חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

"טלאים של דמוקרטיה" מהות הבחירות החדשות ושינוי שיטת השלטון בישראל

מאת: שמואל שימוסדות שלטון14/10/20127890 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

"טלאים של דמוקרטיה"

מהות הבחירות החדשות ושינוי שיטת השלטון בישראל

 

מאת: שמואל שי

 

לפני שבוע הכריז ראש הממשלה מר בנימין נתניהו על בחירות חדשות הנראות באופק ינואר 2013. והציבור הישראלי תולה בהן עיניו בתקווה לרוח שינוי ופתירת סוגיות כלכליות, חברתיות ומדיניות.

אך באותו מבט כמה, אנו נזכרים כי גם בבחירות הקודמות ואף באלו שלפניהן, קיווינו לשינויים ורפורמות, שמעולם לא ננקטו, למרות רצון העם בשינוי. רוח הזעקה הישראלית שהתעוררה משמעותית ב"אביב החברתי" הזכור לנו מאך לפני שנה, אינה מבינה מדוע הכוחות המרוכזים בכל קואליציה זהים מבחירות לבחירות ומדוע ישנה הרגשה כי לא רוח הדמוקרטיה שולטת, אלא מאבק  השרים בהגנה על מושביהם ולא על האינטרסים של החברה הישראלית.

 

האם הבחירות הקרבות תבאנה עמן שינוי אמיתי ורוח מהפכה משמעותית? האם האופן שבו מורכבת הממשלה בישראל נאמן לרוח הדמוקרטיה ומייצג את רצון העם האמיתי? מדוע ישנה הרגשה כי מרגע שנבחרו, עסוקים נבחרי הציבור במאבקים בינם לבין עצמם ולא במאבק בחוליי החברה והכלכלה והאם, כל עוד כוחן של המפלגות נשמר כפי שהנו כרגע, אחיזה בפתקים בקלפיות אינה אלא אחיזת עיניים?

 

אפשר לומר שכל מועמד כיום מתאים לראשות הממשלה עם זה בנימין נתניהו או שאול מופז או שלי יחיימוביץ' וגם אביגדור ליברמן, הבעיה איננה במועמדים או במפלגות שהם מיצגים הבעיה הכואבת הנה בהרכב הממשלה אשר מכשיל כול מועמד ראוי עקב המבנה השלטוני אשר בנוי ממשלת טלאים חולה.

האופן הנוכחי בו מורכבת הקואליציה בישראל, הנו "דמוקרטיה של טלאים": על מנת לרצות המפלגות השונות המפעילות עליו לחצים, מחלק ראש הממשלה את השליטה במשרדים השונים, למפלגות השונות הלוחצות עליו. ועל ידי כך, מחלק הוא את השליטה בחיי כולנו.

השותפות הקואליציונית בין מפלגות שונות בעלות אינטרסים שונים ולעיתים אף מנוגדים, יוצרת קונפליקטים בתוך הקואליצה ומצב שבו אין שיתוף פעולה בין המשרדים השונים. מהלכים פוליטיים המובאים לאישור הממשלה אינם נשקלים על ידי שיקולי טובת האזרח אלא, על ידי מערכת מאבקים קואליציונים פנימיים. שום שינוי מהותי בין אם בכלכלת המדינה, בחינוך או בכל אפיק אחר המשפיע יומיומית על חיי כולנו לא יתרחש תחת הצורך לרצות מפלגות רבות רק בשל היותן לוחצות על המבנה השלטוני במדינת ישראל.

שיטת הממשל הנוכחית גם גובה מחיר כלכלי רב בשל הצורך בחלוקת משאבים לא יעילה לטובת מבנה ארגוני כושל. וכך, כספים אשר יכלו להיות מושקעים בטובת הציבור, מושקעים בטובת הנבחרים, עד לכדי גרעון תקציבי.

 

וכמו נבחרי הציבור היושבים בחוזקה בכיסאותיהם ואינם מרפים מהם, כן הציבור יושב בכסאו שלו ואינו מוחה.

יש צורך בקול זעקה גדול מהציבור והשמעת מחאה זועקת לשינוי שיטת הבחירות.

לפני כשנה עשיתי מעשה וכתבתי למפלגות השונות מכתב המבטא את הרצון שלי כאזרח, בשינוי השיטה והאופן בו הממשלה מורכבת. טענתי כי מצב בו מרבית משרדי הממשלה ירוכזו בידי מפלגה אחת – היא מפלגת השלטון אשר נבחרה ברוב קולות על ידי אזרחי המדינה, הוא המצב הרצוי.

מכתבי נענה בקול מחי תקף, בעיקר על ידי המפלגות הקטנות. ואין בכך כל מפתיע, שהרי בשינוי שיטת הממשל לכזו שאכן מיישמת את הרוח הדמוקרטית, אין למפלגות הקטנות קיום בקואליציה והן אינן יכולות להפעיל לחץ על ראש הממשלה כך שתקבלנה הטבות שונות.

 

השיטה בה המפלגה הנבחרת היא-היא המפלגה השולטת בקואליציה, היא זו אשר מייצגת באופן נאמן את רצון העם ואת רוח הדמוקרטיה. באופן שכזה, המפלגה אשר זכתה ל 65%-70% מקולות הציבור, זוכה להנהיג המשרדים השונים, ביחס זהה לאחוז הקולות אשר לו זכתה. ואילו האופוזיציה, מונהגת על ידי המפלגות אשר זכו לשאר קולות הציבור, באופן יחסי זהה.

עלינו להפנים כאומה, כי מפלגות אשר טובת הציבור נחרטת על דגלן יכולות לפעול למען מטרתן בין שהן חברות בקואליציה או, באופוזיציה. הצלחת מפלגה בכינון חוקים המיטיבים עם הציבור תלויה אך ורק במוטיבציה שלה בפעולה ממשית.

הרצון בכינון דמוקרטיה הפועלת נאמנה לטובת העם הוא גם הסיבה מדוע שינוי אחוז החסימה אינו רלוונטי לבעיה ואינו מועיל. אין מניעה מכל מפלגה, יהא גודלה אשר יהא, לייצג ערכים מסוימים כרצונה, כל עוד נשמר יחס ממשי בין אחוז הקולות להן זכתה ובין כוחה במשרדי הממשלה השונים ללא הפעלת לחצים קואליציוניים על ראש הממשלה הנבחר.

ובזאת לא די. לשינוי משמעותי באופן התנהלות המדינה יש צורך גם בהגבלת כהונת ראש הממשלה לסך של שמונה שנים בלבד. ומכשפרש מתפקיד זה, יוכל לתפקד כשר בממשלה. כך, נוכל לטפח דור חדש של מנהיגים ולהביא רוח שינוי משמעותית.

בנוסף אני מציע כי לראש הממשלה צריכה להיות אפשרות למנות עד 10 ראשי משרדים, שאינם אנשי המערכת הפוליטית. זאת, במגמה להבטיח כי במשרדים בהם יש צורך בהבנה כלכלית/חברתית/מדינית מסוימת, השר המכהן הנו בהכרח איש המקצוע הרלוונטי ביותר לתחום, באופן המועיל ביותר לציבור.

יש צורך בשינוי שיטת הבחירות הקיימת, בין אם במעמד פוליטי או משפטי, על ידי דרישת הציבור להצבעת הכנסת בנושא. יש צורך בהליך אזרחי- "האביב הפוליטי", לשינוי שיטת הבחירות ולקידומה של מדינת ישראל ברוח הדמוקרטיה וחריטת רצון העם וטובתו על הדגל המתנופף מעל משכן הכנסת.

 

 



תגיות המאמר: בחירות 2013


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הינו שמואל שי ממציא בכיר בעל מספר פטנטים בינלאומיים, אשר מתמחה בשיווק עולמי של פטנטים ומוצרי צריכה על ידי שיווק ישיר דרך פרסום טלוויזיוני בערוצי טלוויזיה מסחריים בעולם.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שמואל שי

מאת: שמואל שיעסקים בינלאומיים03/05/101183 צפיות
בקרב היצרנים והתעשיינים הישראלים רווחת הדעה כי הצלחה של מוצר תתבטא בהצלחת שיווקו והפצתו בחו"ל.

מאת: שמואל שייזמות עסקית12/06/091286 צפיות
לאט לאט מתחילים הממציאים להתעורר ולגלות שהעולם הישן של השיווק משתנה. השיווק הישיר הולך וצובר תאוצה. והוא גם יותר זול.

מאת: שמואל שישיווק בינלאומי30/03/098839 צפיות
כשמנסים לחשוב מה תהיה ההמצאה הגדולה הבאה, נתקלים פתאום במעין "בלאק אאוט" שמונע מאיתנו להמשיך הלאה ואנו עוברים לחשוב כיצד לשפר המצאות קיימות.

מאת: שמואל שייזמות עסקית30/03/091389 צפיות
רוב הבעיות בתעשייה הישראלית קשורות בעלויות. עלות השכר של עובד ישראלי אינה יכולה לעמוד בתחרות מול מדינות המזרח הרחוק, אמריקה הלטינית ומזרח אירופה. בענף ההיי-טק אנו רושמים שיאים ועלות מהנדס ישראלי משיקה לזו של מקבילו בארה"ב.

מאת: שמואל שישיווק בינלאומי27/03/091809 צפיות
שיטת השיווק הישיר ויתרונותיה בשיווק עולמי

מאת: שמואל שישיווק בינלאומי27/03/091952 צפיות
עידן השיווק הישיר החל

מאת: שמואל שישיווק בינלאומי27/03/091694 צפיות
הדרך להצלחה מרעיון למוצר

מאמרים נוספים בנושא מוסדות שלטון

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון25/07/232379 צפיות
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה . כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון09/05/211118 צפיות
האם ניתן לעשות הסדר תשלומים על חוב לצורך קבלת תעודה לטאבו? לקבלת תעודה לרישום בטאבו, לא ניתן לעשות הסדר חובות בפריסת תשלומים. הארכת תעודה לרשם המקרקעין (טאבו) באילו מקרים אפשר להאריך תעודה לטאבו? אופן הגשת בקשה להארכת תעודה לטאבו האם הארכת תעודה לטאבו כרוכה באגרה? אופן תשלום האגרה מהו משך הטיפול בבקשה? אופן קבלת התעודה

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון31/10/201946 צפיות
הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב-יפו ■ הנחיות מרחביות כלל עירוניות ומדיניות עיצוב ■ פרק תכנון ועיצוב הבניין מהדורה 2

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון05/02/191708 צפיות
מבנה, שבמזרח ירושלים, עמד על תילו שנים רבות מבלי שננקטו הליכים להריסתו, עד שבעליו החליט לשפצו ונאלץ להתמודד מול צו מנהלי להריסת המבנה במיידי. הצו אומנם בוטל !

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןמוסדות שלטון17/01/182550 צפיות
חקירה או מעצר מתוקשרים, הם בדיוק כשמם- מתוקשרים. בשיטת המשפט הישראלית, קיומה של חקירה אינה מהווה עונש, כמו גם שמעצר במסגרת חקירה או מעצר בית כלל אינם מהווים עונש, לבתי המשפט גם אין סמכות להטיל מעצר בית כעונש

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןמוסדות שלטון16/12/171580 צפיות
"האם ראוי שבית המשפט ישחרר את פסק הדין מתחת ידו, בטרם חלף המועד להגשת ערעור על החלטתו שלא לפסול את עצמו"?

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןמוסדות שלטון19/10/171704 צפיות
בית המשפט העליון דחה לאחרונה עתירה שהוגשה על ידי עמותת כן לזקן בעניין הנחה בסך של 50% ממחירי כרטיסי הנסיעה, בהתאם לחוק האזרחים הוותיקים, התש"ן-1989 (להלן: החוק ולמרות. שהרכבת מעניקה לאזרחים ותיקים הנחה של 50% מדמי הנסיעה בתחבורה ציבורית רק לנוסעים באמצעות כרטיס 'רב-קו', ולא לאלו הנוסעים באמצעות רכישת כרטיס נייר רגיל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica