חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חלום ילדות - על איורים ודמיון בספרי ילדים

 

איור בספר ילדים חשוב בדיוק כמו הטקסט- ולפעמים גם יותר.  אין ילד בעולם שיוכל לשכוח את תמונתו של פו הדב תקוע בפתח ביתו של חזרזיר ואין בן נוער שלא יודע לצייר כבשה בתוך קופסא. אבל למה בעצם התמונה כל כך חשובה?

 

 

איור ספרי ילדים ונוער נראה אולי כמו דבר פשוט אך אין זה כך. כי ילדים הם צרכנים אינטליגנטים שמזהים מיד מתי מזלזלים בהם. בין אם בגן, חנות הספרים או הספרייה, ילד שלוקח ספר ליד מגיב קודם כל לאיור שעל העטיפה ורק לאחר מכן פונה לקראו או לשמוע את הטקסט המילולי. ככל שהקורא צעיר יותר כך תופסים האיורים מקום חשוב יותר בסיפורים המוגשים לו ולאחרונה אף מסתמנת מגמה הפוכה שבה הטקסט בא ללוות את הציור ולא להיפך.

בעבר הלא ממש רחוק, קצת לפני שהטלוויזיה חדרה לחיינו ובתינו, היו גננות ומורות מעבירות "שעת סיפור" שבה הן הקריאו סיפורים לעשרות ילדים שישבו מולן מתוך ספרים עבי כרס שהודפסו כמעט ללא איורים. רמת הריכוז של הילדים בשעות סיפור אלה היתה תלויה אך ורק ביכולתה של אותה מורה או גננת ליצור מתח על יד שינוי אינטונציית הקול, יצירת קשר עין עם הילדים ושימוש בשפת גוף על גבול המשחק. בצורה זו הועברה לילדים חשיבות הקריאה, חשיבותה של המילה הכתובה וכך גם נלמדו שיעורי ספרות ותנ"ך.

בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה, הילדים צורכים כבר מן הגיל הרך תמונות עם כל דבר: בין אם בטלוויזיה, מחשב או משחקים אינטראקטיביים פופולאריים. בהקשר ישיר לכך עלה גם סף הגירוי שלהם וכיום קשה מאד להקריא לילד סיפור מבלי שהוא ילווה בתמונות ואיורים. הוכחה לחשיבות התמונה ניתן לקבל גם מכוונתו של משרד החינוך להתחיל ללמד תנ"ך בקומיקס, תוכנית שעלתה כדי להתאים את ספר הספרים למציאות בת ימינו.

עפרון סגול ומטריה צהובה

 

הגדרת הספרים המאוירים כז'אנר בספרות ילדים הביאה לפריחה אדירה בתחום והפן הוויזואלי עלה דרגה וקיבל את המקום הראוי לו לצד הטקסט ולפעמים אף לפניו. ספרים מסדרת 'ד"ר סוס' ו'איפה אפי' הפכו את סדרי העדיפויות כשהתמונה היא בעצם הסיפור עצמו. במקביל סדרות כמו ילדי העולם (אלה קארי הילדה מלפלנד, נוריקו סאן-הילדה מיפן וגופאל הילד ההודי) עוצבו עם עמוד שלם של תמונה אל מול הטקסט והכניסו מימד חדש לספרות הילדים. במקביל החלו גם המאיירים להעז יותר וחלקם עברו לאיור ממוחשב, שלאט לאט הופך לז'אנר בזכות עצמו. 

עדיף עדיין את הציור הידני על פני זה המאויר, למרות שהיום יש מלא עבודות מחשב איכותיות ואומנות זו אומנות, אני משוגעת על משיכות המכחול והחן של ציור שנעשה בצבעי מים כי אין כמו תחושת התנופה של העיפרון ומגע היד האישי של המאייר, האיורים המעניינים ביותר הם אלה שלא מעבירים את המסר של הטקסט ברזולוציה של  אחד לאחד, אלא דווקא כאלה שאפשר למצוא בהם משמעויות שלא קיימות באופן מפורש בסיפור.

כיום רוב ספרי הילדים מאוירים בססגוניות רבה כחלק מן ההתכתבות עם עולם הילדות, אך פה ושם ניתן למצוא גם מאיירים שמאתגרים יותר את הילדים ובוחרים להשתמש בצבע אחד בלבד-

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

איריס לאביוד - מימון בעלת חלום ילדות הינה חנות קסומה לספרי ילדים המשלבת בתוכה מרכז פעילויות ובית קפה קטן.
על המדפים תוכלו למצוא את ספרי הילדים הקלאסיים מכל הזמנים לצד בובות ודמויות מעולם הספר,
הפנטזיה והדמיון.
ביקור בחנות הינו חוויה והזמנה לגעת, לעיין ובעיקר להתאהב במילים ובספרים - ספרי הילדים.
החנות מציעה ספרים מכל המינים לילדים מגיל אפס ועד לגילאי העשרה. שעות סיפור - תאטרון,
מפגשים עם סופרים ויוצרים, פעילויות לפעוטות, לילדים ואפילו למבוגרים עם נפש צעירה.

חלום ילדות  - חנות ספרי ילדים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איריס לאביוד מימון

מאת: איריס לאביוד מימוןחינוך ילדים29/10/092401 צפיות
כולנו רוצים ילדים קוראים, אבל לא כולנו קוראים ספרים. כולנו יודעים שמאד חשוב לקרוא, אבל לא כולנו יודעים למה בעצם. אז מה באמת ההבדל בין ספר לתוכנית טלוויזיה ולמה לא כדאי לעזוב את המילה הכתובה לטובת התמונה המצולמת?

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196294 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196252 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1915555 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196276 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196183 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915375 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193826 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica