חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תת פעילות בלוטת האדרנל - מחלת אדיסון

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה27/08/20122070 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מחלת אדיסון בכלבים (hypoadrenocorticism)

ד"ר טל מאייר, וטרינר
מרפאת דוליטל לחיות מחמד, וטרינר בכפר סבא.

מחלת אדיסון בכלבים נקראת גם "תת פעילות בלוטת האדרנל". המחלה נגרמת עקב פגיעה בייצור סטרואידים בבלוטת האדרנל (יתרת הכליה). בלוטת האדרנל אחראית על ייצור מספר חומרים שמשתתפים ברגולציה של פעילות הגוף הנורמלית.
שני הסוגים העיקריים של החומרים נקראים גלוקוקורטיקואידים ומינרלוקורטיקואידים.
מחלה אחרת שפוגעת גם היא בבלוטת האדרנל נקראת מחלת קושינג (עודף פעילות של בלוטת האדרנל) והיא מחלה הפוכה שגורמת לייצור עודף של חומרים אלה.|

מחלת אדיסון פחות נפוצה ממחלת קושינג, אבל היא קיימת ומסוכנת הרבה יותר ממחלת קושינג.
אמנם לא קל לאבחן את המחלה, אבל לשמחתנו מרגע שהיא אובחנה קל יחסית לטפל בה.

תפקוד בלוטת האדרנל

בלוטת האדרנל (יתרת הכליה) אחראית על ייצור מספר חומרים:

- גלוקוקורטיקואידים – כמו למשל החומר הנודע ביותר קורטיזול, הם בעלי השפעה על סוכר, שומן ומטבוליזם של חלבון, הם אחראים על המנגנון החשוב שנקרא " fight or flight" – תגובה במצבי סטרס.

- מינרלוקורטיקואידים – כמו למשל אלדוסטרון, אחראים על מאזן האלקטרוליטים בגוף (ובעיקר במצבי סטרס) ועוזרים בשמירת מאזן המים בגוף.

כאשר בלוטת האדרנל לא מתפקדת כראוי, הורמונים אלה לא מיוצרים בכמות מספקת ותפקוד הגוף נפגע.
פגיעה זו בתפקוד גורמת לסימנים והסיבוכים של מחלת אדיסון.

קבוצת הסיכון :

- אדיסון היא מחלה לרוב של כלבות צעירות עד גיל הביניים, אולם כל כלב בכל גיל ובכל מין עלול לחלות במחלה.

- אין גזע בעל שכיחות גבוהה יותר מאחרים.

- חתולים עלולים לחלות באדיסון – אבל זה סופר נדיר.

סימני המחלה:

הסימפטומים של מחלת אדיסון  עלולים להיות מאוד מבלבלים וכלבים רבים עלולים לסבול מהמחלה זמן ממושך עד שהמחלה מאובחנת

- הסימנים הנפוצים הם חולשה, אנורקסיה, הקאות, חולשת שרירים.

- הסימנים עלולים לבוא וללכת ולכן מקשים על אבחון המחלה.

- מופע נוסף של המחלה נקרא "משבר אדיסוני" – במקרה זה הכלב מתמוטט, נמצא במצב שוק כתוצאה מחוסר איזון של אלקטרוליטים ומטבוליזם במצב סטרס.
פעמים רבות המחלה מתגלה רק בשלב זה, אולם זה מצב מסכן חיים ועלול להסתיים במוות!


מה גורם לבלוטות האדרנל להפסיק לעבוד?

ישנן מספר סיבות לפגיעה בפעילות בלוטות האדרנל, אולם הסיבה הנפוצה ביותר, ובפער גדול לפני כל הסיבות האחרות, היא פגיעה אוטואימונית (של הגוף עצמו) בבלוטות האדרנל.
מצב זה שבו תאי החיסון של הגוף תוקפים איבר אחר בגוף נקרא "מחלה אוטואימונית".
סיבות נוספות לפגיעה הינן: זיהום חיידקי, זיהום פטרייתי, אוטם של כלי דם, גידולים סרטניים ושקיעה של חומרים עמילואידים בבלוטה.

סיבה נוספת למחלת אדיסון היא פגיעה בייצור ההורמון ACTH שמיוצר במח ונותן את האות לבלוטת האדרנל לעבוד. במידה והמח אינו משדר "הוראות פעולה" אלו – הבלוטה לא תייצר את ההורמונים.
לרוב, כאשר מדובר בפגיעה מוחית שגורמת למחלה, הפגיעה נגרמת ע"י גידול בראש, זיהום או פציעה.

אבחון המחלה:

מחלת אדיסון מאובחנת ע"י בדיקות דם. בדיקת דם כללית ומלאה תיתן לנו נתונים שמחשידים למחלה כמו שינויים באלקטרוליטים ובדיקת דם ספציפית שנקראת ACTH stimulation test -  תיתן לנו אבחנה סופית. הבדיקה בודקת את רמות הקורטיזון לפני ואחרי הזרקה של ההורמון ACTH.
במידה ויש מחלה לא יהיה שינוי ברמות הקורטיזון כיוון שהבלוטה חולה.

טיפול:

לאחר אבחון המחלה הטיפול הוא כבר עניין פשוט. יש להחליף ע"י תרופות את ההורמונים שהגוף לא מייצר לבד. התרופה הנפוצה ביותר לשימוש נקראת פלורינף (Florinef (fludrocortisone.
את התרופה יש לתת פעמיים ביום למשך כל חיי הכלב ולוודא שהמינון מתאים ע"י בדיקות דם כל כמה חודשים. לרוב יש לשלב גם מינון נמוך של קורטיזול במקביל.

תרופה נוספת שקיימת בעולם נקראת DOCPוהיא ניתנת בזריקה פעם ב-25 יום.
בחלק מהכלבים יש צורך לשלב עם מינון נמוך של קורטיזון כל יום.

לסיכום:

מחלת אדיסון בכלבים הינה מחלה קשה לאבחון ועלולה להיראות כמו מספר מחלות אחרות. האבחון מתבצע ע"י סימנים קליניים בשילוב עם בדיקות דם כלליות ובדיקת דם ספציפית (ACTH).
במידה והמחלה מתגלה בזמן הטיפול בה פשוט יחסית ומוביל לאיכות ואריכות חיים גבוהה של הכלב.
המחלה עלולה להוביל למשבר מסכן חיים ולכן חשוב לאבחן ולטפל בזמן.

למידע נוסף, בדיקה, טיפול וייעוץ בנושא אדיסון בכלבים, אנא צרו קשר עם המרפאה ונשמח לעזור

מרפאת דוליטל לחיות מחמד

וטרינר בכפר-סבא

תל חי 31, כפר סבא

077-4406645

http://www.mayer-vet.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר טל מאייר, וטרינר בכפר סבא

מרפאת דוליטל לחיות מחמד

רח' תל חי-31 כפר סבא

טלפון מרפאה: 077-4406645

tal@mayer-vet.com

אתר: www.mayer-vet.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר טל מאייר

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה15/07/132295 צפיות
פטרת (Ringworm) היא מחלת העור הנפוצה ביותר בחתולים. המחלה עוברת בקלות בין חתולים ואף מדבקת לבני אדם. אבחון מהיר יכול למנוע המשך הדבקה והתפשטות המחלה. טיפול בחתול חייב להיות מלווה בטיפול סביבתי.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה10/03/132003 צפיות
מחלת קושינג היא בעצם עודף פעילות של בלוטת האדרנל והפרשה עודפת של קורטיזון בגוף. המחלה פוגעת בעיקר בכלבים בגיל הביניים וכלבים זקנים. סימני המחלה העיקריים הם עליה בשתייה והשתנה, עליה בתאבון, בעיות עור והקרחה. ישנם מספר סוגי בדיקות לאבחון המחלה וכן מספר טיפולים אפשריים.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה20/01/132250 צפיות
דלקת לבלב היא מחלה קשה וחמורה שעלולה להסתיים במוות! קשה מאוד לאבחן את המחלה, אבל זיהוי מהיר וטיפול מתאים יכולים להציל חיים! במקרים של חשד לדלקת לבלב יש צורך בתהליך אבחון הכולל לרוב בדיקות דם, אולטרסאונד בטן ולעיתים בדיקות נוספות. הטיפול מצריך אשפוז עם אינפוזיה, אנטיביוטיקה ותרופות נוספות לווריד.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה23/12/121330 צפיות
סקביאס הינה מחלה מאוד מדבקת שעלולה להדביק גם בני אדם. מדובר באקרית מיקרוסקופית (מאותה משפחה של אקרית / קרדית האבק) האבחון והטיפול מאוד פשוטים כל עוד הם מבוצעים בזמן. המחלה גורמת סבל לארנבון ולכן כדאי לטפל בה בהקדם האפשרי.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה25/11/121156 צפיות
המוברטונלה היא מחלה נפוצה מאוד אצל חתולים, בעיקר באלה שיוצאים החוצה ונחשפים לפרעושים וקרציות. המחלה נגרמת על ידי חיידק בעל משיכה לתאי דם אדומים, החיידק נצמד עליהם וגורם להרס שלהם ומכאן לאנמיה חריפה. המחלה מסוכנת ועלולה לגרום למות החתול! המניעה פשוטה וכוללת טיפול חודשי קבוע נגד פרעושים וקרציות (מעבירי המחלה). מומלץ להיוועץ מייד עם הוטרינר בכל מקרה של חשד למחלה, טיפול מהיר ויעיל יפחית את חומרת המחלה ויקל את ההחלמה ממנה.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה02/11/128050 צפיות
השבוע הוספנו כתבה מעניינת על סימני מחלה של הטיית ראש בארנבונים. הכתבה נכתבה לאחר שהגיעו למרפאה מספר מקרים כאלו בחודשים האחרונים. הטיית הראש היא סמפטום שמופיע עקב פגיעה באוזן או במוח באזור האחראי על שיווי המשקל. למחלה יש טיפול וחשוב להתחיל אותו מהר ככל הניתן.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה27/07/121537 צפיות
במאמר תוכלו לקרוא מידע על נחש הצפע- הנחש הארסי הנפוץ ביותר בארץ, מידע על סימנים להכשת נחש, מה עושים כעזרה ראשונה, וחשוב מאוד מה לא לעשות! מהו הטיפול הוטרינר המומלץ ומה סיכויי השרידות.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197128 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187240 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187406 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187739 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187812 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187882 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184125 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica