לאאוטסורסינג ולהנות מכיסוי תחומים אשר לרוב מסומנים בסוף שנה ככאלו שלא בוצעו עקב חוסר במשאבים (בדרך כלל מגולגלים משנה לשנה בתוכנית העבודה). בנישות אשר צריכות להיות מטופלות חיצונית ניתן לכלול לדוגמא את הנושאים הבאים: בחינת תהליכים פיננסיים שונים בארגון, התייעלות, תמחיר בחברות אשר אינן מבצעות תמחיר בשוטף, בניה ותחזוקת תוכנית עמלות לסוכנים, שיתופי פעולה או אנשי מכירות, תאום ובקרה על פעילות חברות בנות בינלאומיות, ביטוחים,  SOX, בקרה פיננסית וביקורת פיננסית פנימית, ניהול סיכונים והגנות מטבע, מדיניות השקעות, טיפול מול קרנות, מערכות מידע פיננסיות - הגדרת צרכים והטמעתן ועוד.

בחברות קטנות  אין הצדקה להעסיק מנהל כספים או חשב במשרה מלאה ולכן ניתן להוציא את תחום ניהול הכספים לחברה העוסקת בתחום. חברות ניהול הכספים מספקות מנהל כספים מנוסה במשרה חלקית, משפרות לעין ערוך את ההתנהלות הפיננסית של החברה וחוסכות למנכ"ל זמן רב ולחברה כסף רב. אי הוודאות הגדולה בתקופה זו והסיכונים הגבוהים בהם נמצאים העסקים הקטנים והבינוניים ובמיוחד אלו המתנהלים ללא מנהל כספים או חשב,  מחייבות את מנהלי החברות להסתייע באיש כספים במשרה חלקית אשר יסייע להם לצלוח את המשבר.

חברות הזנק רבות מעסיקות מנהל כספים/חשב במשרה מלאה למרות שנפח הפעילות שלהן אינו מצדיק זאת. אנו מעריכים כי בתקופה הקרובה נראה גם שינוי בתחום זה. אנו נראה את חברות ההזנק מתאימות עצמן לעצירת הגיוסים מקרנות ההון סיכון וכחלק ממאמצי ההישרדות יעברו להעסיק מנהל כספים במיקור חוץ, במשרה חלקית במקום מנהל כספים או חשב במשרה מלאה.

איך להתמודד עם ההעדפה לשמור את ניהול הכספים בתוך החברה - וכן לפנות למיקור חוץ

אחד הטיעונים המשכנעים למיקור חוץ, הינו מתן האפשרות ללקוח להתמקד בליבת העסקים שלו. משמע, לעסוק בתחום ההתמחות שלו באשר הוא. מכאן עולה השאלה, האם משמעות הדבר כי  מכירות, כספים ומשאבי אנוש משתייכים לרוב לליבת העסקים ועל כן לא סביר כי מנהלי חברות יוציאו אותם החוצה למיקור חוץ? קשה להניח. הרי ברור כי חברה המתמחה במתן שירותי משאבי אנוש, כספים או מכירות בכל זמנה ובמגוון של חברות, תהיה מיומנת יותר בביצוע כל אחת מהמשימות. החברה תתעדכן בתחומה כל העת, תצבור ניסיון ותכיר את אופן העבודה, הכלים והאפשרויות בשוק לביצוע מיטבי של משימותיה בכל סוג של חברה.

מלבד זאת -ההתמודדות בזמן משבר הינה כלכלית. אם חברה רוצה לחסוך כסף, היא צריכה לקחת אנשי כספים מנוסים במיקור חוץ שישדרגו את תחום ניהול הכספים בחברה.

מהן הסיבות העיקריות לעליה בביקוש למיקור חוץ בתחום הכספים?

בתקופה האחרונה ניכרת עלייה בכמות הפניות לבחינת האפשרות להעסיק אנשי כספים במיקור חוץ.

הסיבות העיקריות הינן:

  1. מנהלי חברות ללא אנשי כספים מנוסים  מבינים כי את המשבר ניתן יהיה לצלוח רק עם תחום כספים חזק ומיקצועי. חברות אלו מבקשות להערך בצורה מיטבית למשבר ומחזקות את תחום הכספים באיש כספים מנוסה בחברה או בעוד איש כספים מנוסה בחברה אשר ימזער את הנזקים בשנה הקרובה.
  2. חברות אשר מבקשות להחליף אנשי כספים במשרה מלאה באנשי כספים במיקור חוץ במשרה חלקית על מנת לחסוך בהוצאות.
  3. חברות המבקשות לשלם על אאוטסורסינג של אנשי כספים כפתרון לביצוע פרוייקטים בתחום הכספים.
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.

ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתTM של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.

לאתר החברה: www.nihulneto.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין

בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.

במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים.

המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, אולם שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים - מאפשרים לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל

חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?

בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל מהתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי. בחלק א ו-ב של המאמר סקרנו את שלבי ההתקשרות, ההסכמים וגביית התשלום מהלקוח. בחלק זה, האחרון בסדרה, נתאר את שלבי הגבייה מלקוחות בעייתיים.

בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל מהתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי. בחלק א של המאמר סקרנו את שלבי ההתקשרות וההסכמים מול לקוח. בחלק זה נשכיל להבין כיצד מבצעים את תהליך הגבייה בפועל.

בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל משלבי ההתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211338 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211186 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211042 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211216 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201066 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201058 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/20926 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica