חפש מאמרים:
שלום אורח
26.10.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צו את אהרון ובניו...

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע05/04/2012651 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד.

 

 

 

פרשת "צו"

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

פרשת "צו" ממשיכה את פרשת הקורבנות -שכאמור מדגישה את חשיבות הידע בהלכות למקריבי הקורבן, המבקשים להיות קרובים לבורא עולם. עיקר המשימות המוזכרות בפרשה נוגעות לכהנים, לכן פותחת הפרשה במשפט: "צו את אהרון ובניו..." (ויקרא ו'/א').

העם נצטווה להקריב רק "ביום", בלילה המקדש מופקד רק לכהנים. היינו, יש חשיבות להקרבה של הקורבנות במקום-במקדש אך יש חשיבות ביהדות ובהקרבת הקורבנות גם בזמן.

על פי הרש"ר הירש, בלילה האדם משועבד לפן הגופני שבו, ביום האדם הולך קוממיות, חש את שכלו בהיר, דעתו צלולה, עשייתו יצירתית, קומתו זקופה, משעבד את העולם הפיזי לחכמה.

תורתנו מדגישה את חיוב האישיות החופשית המשעבדת לקב"ה את מחשבתה, רצונה ועשייתה. כל זאת ביום, באור המבטא התחדשות, כפי שמצוין במסכת חגיגה: "אין בית מדרש ללא חידוש". היינו, כל יום מקבל יעוד משלו לעומת יום האתמול.

בסיס פיתוח החכמה היהודית היא ההתחדשות המתמדת. עלינו לחנך כל בית אב להרגיל עצמו ולחנך את ילדינו להפעיל מוח פורה שיתחדש כל הזמן. צריך כל אחד לשאול עצמו מדי יום מה הוא חידש, כך נמשיך להיות חכמים ויצירתיים.

החמץ והמצה מבטאים שלבים בהכנת הלחם. המצה היא שלב מוקדם בהכנת הלחם. החמץ הוא הלחם השלם: "המוציא לחם מן הארץ". החמץ הוא ייעודו של כל חקלאי ואילו המצה היא שלב בהכנת הלחם החמץ. לכן, מגביהים את המצות ואומרים "הא לחמא עניא" - זה לחם העוני. המצה היא זיכרון וסמל, המהר"ל רואה במצה סמל למקוריות ועצמאות. אכילת המצה היא סמל לחרות של עם המבקש לשמור על צביונו. המצה היא כמו השמירה על ירושלים שהיא שלנו ומסמלת את צמצומו של האדם. הלחם "המנופח" מסמל את תפיחתו של האדם והעצמתו. ביחסי האדם עם הבורא, עם אשתו, עם חבריו, אי אפשר להתקרב מנופח-כחמץ, צריך להצטמצם כמצה. מול אחרים חובה לוותר, להיות טובים ולאהוב רעך כמוך. כל התקרבות, כל קורבן צריך להיות כ"מצה" ולא כ"חמץ".

ליל הסדר נחשב כחג חינוכי עם המשפחה, כדי לספר את הסיפור של העם היהודי. אנו מחויבים לאכול מצה, עלינו להצטמצם ב"שולחן הסדר" כדי לאפשר ליותר אנשים לשבת עימנו. בשולחן הסדר יושבים כולנו- חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. יש חשיבות ביהדות לנתינה לאחר, להקריב את ה"אני" לטובת ה"אנחנו". בחג הפסח מרבים לספר על נאמנות זו של נתינה ואהבת החבר.

זהו חג החינוך הדידקטי - צלחת הפסח משמעותית ומטפחת שאילת שאלות, מה המשמעות של כל קטע. החרוסת מפעילה את הדמיון והיצירתיות, רבי יוחנן רואה בחרוסת זכר לטיט - להזכיר לנו ימי העבדות האפלים אל מול שמחת החג בשולחן המשפחתי. החרוסת הנמצאת במרכזה של השולחן מדגישה את היציאה משיעבוד לגאולה.

יחסי האדם עם בורא עולם מבוססים בשני מושגים: "אהבה" ו"יראה".

הרמח"ל בספרו "מסילת ישרים" מבהיר שקיימים שני מנגנונים במערכת זהירות וזריזות, שתפקידם להמיר האנרגיה השכלית-הרגשית לאנרגיה מעשית. "זהירות" נובעת ממידת היראה ואילו הזריזות נובעת ממידת האהבה.

הדבר מתבטא בשתי שבתות מיוחדות: "שבת שובה" לפני יום כיפור אשר מדגישה את מידת היראה ואת הזהירות, ו"שבת הגדול" לפני פסח אשר מדגישה את מידת האהבה ואת הזריזות לקיים את הצוויים שציוונו בורא עולם. הקב"ה גאל אותנו ממצרים ואנו מחזירים לו באהבה, ע"י סיפור יציאת מצרים מדור לדור.

אתר:   www.h-y1.fav.co.il 

                                                       ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/12848 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/12967 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/12763 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/12769 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/12853 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/12811 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/12840 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/18439 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/18459 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/18412 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/18436 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/18454 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/18456 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/18496 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica