חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קושינג - מחלת עודף פעילות יתרת הכליה

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה10/03/20132006 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מחלת קושינג בכלבים (hyperadrenocorticism)

ד"ר טל מאייר, וטרינר
מרפאת דוליטל לחיות מחמד, וטרינר בכפר סבא.

מחלת קושינג בכלבים נקראת גם "עודף פעילות בלוטת האדרנל" או "עודף פעילות יתרת הכליה". המחלה נגרמת עקב עודף ייצור סטרואידים בבלוטת האדרנל (יתרת הכליה). בלוטת האדרנל אחראית על ייצור מספר חומרים שמשתתפים ברגולציה של פעילות הגוף הנורמלית.
שני הסוגים העיקריים של החומרים נקראים גלוקוקורטיקואידים ומינרלוקורטיקואידים.
מחלה אחרת שפוגעת גם היא בבלוטת האדרנל נקראת מחלת אדיסון (תת פעילות של בלוטת האדרנל) והיא מחלה הפוכה שגורמת לחוסר ייצור של חומרים אלה.

תפקוד בלוטת האדרנל

בלוטת האדרנל (יתרת הכליה) אחראית על ייצור מספר חומרים:

-          גלוקוקורטיקואידים - כמו למשל החומר הנודע ביותר קורטיזול, הם בעלי השפעה על סוכר, שומן ומטבוליזם של חלבון, הם אחראים על המנגנון החשוב שנקרא " fight or flight" - תגובה במצבי סטרס.

-          מינרלוקורטיקואידים - כמו למשל אלדוסטרון, אחראים על מאזן האלקטרוליטים בגוף (ובעיקר במצבי סטרס) ועוזרים בשמירת מאזן המים בגוף.

בכלב נורמלי, בלוטת יתרת המח מייצרת הורמון שנקרא ACTH, הורמון זה נותן את הפקודה לבלוטות האדרנל (יתרת הכיליה) לייצר הורמונים.

כאשר התהליך יוצא משליטה (המח נותן פקודות לייצר יותר מדי הורמונים (80-85% מהמקרים, או שבלוטת האדרנל מייצרת עצמאית יותר מדי הורמונים 15-20% מהמקרים) מתפתחת מחלת קושינג.

כלבים בסיכון:

המחלה נחשבת כמחלה של כלבים בגיל הביניים וכלבים זקנים, המחלה קיימת גם בחתולים, אך נדירה יותר (אצל חתולים המחלה דומה, אך ב-80% מהמקרים החתול סובל במקביל גם מסכרת).
הגיל הממוצע אצל כלבים הוא 7-8 שנים (אך המחלה קיימת מגיל שנתיים ועד 16 שנה).
אין העדפה בין זכרים ונקבות.
לרוב (75% מהמקרים) מדובר בכלבים מתחת ל-20 ק"ג, כאשר הגזעים הנפוצים הם: פודל, תחש, טרייר, ביגל, בוסטון טרייר, רועה גרמני, לברדור ובוקסר.

סימני המחלה:

קושינג היא מחלה שמתפתחת לרוב לאט ובהדרגה.

  • הסימנים החיצוניים כוללים לרוב בעיות עור, התדלדלות פרווה, התקרחות ופצעים.
  • עליה בשתייה והשתנה - נקרא בשפה המקצועית PU/PD. הכלב שותה פי 2-10 מהרגיל וכתוצאה מזה כמובן משתין כמויות עצומות של שתן, בנוסף, הכלב מתקשה לשמור על שתן ו"בורח" לו שתן בבית עקב התמלאות מהירה של שלפוחית השתן.
  • עליה בתאבון - עליה בכמות הקורטיזון גוררת עליה בתאבון. הכלבים מתחילים להראות סימני רעב, לגנוב מזון, לאכול מהפחים ועלולים להראות תוקפנות כלפי אוכל.
    העלייה בתאבון עלולה "לבלבל" את הבעלים כיוון ש"כלב אוכל הוא כלב בריא..."
  • הגדלת הבטן - נובעת מהגדלת הכבד מצד אחד יחד עם הצטברות שומן בבטן וחולשת שרירים מצד שני. נקרא גם "בטן בירה".
  • אבדן שיער ועור דק- בין 50% ל-90% המכלבים עם קושינג סובלים מבעיות עור ופרווה, העור הדק נוטה להיפצע וזמן החלמת הפצעים מאוד ארוך.
  • עליה בהלחתה, זיהומי שתן חוזרים וירידה בפעילות המינית גם הם סימנים, אך פחות נפוצים.

את המחלה אנו מחלקים ל-2 מופעים:

1.      מחלה שנובעת מהמח ונקראת PDH - בלוטת יתרת המח מייצרת יותר מדי הורמון ACTH, הורמון זה מגרה את האדרנל להפריש גלוקוסטרואידים. המחלה נרגמת לרוב עקב גידול ביתרת המח. סוג זה של קושינג אחראי ל-80% מהמקרים בכלבים.

2.      מחלה שנובעת מבלוטת האדרנל עצמה - לרוב נגרם עקב גידול בבלוטת האדרנל, גידולים אלה אחראיים על 20% ממקרי הקושינג.

  • ישנה אפשרות נוספת בה מחלת הקושינג נגרמה עקב מתן תרופות (סטרואידים) והיא נקראת איאטרוגנית. מחלה זו נעלמת כאשר מורידים בהדרגה את מינון התרופות.

אבחון:

כל כלב עם חשד לקושינג צריך לעבור בדיקות דם מקיפות ובדיקת שתן.
לרוב בבדיקות הדם אנו נראה עליה באנזימי הכבד (ALP,ALT) ועליה בכולסטרול ובבדיקות שתן - שתן מאוד מדולל.

על מנת לאבחן באופן ספציפי את המחלה ישנן מספר בדיקות שניתן לערוך. לעיתים יש צורך ביותר מבדיקה אחת על מנת להוכיח או לשלול את המחלה.

בדיקות ספציפיות לאבחון המחלה:

  • מבחן ACTH - במבחן זה אנו מזריקים את ההורמון ACTH המיוצר ע"י יתרת המח באופן נורמלי, ובודקים רמות קורטיזון לפני ואחרי ההזרקה. במקרים של מחלה יהיו תוצאות גבוהות מהנורמלי הן לפני ההזרקה והן לאחריה.
    הבדיקה גם משמשת באופן שגרתי לבדיקת השפעת הטיפול.
  • בדיקת יחס קורטיזון-קריאטינין בשתן - שתן נשלח למעבדה, אם היחס קורטיזול-קריאטינין גבוה מהנורמלי - מחשיד למחלה (אולם ישנן סיבות נוספות שעלולות לגרום ליחס לא תקין ולכן מצריך בדיקות נוספות).
  • הזרקת רמות נמוכות של דקסמטזון - במבחן זה אנו מנסים לדכא את פעילות האדרנל (והקטנת ייצור הקורטיזון) ע"י הזרקת סטרואידים ברמות נמוכות. במקרי קושינג לרוב לא יהיה דיכוי בייצור לעומת מצב נורמלי.
    ישנה בדיקה דומה בה מזריקים רמות גבוהות של דקסמטזון (משמש בעיקר לאבחנה בין סוגי הקושינג השונים)
  • אולטרסאונד בטן - מאפשר "הסתכלות" על כל אברי הבטן, ובעיקר על בלוטות האדרנל - צורה וגודל. בדיקה זו עוזרת לנו להבחין בין סוגי המחלה השונים (גידול באדרנל לעומת גידול במח).

טיפול:

טיפול כירורגי אפשרי כאשר הגידול הוא בבלוטת האדרנל ולא פלש לאיברים או כלי הדם הסמוכים, אם כי מדובר בניתוח קשה ומורכב מאוד.

טיפול לא כירורגי הוא הטיפול הנפוץ ביותר במחלת קושינג, מאחר ו-80% מהגידולים הם גידולים של בלוטת יתרת המח. הטיפול הינו טיפול תרופתי הניתן לפה והוא יעיל בכל סוגי הגידולים, לכן לא תמיד הווטרינר יבצע את האבחון המלא למציאת סוג הגידול ומיקומו.

סוגי התרופות המקובלות כיום:

  • לייזודרן - Lysodren / מיטוטאן - Mitotane - הטיפול שהיה הנפוץ ביותר עד להופעתה של תרופה חדשה יותר (ראו בהמשך). התרופה למעשה הורסת את בלוטת האדרנל בדומה לטיפול כימותרפי, בתחילה מתחילים במינון גבוה כל יום, ואח"כ יורדים במינון.
    התרופה זולה יחסית, אך בעלת תופעות לוואי מסוכנות, ולכן מצריכה ניתור קבוע, בדיקות דם וקשר טוב וקבוע בין הבעלים לוטרינר. לעיתים יש צורך בשינוי המינון על פי בדיקות הדם והסימנים הקליניים.
  • טרילוסטאן - Trilostane / ווטוריל - Vetoryl - התרופה החדשה והמקובלת ביותר כיום לטיפול בקושינג. היא יקרה יותר, אך בטוחה יותר לשימוש, ובעלת תופעות לוואי קלות יותר.
    התרופה פועלת במנגנון של "הפרעה" בסינתזת הסטרואידים ולכן מינונם בדם נשמר נמוך יותר.
    גם בשימוש בטרילוסטאן יש צורך במעקב צמוד, בדיקות דם חוזרות והתאמת המינון מדי פעם.

לסיכום:

מחלת קושינג היא מחלה שפוגעת בעיקר בכלבים בגיל הביניים וכלבים זקנים.

סימני המחלה העיקריים הם עליה בשתייה והשתנה, עליה בתאבון, בעיות עור והקרחה.

ישנם מספר סוגי בדיקות לאבחון המחלה וכן מספר טיפולים אפשריים.

למידע נוסף, בדיקה, טיפול וייעוץ בנושא קושינג בכלבים, אנא צרו קשר עם המרפאה ונשמח לעזור

מרפאת דוליטל לחיות מחמד

וטרינר בכפר-סבא

תל חי 31, כפר סבא

077-4406645

http://www.mayer-vet.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר טל מאייר, וטרינר בכפר סבא

מרפאת דוליטל לחיות מחמד

רח' תל חי-31 כפר סבא

טלפון מרפאה: 077-4406645

tal@mayer-vet.com

אתר: www.mayer-vet.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר טל מאייר

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה15/07/132299 צפיות
פטרת (Ringworm) היא מחלת העור הנפוצה ביותר בחתולים. המחלה עוברת בקלות בין חתולים ואף מדבקת לבני אדם. אבחון מהיר יכול למנוע המשך הדבקה והתפשטות המחלה. טיפול בחתול חייב להיות מלווה בטיפול סביבתי.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה20/01/132253 צפיות
דלקת לבלב היא מחלה קשה וחמורה שעלולה להסתיים במוות! קשה מאוד לאבחן את המחלה, אבל זיהוי מהיר וטיפול מתאים יכולים להציל חיים! במקרים של חשד לדלקת לבלב יש צורך בתהליך אבחון הכולל לרוב בדיקות דם, אולטרסאונד בטן ולעיתים בדיקות נוספות. הטיפול מצריך אשפוז עם אינפוזיה, אנטיביוטיקה ותרופות נוספות לווריד.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה23/12/121335 צפיות
סקביאס הינה מחלה מאוד מדבקת שעלולה להדביק גם בני אדם. מדובר באקרית מיקרוסקופית (מאותה משפחה של אקרית / קרדית האבק) האבחון והטיפול מאוד פשוטים כל עוד הם מבוצעים בזמן. המחלה גורמת סבל לארנבון ולכן כדאי לטפל בה בהקדם האפשרי.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה25/11/121158 צפיות
המוברטונלה היא מחלה נפוצה מאוד אצל חתולים, בעיקר באלה שיוצאים החוצה ונחשפים לפרעושים וקרציות. המחלה נגרמת על ידי חיידק בעל משיכה לתאי דם אדומים, החיידק נצמד עליהם וגורם להרס שלהם ומכאן לאנמיה חריפה. המחלה מסוכנת ועלולה לגרום למות החתול! המניעה פשוטה וכוללת טיפול חודשי קבוע נגד פרעושים וקרציות (מעבירי המחלה). מומלץ להיוועץ מייד עם הוטרינר בכל מקרה של חשד למחלה, טיפול מהיר ויעיל יפחית את חומרת המחלה ויקל את ההחלמה ממנה.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה02/11/128096 צפיות
השבוע הוספנו כתבה מעניינת על סימני מחלה של הטיית ראש בארנבונים. הכתבה נכתבה לאחר שהגיעו למרפאה מספר מקרים כאלו בחודשים האחרונים. הטיית הראש היא סמפטום שמופיע עקב פגיעה באוזן או במוח באזור האחראי על שיווי המשקל. למחלה יש טיפול וחשוב להתחיל אותו מהר ככל הניתן.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה27/08/122077 צפיות
מחלת אדיסון בכלבים נקראת גם "תת פעילות בלוטת האדרנל". אדיסון הינה מחלה קשה לאבחון ועלולה להיראות כמו מספר מחלות אחרות. האבחון מתבצע ע"י סימנים קליניים בשילוב עם בדיקות דם כלליות ובדיקת דם ספציפית (ACTH). במידה והמחלה מתגלה בזמן הטיפול בה פשוט יחסית ומוביל לאיכות ואריכות חיים גבוהה של הכלב. המחלה עלולה להוביל למשבר מסכן חיים ולכן חשוב לאבחן ולטפל בזמן.

מאת: ד"ר טל מאיירוטרינריה27/07/121539 צפיות
במאמר תוכלו לקרוא מידע על נחש הצפע- הנחש הארסי הנפוץ ביותר בארץ, מידע על סימנים להכשת נחש, מה עושים כעזרה ראשונה, וחשוב מאוד מה לא לעשות! מהו הטיפול הוטרינר המומלץ ומה סיכויי השרידות.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197154 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187267 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187434 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187767 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187839 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187909 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184132 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica