חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סיפורו של נתן ברנבך, ניצול ה"פאטרייה", אז בן 13 וחצי - עוד סיפור שאסור לשכוח

עוד סיפור שאסור לשכוח

סיפורו של נתן ברנבך, ניצול ה"פאטרייה", אז בן 13 וחצי


כתבה: חגית רוטשטיין - עריכה לשונית וכתיבה עיתונאית  www.editor4u.co.il

 


החלטה שגויה של הנהגת ההגנה, ונתן ברנבך, אז ילד בן 13 וחצי, תלוי בין שמיים לארץ. עשרים דקות מפרידות בינו לבין המוות, הוא אינו יודע לשחות, אינו יודע היכן אמו והאנייה שוקעת ושוקעת. אחיו עומד ממול, בנמל, ומשקיף. במוחו של נתן מנקר המשפט שאמר לו בכרתים חברו הטוב דן: "אתה קופץ למי הים המלוחים והמים מרימים אותך". בהחלטה של רגע ועם רצון להישרד, מחליק נתן אל המים, וניצל. גם אמו ניצלה בנס, אך לא כך היה גורלם של 267 מעפילים אחרים שנמלטו מציפורני הנאצים, ובמימי נמל חיפה, מול אורותיה המנצנצים של העיר הנכספת, מצאו את מותם. טרגדיה מיותרת.
--------------------------
הרקע: האנגלים החליטו שאת המעפילים יגרשו על גבי ה"פאטרייה" למאוריציוס. ארגון ההגנה החליט למנוע את הגירוש והחדיר חומר נפץ לתוך חדר המכונות כדי לחורר את אחד מלוחות האנייה ובכך למנוע את ההפלגה, אך לא לקח בחשבון שהחלק התחתון של האנייה היה רקוב. חור גדול נפער, ותוך עשרים דקות טבעה האנייה, נשכבה על צידה, וכך נשארה. 267 מעפילים מצאו את מותם.
נתן ברנבך הוא דודי. עד הראיון לא ידעתי מהו סיפורו ומהם סיפורי הניצולים של ה"פאטרייה", וכמוני רבים אחרים במדינה הזאת, שידעה ויודעת טרגדיות רבות כל כך. את ה"פאטרייה" יש לזכור. אסור לשכוח את סיפור הטרגדיה הנוראה הזאת, למען אלו שנספו באסון, ביניהם כאלו שזהותם אינה ידועה, כי לא נותרו להם קרובים שיזהו אותם, למען הניצולים אשר חיים את הטרגדיה עד היום, ולמען אלו שאיבדו את יקיריהם ואלו שהיו תינוקות רכים בזמן הטביעה ועדיין אינם יודעים מהי זהותם האמיתית. עוד סיפור שאסור לשכוח.
---------------------------

נתן ברנבך נולד בווינה בשנת 1926 לאב סוחר ולאם עקרת בית. אח אחד היה לו, פאול, מבוגר ממנו בכמה שנים. הבית היה בית יהודי מהמעמד הבינוני, משפחה מלוכדת ואוהבת שהקפידה לתת חינוך טוב לילדיה. נתן למד בבית הספר הריאלי בווינה, שהיה אחד מטובי בתי הספר. עם כניסת הנאצים, בספטמבר 1939, גורשו התלמידים היהודים של בית הספר לבית ספר שנפתח במיוחד עבורם. בכתתו של נתן למד גם חברו הטוב ארווין שפיצר, שלימים שינה את שמו לדן שפי. יחד גדלו שם, בווינה, יחד עברו את תלאות העלייה לארץ, ובארץ המשיכו יחדיו בלימודיהם. החברות האמיצה הזו שורדת איתנה ונאמנה עד היום. פאול האח עלה ארצה באוקטובר 1938 ב"קפיטליסטן צרטיפיקאט" - שעלה אז אלף לירות שטרלינג - כדי ללמוד בטכניון והתגורר אצל קרובי משפחה בחיפה.
אנו יושבים במטבח של נתן ודבורה אשתו. את דודי נתן אני מכירה כל חיי כאיש אציל, יפה מראה, רגיש, עדין נפש, רגוע ושליו, שדיבורו תמיד נעים ורך, ומסתבר לי, כי בפנים גועש ורועש סיפור הבריחה מהנאצים, היפרדות המשפחה, האח שהקדים לעזוב, האב שנפרד-נמלט על מנת להצטרף אליהם מאוחר יותר, אך נרצח באכזריות. סיפור הילד הצעיר, בן הטובים, שנשאר לבד עם אמו, בלומה-בלנקה, בטלטלות ובתלאות המסע לארץ המובטחת. סיפור הרעב, הצפיפות, המחנק, הסכנות והאסון שכמעט דן גם אותם לגורל משה על הר נבו. המפגש עם הזעקות, הפחד, הייאוש וכמעט גם המוות. והוא כאן, בביתו המטופח, יושב במטבח ולוגם קפה, ולידו דודתי דבורה, אישתו האוהבת, שמשלימה פרטים בסיפורו, חיה גם היא את תלאותיו. עייני שניהם מתלחלחות שוב ושוב וקולו רועד בהתרגשות. "אני חי את זה מחדש", הוא אומר לי.
"אבי, אדולף-אברהם, היה עסקן ציוני שטיפל בהצלת ילדים יהודים והעברתם לאנגליה. תוכנן שגם אני אסע לאנגליה. כשנודע לאבא שהוא ברשימה של הנאצים והם מחפשים אחריו, הוא ברח לקרואטיה, אל עיירה בשם קלאודובו שנמצאת ליד הדנובה, שם הצטרף למחנה של פליטים יהודים שמטרתם הייתה לעלות לפלסטינה. היות שתוכנן שאני אסע לאנגליה, הוריי נרשמו לעלייה לארץ באנייה, אך כיוון שאבא ברח ליוגוסלביה והובטח לנו על ידי המארגנים כי הספינה תעצור ליד קלאודובו לאסוף אותו ויהודים נוספים, אני נסעתי במקומו. גם חברי דן והוריו נסעו. בדצמבר 1939 נסענו לברטוסלבה (פרסבורג), היום בירת סלובקיה, שם הובאנו לבית חרושת עזוב בפרברי העיר פטרונקה, שהיה מעין מחנה סגור ליהודים אשר הגיעו מגרמניה, צ'כיה ואוסטריה על מנת לעלות לארץ. במחנה שמרו עלינו שומרים מהמפלגה הפשיסטית. הופרדתי מאימי, כי את הגברים והנשים איכסנו שם בנפרד. במחנה שהינו שמונה חודשים בגלל שהדנובה קפאה ושלושת האניות שהיו אמורות לאסוף אותנו - 'פאציפיק', 'מילוס' ו'אטלנטיק' - לא יכלו להגיע, וכדי לעלות עליהן היה צריך להגיע לרומניה.
בספטמבר 1940 הפלגנו מברטיסלבה על ה'אוראנוס' לעיירה טולצ'ה שברומניה, ובדרך התקרבנו לקלאודובו. התחננו שהאנייה תתקרב אל החוף כדי לאסוף את האנשים שחיכו שם לעלות עליה, ואבא ביניהם, אך האנייה המשיכה בדרכה ויותר לא ראיתי את אבי. מסתבר, שאחר כך נלקח אבא מקלאודובו למחנה שאבאץ, שם הוצא להורג בירייה בעורפו ונקבר בקבר אחים בבלגרד ביחד עם כמה מאות יהודים.
כשהגענו לעיירה טולצ'יה שברומניה, חיכו לנו שלושת אניות המעפילים הקטנות והרעועות. על ה'פאציפיק' עלו 1,200 אנשים, על ה'מילוס' 800 אנשים ועל ה'אטלנטיק' 1,600 אנשים. בסך הכל 3,600 נפשות, גברים, נשים וטף. יש לציין, כי ה'פאציפיק' למשל, הייתה אנייה שיעודה היה הובלת פחם כשעליה 30-40 מלחים בלבד. בספטמבר 1940 אימי, אני, דן והוריו הועלינו על עליה והפלגנו לכיוון חיפה. שלושת האניות הניפו את דגלי פנמה וכל הנוסעים צוידו בכרטיסי הפלגה לפנמה".
שוב הופרד נתן מאמו. במשך חמשת שבועות ההפלגה ישנה האם על הסיפון בחוץ, ליד גלגלת המנוף, נתונה לחסדי מזג האוויר, ואילו נתן התאכסן למטה, בתא שבמקורו היה מיועד לשלושה מלחים והוסב לתא לתשעה אנשים ובו שלוש קומות של מיטות עץ. האוכל היה צנוע והצפיפות הייתה בלתי נסבלת. "לפעמים", אומר נתן, "היה כל כך מחניק למטה, כך שעליתי לנשום קצת אוויר צח ולישון ליד אמי, על הסיפון".
בחודש אוקטובר היה הים השחור סוער במיוחד. מספר ימים לפני הגעת האנייה לחיפה אזלו הפחמים לקיטור, וכדי לספק פחם, הם נאלצו לפרק את כל מערכות העץ שבאנייה, כולל את מיטותיהם. "כשעשינו חנייה בכרתים, קפץ דן למים. הוא היה שחיין מצוין. אני פחדתי ודן אמר לי: 'איזה כיף, אתה במים והמים המלוחים שבים מרימים אותך'. דבריו נכנסו לראשי ומאוחר יותר אף הצילו את חיי.
סוף-סוף, ב-1 בנובמבר 1940 הגיעו האניות למפרץ חיפה. אחי עמד בנמל וחיכה לנו, אך לא נתנו לנו לרדת. לאחר כמה ימים העבירו אותנו לאנייה 'פאטרייה' בטענה כי שם נעבור חיטוי ונשוחרר". ה"פאטרייה" הייתה אניית נוסעים צרפתית גדולה ומפוארת בנפח של 12 אלף טונות, תחת פיקוח אנגלי. היא עגנה ליד שובר הגלים של נמל חיפה ועל סיפונה היו אמורים לעלות המעפילים שיגורשו. "על ה'פאטרייה' שוב הופרדתי מאמי, ולאחר כמה ימים העלו עליה גם 800 מעפילים מה'מילוס', איתם הגיעה השמועה כי החיטוי הוא אמתלה להחזיקנו על האנייה, כשבעצם האמת היא, שרוצים לגרש אותנו למאוריציוס", מספר נתן.
ב-25 לנובמבר, לאחר העלאת המעפילים מה"מילוס", החלו להעלות לאנייה מעפילים מה"אטלנטיק". הספיקו להעלות כ-200 אנשים, ותוך כדי העלאתם קרה האסון.
בהגנה החליטו לחבל במנועי ה"פאטרייה", כדי שלא תוכל לבצע את גזירת הגירוש. משה שרת, שהיה אז ראש המחלקה המדינית של הסוכנות, אישר את המבצע. מוניה מרדור, שהיה מפקד גדוד חי"ש של ההגנה באזור חיפה, קיבל עליו את המשימה. המעפילים, כמובן, לא ידעו דבר על מזימת ההגנה, הם רק ידעו כי עומדים לגרשם למאוריציוס.
"ביום הטביעה הועברתי לחלק הקדמי הנמוך ביותר באנייה, אשר שימש כאורוות סוסים, לצורך המתנה לקבלת מקום מגורים חדש, כי את מקומי פיניתי למבוגרים מה'אטלנטיק' ", ממשיך נתן והתרגשות ניכרת בקולו, "את הפיצוץ לא שמעתי, אך לפתע אני וחבר שהיה אתי ראינו אנשים רצים בהיסטריה למעלה, לסיפון העליון. החלטנו גם אנחנו לרוץ למעלה. כשהגענו לסיפון הקדמי, הוא היה כבר משופע מעט. הסתכלתי לכיוון התורן וראיתי כי הוא נוטה הצידה וממשיך כך עוד ועוד. התקרבתי למעקה העליון של הסיפון והבחנתי באישה שעברה את המעקה וזינקה למים מגובה של שלוש קומות. היא נעלמה מעיניי, לא ראיתיה צפה. עברתי את המעקה והתיישבתי עליו, נאחז בחבל שתלה שם, וחיכיתי עד שהאנייה נשכבה לכדי 90 מעלות, וכשהסיפון נעלם בתוך המים, עברתי את המעקה ועמדתי על הדופן הצדדי שהיה מעל המים. מחשבותיי היו מרוכזות בניסיון להציל את עצמי. הסתכלתי אל החוף וידעתי שאחי מחכה לי. חברי דן והוריו עמדו קרוב אליי. ידעתי שהוא שחיין מצוין, וכשקרא לי לבוא אליהם, מוחי פעל אחרת. היה לי איזה הגיון מסוים. לא ידענו שהעומק בנמל אינו גדול. חשבנו שזה ים, וים כמו ים הוא עמוק. ההיגיון שלי אמר לי, שאם האנייה נשכבה כך, היא תתהפך בפתאומיות ואני אפול אחורנית למים מגובה רב, האנייה תהייה מעליי ותגרור אותי למטה, למצולות. לפתע נזכרתי בדבריו של דן בכרתים אודות המים המלוחים המרימים אותך, וזה העניק לי את האומץ להגיע אל המים. התקרבתי ל'זקן האנייה' שהזדקר מחוץ למים ('זקן האנייה' הוא אותו חלק של האנייה השקוע בדרך כלל במים, והוא נקרא 'זקן' היות שהוא גס ומחוספס. ח.ר.), ניסיתי לדלג מעליו בלא הצלחה, לכן, התיישבתי והחלקתי לאורכו. היה שם ילד שהחזיק שלושה קרשים. צעקתי לו שיקרב אליי קרש, אך הוא התרחק. המשכתי לגלוש אל המים על ה'זקן' ונפצעתי בידיי וברגליי. למים הגעתי מדמם. עד היום יש לי סימנים. מעניין שאני זוכר בדיוק מה לבשתי. הייתה זו תלבושת אופיינית לילד אוסטרי - מכנסי עור וינאיים, שלייקעס, חולצה, גרביים ונעליים. חיכיתי שמי הים ירימו אותי, ובאמת כך קרה. חיילים ושוטרים בריטים שהיו על ה'פאטרייה' זרקו חגורות הצלה רבות למים. נאחזתי בהן, מפרפר בידיי וברגליי. שתיתי המון מים והייתי באפיסת כוחות, לכן לא יכולתי להתקין עליי את החגורה. קרבתי את עצמי לאחת הספינות הקטנות שהסתובבו שם במטרה להציל אנשים ועליתי עליה על גבי סולם חבלים, פצוע ומדמם. פרצתי בבכי ושאלתי על אמי. הם הורידו מעליי את החולצה, קרעו אותה וחבשו אותי", מספר נתן ועיניו מתמלאות דמעות.
"אמי החליקה למעקה התחתון שהחל להתקרב למים, ואז טיפסה על הסולם שהחזיק את התרנים. הוא שקע ושקע והיא טיפסה וטיפסה, עד שכבר לא היה לאן. היא שקעה במים. חיילים על ספינה שהגיעה לשם משו אותה בשערותיה, וכך היא ניצלה".
כשהגיעה הספינה אל הרציף הראשי, עמדו שם דן והוריו, יבשים לגמרי. מסתבר, כי ספינות שקרבו לאנייה, שמו קרשים ובנו מעין גשר, ואנשים, ביניהם דן והוריו, עברו אל הספינות. בתאים נשארו לכודים מעפילים רבים. אלו שהיו בתאים שעל פני המים, הוצאו חיים גם לאחר מספר ימים.
תוך עשרים דקות האנייה טבעה. 267 איש טבעו. הרבה אנשים לא הצליחו לעלות ולהינצל.
הטרגדיה לא נסתיימה כאן. הניצולים הועברו למחנה עתלית, שם שהו במשך שבעה חודשים. אל המחנה הועברו גם המעפילים מה"אטלנטיק", אלו שלא הספיקו לעבור אל ה"פאטרייה". המחנה חולק לשניים כשכביש מפריד בין שני החלקים. בצד אחד שוכנו ניצולי ה"פאטרייה" ובצד השני - המעפילים מה"אטלנטיק" שלא הספיקו לעבור אנייה. באחד הבקרים הוכרז עוצר. המחנה הוקף חיילים חמושים במכונות ירייה. בארבע לפנות בוקר הוצאו רק מעפילי ה"אטלנטיק", הועמסו על משאיות, הובלו לנמל חיפה, הועלו על אנייה וגורשו למאוריציוס, ושם, מאוחר יותר, רבים מהם נפטרו ממלריה.
טרגדיות רבות היו שם, על הפאטרייה, זהות כל הנספים אינה ידועה. באחת האזכרות שאלה ניצולה את הנוכחים אם מישהו זוכר משפחה עם תינוקת, אם מישהו יודע מהו שמה ומי הייתה משפחתה. אף אחד לא ידע.
נתן למד בבן-שמן, שרת כקצין בחיל-הים, ולימים נישא לדבורה. שני ילדים נולדו להם ויש להם חמישה נכדים.
החיים אכן ממשיכים, אך על כולנו לזכור ולא לשכוח את אלו שלא שפר עליהם גורלם.

 

----------------------------------------------------------

הכותבת: חגית רוטשטיין - עיתונאית, עורכת לשון.

 מייל: arichaleshonit@gmail.com

 אתר אינטרנט:     www.editor4u.co.il

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עריכה לשונית וכתיבה עיתונאית - חגית רוטשטיין www.editor4u.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עריכה לשונית וכתיבה עיתונאית - חגית רוטשטיין

בנה של דניאלה מזרחי נפצע קשה בתאונת דרכים זמן קצר לפני שמלאו לו 13, עת שחצה כביש סואן שלא במעבר חצייה. יום־יום תיעדה דניאלה ביומנה את סיפור פציעתו ושיקומו של הבן, אשר נותר פגוע ראש, ובמקביל - את סיפור המשפחה, שעברה טלטלה קשה וטראומתית.

האם קיימות שתי שפות של עברית? מסתבר שכן. האם "חשכו עיניו" יפה יותר מ"נהיה לו חושך בעיניים"? לאו דווקא. הישראלית היא השפה המדוברת ואף אחד לא צריך ללמוד אותה כי היא נרכשת באופן אוטומטי. לעומתה קיימת השפה הכתובה, שהיא המיתוס, הקונבנציה החברתית, שפת הספרות.

המציאות שלה היא כמו סרט. עולה על כל דמיון. היא למדה ועבדה בסין הקומוניסטית כשזרים היו בה אורחים בלתי רצויים, ובמסגרת מחקר שערכה לעבודת הדוקטורט, חיה במשך שנתיים בתנאי מחיה קשים עם שבט הצ'יטינו האינדיאני. כישופים, רוחות ואלים היו חלק מאורח החיים שחוותה. בעודה מצוידת בסכין עברה ברגל מכפר לכפר, סבלה מתחלואי עור שונים ומשונים, ועם כל זאת - לא ויתרה.

מאחורי תומס למאי ילדות מרתקת במישיגן. כבן למשפחה קתולית גדולה שהתגיירה, כזו שחיה ונשמה תרבות, חריגה בנוף האפרו-אמריקני המקומי, הוא הפך עד מהרה לאמן ברזל עם סגנון פיסול ייחודי שיצירותיו מוצגות בגלריות במישיגן ובארץ. לאבא ולאימא של תומס היה חשוב שכל 15 ילדיהם יספגו כמה שיותר תרבות. מכונית לא חנתה ליד ביתם, אבל פסנתר כנף נמצא בתוך הבית. אמנות, תרבות, עמידה על עקרונות, חיי רוח – אלו הדברים שדרגת חשיבותם אצל הזוג למאי הייתה עליונה, ואת זאת הנחילו לכל ילדיהם.

אז זהו, שאם אכתוב לכם בקיצורים ובסלנג של השפה העברית ולא הבנתם - זב"שכם (=זו הבעיה שלכם). גם אם תגידו שזה סתם בבל"ת (=בלבולי ביצים) - אז"ש (=אז זהו שלא). סלחו לי אם אחפור לכם במוח. בטח תגידו: "עאלק, חבל"ז (=חבל על הזמן), ילצ"מ (=יש לי צרות משלי)! אבל, זה למל"מ (=לא מועיל, לא מזיק) לשמוע. בין סק"ס (=סדורים, קניות וספונג'ה) לגלח"צ (=גילוח, צחצוח), אקרא מה שכתוב פה, ואחר כך - חזל"ש (=חזרה לשגרה). זה יהיה סתם בשביל הכסת"ח (=כיסוי תחת) שלי". עכשיו, קבלו ח"ח (חיזוק חיובי) ויאללה, עאב"ש (=עזבו אותי, באימא שלכם)!

יכול להיות שכבר ראיתם אותו בתכנית שנעשתה עליו בערוץ הראשון, אבל אני זכיתי לפגוש אישית את האיש המקסים הזה, שריתק אותי בסיפוריו ובהשקפת עולמו המשתרעים על פני מאה שנותיו. אליהו עמיצור מכפר יהושוע. מלח הארץ.

ילדה בת עשר לבושה בשני זוגות גרביונים ובשתי שמלות, האחת על השנייה, בליל קיץ לוהט, אוחזת בידו של אחיה בן ה 12, ושניהם בורחים, נסים על נפשם. לילה. נביחות כלבים מפריעות את השקט ומעוררות אימה בלבבות הצעירים. מורי הדרך הסתלקו זה מכבר מפחד מפני החיילים, שאר הילדים התפזרו לכל עבר והשניים רצים קדימה, נשרטים, מועדים על סלעים, קמים וממשיכים לרוץ בתוך האפלה, מחפשים מקום מסתור ולא יודעים להיכן לפנות.

מאמרים נוספים בנושא שואה ותקומה

מאת: אבי בכרשואה ותקומה24/12/171638 צפיות
מאמר זה סוקר את עשרת הימים האחרונים בחייו של היטלר בבונקר בו שהה ובו סיים את חייו בהתאבדות, המאמר מסתמך על עדויותיהם של עוזרים ויועצים ששהו בבונקר לצידו של היטלר בימיו האחרונים ועל ממצאי מחקרים קפדניים שבוצעו לאורך השנים, ומספק 'הצצה' מהימנה ביותר על ימים אלו תוך ציון תאריכים מדויקים לרצף ההתרחשויות, כמו כן נסקרים בו "אירועי שוליים" היסטוריים שלא קשורים במישרין לסופו של הצורר הנאצי והתאבדותו, כגון התרחשויות היסטוריות מחוץ לבונקר וחשיפת קטעים מתוך צוואתו הסופית.

מאת: אבינועםשואה ותקומה30/04/146856 צפיות
ב''ה על יום הזיכרון והשואה ולגבורה יזכור עם ישראל את השואה האכזרית שנעשתה לעמינו בגולה המרה על זה שנטלו ידיהם של הנאצים הרשעים בדם והשיטו הרג רב המוני בלתי אנושי בהשמדת עמינו על חרפתם הביאו יגון והאיבה קשה מנשוא דמעה .

מאת: יפה גולן השקעותשואה ותקומה03/09/132150 צפיות
בשנת 2009 הסתיים בהצלחה מאבק ארוך וחשוב למען תיקון בחוק הפנסיה הסוציאלית הגרמנית שבעקבותיו ניצולי שואה ממזרח אירופה שעבדו בגטאות זכאים לקבלת פנסיה סוציאלית. מהשינוי ייהנו עשרות אלפי ניצולים,שעתידים לקבל סכום פיצוי נכבד - כל אחד לפי נתוניו האישיים ובהמשך גם גמלה חודשית עד יום מותם. יורשיהם ייהנו מהסכום שנצבר רטרואקטיבית עד ליום פטירת המוריש.

מאת: יפה גולן השקעותשואה ותקומה15/07/132110 צפיות
סגן מנהל סניף הבנק הודה בכל האשמות שיוחסו לו בכתב האישום, והורשע על ידי השופט סגלסון בעבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה, והפרת אמונים בתאגיד. לאחר בדיקת הנסיבות המקלות, נגזרו על סגן מנהל הבנק לשעבר עשרים וארבעה חודשי מאסר בפועל אשר הומרו בשישה חודשי עבודות שירות, ושמונה-עשר חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים. כמו כן, נקנס הנאשם בסכום כסף מכובד.

מאת: יפה גולן השקעותשואה ותקומה20/06/132029 צפיות
ביולי 2000 אישר הפרלמנט הגרמני הקמת קרן בשם "אחריות, זיכרון ועתיד" בסך עשרה מיליארד מארק. הקרן יועדה למתן פיצוי חד פעמי לניצולי שואה שהועסקו בעבודות פרך או בעבודות כפייה תחת השלטון הנאצי. האישור לא היה מובן מאליו. ארגונים רבים למען זכויות ניצולי השואה היו מעורבים במשא ומתן, וגם אני ניסיתי לסייע בעניין ועודכנתי בהתקדמות התהליך דרך הקשרים הענפים שלי בגרמניה.

מאת: יפה גולן השקעותשואה ותקומה13/06/132388 צפיות
המאבק בבתי המשפט בגרמניה לאישור החוק לקבלת פנסיה סוציאלית לעובדי הגטאות

מאת: יפה גולן השקעותשואה ותקומה06/06/132214 צפיות
כעבור יומיים הוא התקשר. "אני מעוניין לבצע הזמנה גדולה," אמר. "בואי ניפגש שוב בירדן." שמחתי מאוד. סוף סוף רואים את פירות השלום גם בתחום הכלכלי. כמה הוא הולך להזמין? שאלתי את עצמי. מאה אלף יחידות? שלוש מאות אלף? ואולי בכלל מיליון?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica