חפש מאמרים:
שלום אורח
02.12.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התזונה שתעזור לילדים להצליח בלימודים

מאת: שרון לניבריאות ילדים16/08/2012783 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

התזונה שתעזור לילדים להצליח בלימודים

שרית עטיה – דיאטנית קלינית

להתחיל את הבוקר נכון-

לא הייתם חושבים לצאת לטיול ארוך כשמיכל הדלק באוטו שלכם ריק, אבל רבים מאתנו נוטים לדלג על ארוחת הבוקר. כולנו יודעים מה קורה כשהדלק במכונית אוזל: המכונית נעצרת. כך גם המוח שלנו מתפקד. אך שלא כמו מכונית, הגוף האנושי יודע איך "לפרק" את עצמו, כדי להפיק את ה"דלק" שהמוח צריך בשביל לתפקד. הגוף מתחיל לפרק רקמות שריר חיוניות, והופך את החלבון לסוכר.

ארוחת הבוקר חשובה לכל בני המשפחה- אך לילדים ולמתבגרים, שגופם נמצא בתהליכי גדילה, היא חשובה באופן במיוחד. הצורך להישאר ערניים ומרוכזים במשך שעות רבות, מערכת לימודים עמוסה, לחץ במבחנים- כולם אתגרים לא פשוטים שעומדים בפני תלמידים. תזונה נכונה והערכות מתאימה מבחינת האוכל יכולות לעזור להתגבר על הקשיים ולמנוע עלייה במשקל והשמנה, כמו גם להקטין את הסיכון לתחלואה.

ארוחת בוקר מביאה לביצועים קוגניטיביים אופטימליים.

ארוחת הבוקר מאפשרת הגדלת משך הריכוז, שיפור בתהליך פתרון בעיות ושיפור הזיכרון. מחקרים מראים, כי ארוחת בוקר מזינה משפרת את תפקוד המוח, מעודדת למידה, מעלה את ציוני המבחנים ומפחיתה סימני רעב כמו כאבי בטן וכאבי ראש, מתח בשרירים ועייפות- כולם גורמים המפריעים ללמידה. ארוחת בוקר מזינה כחלק מתזונה מאוזנת מפחיתה את הסיכון למחלות ולהיעדרות מבית הספר ומסייעת לילדים להתרכז טוב יותר ולהשלים משימות מורכבות בבית הספר ובמהלך היום.

ארוחת בוקר מביאה לביצועים התנהגותיים טובים

ילדים שאכלו ארוחת בוקר מרגישים טוב בבית הספר והם יצירתיים ולכן- רגועים יותר. יש להם אנרגיה להשתתף בפעילויות הפיזיות השונות ובמשחקים. ילדים אלה מוכנים לשתף פעולה עם ילדים אחרים ומסוגלים ליהנות מאינטראקציות חברתיות.

מה כדאי לאכול?

תפריט ארוחת הבוקר יכול להיות פשוט וקל להכנה. ילדים ומתבגרים האוכלים כוס דגני בוקר (רצוי מלאים) בחלב, ומשלימים ארוחה זו עם כריך, גבינה, פרי וירק בביה`ס - מקבלים חלק נכבד מרכיבי התזונה הנדרשים להם במהלך היום. חשוב (במיוחד לילדים) שארוחת הבוקר תכיל מאזן נכון של פחמימות, חלבון ושומן. הגוף מעכל תחילה את הפחמימות והן נכנסות לזרם הדם ראשונות. ללא חלבון או שומן התהליך הוא מהיר יותר, רמת הסוכר בדם יורדת במהירות ועלולה לפגוע ביכולתו של הילד להתרכז ולתפקד ביעילות. חלבון ושומן מבטיחים אספקה קבועה יותר של אנרגיה בשעות הבוקר. לכן, עדיף לאכול לחם בגבינה או טוסט עם גבינה צהובה בצירוף כוס חלב ולא להסתפק בלחם מרוח בממרח מתוק ושתייה ממותקת.

כדאי שארוחת הבוקר תכלול שילוב של פחמימות וחלבונים, למשל: ביצה, גבינות, לחם וירקות, או ארוחה מצומצמת יותר כמו דגני בוקר עם חלב, או פרוסת לחם עם גבינה.

רעיונות נוספים:

· כריך או טוסט עם גבינות: 2 פרוסות לחם מדגנים מלאים, פרוסת גבינה צהובה או גבינה בולגרית / צפתית / פטה עם עגבניות, זיתים ובזיליקום

· דייסת בריאות: כוס חלב, 2-3 כפות שיבולת שועל (קוואקר), לאחר הבישול אפשר להוסיף חמוציות מיובשות ו/או צימוקים. אפשרות נוספת: כוס חלב, 2 כפות סולת, לאחר הבישול אפשר להוסיף קינמון וזרעי פשתן טחונים.

· דגני בוקר משודרגים: כוס חלב, כוס דגני בוקר מלאים (כמו ברנפלקס), חצי בננה חתוכה, 4 תותים חתוכים (או פרי אהוב אחר).

· מוזלי: גביע יוגורט, פירות חתוכים: תפוח, אגס, בננה, תותים, גרנולה, מעט דבש או סילאן.

ארוחת 10

ילדים רבים אינם מספיקים לאכול ארוחת בוקר מסודרת ומזינה ולכן חשוב מאוד להקפיד כי לפחות בזמן הפסקת העשר בגן ובבית ספר הם יאכלו מזון מזין ומשביע, שלא רק תורם לתפקוד תקין יותר של הגוף, אלא גם שומר על ערנות, על ריכוז ועל מצב רוח רגוע וחיובי.

לשם הקניית הרגלי אכילה נכונים, חשוב מאוד להקפיד על סוג הלחם, הכמות וטריות המזון שאוכל הילד ולצרף לסנדוויץ' גם פרי, ירק וכמובן מים.

במשך היום – ארוחות קטנות

אכילה כל 3-4 שעות במהלך הלימודים, בעיקר מזון המכיל פחמימות מורכבות, מסייעת בשמירה על הריכוז והעירנות, על ידי אספקה מתמדת של אנרגיה חיונית למח.

אפשר להצטייד מראש בכריכים ופירות. את הכריכים כדאי למלא בגבינות/ טחינה/ חומוס/ ביצה/ טונה בתוספת ירקות, וכך הכריך יהיה לא רק משביע אלא גם מזין, ויספק אנרגיה לשעות הקרובות.

בנוסף, אפשר להחזיק "לשעת חירום" חטיפי דגנים או ביסקוויטים או קרקרים דלי שומן, שיכולים לספק אנרגיה מהירה כאשר אין זמן לארוחה גדולה יותר.

ארוחת צהריים

בארוחות שלאחריהן חוזרים ללימודים, כדאי לבחור ארוחה קלה, על מנת למנוע תחושת עיייפות ולאות לאחר מכן. גם כאן מומלץ להשתמש בכללי האכילה הנכונה: להעדיף מאכלים מבושלים או אפויים על פני המטוגנים. לבחור בירקות טריים או מבושלים, על פני אלה הצפים בשמן. וכאשר אוכלים סלט, מומלץ להוסיף את הרוטב לבד, ולא לבחור בסלטים המגיעים עם הרוטב (כמו: סלטים עם מיונז, ורטבים על בסיס שמן).

ארוחת ערב

אם במשך היום לא אוכלים ארוחה חמה בשרית, מומלץ להשלים את המנה הבשרית בסוף השבוע ובחלק מארוחות הערב במהלך השבוע.

מומלץ לבחור בשר בקר טרי רזה, המספק רכיבי תזונה החיוניים לבריאות הכללית, כמו גם לזיכרון וליכולת הלימודית. הבשר מספק כמויות משמעותיות של חלבון באיכות גבוהה, ברזל, אבץ וויטמינים מקבוצה B (ריבופלאבין, ניאצין וויטמין B12) ובכמות משמעותית יותר בהשוואה לעוף, הודו ודגים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרון לני

מאת: שרון לניבריאות נשים18/06/13710 צפיות
אחד החלומות המשותפים לכל אישה הוא להביא לעולם ילד בריא וחייכן. כדי להגשים את החלום הזה, ולעבור את ההיריון ברוגע, אנו פונות לשורה של בדיקות, חלקן בטוחות יותר חלקן פחות.

מאת: שרון לניבריאות ורפואה כללי16/08/12809 צפיות
ההנחיות התזונתיות מתייחסות למוצרי החלב כאל נכס תזונתי שיש בכוחו לשפר את כלל התזונה ולעזור במניעת מחלות. חלב ומוצריו מספקים, נוסף על סידן, רכיבי תזונה חיוניים נוספים כמו: חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצה B (כולל ויטמין B12), ויטמין A, אשלגן ומגנזיום. רכיבים אלה הופכים את החלב לתחנת כוח תזונתית.

מאת: שרון לניטכנולוגיות חדשות16/08/12625 צפיות
Mycode הוא קוד אודיו דיגיטלי המוטמע בשידור טלוויזיה, רדיו או בכל מערכת שמע אחרת. אפליקציית Mycode מאפשרת לבעל מכשיר הסמארטפון והטאבלט, לקבל הצעות ערך או תוכן על פי סינונים שונים שהוא קובע. הורדת האפליקציה וקבלת ההצעות היא ללא תשלום ומתבצעת באמצעות הפעלת האפליקציה וקליטה פסיבית של הקוד במכשיר.

מאת: שרון לניאקטואליה26/12/10993 צפיות
הצעת חוק החלב או בשמה המלא, הצעת חוק תכנון משק החלב היא הצעת חוק שמטרתה להבטיח לצרכנים במדינת ישראל אספקה סדירה של חלב ומוצריו במחירים נאותים.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ילדים

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/19893 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: ליאורבריאות ילדים10/06/18440 צפיות
יישור שיניים לילדים שלכם, משפר את הדימוי העצמי שלהם. יישור השיניים, מבוצע על ידי מומחה ליישור שיניים. מומחה ליישור שיניים, נקרא אורטודנט.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים29/04/161117 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: דרך חדשה של קצירת תאי גזע מפחיתה תופעות לוואי שליליות. מדענים אוסטרלים פיתחו שיטה פחות פולשנית כדי לחלץ תאי גזע ממח העצם להשתלה. תאי גזע עבור השתלות מח עצם נקצרים מתורמים בריאים ומשמשים לטיפול בחולי סרטן כולל לוקמיה, אמרו חוקרי CSIRO.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים04/04/161102 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: עיניים הופכות לעור: כיצד דלקת יכולה לשנות את גורלם של התאים מדענים מ-EPFL מצאו שדלקת כרונית יכולה לגרום להתחדשות של תאים לתוך סוגים חדשים ובלתי רגילים: הליך זה נקרא מטפלזיה, ומהווה הפרעה הקשורה לדלקת מתמשכת. המחקר מדגיש קונספט חדש שדלקת כרונית שיכולה להוביל לטיפולים טובים יותר.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים11/03/161126 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם-טבורי מהעולם: תאי לבלב המייצרים אינסולין נוצרו מתאי עור אדם התאים החדשים מפרישים אינסולין בתגובה לשינויים ברמות הגלוקוז. כאשר הושתלו בעכברים, התאים הגנו על בעלי החיים מהתפתחות סוכרת בצורתה הקיימת בעכברים.

מאת: אבי דוידיבריאות ילדים08/02/161155 צפיות
המלצה על אלטמן ויטמינים לחיזוק מערכת החיסון לילד לקראת החורף.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים15/01/161300 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים בוגרים עשויים להיות עדיפים על מח עצם. תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים (iPSCs) בוגרים שעברו תכנות מחדש חזרו למצבם הראשוני – דמוי עוברי, עשויים להיות טובים יותר מתרומות מח עצם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica