חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חלב פרה, עזים וכבשים

חלב פרה, עזים וכבשים

ד"ר מיכל גילאון, דיאטנית קלינית

יועצת תזונה למועצת החלב

ההנחיות התזונתיות מתייחסות למוצרי החלב כאל נכס תזונתי שיש בכוחו לשפר את כלל התזונה ולעזור במניעת מחלות. חלב ומוצריו מספקים, נוסף על סידן, רכיבי תזונה חיוניים נוספים כמו: חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצה B (כולל ויטמין B12), ויטמין A, אשלגן ומגנזיום. רכיבים אלה הופכים את החלב לתחנת כוח תזונתית.

במחקרים נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב לסיכון מופחת לחלות באוסטיאופורוזיס, יתר לחץ דם, סרטן המעי הגס והשמנה. על כן ההמלצות הן לצרוך שלוש מנות חלב ביום (חלב, גבינה, יוגורט) כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה.

רב החלב שאנו צורכים הוא חלב פרה, אולם קיימים סוגים נוספים של חלב כמו חלב כבשים וחלב עזים. המגמה היום בתזונה נכונה היא הגיוון, לכן כדאי לגוון גם כשזה נוגע לחלב.

סידן ומינרלים אחרים

סידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות ולמניעת אוסטאופורוזיס. הגוף אינו יכול ליצר אותו בעצמו ולכן אספקה קבועה שלו מהמזון היא חשובה תמיד. גיל הגדילה הוא הבסיס בו נבנות העצמות שישמשו את הגוף לאורך כל החיים. ולכן שנות הילדות וההתבגרות הינן חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבנות עצמות בריאות יותר וחזקות יותר. כשנסגר חלון ההזדמנויות בסוף הגדילה, מה שנותר הוא רק לשמור על מה שהשגנו ולכן צריכת סידן חשובה גם בבגרות.

חלב כבשים מכיל יותר סידן ומינרלים חשובים אחרים, כמו אבץ, בהשוואה לחלב פרה וחלב עזים. חשוב לזכור כי סידן ממקור חלבי נספג היטב בגוף. חלב הכבשים  מתאפיין ברמה גבוהה של סידן (250- 150 מ"ג ל- 100 מ"ל לעומת 100 מ"ג סידן ל- 100 מ"ל בחלב פרה).

אלרגיה לחלב ואי סבילות ללקטוז

אלרגיה לחלבון חלב ואי סבילות ללקטוז הן שתי תופעות שונות מהותית זו מזו ולכל אחת

מהן סיבות, שכיחות ומאפיינים אחרים. האבחנה בין שתי התופעות הכרחית לצורך טיפול

תזונתי מתאים. חלב כבשים עשוי לעזור לאנשים הסובלים מבעיות אלה.

אלרגיה לחלב

אלרגיה לחלבון חלב היא תגובה אימונולוגית (חיסונית) לאחד או יותר מחלבוני החלב. זוהי תופעה נדירה בקרב ילדים בשנות הינקות והילדות המוקדמות ואצל רובם חולפת עד

גיל 5 שנים. הטיפול כולל הימנעות מוחלטת מחלב פרה, אולם יש אנשים שכן יכולים לצרוך  חלב כבשים, מכיוון שהחלבונים העיקריים שבו מעט שונים מאלה שבחלב פרה.

חשוב לדעת כי יש אנשים שאלרגים לכל סוגי החלב (כלומר, יש אלרגים לחלב פרה שאלרגים גם לחלב כבשים בגלל הדימיון בין החלבונים) ועל כן יש לנהוג בזהירות ומומלץ להתייעץ על כך עם הרופא.

אי סבילות ללקטוז

אי-סבילות ללקטוז, המכונה לעתים רגישות ללקטוז, אינה אלרגיה למוצרי חלב!

אי-סבילות ללקטוז היא חוסר היכולת לעכל כמויות גדולות של לקטוז, כתוצאה ממחסור באנזים לקטאז, המפרק את סוכר החלב (הלקטוז). כאשר הלקטוז אינו מתפרק במעי הדק, הוא מגיע למעי הגס ועלול לגרום בו לתסמינים כמו התנפחות הבטן, גזים, כאבי בטן, בחילה ושלשול. תסמינים אלה נוצרים במערכת העיכול בלבד ולא מערבים תגובה חיסונית.

רוב האנשים עם חסר בלקטאז חווים את התחלת התסמינים בסוף גיל ההתבגרות.

ההנחיות התזונתיות החדשות ממליצות לצרוך שלוש מנות חלב ליום לפחות, או שווה

ערך מקבוצת החלב, כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה. ההנחיות האלה רואות דווקא במוצרי חלב תחליף עיקרי לסובלים מאי סבילות ללקטוז.

ההמלצות לאנשים עם אי סבילות ללקטוז הן לבחור מתוך קבוצת החלב ומוצריו את המוצרים

המתאימים להם או, לחלופין, להשתמש באנזים לקטאז לפני האכילה, אך לא לוותר על

קבוצת מוצרי החלב בתפריט בריא ומאוזן.

אנשים עם אי סבילות ללקטוז יכולים לצרוך בדרך כלל חלב דל או נטול לקטוז בארוחה, או כמויות קטנות של לקטוז, המצויות ביוגורט וגבינות קשות יחד עם מזונות נוספים.

כמות הלקטוז בחלב כבשים, עזים ופרה דומה מאוד (4.8%, 4.1% ו- 4.5% בהתאמה). אולם, כמו בכל גבינה, ככל שהיא מיושנת יותר כך כמות הלקטוז שבה נמוכה יותר.

לאנשים עם אי-סבילות ללקטוז כדאי לנסות חלב כבשים ומוצריו. תכולת הלקטוז נמוכה בגבינות קשות וביוגורט כבשים, שמכיל גם חיידקים פרוביוטיים שעוזרים בפירוק הלקטוז.

יש הוכחות לכך שהלקטוז בחלב כבשים נסבל יותר לעומת חלב אחר ולכן שווה לנסות.


יתרונות חלב עזים

  1. מקור טוב לרכיבי תזונה חיונייםכמו: סידן, חלבון, זרחן, ריבופלבין (ויטמין B2) ואשלגן.
  2. יש אנשים הרגישים לחלב פרהומסוגלים לשתות חלב עזים ללא בעיה. הסיבה המדעית לכך אינה ברורה עד תום, אולםהועלו מספר השערות:
    • לחלב עזים הרכב מעט שונהשל החלבונים בהשוואה לחלב פרה.
    • בחלב עזים כדוריות השומן קטנותיותר ומפוזרות יותר, מה שמאפשר עיכול קל יותר.
    • חלב עזים מכיל תרכובותנוגדות דלקת, הנקראות אוליגוסכרידים, המקלים על עיכול החלב בעיקר כאשר ישבעיה במערכת העיכול.
    • במחקרים בבע"ח נמצאשחלב עזים מגביר את המטבוליזם של ברזל ונחושת, בעיקר במצבים בהם קיימת בעיהבספיגת המינרלים במערכת העיכול.
  1. חלב עזים הוא מקור מצוין לסידן,והוא מכיל לפחות 20% יותר סידן מאשר חלב פרה. אחד התפקידים החשובים והידועיםביותר של הסידן הוא בניית העצם בתקופת הגדילה, ושמירה עליה בהמשך החיים.צריכה מספקת של סידן יכולה לעזור בהשגת מסת עצם מירבית בגיל ההתבגרות ולהפחיתאת הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים בנשים לאחר הפסקת הווסת. בנוסף, הסידן חיונילתפקודים רבים בגוף: למערכת קרישת הדם, להעברה העצבית, לכיווץ השריריםולכיווץ והרפייה של כלי הדם.
  2. ברפואה העממית, חלב עזים ידוע ביכולתולרפא פצעים ויראליים (אפטות בפה). במחקרי מעבדה על תאים אנושיים, כולל מחקרשנערך בישראל, נמצא ההסבר המדעי לכך: בחלב עזים קיים חומר פעיל התוקף וירוסיםוחיידקים מסוגים שונים. בנוסף, חלב עזים מעורר את המערכת החיסונית. חשובלציין כי ההשפעה נמצאה גם בחלב עזים מפוסטר.
  3. אנשים עם אי-סבילות ללקטוז מתקשיםלעכל את הלקטוז, סוכר החלב, ועלולים לסבול מתסמינים במערכת העיכול כמו: התנפחות הבטן, גזים, כאבי בטן ושלשול. כמותהלקטוז בחלב עזים ובחלב פרה דומה מאוד, אולם אין צורך לוותר על החלב.  תכולת הלקטוז נמוכה בגבינות קשותוביוגורט, שמכיל גם חיידקים פרוביוטיים, שעוזרים בפירוק הלקטוז.

השוואה בין חלב כבשים, עזים ופרה

כבשים

עזים

פרה

סךהמוצקים

18.3

11.2

12.1

קלוריות

102

77

73

שומן(גרם)

6.7

3.9

3.5

חלבון(גרם)

5.6

2.9

3.4

לקטוז(גרם)

4.8

4.1

4.5

ויטמינים(מ"ג לליטר)

ריבופלאבין(B2)

4.3

1.4

2.2

תיאמין (B1)

1.2

0.5

0.5

ניאצין

5.4

2.5

1.0

חומצהפנטוטנית

5.3

3.6

3.4

ויטמין B6

0.7

0.6

0.5

חומצהפולית (מיקרוגרם לליטר)

0.5

0.06

0.5

ויטמיןB12

0.09

0.007

0.03

ביוטין

5.0

4.0

1.7

מינרלים(מ"ג ל- 100 גרם)

סידן (Ca)

162 - 259

102 - 203

110

זרחן (P)

82 - 183

86 - 118

90

נתרן (Na)

41 - 132

35 - 65

58

מגנזיום (Mg)

14 - 19

13 - 19

11

אבץ (Zn)

0.5 - 1.2

0.19 - 0.5

0.3

ברזל(Fe)

0.03 - 0.1

0.01 - 0.1

0.04

מקור הנתונים: British Sheep Dairying Association

 



תגיות המאמר: בריאות, חלב, עזים, כבשים


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרון לני

מאת: שרון לניבריאות נשים18/06/131141 צפיות
אחד החלומות המשותפים לכל אישה הוא להביא לעולם ילד בריא וחייכן. כדי להגשים את החלום הזה, ולעבור את ההיריון ברוגע, אנו פונות לשורה של בדיקות, חלקן בטוחות יותר חלקן פחות.

מאת: שרון לניבריאות ילדים16/08/121004 צפיות
ארוחת הבוקר חשובה לכל בני המשפחה- אך לילדים ולמתבגרים, שגופם נמצא בתהליכי גדילה, היא חשובה באופן במיוחד. הצורך להישאר ערניים ומרוכזים במשך שעות רבות, מערכת לימודים עמוסה, לחץ במבחנים- כולם אתגרים לא פשוטים שעומדים בפני תלמידים. תזונה נכונה והערכות מתאימה מבחינת האוכל יכולות לעזור להתגבר על הקשיים ולמנוע עלייה במשקל והשמנה, כמו גם להקטין את הסיכון לתחלואה. לקראת החזרה ללימודים אנו מציגים לכם דוגמאות לארוחות שונות המיועדות לילדים

מאת: שרון לניטכנולוגיות חדשות16/08/12881 צפיות
Mycode הוא קוד אודיו דיגיטלי המוטמע בשידור טלוויזיה, רדיו או בכל מערכת שמע אחרת. אפליקציית Mycode מאפשרת לבעל מכשיר הסמארטפון והטאבלט, לקבל הצעות ערך או תוכן על פי סינונים שונים שהוא קובע. הורדת האפליקציה וקבלת ההצעות היא ללא תשלום ומתבצעת באמצעות הפעלת האפליקציה וקליטה פסיבית של הקוד במכשיר.

מאת: שרון לניאקטואליה26/12/101284 צפיות
הצעת חוק החלב או בשמה המלא, הצעת חוק תכנון משק החלב היא הצעת חוק שמטרתה להבטיח לצרכנים במדינת ישראל אספקה סדירה של חלב ומוצריו במחירים נאותים.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ורפואה כללי

מאת: אבי דוידיבריאות ורפואה כללי04/01/223122 צפיות
איך בוחרים נכון קלנועית שמתאימה לכם ופותרת את בעיית הניידות.

מאת: tiloniבריאות ורפואה כללי15/07/213627 צפיות
מה הצעדים שיש לעשות על מנת להעסיק עובד זר בסיעוד? לרשותכם המדריך המלא

מאת: עופר שלובריאות ורפואה כללי24/09/201738 צפיות
היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, סוכרת, סוכרת נעורים, סוכרת סוג 2, סוכרת סוג 1

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי31/05/201510 צפיות
חושדים שיש לכם סינוסיטיס? הכנסו וקיראו על התסמינים והאבחון ועל דרכי ההתמודדות עם המחלה.

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי30/03/201781 צפיות
אחת הבעיות שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה במהלך החורף, זה שיעול עם ליחה. מדובר בשיעול טורדני שיכול להפריע על איכות החיים ביום יום וכן על איכות השינה. ד"ר דויטש מביא לכם כמה טיפים לטיפול

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי09/02/201499 צפיות
כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר בחיים מתמודד עם נזלת. זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מקוררים, מצוננים, כשאנחנו חוטפים מחלה כזו או אחרת. אך מדוע אנשים מתמודדים עם נזלת כרונית? הבאנו כמה נקודות חשובות

מאת: שלום כהןבריאות ורפואה כללי27/09/191973 צפיות
כל מי שסובל מאקנה, וכבר התחיל לחפש דרכי טיפול או אפשרויות התמודדות עם האקנה, יודע כי מדובר בתחום רחב מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica