חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ד"ר אורי עצמון- האם מפגש בין אופניים לטרקטור יוגדר כתאונת דרכים?

מאת: Efratביטוח - כללי01/05/2012926 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ד"ר אורי עצמון- האם מפגש בין אופניים לטרקטור יוגדר כתאונת דרכים?

בתביעות נזיקין עקב תאונת דרכים (להלן ת"ד), אימץ המחוקק הסדר מיוחד הקבוע בחוק הפלת"ד. עיקר ההסדר, הינו שהאחריות ע"פ חוק הפלת"ד אינה מבוססת על אשם אלא על עקרון האחריות המוחלטת, קרי די שאדם נפגע בתאונת דרכים ושנגרם לו נזק גוף, ע"מ שתקום זכותו לפיצוי, ע"פ חוק ובכפוף לחריגים (ס' 2ג לפלת"ד), בנוסף הקים החוק את קרנית, הקרן לפיצוי פגעי ת"ד שמפצה נפגעם במקרים מיוחדים (ס' 10 לפלת"ד).

השאלה הראשונה שעומדת להכרעה, היא האם המפגש בין האופניים לטרקטור יוגדר כת"ד? ראשית נבדוק אם המקרה נופל להגדרה הבסיסית, ע"מ שהמקרה יוכר כת"ד, צריך להוכיח שהתקיים מאורע שבו נגרם לראובן ולנהג נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה (ס' 1 לפלת"ד), רק שימוש טבעי לרכב מעצם מהותו וייעודו, ושקשור ברכב במובן הרגיל שלו וע"פ כללי ההגיון והשכל הישר, יכול להיחשב ת"ד (עוזר).

במקרה דנן נראה שהשימוש בטרקטור היה למטרות תחבורה ע"פ מטרתו הסובייקטיבית של המשתמש (כהן), ולכן אין כלל הבדל בין המבחן היעודי לתעבורתי (עוזר). נהג הטרקטור מנגד יטען שבזמן הפגיעה בראובן לא נעשה שימוש ביכולתיו המכניות של הרכב, הרי ראובן התנגש בטרקטור (דראושה), האם הטרקטור יוגדר כרכב מנועי כהגדרת ס' 1 (סובח)? ביהמ"ש  בבואו לנתח את ס' 1 לאחר התיקון קבע, שבהגדרת רכב מנועי, גם סוגי רכב נוספים שיעודם אינו לשמש לתחבורה יבשתית, כמו טרקטור ייחשבו רכב מנועי (בורנשטיין).

ייתכן ונהג הטרקטור יאמר שהטרקטור משמש כמכשיר לביצוע עבודה, ולכן מדובר בתאונת עבודה גרידא ולא ת"ד (נסיראת). בנוגע לשאלת הקש"ס, יש לומר שהביטוי עקב בהקשרו של המבחן הסיבתי המשפטי אין פירושו בזמן או בעת השימוש ברכב, אלא הוא טומן בחובו יסודות של סיבתיות הנגזרים מתוך שיקולים משפטיים (שולמן). נראה שהמבחן לקש"ס המשפטי הנדרש בין השימוש בטרקטור לבין פגיעת הגוף, היינו שהשימוש מהווה גורם ממשי לנזק הגוף, כלומר, שנזק הגוף נופל למסגרת הסיכון שהשימוש יוצר ושבגינו ביקש המחוקק ליתן פיצוי.

ייתכן ונהג הטרקטור יטען שת"ד בכלל היתה בין האופניים והרכב החונה, ואז נשאל עצמנו האם מדובר כלל ת"ד? לענייין קש"ס של הרכב החונה, נהג הטרקטור יטען שקיים קש"ס בין האוטו החונה לפציעת שניהם. תיקון 8 הביא לשינוי בהגדרת ת"ד מתוך מטרה להגביל את תחולת המושג שימוש ברכב למטרות תחבורתיות בלבד. נקודת המבחן לצורך כך היא מציאות סיכון תחבורתי הנילווה להסעת הרכב או החנייתו ולנזק שנגרם באקראי עקב כך (שולמן).

חוק הפלת"ד לא דורש קיום מגע פיזי בין הנפגע לבין הרכב המעורב בתאונה (מיכלי מלט, וריבלין במאמרו), נדרש קיום קש"ס כפול, עובדתי ומשפטי (קרנית), ולכן יוכרע ע"פ מבחן סיבה בלעדיה אין (קואסמה), נהג הטרקטור יטען שהרכב החונה הוא הגורם לסטיית האופניים, והטרקטור שימש רק זירה לאירוע בלא קשר לסיכון שהשימוש יצר (רותם) ונהג הרכב יטען מנגד שהסטייה נגרמה מבור בדרך, ולכן ניתק הקש"ס (הסנה). בתיקון נוספה החזקה לפיה ייחשב כת"ד מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחניה. חניה היא שימוש לוואי של הרכב, נזק הנגרם בשל החניה נופל למסגרת הסיכון שחניה גורמת, ולכן הוא מהווה, נזק שנגרם עקב שימוש ברכב מנועי (שולמן).

בעל הרכב מנגד יטען לחזקה הממעטת לעניין השימוש באשר לטעינה ופריקה כשהרכב עומד, יטען שטען קרשים א. תשובתי היתה משתנה כי ס'7(3) לחוק גורס שאדם שנהג ללא רישיון לא זכאי לפיצויים, הס' נועד למטרות הרתעה, ולכן נהג הטרקטור לא זכאי לפיצויים ע"פ חוק (גולדמן), אפילו אם לפי תנאי הפוליסה ישנו כיסוי לתאונה בנדונה, ראובן לעומתו זכאי לפיצויים, או באמצעות נהג הרכב או באמצעות פיצויי קרנית ע"פ ס' 12 לחוק.

דינו של המחפר כמו הדחפור, כלל לא כמו דינו של הטרקטור (קרנית), הסיבה לכך היא שעיקר ייעודו של המחפר הוא לחפור ולא לסחוב אנשים או מטען לכן הוא לא נכנס לגדרו של רכב מנועי. מכונה ניידת תחשב רכב מנועי, אם קיימת בה כשירות נורמטיבית, הנבחנת בין היתר במבחן המהירות המקסימלי של המכונה, מידותיה וכו (אטליס), למחפר אין כשירות נורמטיבית (מנסור), כך שתשובתי הייתה משתנה כי אם היה מדובר במחפר זה לא היה ת"ד.

המקרה המדובר חוסה תחת חזקת הריבוי הראשונה (ס' 1 לחוק) נאמר שהמאורע התרחש עקב התלקחות הרכב ונגרם עקב חומר החיוני לנסיעתו (לסרי). כאשר הסיכון שהטרקטור יוצר במיכלי הדלק זהה גם כשהכף בתנועה וגם שהיא כלל לא בתנועה (מגדל). ההשתלשלות הסיבתית יכול שתתחיל בגורם שמחוץ לרכב, ובמצטבר צריך שהגרימה תתבצע ע"י חומר חיוני לכושר נסיעתו של הרכב (קטיפיאן) כפי שקרה במקרה שלנו. עקב היות הדלק רזרבי, ייתכן יאמרו  שהוא לא היה חיוני, ואז תשובתי היתה משתנה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137891 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137957 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138039 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137970 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137882 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137513 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137217 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא ביטוח - כללי

מאת: רוני הכהןביטוח - כללי04/06/172785 צפיות
הקושי רק עולה כאשר מגלים עד כמה צריכים לעבוד על מנת לקבל מה שחשים שמגיע בזכות, ולא מתוך חסד שמעניקים המוסד שבו מעסקים והמוסדות הרלבנטיות של המדינה.

מאת: עידן שלומןביטוח - כללי04/06/174818 צפיות
רוצים לדעת איך עובדת המסלקה הפנסיונית בפועל? איך עושים סדר בביטוחים מבלי לשלם כפל ביטוח? אם אתם רוצים לחסוך כספים , זה הזמן לדבר על תמונה מקיפה אודות חיסכון של כל אדם במדינת ישראל.

מאת: כתיבת מומחיםביטוח - כללי12/04/164243 צפיות
נהג צעיר על פי חוק הוא נהג שלא מלאו לו עדיין 24 שנים.

מאת: Roei Kalvoביטוח - כללי10/03/163522 צפיות
כל ההיבטים שצריך לדעת לפני שסוגרים ביטוח צלילה - כנסו ותלמדו כדי שלא יעבדו עליכם!

מאת: אלטים ביטוח ופיננסיםביטוח - כללי15/08/155308 צפיות
בחיי היום יום אנו מקבלים החלטות שונות על בסיס מאפיינים, על חשבון העלות הכלכלית עבורנו, במאמר זה נסביר איך לבצע השוואת מחירים גם לענפי הביטוח וניתן לכם כלים שונים לביצוע השוואה טובה ואמיתית.

מאת: כתיבת מומחיםביטוח - כללי06/07/154846 צפיות
נמצאים לפני קניית דוד חשמל? אם גם אתם מצאתם את עצמכם בהתלבטויות לגבי רכישת המכשיר, כאן תוכלו לקרוא הדרכה אובייקטיבית המתייחסת לפרמטרים השונים שתוכלו לבדוק בכל דוד, ולהחליט האם הוא מתאים לסוג השימוש שאתם מייחלים לו.

מאת: רוני הכהןביטוח - כללי01/07/154751 צפיות
את כל אלה מכסים סוגים שונים של ביטוחים המעניקים לנו סוג של שלווה ורוגע בנוגע לכל אספקט בחיים שלנו, תמורת תשלום חודשי. הכיסוי הביטוחי משתנה מחברה לחברה אשר בוחרת את מי לבטח, באלו תנאים ותמורת איזה תשלום חודשי. גם אם אתם צריכים לפנות אל חברת ביטוח באשקלון, אתם תמיד תמצאו מגוון רחב של חברות מבטחות עבור הסוגים השונים של פוליסות ביטוח.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica