חפש מאמרים:
שלום אורח
27.07.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הטיית ראש בארנבים ואחרים

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה02/11/20128756 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הטיית ראש בארנבונים – מחלה נפוצה

ד"ר טל מאייר, וטרינר
מרפאת דוליטל לחיות מחמד, וטרינר בכפר סבא.

הטיית ראש בארנבונים ידועה גם בשם "צוואר מעוקם - wry neck" או בשמות המקצועיים טורטיקוליס ומחלה וסטיבולארית. זו מחלה נפוצה בארנבונים ויש לה מספר גורמים עיקריים.

סימני הטיית ראש:

הארנב יטה את ראשו בזווית הצידה (לכיוון הצד הפגוע). הופעת הטיית הראש יכולה לקרות בהדרגה או באופן פתאומי.

סימנים נוספים שעלולים להופיע:

· חוסר קואורדינציה

· גלגולים

· הליכה בסיבובים וקשיים בעמידה

· חלק מהארנבים ינערו את ראשם

· אבדן תאבון

· דיכאון וחולשה.

· חרשות עלולה להתפתח

· ניסטגמוס (גלגול עיניים)

· ריור

· חריקות שיניים

· שיתוק בעצבי הפנים שעלול לגרום ל"נפילה" של האוזן

גורמי מחלה נפוצים בישראל:

זיהום חיידקי - החיידק הנפוץ ביותר שגורם נזקים בארנבונים נקרא "פסטורלה מולטוצידה" שידוע גם בשם "סנפלס - snuffles ". חיידק זה גורם לרוב סימני מחלה של מערכת הנשימה, אך עלול גם לגרום לדלקת אוזניים. כמובן שגם חיידקים אחרים כגון סטפילוקוקים, פסאודומונס, בורדוטלה, פרוטאוס ואחרים עלולים לגרום למחלה.
כאשר הוטרינר יכניס אוטוסקופ לבדיקת האוזן הוא יראה נפיחות או קרע בעור התוף והפרשות – מה שיעיד על זיהום. מומלץ לקחת תרבית מהאוזן ולשלוח למעבדה במקביל להתאמת הטיפול.
זיהום חריף באוזן עלו להוביל לאבצס במח!
טיפול בזיהום יכלול שטיפות של האוזן להרחקת מוגלה והפרשות, ואנטיביוטיקה סיסטמית (דרך הפה או בזריקות).

טפילים – אנצפליטוזון (E. cuniculi ) הוא טפיל חד תאי שגורם לפגיעה במח ובכליות. הטפיל גורם לדלקת של קרומי המח (מנינגואנצפליטיס) ועלול לגרום לשיתוק. בנוסף להטיית ראש ניתן לראות שינויי התנהגות, התנדנדות ואף עוויתות. הטפיל עובר לרוב דרך השתן!
הופעת הסימנים בדר"כ הדרגתית. 
הטיפול בטפיל בד"כ כולל תרופות נגד פרזיטים ואנטיביוטיקה (לעיתים יש לתת גם טיפול בסטרואידים להפחתת הדלקת במח).

הרעלת מתכות כבדות – עופרת ואבץ הן מתכות רעילות שניתן למצוא בצבע, אזורי ריתוך בכלובים וכלי חרס. הטיפול בהרעלת מתכות כבדות כולל נוזלים ותרופות שקושרות את המתכות ומוציאות אותם מהגוף.

טיפול במקרים של הטיית ראש בארנבונים:

בהרבה מקרים ההחלמה במקרי כאלו של הטיית ראש אורכת שבועות ועלולה לא להיות מלאה ולעיתים אף הנזק הנוירולוגי הוא כבר קבוע.
לכן יש להערך לתקופה ארוכה של טיפול שכולל:

· טיפול בעיניים -  במקרים בהם יש שיתוק של עצבים בפנים הארנב לא יכול לעצום עיניים (לסגור את העפעפיים). במקרים אלה חשוב מאוד למרוח משחת עיניים ולמנוע נזק לעין. לרוב העין הזו גם תיהיה לכיוון הקרקע עקב הטיית הראש – לכן חשוב להוציא מצע שמכיל הרבה אבק או דברים שעלולים לשרוט את העין. מומלץ גם לחתוך ציפורניים.

· פציעה עצמית – הארנב עלול להתגלגל ו/או ליפול עקב חוסר קואורדינציה ולרוב יש להעביר אותו לכלוב קטן יותר על מנת למנוע גלגולים וגרימת נזק מנפילות. כמובן שיש להוציא מהכלוב כל דבר שעלול לגרום לפציעה ומומלץ לרפד את הכלוב במגבות או חומר ריפוד אחר.

· פצעי לחץ – לעיתים הארנב לא יכול לזוז, עקב כך עלולים להיגרם פצעי לחץ. חשוב לוודא שהארנב נמצא על מצע רך, יש להפוך את הארנב מצד לצד כל מספר שעות ע"מ למנוע לחץ על מקום אחד לאורך זמן.
שתן וצואה על הפרווה גורמי לדלקות עור וכאב- לכן יש לוודא שהארנב נקי ויבש ולהחליף מצע במידת הצורך.

· פיזיותרפיה – יש לעודד את הארנב לבצע פעילות אם הוא יכול, כיוון שזה גם מעודד תאבון, עוזר לעיכול, שומר על השרירים וכו'. במידה והארנב לא מסוגל לבצע תנועות לבד יש לבצע תרגילי פיזיותרפיה ומסאז'– שאלו את הוטרינר כיצד!

· האכלה – ארנבים רבים עם הטיית ראש אינם מסוגלים לאכול לבד ואיבדו את התיאבון. יש לספק ירקות טריים ועסיסיים ללא הגבלה. חלק מהארנבים זקוקים להאכלה במזרק – שאלו את הוטרינר כיצד לבצע (והיזהרו מדלקת ריאות שאיפתית).
נקודה חשובה בהאכלה ידנית של ארנבונים: ארנבונים מעבירים צואה מיוחדת ששונה מאוד מהצואה הרגילה שלהם אותה הם אוכלים. הצואה המיוחדת חשובה לבריאות הארנב, היא מכילה ויטמינים רבים שמיוצרים במעי הגס ע"י חיידקים והיא נראית כמעין מסה רכה וארוכה מצופה ריר (בניגוד לגללים הקשים הרגילים). במידה והארנב אינו מצליח להגיע לאזור האנוס שלו וללקק את הצואה הזו – יש צורך לעזור לו ולהביא את הצואה לפיו.

· שתיה – חשוב לפקח ולראות שהארנב אכן מצליח לשתות, לעיתים הם אינם מצליחים להגיע ו/או לשתות מבקבוק המים שלהם. בנוסף, יש להם פחות שליטה על תנועות הראש ולכן צריך להימנע מקערות גדולות ועמוקות שעלולות לגרום לאספירציה (שאיפה ) של נוזלים לריאות.

החלמה:

מילת המפתח היא סבלנות! ההחלמה עלולה לקחת שבועות במהלכם יש לצפות להטבה הדרגתית.
ההחלמה יכולה להיות מלאה אצל חלק מהארנבונים ואילו אצל אחרים חלקית או בכלל לא.
ארנבון משותק זמנית איננו בהכרח "סובל", אם הוא אוכל ושותה, מנסה לעשות גרומינג (טיפוח עצמי) וזז כמיטב יכולתו – הוא מראה סימני החלמה ואיננו סובל!

אך אם לעומת זאת הוא מסרב לאכול, שוכב על הצד, מדוכא ולא מגיב, יש צורך להתייעץ עם הוטרינר ולבדוק את הארנבון ע"מ להחליט אם סובל, מה הפרוגנוזה ארוכת הטווח ומה יהיה הטיפול הטוב ביותר עבורו!

לסיכום:

הטיית ראש אצל ארנבונים היא תופעה נפוצה ועלולה להיגרם ממספר גורמים. חשוב לאבחן את הבעיה ולהתחיל טיפול מהר ככל הניתן על מנת לאפשר את סיכויי ההחלמה הטובים ביותר.

מומלץ להיוועץ מייד עם הוטרינר בכל מקרה של הטיית ראש, כיוון שלרוב הפרוגנוזה טובה וניתן להציל את הארנבון.

למידע נוסף, בדיקה, טיפול וייעוץ בנושא הטיית ראש בארנבונים וטיפול בארנבונים בכלל, אנא צרו קשר עם המרפאה ונשמח לעזור

מרפאת דוליטל לחיות מחמד

וטרינר בכפר-סבא

תל חי 31, כפר סבא

077-4406645

http://www.mayer-vet.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר טל מאייר, וטרינר בכפר סבא

מרפאת דוליטל לחיות מחמד

רח' תל חי-31 כפר סבא

טלפון מרפאה: 077-4406645

tal@mayer-vet.com

אתר: www.mayer-vet.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר טל מאייר

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה15/07/132335 צפיות
פטרת (Ringworm) היא מחלת העור הנפוצה ביותר בחתולים. המחלה עוברת בקלות בין חתולים ואף מדבקת לבני אדם. אבחון מהיר יכול למנוע המשך הדבקה והתפשטות המחלה. טיפול בחתול חייב להיות מלווה בטיפול סביבתי.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה10/03/132044 צפיות
מחלת קושינג היא בעצם עודף פעילות של בלוטת האדרנל והפרשה עודפת של קורטיזון בגוף. המחלה פוגעת בעיקר בכלבים בגיל הביניים וכלבים זקנים. סימני המחלה העיקריים הם עליה בשתייה והשתנה, עליה בתאבון, בעיות עור והקרחה. ישנם מספר סוגי בדיקות לאבחון המחלה וכן מספר טיפולים אפשריים.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה20/01/132329 צפיות
דלקת לבלב היא מחלה קשה וחמורה שעלולה להסתיים במוות! קשה מאוד לאבחן את המחלה, אבל זיהוי מהיר וטיפול מתאים יכולים להציל חיים! במקרים של חשד לדלקת לבלב יש צורך בתהליך אבחון הכולל לרוב בדיקות דם, אולטרסאונד בטן ולעיתים בדיקות נוספות. הטיפול מצריך אשפוז עם אינפוזיה, אנטיביוטיקה ותרופות נוספות לווריד.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה23/12/121367 צפיות
סקביאס הינה מחלה מאוד מדבקת שעלולה להדביק גם בני אדם. מדובר באקרית מיקרוסקופית (מאותה משפחה של אקרית / קרדית האבק) האבחון והטיפול מאוד פשוטים כל עוד הם מבוצעים בזמן. המחלה גורמת סבל לארנבון ולכן כדאי לטפל בה בהקדם האפשרי.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה25/11/121187 צפיות
המוברטונלה היא מחלה נפוצה מאוד אצל חתולים, בעיקר באלה שיוצאים החוצה ונחשפים לפרעושים וקרציות. המחלה נגרמת על ידי חיידק בעל משיכה לתאי דם אדומים, החיידק נצמד עליהם וגורם להרס שלהם ומכאן לאנמיה חריפה. המחלה מסוכנת ועלולה לגרום למות החתול! המניעה פשוטה וכוללת טיפול חודשי קבוע נגד פרעושים וקרציות (מעבירי המחלה). מומלץ להיוועץ מייד עם הוטרינר בכל מקרה של חשד למחלה, טיפול מהיר ויעיל יפחית את חומרת המחלה ויקל את ההחלמה ממנה.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה27/08/122108 צפיות
מחלת אדיסון בכלבים נקראת גם "תת פעילות בלוטת האדרנל". אדיסון הינה מחלה קשה לאבחון ועלולה להיראות כמו מספר מחלות אחרות. האבחון מתבצע ע"י סימנים קליניים בשילוב עם בדיקות דם כלליות ובדיקת דם ספציפית (ACTH). במידה והמחלה מתגלה בזמן הטיפול בה פשוט יחסית ומוביל לאיכות ואריכות חיים גבוהה של הכלב. המחלה עלולה להוביל למשבר מסכן חיים ולכן חשוב לאבחן ולטפל בזמן.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה27/07/121566 צפיות
במאמר תוכלו לקרוא מידע על נחש הצפע- הנחש הארסי הנפוץ ביותר בארץ, מידע על סימנים להכשת נחש, מה עושים כעזרה ראשונה, וחשוב מאוד מה לא לעשות! מהו הטיפול הוטרינר המומלץ ומה סיכויי השרידות.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197309 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187424 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187597 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187913 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187995 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/188071 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184177 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica