חפש מאמרים:
שלום אורח
02.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חוסר משמעות כגורם שחיקה בעבודה - זיהוי וטיפול

מאת: אפרת אליהואימון לקריירה03/04/20121337 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ניתן לתאר שחיקה במקום העבודה במספר דרכים:

* עייפות והתרוקנות כוחות פיזיים ונפשיים.

* תשישות נפשית, גופנית ושכלית הנגרמת מעומס נפשי מתמשך.

* ירידה במוטיבציה

* אי יכולת להתמודד עם תנאי עבודה רוויים לחץ, תובעניים או חסרי אתגר והכרה מספקים.

* סימן לפער בין מה שאנשים הם לבין מה שהם צריכים לעשות. היא מייצגת שחיקה בערכים, בכבוד, ברוח וברצון – שחיקה בנשמה האנושית(Maslach and Leiter).

גורמי השחיקה הנפוצים הם:

* חוסר בעצמאות ובשליטה – אנשים אוהבים להרגיש טוב עם עצמם

כאשר נותנים להם מרחב יצירתי לפעולה.

* תקשורת לקויה.

* עבודה חד גונית.

* משתני אישיות (אי יכולת להתמודד עם לחץ, סלידה מעימותים וכיו"ב).

* אי הגשמה אישית/חוסר משמעות.

בעוד רוב גורמי השחיקה לא תמיד ניתנים למניעה הרי שיצירת משמעות בעבודה, תחושה הגשמה אישית וביטוי הרצון האמיתי כפי ש- Maslach and Leiter מתארים יכולה להמעיט מערכן של שאר הלקויות התורמות לשחיקה ואף לאפשר התעלמות מהן כליל.

האם משתני אישיות הם גורם שחיקה בלתי משתנה?

יש לראות בהם מיומנויות שניתן לפתח בהצלחה וברצון כאשר יש כר פורה לכך שנוצר כאשר אנחנו עושים את מה שאנחנו אוהבים וכאשר אנחנו מאמינים בעצמנו שאנחנו יכולים להשיג את מה שנרצה ויהי מה.

גורמי שחיקה נוספים כגון ירידה במוטיבציה:

גם אם מטפלים בהם נכון דרך מתן תגמולים ומתן הכרה סיכוייהם להתבלות עם הזמן גבוהים. כל עוד אין רצון ומציאת משמעות אמיתית בתפקיד סיפוקים מיידיים אחרים סופם להפסיק להיות מספקים בשלב כלשהו.

אדם שזוכה להכרה מתמשכת אולי יצליח ליהנות ממקום העבודה מספר שנים אך הרצון להיות משהו אחר תמיד יפמפם בו גם אם זה עולה כמשהו לא מודע.

מה לגבי תגמולים?

מדוע אנשים רודפים אחרי כסף ואף פעם לא מסופקים? במחקר שנעשה בארה"ב עלה שכשאשר פנו אל אנשים שהרוויחו סכומים שבין 4000$ ל-650,000$ לשנה כמעט אף אחד מהנבדקים לא הרגיש עשיר. תגמולים אולי נותנים הרגשה טובה אך לא מספקת.

שגרה וחד גוניות

אני טוענת שגם אלו הם תוצרים מועצמים של גורם השחיקה האמיתי ולא יוצרים שחיקה. תופעה של חד גוניות אפשר למצוא גם בתפקיד ההורות. כהורים שמגדלים ילדים האם אתם חווים שחיקה בגידול הילדים? סביר להניח שלא. תחושת הסיפוק המשמעות ותחושת ההישג שנוצרת מגידול ילדים גוברת על המאמץ והשגרה היום יומית המתלווה לגידול. הורים בשנים הראשונות לגידול הילדים מדווחים על חוסר בשעות שינה אך מנגד חווים סיפוק מהאתגרים הנלווים לגידול ילדים שמתאפשרים כתוצאה מגודל ועוצמת האהבה כלפיהם.

קיומה של אהבה ושל משמעות גוברת על מרבית גורמי השחיקה ואף הם לא נחווים כשוחקים.

תחושת אי ההגשמה וחוסר המשמעות היא הסיבה העיקרית אותה אני רואה כתורמת לשחיקה. זוהי הרגשה של העדר הישג ממשי בחיים ככלל ובעבודה בפרט חרף המאמצים שהעובד משקיע ועל כן היא מייצרת ביתר קלות את גורמי השחיקה האחרים.

איך מזהים ומטפלים בחוסר משמעות?

הסימפטומים לשחיקה בעבודה הן תחושות שעמום, עייפות, כעס, תסכול.

לא תמיד קל לזהות את הגורם האמיתי לשחיקה שיוצר את אותן התחושות.

והתשובה האמיתית לשאלה "מה ירפא ויטפל בתחושות של שעמום ושל תסכול" לא תמיד נגישה לנו.

למשל אם אתם מרגישים שעמום בעבודה אתם יכולים לתלות את סיומה בציפייה לקידום או בהחלפת מקום עבודה ואז שוב לחזור לאחר זמן מה לחוות את אותם סימפטומים של שחיקה (נשמע מוכר?).

זיהוי הסיבות האמיתיות שגורמות לשחיקה בעבודה טומן בחובו גם את הפיתרון המיטיב והמחזיק מעמד ביותר ליצירת סביבת עבודה מעניינת ומספקת לאורך זמן.

אז כיצד ניתן:

א. להבין מהי הבעיה האמיתית מתחת לגורמי השחיקה.

ב. להצליח באמת ובתמים להוביל לשינוי אמיתי ולדרך תעסוקה שבה רמת השחיקה היא שולית?

אחת הטכניקות לזיהוי הסיבה היא לחפש תקופות או רגעים בסביבת העבודה בהם הרגשתם שאתם בשיאכם ולא כי קיבלתם דברי שבח והלל מבחוץ (זה זמני ולא חוויה פנימית שמחזיקה לאורך זמן) אלא הרגשתם שאהבתם את דרך העבודה ובייחוד את התרומה שלכם.

למשל כשעבדתי בעברי בתחום הכספים וחוויתי את אותו המעגל השוחק שאני מתארת כאן דרך תחלופת מקומות עבודה, היו רגעים בודדים בהם נהניתי באמת מדרך עבודתי. רגעים אלו היו כשהצלחתי לפתור בעיה כספית שאף אחד לא נתן עליה את הדעת קודם לכן או שנתתי את דעתי המקצועית בפני המנכ"ל והיא זו שעזרה לו לקבל החלטה שהשפיעה על גודל התקציב. ברגעים שכאלו הרגשתי רוממות רוח. אז מה היה שם? לאחר חקירות הבנתי שהרצון שלי להשפיע, לתת פתרונות יצירתיים זה מה שהדליק אותי. כשהבנתי את זה חיפשתי לי מקצוע שבו אני משפיעה ומביאה את הפן היצירתי שנותן גם פתרונות לאנשים. זה מה שאני אוהבת.

בהחלט יכול להיות מצב שבו אנחנו אוהבים את התפקיד המקצועי שלנו אך מחפשים להגדיל את נפח תחושת המשמעות – ניתן במצב שכזה לראות איך אנחנו מתגברים על משתני אישיות ומפתחים מיומנויות שיעזור לנו לעורר את התפקיד מחדש – למשל לפתח אסרטיביות שתעזור לנו לבקש מהבוס שדרוג ותפקידים נוספים או ללמוד לבקש להוריד משימות חד גוניות ולאפשר יותר יצירתיות וכד'.

אנו חיים בעידן בו הביטוי האישי והעצמי חשובים לאין שיעור – העידן ששם דגש על קולקטיביזם (הזדהות עם הארגון), קונפורמיות, סטטוס ומעמד הולך ומתפרק בשל התעוררות שקיימת ברבים מן האנשים למשמעות ולמציאת דרך לחיות חיים של אהבה ושל סיפוק.

אני מאמינה גם שבשל התעוררות זו נוצרות הזדמנויות חדשות בשוק העבודה. וכאשר כל אחד ימצא את מקומו ואת הביטוי האמיתי שלו בחיים גם משברים כלכליים יפתרו יותר מהר כי כל אחד יעסוק ביתרון היחסי שלו ויעשה את מה שהוא באמת טוב בו - את מה שהוא אוהב.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אפרת אליהו

מאמנת אישית ומנחת קבוצות

ייעוץ, הכוונה ופיתוח קריירה

פיתוח ביטחון עצמי

www.FreeBeCreate.com

efrat.eliahu@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אפרת אליהו

מאת: אפרת אליהואימון אישי10/04/12983 צפיות
המאמר דן בהבדלים בין כתיבת חזון מתוך הכרת הייעוד לבין ההבדלים מתוך אי הכרה זו.

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194055 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152839 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152673 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica